• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na przebudowę Chwarznieńskiej do końca roku

Patryk Szczerba
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu. Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu.

Początkowo była mowa o pierwszej połowie tego roku, później o trzecim kwartale, teraz władze miasta obiecują, że przetarg na przebudowę witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, szacowanego na 35 mln zł, ogłoszą w listopadzie. - Dopracowujemy ostatnie szczegóły - informują urzędnicy.



Czy modernizacja ul. Chwarznieńskiej ułatwi przejazd ulicą?

Z rosnącą niecierpliwością na inwestycję czekają zwłaszcza tkwiący codziennie w gigantycznych korkach mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina, gdzie jeden za drugim powstają nowe budynki. Ich zdenerwowaniu trudno się dziwić, bo inwestycje mieszkaniowe nie poszły w parze z projektowaniem i budową odpowiedniej infrastruktury drogowej.

Czytaj też: Mieszkańcy Chwarzna: mamy dość korków

Po przebudowie będzie lepiej?

Niech za przykład posłuży fakt, że choć na odcinku leśnym kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu, to poranny przejazd tędy i tak zajmuje nawet 30 minut. Z kolei po południu są zakorkowane ulice Kielecka, Małokacka, Rolnicza i właśnie Chwarznieńska, którymi kierowcy wracają do domów.

Dlatego tak ważna jest zapowiadania od dawna przebudowa witomińskiego odcinka ulicy. Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie na ulicy buspasa w kierunku Chwarzna, drogi rowerowej dla obydwu kierunków i lewoskrętów do bocznych ulic: Widnej, Nauczycielskiej i Hodowlanej.

Dodatkowo zaplanowano m.in. modernizację ul. Hodowlanej, Sosnowej, rozbudowę skrzyżowania ulic Rolnicza-Małokacka-Wielkokacka i budowę zbiornika retencyjnego na likwidowanych działkach przy ul. II MPS.

W ostatnim czasie dołączono do tego montaż tablic przystankowych i przebudowę zatok autobusowych na ul. Rolniczej, Chwarznieńskiej i Wielkokackiej.

Pewności, że te wszystkie elementy pomogą rozładować korki na Witominie, wciąż jednak nie ma. Przypomnijmy, że trzy lata temu próbowano analizować różne warianty przebiegu drogi, nawet takie, w których auta jechałyby przez las, omijając Witomino. Jednak koszt budowy trasy mógłby sięgnąć nawet 175 mln zł. Takich pieniędzy Gdynia na budowę drogi nie wyłoży, zwłaszcza, że trudno liczyć na wsparcie z Unii Europejskiej, która dofinansowała przebudowę "odcinka leśnego", ale obecnie unijni decydenci wolą stawiać na inwestycję w transport publiczny. Dlatego zdecydowano, że samochody i autobusy będą jeździły przez środek dzielnicy.

Czytaj też: Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Dokumentacja projektowa z opóźnieniem

Wiosną 2015 roku rozpoczęło się poszukiwanie projektanta przebudowy ulicy w "oszczędnym" wariancie. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz wykonanie prac geodezyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego dla przedsięwzięcia, firma miała otrzymać od miasta ok. 1,2 mln zł.

Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane. Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane.
Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku. Niektórzy snuli wtedy wizje, że władze Gdyni zafundują sobie i mieszkańcom prezent na koniec obecnej kadencji samorządowej, oddając przebudowany odcinek do użytku pod koniec 2018 roku - w okolicach wyborów samorządowych.

Rzeczywistość szybko zweryfikowała plany.

W październiku 2016 roku pojawiła się informacja, że konieczne były rozmowy o przedłużeniu terminu zakończenia zlecenia z wykonawcą. Dokumentacja miała trafić na biurka urzędników w pierwszym kwartale 2017 roku. Stosownie do opóźnień miały być też naliczane kary dla wykonawcy.

- Tematem trudniejszym, niż zakładano okazało się odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego. Wszystko przez kolizję z obecną infrastrukturą - wyjaśniał opóźnienia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
BPBK: dokumentacja na biurkach urzędników

Mijały kolejne miesiące, w czasie których urzędnicy nabrali wody w usta w kwestii przebudowy ul. Chwarznieńskiej. Gdy kilka dni temu zapytaliśmy o postępy prac przy tworzeniu dokumentacji, od wiceprezydenta Gdyni usłyszeliśmy odpowiedź, że wciąż nie ma o czym rozmawiać, bo jeszcze nie ma gotowego i kompletnego projektu.

To o tyle dziwne, że od 13 września na stronie Urzędu Miasta widnieje komunikat Wydziału Inwestycji o tym, że dokumentacja została opracowana. O tym, że pozostały już tylko uzgodnienia z gestorami sieci informowali też radni.

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu.

- Przekazywana była sukcesywnie, poczynając od map do celów projektowych, geologii i prac przygotowawczych. Projekty budowlane, wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy zostały przekazane. Czekamy na ostateczne podpisanie protokołu - informuje Małgorzata Kisielewska, asystentka zarządu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.
Dlaczego zatem wciąż nie ogłoszono przetargu na budowę? Jak można usłyszeć od przedstawicieli BPBK, chodzi o brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu.

Gdynia: w listopadzie zamówienie

Informacji na ten temat od władz Gdyni nie usłyszeliśmy. Pojawiła się za to kolejna wersja, według której zamówienie ma zostać ogłoszone lada dzień.

Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana. Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana.
- Przetarg na wykonanie przebudowy ul. Chwarznieńskiej chcemy ogłosić w tym miesiącu. Mamy już praktycznie całą dokumentację, dopracowujemy w tej chwili ostatnie szczegóły - mówi Marek Stępa.
Jeśli uda się go rozstrzygnąć bez komplikacji, co - jak pokazuje przykład modernizacji skrzyżowania przy dworcu PKP Gdynia Główna - nie jest pewne, to prace i tak zaczną się najwcześniej w 2018 roku. Roboty prawdopodobnie zaczną się na ul. Hodowlanej. Remont nawierzchni, chodników i stworzenie miejsc parkingowych będzie połączony z budową zbiornika retencyjnego na działkach przy ul. II MPS.

Dopiero w kolejnym etapie zacznie się właściwa część inwestycji, czyli przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

Sytuację komplikuje kwestia innych zaplanowanych w okolicy inwestycji. Nie wiadomo bowiem, czy do tego czasu zostanie ukończona budowa centrum sąsiedzkiego na skrzyżowaniu Rolniczej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Takie będzie centrum sąsiedzkie na Witominie

Dodatkowy buspas podczas remontu

Nałożenie się tych dwóch inwestycji może spowodować dodatkowe zamieszanie na drogach.

Wiadomo za to, że na czas przebudowy jeden z pasów leśnego odcinka jedni ul. Chwarznieńskiej w kierunku Chwarzna w godzinach rannych stanie się buspasem. Autobusy w kierunku centrum Gdyni będą jechały pod prąd, co pozwoli zminimalizować spóźnienia. Docelowo takie rozwiązanie nie jest planowane.

Koszt inwestycji jest szacowany na co najmniej 35 mln zł.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (214) 6 zablokowanych

  • (2)

    Przepraszam, ale czy w UM o infrastrukturze drogowej decydują idioci? Buspas tak, ale nie w przypadku dwóch pasów dla aut osobowych. Ten trzeci pas usprawni komunikację miejską. Większość mieszkańców i tak będzie jeździć swoimi autami. Korki zatem się nie zmniejszą! Co z poszerzeniem ulicy. ROLNICZEJ. Biała farba na Małokackiej to przykład, że Buspas na Chwarznieńskiej nic nie da. A Wiczlino i Chwarzno dalej się rozbudowuje!!! Albo Obwodnica Witomina, albo dodatkowe pasy na Małokackiej, Rolniczej. Pomyśleć też o budowie pasów na Kieleckiej. Czy wszystkie pieniądze z budżetu Gdyni idą na LOTNISKO? Czy naprawdę Unia nie dołoży do Obwodnicy? Może warto jednak wniosek złożyć?!!!

    • 61 19

    • dodawanie pasów dodaje skłonność do korzystania z samochodu (1)

      powstaje tzw.ruch indukowany i droga się korkuje.

      Jedyne wyjście to buspasy i rozbudowa PKM, a nie betonowanie kolejnych hektarów w mieście

      ogólnie: walka z korkami przez poszerzanie ulic to tak jak walka z otyłością przez popuszczanie pasa.

      Dodawanie pasów jedynie przesuwa korki bliżej centrum miasta i pogłębia tam kłopoty z parkowaniem.

      • 21 14

      • Tylko to są drogi wylotowe na Obwodnicę, więc 4 pasy to norma i minimum!

        • 15 10

  • Dopiero za rok ruszy, a realizacja w którym roku.Działania włodarzy w mieście na tle choćby Gdańska to tragikomedia.

    • 47 14

  • Hahaha!

    • 39 16

  • Kiedy przekierowanie ruchu na Koleczkowo i Bojano

    Prosto przez Niemotowo !! Ulicę Chwarznieńską w głównej mierze korkują nie tylko mieszkańcy Wiczlina i Chwarzna. Przede wszystkim mieszkańcy okolicznych miejscowości znajdujących się poza granicami administracyjnymi miasta , i płacący podatki dla gminy Szemud.To samo dotyczy kierunku z Dąbrowy przez działki na Wiczlinie w kierunku Bojana . !!!!Docierają do skrzyżowania z ul , Wiczlińską k, Lidla ( w obie strony ) , i tam zaczyna się kociokwik!!. Skierowanie bezpośrednio z Niemotowa z pominięciem Wiczlińskiej rozładuje ten horror!Wystarczy utwardzić odcinek w kierunku Sokółki k. bylego złomowca. Geniusz panujących nam nierządów spowodował bezrozunme wydanie duzych pieniędzy na "rewitalizację" Wiczlińskiej "zbudował" jeszcze większe korki spowodowane debilnym obstawieniem wszystkich stron świata garbami na jezdni . O Trzecim z kolei ( na przestrzeni ostatnich 5-ciu lat ) kładzeniu chodników i scieżek rowerowych , plus jakichś z księżyca wziętych i nikomu nie potrzebnych laweczek wzdłuż całej ulicy nawet nie wspomnę. Wygląda na to , że ktoś na silę usiłował wydać nie swoją kasę . Piszę nie swoją, bo gdyby była jego , pewnie użyłby do tego rozumu.!!

    • 57 11

  • Busspasy!!!!

    Jak z ulicy Chwarznieńskiej wydzielony zostanie buss pas, to będzie jeszcze gorzej, bedą jeszcze większe korki. Nie tędy droga, ulica na Wiczlino powinna przebiegać przez teren wojskowy (z Kileleckiej na teren wojskowy i do Wiczlina)

    • 55 18

  • szczur do dymisji!

    • 45 17

  • To kto tam mieszka z urzędu

    Tam tak hmm a estakada do kosakowa Chylonia np tunel Oksywie też tunel aż do gdańskiego tunelu z rozjazdami?

    • 43 11

  • Witomino? (2)

    Kiedyś kraina sexu u biznesu...A teraz?

    • 45 11

    • Czego ??? (1)

      Chyba łobuzerii i złodziejstwa.

      • 37 6

      • Chyba?

        Ty!

        • 1 37

  • TVPis kłamie!!! (1)

    • 43 13

    • TVN & ONET & WP klamie ...

      • 26 10

  • Budzet 1,5 miliarda ale na 175 mln na odcinek omijający Witomino ich nie stac. I jeszcze te bzdury, ze UE nie dolozy. Wszedzie doklada tyljo w Gdyni urzednicy maja zawsze problem. Jak UE ma dolozyc jaj Gdynia nie zlozyla takuego wniosku?

    Dosc juz polityki "nie da sie"

    • 55 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane