• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • "sukcesy" tej wioski rybackiej

    Po prostu nie ma zadnych nowych inwestycji w Gdyni to jest fakt bezsporny. sredniej, nawet jak na 3miasto wielkości biurowiec jakim jest Centrum Kwiatkowskiego stoi pusty. Kupcy z Batorego zbankrutowali, to samo grozi kupcom z hali targowej. Auchan chce sprzedac swój market IKEI bo nie idzie mu dobrze. Takie konferencje sa potrzebne ale chyba za wiele gadania a za moało mówienia o konkretnych działkach i lokalizacjach. Dlaczego Gdyn ia nie chce nic robic z Gdańskiem i Sopotem? Po prostu lepiej pieniądze wydawać w swoim grajdołku niż promować silny organizm - Trójmiasto.

    • 0 0

  • A w tym "gorszym Gdańsku". Alfa Centrum, Real, Manhattan, Madison, Krewetka, Multikino, Swissmed, Careffour nie mówiąc juz o blaszakach Castorama (Osowa i Grunwaldzka) Praktiker, Kołobrzeska. Biurowce Rajska koło Madisona, Vigo na Grunwaldzkiej i jeszcze kilka małych w stylu Hossy Company House na Grunwaldziej. Hotel Dwór Oliwski, Hotel Dom Muzyka, Hotel Lival w Brzeźnie i wiele innch mniejszych. Nowe fabryki. Delphi na Kokoszkach inwestycja od podstaw - 1000 osób zatrudnionych. Centrum Intela i YDP koło lotniska razem 400 wysokiej klasy informatyków i kolejny biurowiec dla kolejnych 200 osób z intela bedzie wybudowany w marcu 2005. Satel fabryka tez na Kokoszkach dla 150 osób, w grudniu zaczyna sie budowa terminalu kontenerowego za 200ml$(pierwszy etap) w Porcie Północnym. Mieszkaniówka tez rozwija sie dynamicznie , cociażby wspomnę o Nowcu - Inpro czy Horyzoncie - Ekoloan. To chaotyczne wymienienie i na pewno można by wymienic jeszcze więcej inwestycji, ale chodzi mi o pokazanie pewnego tendu.

    • 0 0

  • i jeszcze troche sukcesów

    W przeciągu 3 lat 3 banki likwiduja swoje centra regionalne w Gdyni i
    przenoszą je do Gdańska 1. ING - Bank Śląski (ul. Grunwaldzka - Wrzeszcz) 2.
    Bank Pocztowy (ul. Grunwaldzka - Wrzeszcz), 3. Bank Raiffeisen (ul.
    Szymanowskiego - Wrzeszcz). Z Warszawy do Gdańska przenosła swoją centralę 6
    pod względem wielkości firma ubezpieczeniowa Signal-Iduna(ul.Piwna - Gdańsk
    Główne Miasto) i jest również na ul. Garncarskiej lub elżbietańskiej nie pami
    etam dokładnie siedziba i siedziba centrali na Polskę Banku GE Capital.
    W Gdyni pozostał po długich bojach Nordea Bank

    • 0 0

  • Gdańsk buduje 3000 mieszkań rocznie

    Jest to stały trend,budownictwo mieszkaniowe w Gdańsku będzie się rozwijać jeszcze dynamiczniej,Gdańsk posiada rezerwy terenów pod rozbudowę,nie można powiedzieć tego o Gdyni,końcówki wolnych terenów wzdłuż Wielkopolskiej już się kończą,jeszcze kawałek Chwarzna i po Gdyni,stąd koszmarki w rodzaju Witawy,nawet tak wychwalane Fikakowo zamieniło się w kołchoz,gdzie dom stoi w dom,okno w okno,tak budowała Panoramka,aby jak najwięcej,aby póżniej chwalić się pod niebiosa,gdyński styl.

    • 0 0

  • Po nauki Panie, po nauki

    No właśnie Young Digital Poland,Eaton-Delphi,Satel,Baltic Malt-słodownia w porcie za 25 mln euro,Dr.Cordesmeyer,Europolstal,Naftoport,Lido Technology Poland,Federal Modul,Telkom-Telmor,Platan,Łączpol,Eurx-biotechnologia z USA,Futura Investment,Swissmed te firmy chyba też powstały i rozwinęły się po 1989 roku,ale skąd ten gdynianin miałby o tym wiedzieć,z jakiejś gdyńskiej szkółki niedzielnej?

    • 0 0

  • Dajcie im to Chwaszczyno

    Jedyne gdyńskie centrum handlowe klasy Alfy,Manhattanu czy Madisona,a w budowie Fashion House,wkrótce rusza budowa Galerii ECE,największego centrum handlowo-rozrywkowego w północnej Polsce to Klif,ale po co Wam następne,przecież zrobicie zakupy w Chwaszczynie,już widzę gdynianina,albo Maga kupującego cebulę albo buraki prosto ze Stara,rewelacja

    • 0 0

  • Jaco pajacu dostales rozwolnienia....

    1. pisalem pajacu o najwiekszych gdanskich firmach - nie rozsmieszaj mnie wspominajac o Intelu czy Łączpolu. Co do Intel'a biurowiec w ktorym Intel urzeduje jest wlasnoscia firmy z Gdyni - Allcon. A sam Intel niczego u was nie inwestuje - placi jedynie pensje ludziom, ktorych zatrudnia - nie zbudowal tutaj niczego - jak bedzie chcial to sie stad ulotni z dnia na dzien....
    2. dalej podtrzymuje to co napisalem w swoich poprzednich mail'ach - trzon gospodarki Gdanska to firmy majace swoje korzenie w czasach PRL'u - Lotos, Stocznia, Mostostal, GSR, GPEC itp. - z duzych firm powstalych po 1989 to mamy jedynie LPP i GE Bank - poza tym krucho....jesli tego nie rozumiesz to coz nie bede z tego powodu zalamywal rak.
    3. co do Gdyni i nowych technologii - mamy Prokom - juz to zreszta pisalem - porownaj sobie baraczki Intela z biurowcem Prokomu, Vector postawil jakis czas temu nowa siedzibe, buduje sie teraz Vectra. Standard tych budynkow bije na glowe budki i baraczki budowane w Gdansku.
    4. nie doczekalem sie rowniez odpowiedzi na moje pytania dotyczace terminala kontenerowego i bzdur ktore wczesniej napisales. Powtorze wiec mojego posta pieniaczu:
    "
    alez ty Jaco glupi jestes...

    po kolei:
    Port Polnocny moze przyjmowac statki o max. zanurzeniu 15m a nie 18 jak pajacu napisales.
    Port Gdynia - 13m.
    Nie zapominaj rowniez o max. dozwolonym zanurzeniu dla statkow wplywajacych na Ciesniny Dunskie - 15m. Tak wiec pajacu te wielkie transatlantyckie panamaxy o ktorych marzysz nie wplyna nawet na Baltyk bo jest to fizycznie niemozliwe.......no chyba ze przyplyna i odplyna nie wpelni zaladowane - ale wtedy po co maja przyplywac.....
    cala ta twoja teoria najzwyczajniej nie trzyma sie kupy.

    Sprobuj wysilic swoje szare komorki i znajdz odpowiedz na ponizsze pytanie:
    Terminal kontenerowy w Gdyni jest obecnie rozbudowywany - docelowa pojemnosc 800 000 TEU. Obecnie przeladunki sa na poziomie 350 000 TEU i jest to najwiekszy terminal w Polsce i jeden z najwiekszych na Baltyku. Pojemnosc terminalu w Gdyni bedzie mozna zwiekszyc ponad 800 000 TEU jesli zajdzie taka potrzeba. Jaki jest wiec sens budowy nowego terminalu w Gdansku ? Z kim ten terminal bedzie konkurowal skad sciagnie nowe ladunki? W jaki sposob wygeneruje nowy ruch kontnerowy pozwalajacy pracowac portom w Gdyni i Gdansku ? W zwiazku z powyzszym obawiam sie, ze terminal w Gdansku moze bedzie przydatny za 7-10 lat ... wczesniej bedzie swiecil pustkami jak inna sztandarowa gdanska inwestycja - gielda w Barniewicach........
    byloby dobrze gdyby Gdansk zamiast scigac sie z Gdynia zrobil cos pozytecznego z pozytkiem dla siebie i sasiadow.
    "

    To tyle pajacu.

    • 0 0

  • Jasne +e jest atrakcyjna gdynia, przeleŠ siŕ przez skwerek w b¦ocie lub glinianym pyle,zjedz rybe z kartonowej budki bez kibla i wody i kup plastikow¦ muszelkŕ na straganie.a jak ju+ przyp¦yniesz czymť do mariny to ci w czasie koncertu n****j¦ na pok¦ad i odetn¦ cumy. No mo+e wczeťniej okradn¦.Jak Ci tego ma¦o to mo+esz jeszcze dostaŠ w mordŕ w czasie spaceru bulwarem.Jak byť chcia¦ zaparkowaŠ na ťwiŕtoja˝skiej to musisz pamiŕtaŠ o wystaj¦cych z gleby Kut.sach na ktˇrych rozwalisz furŕ.A jak ju+ chcesz wyjechaŠ to na pewno staniesz w korku, bo zbli+a siŕ sezon i pewnie niebawem rozkopi¦ jakieť rondo w centrum.

    • 0 0

  • niestety
    nic nie odbierze Gdyni jej prowincjonalnego wyglądu
    fakt, wszystko odbywa się poprzez spektakle medialne
    na zasadzie z igły - widły
    Gdynia jest drogim miastem, tylko że tych pompowanych rzekomo przez inwestorów nie widać!
    zaledwie parę miejsc zasługuje na uwagę i to taką naciąganą
    a te głupoty o trolejbusach to kolejne widowisko
    niech wpierw zrobią, a później się chwalą
    dworzec Gdynia Główna to szczyt nędzy i rozpaczy - nawet zegar świetlny na dachu już nie działa

    • 0 0

  • Szkółka niedzielna z nad Kaczej rzeki

    1.Intel ma przychody ze sprzedaży na poziomie 700 mln pln,gdyby był w GA byłby tam jedną z większych firm,co z tego,że wynajmuje biura od Hossy,skoro daje dobrze płatną pracę kilkuset gdańszczanom
    2.Lotos tak,bo to krajowy gigant,stocznie już nigdy nie będą dominującą częścią gospodarki miasta,Mostostalu juz nie ma,jest za to na jego gruzach kilkadziesiąt mniejszych firm,GSR-w swiom segmencie tak,GPEC,Energa,Saur,ZEW to firmy,które marketingu za bardzo nie potrzebują,ale dają miejsca pracy tysiącom osób,podatki płacą w Gdańsku,obok LPP,GE Capital Banku działa mnóstwo znaczących firm,które zresztą Ci wymieniłem wcześniej,chociaż nie wszystkie.
    3.Wzruszyłeś mnie,Prokom Software to firma z arejestrowana w Warszawie,współczuję.
    4.Odpowiem pytaniem na pytanie,czy brytyjski inwestor pakowałby kilkaset mln dolarów w błoto?Liczba przeładunków kontenerów dynamicznie rośnie,kto wie,czy za kilka/naście lat w portach nie zostaną głównie kontenery i statki pasażerskie,które też Gdańsk zaczął,na razie powolutku odbierać Gdyni,operator na pewno ma biznesplan,jak ładunki przyciągnąć do Gdańska,Ty się o to nie martw,na razie po prostu zazdrościsz,że duży inwestor wchodzi do Gdańska a nie do Gdyni.
    5.Teraz Ty odpowiedz,jakie to duże firmy w 2005 r,poza potentatem Vectrą zamierzają rozwijać się w Gdyni,wymieniłem Ci tylko tych kilka najwiekszych z Gdańska:Lotos,GE Capital Bank,Port Północny,Intel,teraz wymieniaj Ty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane