• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na przebudowę Chwarznieńskiej do końca roku

Patryk Szczerba
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu. Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu.

Początkowo była mowa o pierwszej połowie tego roku, później o trzecim kwartale, teraz władze miasta obiecują, że przetarg na przebudowę witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, szacowanego na 35 mln zł, ogłoszą w listopadzie. - Dopracowujemy ostatnie szczegóły - informują urzędnicy.



Czy modernizacja ul. Chwarznieńskiej ułatwi przejazd ulicą?

Z rosnącą niecierpliwością na inwestycję czekają zwłaszcza tkwiący codziennie w gigantycznych korkach mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina, gdzie jeden za drugim powstają nowe budynki. Ich zdenerwowaniu trudno się dziwić, bo inwestycje mieszkaniowe nie poszły w parze z projektowaniem i budową odpowiedniej infrastruktury drogowej.

Czytaj też: Mieszkańcy Chwarzna: mamy dość korków

Po przebudowie będzie lepiej?

Niech za przykład posłuży fakt, że choć na odcinku leśnym kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu, to poranny przejazd tędy i tak zajmuje nawet 30 minut. Z kolei po południu są zakorkowane ulice Kielecka, Małokacka, Rolnicza i właśnie Chwarznieńska, którymi kierowcy wracają do domów.

Dlatego tak ważna jest zapowiadania od dawna przebudowa witomińskiego odcinka ulicy. Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie na ulicy buspasa w kierunku Chwarzna, drogi rowerowej dla obydwu kierunków i lewoskrętów do bocznych ulic: Widnej, Nauczycielskiej i Hodowlanej.

Dodatkowo zaplanowano m.in. modernizację ul. Hodowlanej, Sosnowej, rozbudowę skrzyżowania ulic Rolnicza-Małokacka-Wielkokacka i budowę zbiornika retencyjnego na likwidowanych działkach przy ul. II MPS.

W ostatnim czasie dołączono do tego montaż tablic przystankowych i przebudowę zatok autobusowych na ul. Rolniczej, Chwarznieńskiej i Wielkokackiej.

Pewności, że te wszystkie elementy pomogą rozładować korki na Witominie, wciąż jednak nie ma. Przypomnijmy, że trzy lata temu próbowano analizować różne warianty przebiegu drogi, nawet takie, w których auta jechałyby przez las, omijając Witomino. Jednak koszt budowy trasy mógłby sięgnąć nawet 175 mln zł. Takich pieniędzy Gdynia na budowę drogi nie wyłoży, zwłaszcza, że trudno liczyć na wsparcie z Unii Europejskiej, która dofinansowała przebudowę "odcinka leśnego", ale obecnie unijni decydenci wolą stawiać na inwestycję w transport publiczny. Dlatego zdecydowano, że samochody i autobusy będą jeździły przez środek dzielnicy.

Czytaj też: Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Dokumentacja projektowa z opóźnieniem

Wiosną 2015 roku rozpoczęło się poszukiwanie projektanta przebudowy ulicy w "oszczędnym" wariancie. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz wykonanie prac geodezyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego dla przedsięwzięcia, firma miała otrzymać od miasta ok. 1,2 mln zł.

Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane. Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane.
Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku. Niektórzy snuli wtedy wizje, że władze Gdyni zafundują sobie i mieszkańcom prezent na koniec obecnej kadencji samorządowej, oddając przebudowany odcinek do użytku pod koniec 2018 roku - w okolicach wyborów samorządowych.

Rzeczywistość szybko zweryfikowała plany.

W październiku 2016 roku pojawiła się informacja, że konieczne były rozmowy o przedłużeniu terminu zakończenia zlecenia z wykonawcą. Dokumentacja miała trafić na biurka urzędników w pierwszym kwartale 2017 roku. Stosownie do opóźnień miały być też naliczane kary dla wykonawcy.

- Tematem trudniejszym, niż zakładano okazało się odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego. Wszystko przez kolizję z obecną infrastrukturą - wyjaśniał opóźnienia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
BPBK: dokumentacja na biurkach urzędników

Mijały kolejne miesiące, w czasie których urzędnicy nabrali wody w usta w kwestii przebudowy ul. Chwarznieńskiej. Gdy kilka dni temu zapytaliśmy o postępy prac przy tworzeniu dokumentacji, od wiceprezydenta Gdyni usłyszeliśmy odpowiedź, że wciąż nie ma o czym rozmawiać, bo jeszcze nie ma gotowego i kompletnego projektu.

To o tyle dziwne, że od 13 września na stronie Urzędu Miasta widnieje komunikat Wydziału Inwestycji o tym, że dokumentacja została opracowana. O tym, że pozostały już tylko uzgodnienia z gestorami sieci informowali też radni.

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu.

- Przekazywana była sukcesywnie, poczynając od map do celów projektowych, geologii i prac przygotowawczych. Projekty budowlane, wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy zostały przekazane. Czekamy na ostateczne podpisanie protokołu - informuje Małgorzata Kisielewska, asystentka zarządu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.
Dlaczego zatem wciąż nie ogłoszono przetargu na budowę? Jak można usłyszeć od przedstawicieli BPBK, chodzi o brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu.

Gdynia: w listopadzie zamówienie

Informacji na ten temat od władz Gdyni nie usłyszeliśmy. Pojawiła się za to kolejna wersja, według której zamówienie ma zostać ogłoszone lada dzień.

Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana. Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana.
- Przetarg na wykonanie przebudowy ul. Chwarznieńskiej chcemy ogłosić w tym miesiącu. Mamy już praktycznie całą dokumentację, dopracowujemy w tej chwili ostatnie szczegóły - mówi Marek Stępa.
Jeśli uda się go rozstrzygnąć bez komplikacji, co - jak pokazuje przykład modernizacji skrzyżowania przy dworcu PKP Gdynia Główna - nie jest pewne, to prace i tak zaczną się najwcześniej w 2018 roku. Roboty prawdopodobnie zaczną się na ul. Hodowlanej. Remont nawierzchni, chodników i stworzenie miejsc parkingowych będzie połączony z budową zbiornika retencyjnego na działkach przy ul. II MPS.

Dopiero w kolejnym etapie zacznie się właściwa część inwestycji, czyli przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

Sytuację komplikuje kwestia innych zaplanowanych w okolicy inwestycji. Nie wiadomo bowiem, czy do tego czasu zostanie ukończona budowa centrum sąsiedzkiego na skrzyżowaniu Rolniczej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Takie będzie centrum sąsiedzkie na Witominie

Dodatkowy buspas podczas remontu

Nałożenie się tych dwóch inwestycji może spowodować dodatkowe zamieszanie na drogach.

Wiadomo za to, że na czas przebudowy jeden z pasów leśnego odcinka jedni ul. Chwarznieńskiej w kierunku Chwarzna w godzinach rannych stanie się buspasem. Autobusy w kierunku centrum Gdyni będą jechały pod prąd, co pozwoli zminimalizować spóźnienia. Docelowo takie rozwiązanie nie jest planowane.

Koszt inwestycji jest szacowany na co najmniej 35 mln zł.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (214) 6 zablokowanych

  • A co (1)

    Z bus pasem w dół...??.to jest problem. O 7.30 korek jest z przerwami od drugiego ronda na Sokółce do Witawy . To Plus światła przy biedronce daje niezły bajzel.

    • 59 10

    • Niestety

      masz rację ROMKU :)

      • 26 6

  • Innowacyjna Gdynia !

    Należy kupić trochę białej farby - pomalować tu i tam i będzie lux ! Tak Gdynia się buduje od Lat... A o rozwiązaniach typu pasy zmiennego ruchu to nawet projektanci gdańscy nie słyszeli

    • 55 14

  • Nowy krótki przejazd ulicą Krauzego i Gwiezdną przez Wiczlino.

    A co z planowaną budową drogi ekspresowej z Chwarzna na Wiczlino ulicą Krauzego i Gwiezdną tak by ominąć wszystkie korki na Wiczlinie. Jest to propozycja mieszkańców zatłoczonego Wiczlina i okolicznych dzielnic a nawet może i wszystkich mieszkańców Gdyni. Przebiegać ma przez niezamieszkałe tereny polne oraz przechodzić w dobrze zagospodarowaną ulicę Gwiezdną przy której zamieszkuje w kameralnym zakątku Wojciech Szczurek Prezydent Miasta Gdynii.

    • 51 14

  • Czy przewidziano jakiś kontrapas dla cyklogłupków?

    • 49 20

  • Stójcie w korkach i dalej głosujcie na SUPERPREZYDENTA!!!!!!!!

    Macie w końcu lotnisko....hahahahahahhaahhahaha

    • 65 13

  • Wyburzyć w pozdu te blok stare. Zrobić po 3 pasy w jena o 3 w druga stronę

    Ludzi wysiedlic na obrzeża miasta. I tak już tam mieszkali. Wypłacić kcenę rynkowa za mieszkania tam położone w takim stanie. Ceny maja być realne nie bo komuś się tak podoba lub sobie ubzdurał. Nie pytać o pozwolenie. Działać. Zmobilizować oddziały policji uzbrojone jak trzeba

    • 52 11

  • Na leśnym odcinku powinien być buspas (9)

    Obecnie sytuacja w stronę Witomina jest bezsensowna.

    Dwa pasy są bezsensowne, bo i tak wąskim gardłem jest jeden pas na Witomienie.
    Efekt jest taki że lewy pas służy tylko cwaniakom do ominięcia stojących w korku i wepchnięciu się na prawy pas przed zwężeniem.
    W efekcie autobusy czekają w korku, a cwaniaki się wpychają.

    Na całej długości dwupasmowego odcinka, prawy pas powinien być buspasem, co umożliwi sprawny przejazd autobusem, a jednocześnie uniemożliwi omijanie korka przez cwaniaków, bo wszyscy będą zobligowania do oczekiwania na lewym pasie.

    Dobrym pomysłem jest również to że nowa droga przez Witomino uwzględnia powstanie buspasów. To znakomicie zachęci mieszkańców tych dzielnic do korzystania z komunikacji miejskiej, a nie prywatnych samochodów.

    • 55 31

    • (3)

      O jezdzie na suwak to chyba nie
      ; dzieki niemu korek szybciej sie rozladowuje; wnioskujacz tego co piszesz to nalezysz do grupy kierowcow, ktorzy siedza na zderzaku poprzedzajacego auta aby tylko nie wpuscic; na szczescie rano cie nie spotykam, zapraszam na lesny odcinek ok7.10-7.30 rano by nauczyc sie jazdy ba suwak i by pzrekonac sie jakie sa tego plusy

      • 26 5

      • (2)

        no widziałem ostatnio jak "szybciej się rozładowuje" jak jakiś omijacz korka zderzył się z prawidłowo jadącym swoim pasem samochodem.
        Korek był od samego Chwarzna.

        Mnie nie spotykasz, bo nie stać mnie na marnowanie czasu w korkach (zbyt duża strata zarobku dla mnie), więc poruszam się rowerem.

        • 10 15

        • (1)

          Zderzenie nastapilo bo widocznie kierowca prawego pada wyznawal ta sama zasde co ty, ze kuerowca jadacy kewym pasem to omijacz korka i postanowil go nue wpuscic; jezdze tamtedy codziennie i stluczek nie widze;

          • 18 5

          • nie jestem prawnikiem ze specjalnością prawa o ruchu drogowym, ale sprawdziłem kodeks ruchu drogowego i nie ma tam żadnej mowy o "zamku błyskawicznym".
            Były jakieś projekty zmian, ale zostały odrzucone przez sejm, więc pewnie stąd masz jakieś mylne informacje.

            Póki co zmieniający zajmowany pas ruchu musi ustąpić pierwszeństwa jadącemu pasem na który zamierza wjechać.

            Więc zalecam doszkolenie się z przepisów nim wsiądziesz za kierownicę.

            • 12 9

    • (2)

      Ludzie nie będą jeździć autobusem tylko dlatego ,że Ty byś tak chciał. Ludzie dzisiaj cenią swój czas . Jadąc autem załatwią wszystko od razu. Nie będę już mówić o tym , że nie mokniesz na deszczu i ogólnej wygodzie. Czas dzisiaj jest najważniejszy. I ludzie nie będą to marnować na dojazdy autobusem chyba , że ktoś ma taki komfort , że do pracy ma 3 przystanki autobusem ( To jak najbardziej sama bym jeździła! ) Ale dobrze wiemy, że takie komfortu dawno się skończyły i ludzie mieszkają w Gdyni a pracują w Gdańsku. ( ja do pracy mam 30 km z Chwarzna do Gdańska) Z całym szacunkiem ale z pracą w Gdyni nie ma szału. I nie , Nie mam 50 lat tylko 27 .

      • 30 9

      • (1)

        dlatego właśnie będziesz mieć wybór - albo 15 minut dojeżdżasz do centrum autobusem, albo 45 min w korku stoisz swoim samochodem.
        I tak jak mówisz - czas jest najważniejszy i podejmujesz decyzję.

        • 18 11

        • No jasne

          Zrobisz autobus w 15 minut hahahaha ? Problemem nie jest buspas i korki tylko sam charakter komunikacji busowej oparty o liczne przystanki. Kłania się transport szynowy jako alternatywa. Ale tacy jak ty wolą politpoprawnie zatkać komunikację samochodami co g*wno da autobusom, ale wtedy będzie sprawiedliwie - wszyscy po 45 minut. Tfu.

          • 21 4

    • Zamek

      To jest tak zwana jazda " na zamek" kto nie kuma ten stoi w korku

      • 19 9

    • jazda na zamek to cwaniakowanie.poczytaj przepisy głupku

      • 11 9

  • I co Matoły i Gamonie z gdyńskiego Urzędu ?... (1)

    aby stawiać i budować nowe Osiedla to najpierw trzeba zaplanować , przygotować i wybudować całą infrastrukturę drogowo - komunikacyjną { to krwioobieg ! } . Czy trzeba wymieniać nazwiska tych którym zawdzięczamy obecny Burdel ? , nie wstyd wam panowie ? Gdyby to odemnie zależało to ani 5 min. dłużej nie było by was w Urzędzie !

    • 58 17

    • ale wtedy metr nie kosztowałby 3tys tylko 5tys za metr.
      Mamy wolny rynek chcesz z infrastrukturą mieszkanie to możesz sobie kupić, nikt ci nie broni.

      • 14 11

  • Kto tu zarządza? (1)

    Na pewno pieniądze by się znalazły by zrobić nową drogę. Czy ktoś zauważył fakt , że Chwarznieńska jest jedyną drogą by dojechać na Chwarzno i Wiczlino ? ( nie biorę pod uwagę faktu,że do domu mogę wracać z centrum np. Przez Karwiny na około!!!!) Mamy rownież obwodnicę ( dzięki Bogu ale to tylko jeśli wracamy z Gdańska lub Chyloni ) . Tam jest potrzebna większą ilość pasów!! Co dał remont odcinka leśnego? Korek zaczyna się później? Korek jak był tak jest . Przy jednej drodze dla wszystkich zawsze będzie problem . A wy lubicie jeszcze w sezonie zamknąć w weekend Chwarznieńską ponieważ jest wyścig rowerowy !!!! W godzinach 12 - 16 . I co ? Mieszkańcy z Chwarzna absolutnie z osiedla nie mogą wyjechać bo Policja stoi i pilnuje. ( już 3 razy się z nimi kłóciłam jak w niedzielę wracałam z pracy - TAK NIE KTÓRZY PRACUJĄ W NIEDZIELĘ! I słyszę, że mam sobie poczekać bo jest zakaz bo rowery będą jechać. Czy to jest normalne ? ) pomyślał ktoś o ludziach ,którzy mieszkają w tamtych okolicach? Bo od kilku lat mam wrażenie, że nie .

    • 74 8

    • Co prawda 2 glowne bezmozgi gdynskie tam mieszkaja ale myslenie jak widac nie jest ich mocna strona.

      • 20 6

  • Koniec władzy Samorządności w Gdyni. Dość wieloletniego marazmu. Idziemy na wybory!

    • 58 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane