• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • Rach ciach w szowinistów, na ląd leszcze

    Jak tam Park Technologiczny?Oj Unia sie zdenerwuje jak 17 mln utopicie w ten projekt,bo wszystkie firmy z niego pryskają do Gdańskiego Parku Technologicznego,który będzie częścią Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

    • 0 0

  • Kulturalna potęga

    Z jednym kinem Gemini

    • 0 0

  • Turystyczna potęga

    Z dwoma hotelami,których nie wstyd przed światem

    • 0 0

  • Naukowa potęga

    Z WSM,Mar-Wojem i jakąś szkółką niedzielną

    • 0 0

  • Tam nie dojadą swoim trojejbusem...

    A poranny korek w kierunku Gdańska na Alei Niepodległości w Sopocie i na Sopockiej w kierunku Sopotu i Gdańska a po południu i wieczorem w drugą stronę,składający się głównie z blach na GA coraz dłuższy...

    • 0 0

  • Ale przecież jest wspaniale, ja bym dał 4 z plusem

    • 0 0

  • Nie, musi być piątka za budowę dróg

    W Gdyni powstało ich od 1989 roku dokładnie 2 km,to Droga Różowa,reszta na papierze,ale ile wokół tego szumu medialnego...

    • 0 0

  • w Gdańsku powstało ich 15 km

    ale nikt nie robi wokół tego faktu tej oszałamiającej propagandy sukcesu jak młodsza siostra z nad Kaczej rzeki.

    • 0 0

  • W Gdańsku w 2005 roku sztandarowe inwestycje

    Rusza rozbudowa Rafinerii Gdańskiej za 750 mln dolarów,rozpoczyna się rozbudowa Portu Północnego za 500 mln dolarów,oddana zostanie nowa,rozbudowana siedziba Intela w okolicach lotniska,rozpoczyna sie budowa nowej siedziby GE Capital Banku,w nowym biurowcu na ulicy Rajskiej pracę znajdzie około 2 tysięcy pracowników centrali banku,co powstanie w Gdyni?

    • 0 0

  • Ostatnimi czasy mnóstwo inwestorów uciekło
    z Gdyni zobaczywszy coś co nawet dworcem nazwać nie można. Dworzec PKP
    pamiętający Gomółkę, dworzec PKS- brak, dworzec morski- przeksztalcony w jakąś
    marną dancbudę, . Gdzie
    ta wspaniała, gospodarna Gdynia???
    Widzę jedynie zachwyt kmiejscowych urzędasów, którzy mienią się
    przedstawicielami gdyńskiej społeczności...
    Gdynia to jedyne miasto w Polsce powyżej 250 tys mieszkańców z jednym kinem!!!
    JEDYNYM!!! Kilka spostrzeżeń TRASA KWIATKOWSKIEGO szerokim łukiem prosto w
    krzaki, 20 lat temu kończyła się w tym samym miejscu, Szczurek oszukuje Was że
    coś zrobi, ale ani on, ani Cegielska nie wiedzieli jak się za to zabrać. W
    Gdańsku się nie gada tylko się buduje. W tym samym czasie wybudowano
    Słowackiego i 60% W-Z tki, a także najpiekniejszy most w Polsce, z odcinkiem
    trasy Sucharkiego będacym w przyszłości faktycznym początkiem A-1. Obecnie
    realizowana jest budowa nowoczesnego węzła Matarnia - skrzyżowanie Słowackiego
    z Obwodową wraz z rozbudową Centrum Handlowego Matarnia. Wasza Trasa Różowa
    niczego nie wnosi, prawde mówiąc dezorganizuje ruch w miescie i powoduje
    mnóstwo stłuczek na ul.Łużyckiej. Spójrzcie na swoją halę targową. Nie wstyd
    Wam. Jest brudna i zapyziała, a smród jest wyczuwalny z Pl.Kaszubskiego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane