• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • Gdynski jełopie

    1.Sorry,Intel ma przychody na poziomie 70 mln pln,z 700 mln byłby w GA największy.
    2.Co z tego,że Hossa wynajmuje Intelowi biurowce,za jakiś czas kto wie czy G.nie pofrunie do celi za Stella Maris,wtedy od syndyka dostanie te biura za pół darmo.

    • 0 0

  • Jaco ty chyba naprawde sie z choinki urwales

    Intel i 700 mln PLN sprzedazy, raczysz zartowac czy lzesz w zywe oczy ? Te 700 mln PLN jest rownie prawdopodobne jak te transatlantyckie panamaxy, ktore przyplyna do waszego terminalu.
    Smiechu warte. I czytaj ze zrozumieniem - napisalem wyraznie: Intel wynajmuje baraczki wybudowane przez Allcon a nie Hosse jak raczyles napisac....
    coz z tego, ze prokom ma siedzibe w Warszawie - pensje placi w Gdyni, ludzi zatrudnia w Gdyni, siedzibe wybudowal w Gdyni matolku.

    • 0 0

  • Ciecie z wioski rybackiej to ma takie znaczenie że to w Warszawie firma płaci podatki jak mi przykro hi hi

    Naprawdę żal mi was

    • 0 0

  • Kaczowisko

    1.W 2002 roku Intel Gdańsk miał przychody ponad 50 mln pln,w 2004 będzie coś około 70 mln pln,przecież sprostowałem gamoniu.
    2.Nie pisałem nic o żadnych panamaxach,ale na pewno przypłyną do GD największe jednostki,jakie będą w stanie wejść na Bałtyk.
    3.Dla mnie żadna różnica Hossa czy Allcon,nie zmienia to faktu,ze Intel daje kilkuset gdańszczanom dobrze płatną pracę
    4.No i dobrze,że chociaż zarejestrowany w Wawie,ale daje pracę głównie gdynianom,może mniej ich bedzie za pracą jeżdzić kilkanaście km dalej na południe,gratulacje.

    • 0 0

  • cieciu z Gdanska

    Prokom - pensje placi w Gdyni, ludzi zatrudnia w Gdyni, siedzibe wybudowal w Gdyni matolku.
    Podatki placi w W-wie ale inwestuje w Gdyni matole. Ludzie, ktorych zatrudnia placa podatki tutaj matole a nie w stolicy. Podatki gruntowe, oplaty za media itp to wszystko wydaje tu na miejscu a nie w stolicy - zrozumiales cieciu czy przerasta to twoje mozliwosci intelektualne ?

    • 0 0

  • Jaco - Hossa versus Allcon

    ma to o tyle znaczenie, ze w kontekscie Hossy pozowoliles sobie na dosc zalosny wybieg wprowadzajac watek gdanskiego sposobu na biznes czyli Stella Maris.....
    Teraz wlaz pod stol i odszczekaj insynyuacje gdanski oszczerco.....

    • 0 0

  • To dobrze, że macie chociaż Prokom

    Nie zmienia to faktu,że największa firma z siedzibą w Gdyni to hurtownia piwa,porównując duże firmy w Gdańsku i Gdyni,bijemy Was na głowę w stosunku 4:1,tylko nic nie pisz,że Gdańsk jest 2x wiekszy,jest większy dokładnie o 80%,a dużych firm ma 4x więcej,tłumoku z nad Kaczej rzeki.

    • 0 0

  • Gdyńska kamienna twarz

    Sam właż pod stół anonimie

    • 0 0

  • Sposób na biznes

    dotknął równiez znanych gdynian

    • 0 0

  • Jaco

    poprosze o zrodlo, z ktorego czerpiesz informacje iz rzekomo najwieksza firma w Gdyni to hurtownia piwa. Czy jest to rownie wiarygodna informacja jak te 18m zanurzenia w Porcie Polnocnym, wielkie oceaniczne kontenerowce w terminalu kontenerowym w Porcie Polnocnym, 700 mln PLN przychodow Intel'a (ciekawe jakie ma koszty pewnie rowne przychodom i nie placi zadnych podatkow - dlatego macie takie dziurawe drogi w tym waszym marnym miescie)?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane