• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na przebudowę Chwarznieńskiej do końca roku

Patryk Szczerba
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu. Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu.

Początkowo była mowa o pierwszej połowie tego roku, później o trzecim kwartale, teraz władze miasta obiecują, że przetarg na przebudowę witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, szacowanego na 35 mln zł, ogłoszą w listopadzie. - Dopracowujemy ostatnie szczegóły - informują urzędnicy.



Czy modernizacja ul. Chwarznieńskiej ułatwi przejazd ulicą?

Z rosnącą niecierpliwością na inwestycję czekają zwłaszcza tkwiący codziennie w gigantycznych korkach mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina, gdzie jeden za drugim powstają nowe budynki. Ich zdenerwowaniu trudno się dziwić, bo inwestycje mieszkaniowe nie poszły w parze z projektowaniem i budową odpowiedniej infrastruktury drogowej.

Czytaj też: Mieszkańcy Chwarzna: mamy dość korków

Po przebudowie będzie lepiej?

Niech za przykład posłuży fakt, że choć na odcinku leśnym kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu, to poranny przejazd tędy i tak zajmuje nawet 30 minut. Z kolei po południu są zakorkowane ulice Kielecka, Małokacka, Rolnicza i właśnie Chwarznieńska, którymi kierowcy wracają do domów.

Dlatego tak ważna jest zapowiadania od dawna przebudowa witomińskiego odcinka ulicy. Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie na ulicy buspasa w kierunku Chwarzna, drogi rowerowej dla obydwu kierunków i lewoskrętów do bocznych ulic: Widnej, Nauczycielskiej i Hodowlanej.

Dodatkowo zaplanowano m.in. modernizację ul. Hodowlanej, Sosnowej, rozbudowę skrzyżowania ulic Rolnicza-Małokacka-Wielkokacka i budowę zbiornika retencyjnego na likwidowanych działkach przy ul. II MPS.

W ostatnim czasie dołączono do tego montaż tablic przystankowych i przebudowę zatok autobusowych na ul. Rolniczej, Chwarznieńskiej i Wielkokackiej.

Pewności, że te wszystkie elementy pomogą rozładować korki na Witominie, wciąż jednak nie ma. Przypomnijmy, że trzy lata temu próbowano analizować różne warianty przebiegu drogi, nawet takie, w których auta jechałyby przez las, omijając Witomino. Jednak koszt budowy trasy mógłby sięgnąć nawet 175 mln zł. Takich pieniędzy Gdynia na budowę drogi nie wyłoży, zwłaszcza, że trudno liczyć na wsparcie z Unii Europejskiej, która dofinansowała przebudowę "odcinka leśnego", ale obecnie unijni decydenci wolą stawiać na inwestycję w transport publiczny. Dlatego zdecydowano, że samochody i autobusy będą jeździły przez środek dzielnicy.

Czytaj też: Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Dokumentacja projektowa z opóźnieniem

Wiosną 2015 roku rozpoczęło się poszukiwanie projektanta przebudowy ulicy w "oszczędnym" wariancie. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz wykonanie prac geodezyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego dla przedsięwzięcia, firma miała otrzymać od miasta ok. 1,2 mln zł.

Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane. Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane.
Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku. Niektórzy snuli wtedy wizje, że władze Gdyni zafundują sobie i mieszkańcom prezent na koniec obecnej kadencji samorządowej, oddając przebudowany odcinek do użytku pod koniec 2018 roku - w okolicach wyborów samorządowych.

Rzeczywistość szybko zweryfikowała plany.

W październiku 2016 roku pojawiła się informacja, że konieczne były rozmowy o przedłużeniu terminu zakończenia zlecenia z wykonawcą. Dokumentacja miała trafić na biurka urzędników w pierwszym kwartale 2017 roku. Stosownie do opóźnień miały być też naliczane kary dla wykonawcy.

- Tematem trudniejszym, niż zakładano okazało się odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego. Wszystko przez kolizję z obecną infrastrukturą - wyjaśniał opóźnienia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
BPBK: dokumentacja na biurkach urzędników

Mijały kolejne miesiące, w czasie których urzędnicy nabrali wody w usta w kwestii przebudowy ul. Chwarznieńskiej. Gdy kilka dni temu zapytaliśmy o postępy prac przy tworzeniu dokumentacji, od wiceprezydenta Gdyni usłyszeliśmy odpowiedź, że wciąż nie ma o czym rozmawiać, bo jeszcze nie ma gotowego i kompletnego projektu.

To o tyle dziwne, że od 13 września na stronie Urzędu Miasta widnieje komunikat Wydziału Inwestycji o tym, że dokumentacja została opracowana. O tym, że pozostały już tylko uzgodnienia z gestorami sieci informowali też radni.

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu.

- Przekazywana była sukcesywnie, poczynając od map do celów projektowych, geologii i prac przygotowawczych. Projekty budowlane, wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy zostały przekazane. Czekamy na ostateczne podpisanie protokołu - informuje Małgorzata Kisielewska, asystentka zarządu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.
Dlaczego zatem wciąż nie ogłoszono przetargu na budowę? Jak można usłyszeć od przedstawicieli BPBK, chodzi o brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu.

Gdynia: w listopadzie zamówienie

Informacji na ten temat od władz Gdyni nie usłyszeliśmy. Pojawiła się za to kolejna wersja, według której zamówienie ma zostać ogłoszone lada dzień.

Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana. Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana.
- Przetarg na wykonanie przebudowy ul. Chwarznieńskiej chcemy ogłosić w tym miesiącu. Mamy już praktycznie całą dokumentację, dopracowujemy w tej chwili ostatnie szczegóły - mówi Marek Stępa.
Jeśli uda się go rozstrzygnąć bez komplikacji, co - jak pokazuje przykład modernizacji skrzyżowania przy dworcu PKP Gdynia Główna - nie jest pewne, to prace i tak zaczną się najwcześniej w 2018 roku. Roboty prawdopodobnie zaczną się na ul. Hodowlanej. Remont nawierzchni, chodników i stworzenie miejsc parkingowych będzie połączony z budową zbiornika retencyjnego na działkach przy ul. II MPS.

Dopiero w kolejnym etapie zacznie się właściwa część inwestycji, czyli przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

Sytuację komplikuje kwestia innych zaplanowanych w okolicy inwestycji. Nie wiadomo bowiem, czy do tego czasu zostanie ukończona budowa centrum sąsiedzkiego na skrzyżowaniu Rolniczej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Takie będzie centrum sąsiedzkie na Witominie

Dodatkowy buspas podczas remontu

Nałożenie się tych dwóch inwestycji może spowodować dodatkowe zamieszanie na drogach.

Wiadomo za to, że na czas przebudowy jeden z pasów leśnego odcinka jedni ul. Chwarznieńskiej w kierunku Chwarzna w godzinach rannych stanie się buspasem. Autobusy w kierunku centrum Gdyni będą jechały pod prąd, co pozwoli zminimalizować spóźnienia. Docelowo takie rozwiązanie nie jest planowane.

Koszt inwestycji jest szacowany na co najmniej 35 mln zł.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (214) 6 zablokowanych

  • Jezus, Maria ta lajza stempa znowu coś wyjaśnia... Co za ciężar. A tak w ogóle to uszczurasow jak zwykle aktualny termin: już w przyszłym roku i.....tak przez lata. A d*py doznał z publicznych pieniedzy

    • 40 14

  • drogowa Gdynia

    Jednym słowem tragedia. Może lotnisko na wiczlinie to sobie polatamy do centrum. :-)

    • 41 11

  • jak buspas i droga rowerowa maja rozladowac korki to ja gratuluje pomyslu (2)

    no tak ale do twego wystarczy wiadro farby wiec pomusl urzednikom sie spodobal

    • 46 11

    • (1)

      normalnie. ruszysz swoje grube d*psko i przesiadziesz sie na rower lub autobus. schudniesz i korki tez będą mniejsze

      • 11 17

      • debuilu skonczony na rower to ja sobie chodze dla przyjemnoswci a nie zeby zasapny i spocony dojechac do pracy

        ga

        • 18 10

  • co?

    Czyli co po jednym pasie dalej? No brawo Panie Szczurek, kolejna idiotyczna decyzja... Tak samo jak ostatni remont na skrzyżowaniu dąbrowa Centrum. Kasa wydana, rezultat mizerny, ten lewoskręt może nie oficjalny ale zawsze tam był...

    • 38 19

  • Słoneczna

    Panie Szczurek a co z ulicą Słoneczną? Jedna z najdłuższych i najstarszych ulic na Witominie. Jedyna alternatywa przejazdu dla Chwarznieńskiej. Brak chodników! Brak kanalizacji deszczowej! Nawierzchnia z betonowych płyt drogowych położonych jako prowizorka podczas budowy bloków w latach 70. Jak Panu nie wstyd? Na Wiczlinie w okolicach Pana domu wszystko ładnie, pięknie zrobione. A i jeszcze jedno progi zwalniające na Chwarznie / Wiczlinie? Co wam do głowy strzeliło? Korki jeszcze większe niż były...

    • 44 10

  • droga (1)

    nie będzie dobrze Panie Prezydencie Stępa Trzeci pas drogi winien być przemienny to znaczy jedziemy do pracy dwoma pasami a wracamy do wiczlina o godzinie 15 tej trzema pasami ruchu Czy to tak trudno zrozumieć

    • 40 9

    • Rozwiązanie dobre w krajach cywilizowanych

      Ale nad Wisłą bym się bał tak jeździć. Za duża szansa, że się właduję na czołówkę na repa jadącego szybko i bezpiecznie swoim skodziaczem pod prąd.

      • 15 10

  • ulica

    Panie szefie to rozwiązanie nie załatwie korków szkoda nakładów

    • 48 1

  • (1)

    Tylko droga przez Las oraz wiadukt koło witawy

    • 39 15

    • Jestem za

      • 26 3

  • W cywilizowanym świecie ogranicza się ilość samochodów w miastach, (1)

    a uwolnione przestrzenie oddaje się pieszym, rowerzystom i stawia się na rozwój transportu publicznego. Tak się dzieje choćby w Nowym Jorku, gdzie natężenie ruchu należy do największych na świecie. Przykłady można by mnożyć. Niestety w Polsce, gdzie post-komunistyczna mentalność obywateli nakazuje im postrzegać prywatny samochód jako atrybut zamożności, sukcesu i niezależności, wiele jeszcze lat upłynie zanim miasta staną się miejscami projektowanymi dla ludzi, a nie dla samochodów. Pozdrawiam serdecznie wszystkich, którzy na co dzień wybierają transport publiczny bądź rower, zmieniacie świat na lepsze! :)

    • 33 20

    • "ludzi, a nie samochodów"

      Może po zmianie tabletek na lepiej dobrane przestaniesz widzieć kosmitów za kierownicami?

      • 16 6

  • Przebudowa Hodowlanej (3)

    Nie wiem czy wiecie ale ulica Hodowlana ma być remontowana maja powstać wysepki z przejściami na odcinku 50 m maja powstać 4 przejścia .Aby wykonać takie przejścia trzeba wywłaszczyć ludziom działki . Wystarczyło by wyremontować ulicę nowa nawierzchnię a pieniądze zaoszczędzone przeznaczyć na ulicę Getta Warszawskiego która jest w opłakanym stanie .
    Doga z Chwarzna powinna przebiegać przez las to jedyne wyjście na korki . Ale przerasta to naszych urzędników.

    • 43 10

    • (2)

      Może warto zostawić tą inwestycję przyszłej nowej ekipie rządzącej .Mam wrażenie ze chyba poradzili by sobie z tym tematem lepiej .

      • 21 9

      • Szkoda że nikt z urzędu nie ruszy się za biurka żeby dokładnie przyjrzeć się inwestycji .

        • 18 11

      • Może warto oprotestować inwestycję, która i tak nie przyniesie ulgi kierowcom .Upierajmy się na inwestycję przez las aby odciążyć Witomino .

        • 19 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane