• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na przebudowę Chwarznieńskiej do końca roku

Patryk Szczerba
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu. Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu.

Początkowo była mowa o pierwszej połowie tego roku, później o trzecim kwartale, teraz władze miasta obiecują, że przetarg na przebudowę witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, szacowanego na 35 mln zł, ogłoszą w listopadzie. - Dopracowujemy ostatnie szczegóły - informują urzędnicy.



Czy modernizacja ul. Chwarznieńskiej ułatwi przejazd ulicą?

Z rosnącą niecierpliwością na inwestycję czekają zwłaszcza tkwiący codziennie w gigantycznych korkach mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina, gdzie jeden za drugim powstają nowe budynki. Ich zdenerwowaniu trudno się dziwić, bo inwestycje mieszkaniowe nie poszły w parze z projektowaniem i budową odpowiedniej infrastruktury drogowej.

Czytaj też: Mieszkańcy Chwarzna: mamy dość korków

Po przebudowie będzie lepiej?

Niech za przykład posłuży fakt, że choć na odcinku leśnym kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu, to poranny przejazd tędy i tak zajmuje nawet 30 minut. Z kolei po południu są zakorkowane ulice Kielecka, Małokacka, Rolnicza i właśnie Chwarznieńska, którymi kierowcy wracają do domów.

Dlatego tak ważna jest zapowiadania od dawna przebudowa witomińskiego odcinka ulicy. Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie na ulicy buspasa w kierunku Chwarzna, drogi rowerowej dla obydwu kierunków i lewoskrętów do bocznych ulic: Widnej, Nauczycielskiej i Hodowlanej.

Dodatkowo zaplanowano m.in. modernizację ul. Hodowlanej, Sosnowej, rozbudowę skrzyżowania ulic Rolnicza-Małokacka-Wielkokacka i budowę zbiornika retencyjnego na likwidowanych działkach przy ul. II MPS.

W ostatnim czasie dołączono do tego montaż tablic przystankowych i przebudowę zatok autobusowych na ul. Rolniczej, Chwarznieńskiej i Wielkokackiej.

Pewności, że te wszystkie elementy pomogą rozładować korki na Witominie, wciąż jednak nie ma. Przypomnijmy, że trzy lata temu próbowano analizować różne warianty przebiegu drogi, nawet takie, w których auta jechałyby przez las, omijając Witomino. Jednak koszt budowy trasy mógłby sięgnąć nawet 175 mln zł. Takich pieniędzy Gdynia na budowę drogi nie wyłoży, zwłaszcza, że trudno liczyć na wsparcie z Unii Europejskiej, która dofinansowała przebudowę "odcinka leśnego", ale obecnie unijni decydenci wolą stawiać na inwestycję w transport publiczny. Dlatego zdecydowano, że samochody i autobusy będą jeździły przez środek dzielnicy.

Czytaj też: Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Dokumentacja projektowa z opóźnieniem

Wiosną 2015 roku rozpoczęło się poszukiwanie projektanta przebudowy ulicy w "oszczędnym" wariancie. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz wykonanie prac geodezyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego dla przedsięwzięcia, firma miała otrzymać od miasta ok. 1,2 mln zł.

Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane. Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane.
Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku. Niektórzy snuli wtedy wizje, że władze Gdyni zafundują sobie i mieszkańcom prezent na koniec obecnej kadencji samorządowej, oddając przebudowany odcinek do użytku pod koniec 2018 roku - w okolicach wyborów samorządowych.

Rzeczywistość szybko zweryfikowała plany.

W październiku 2016 roku pojawiła się informacja, że konieczne były rozmowy o przedłużeniu terminu zakończenia zlecenia z wykonawcą. Dokumentacja miała trafić na biurka urzędników w pierwszym kwartale 2017 roku. Stosownie do opóźnień miały być też naliczane kary dla wykonawcy.

- Tematem trudniejszym, niż zakładano okazało się odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego. Wszystko przez kolizję z obecną infrastrukturą - wyjaśniał opóźnienia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
BPBK: dokumentacja na biurkach urzędników

Mijały kolejne miesiące, w czasie których urzędnicy nabrali wody w usta w kwestii przebudowy ul. Chwarznieńskiej. Gdy kilka dni temu zapytaliśmy o postępy prac przy tworzeniu dokumentacji, od wiceprezydenta Gdyni usłyszeliśmy odpowiedź, że wciąż nie ma o czym rozmawiać, bo jeszcze nie ma gotowego i kompletnego projektu.

To o tyle dziwne, że od 13 września na stronie Urzędu Miasta widnieje komunikat Wydziału Inwestycji o tym, że dokumentacja została opracowana. O tym, że pozostały już tylko uzgodnienia z gestorami sieci informowali też radni.

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu.

- Przekazywana była sukcesywnie, poczynając od map do celów projektowych, geologii i prac przygotowawczych. Projekty budowlane, wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy zostały przekazane. Czekamy na ostateczne podpisanie protokołu - informuje Małgorzata Kisielewska, asystentka zarządu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.
Dlaczego zatem wciąż nie ogłoszono przetargu na budowę? Jak można usłyszeć od przedstawicieli BPBK, chodzi o brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu.

Gdynia: w listopadzie zamówienie

Informacji na ten temat od władz Gdyni nie usłyszeliśmy. Pojawiła się za to kolejna wersja, według której zamówienie ma zostać ogłoszone lada dzień.

Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana. Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana.
- Przetarg na wykonanie przebudowy ul. Chwarznieńskiej chcemy ogłosić w tym miesiącu. Mamy już praktycznie całą dokumentację, dopracowujemy w tej chwili ostatnie szczegóły - mówi Marek Stępa.
Jeśli uda się go rozstrzygnąć bez komplikacji, co - jak pokazuje przykład modernizacji skrzyżowania przy dworcu PKP Gdynia Główna - nie jest pewne, to prace i tak zaczną się najwcześniej w 2018 roku. Roboty prawdopodobnie zaczną się na ul. Hodowlanej. Remont nawierzchni, chodników i stworzenie miejsc parkingowych będzie połączony z budową zbiornika retencyjnego na działkach przy ul. II MPS.

Dopiero w kolejnym etapie zacznie się właściwa część inwestycji, czyli przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

Sytuację komplikuje kwestia innych zaplanowanych w okolicy inwestycji. Nie wiadomo bowiem, czy do tego czasu zostanie ukończona budowa centrum sąsiedzkiego na skrzyżowaniu Rolniczej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Takie będzie centrum sąsiedzkie na Witominie

Dodatkowy buspas podczas remontu

Nałożenie się tych dwóch inwestycji może spowodować dodatkowe zamieszanie na drogach.

Wiadomo za to, że na czas przebudowy jeden z pasów leśnego odcinka jedni ul. Chwarznieńskiej w kierunku Chwarzna w godzinach rannych stanie się buspasem. Autobusy w kierunku centrum Gdyni będą jechały pod prąd, co pozwoli zminimalizować spóźnienia. Docelowo takie rozwiązanie nie jest planowane.

Koszt inwestycji jest szacowany na co najmniej 35 mln zł.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (214) 6 zablokowanych

  • Brud urzędu miasta. (1)

    Jaśnie pan Marek Stępa.
    Plan przed wyborczy.Zagrzany stołek.dobra posadka.
    Dziękuję i do widzenia jaśnie panie.

    • 81 10

    • 200% racji...w urzedzie nic sie nie robi ....

      czekają na okres wyborczy nowego prezydenta...nic nie robiąc...wstyd...gdzie są w PL kontrole....!!!!

      • 21 10

  • Panie, ile to farby będzie potrzeba...

    • 74 21

  • Światła z ul Hodowlana. (10)

    Wyrzucić światła na skrzyżowaniu z Hodowlana i korek zmniejszymy o polowe! Kilka lat wcześniej powstała kładka by wyeliminować światła przy domu starców, wydano kupę kasy, były protesty, ale generalnie sytuacja na drodze się polepszyła. I nagle ktoś stwierdził ze jest za dobrze i postawmy jeszcze jedne światła. Dla mnie bezsens. Sytuacja poprawiła się dla kilku kierowców z hodowlanej kosztem setek aut wracających z centrum....

    • 80 33

    • (3)

      Nowe światła nowe ścieżki rowerowe to jest ta sama grupa lobbingowa dążąca do tego, żeby, mówiąc w skrócie: zabrać kierowcom a dać pieszym i rowerzystom. Komfort pieszych i rowerzystów odbywa się kosztem komfortu kierowców. Zabieranie jezdni pod drogi rowerowe czy stawianie świateł co 100 metrów, do tego strefy 30 km/h i td. Unijne lewackie wytyczne sprowadzające pieszego i rowerzystę do roli uprzywilejowanych tam gdzie powinny być uprzywilejowane samochody.

      • 35 23

      • miasto wspolne

        typowa ich zagrywka. nazywajmy rzeczy po imieniu.

        • 28 11

      • Kierwcy nie są uprzywilejowani? (1)

        Tak jakby kierowcy nie byli już u nas wystarczająco uprzywilejowani... to jest ulica miejska i nie służy tylko osobom chcącym jak najszybciej dostać się za obwodnicę a przede wszystkim służy mieszkańcom Witomina

        • 31 6

        • Mylisz się

          Mieszkańcom Witomina służą chodniki a ulica ma służyć tym którzy przez Witomino chcą przejechać.Pomijam fakt że cała planowana przebudowa to pic zbudują dwa lewoskręty,ścieżke rowerową i namalują buspas. Dla kierowców stojących w korku zmieni się tylko to że obok przejedzie kolarz i autobus.

          • 19 15

    • Racja - z Hodowlanej można bez problemu wyjechać Niską albo Wielkokacką (2)

      • 25 11

      • (1)

        to czemu nie jeździsz ul Egeniusza Kwiatkowkiego? też da rade dojechać do centrum !

        • 20 11

        • Bez pierdół

          Wyjazd z Niskiej to 1 minuta dalej

          • 23 4

    • Po raz któryś

      piszę że zamiast kładki należało wybudować przejscie podziemne z łagodnymi zejściami

      • 21 11

    • zamknąć ul, Hodowlaną ! to nie będzie korków - idąc twoim tokiem myślenia, najlepiej zlikwidować przejścia dla pieszych i włączyć zieloną fale w strone centrum bo się komuś z za miasta spieszy do roboty, takie są konsekwecje tańszych parceli

      • 23 8

    • Zmienic fazy i... wszystko.

      • 21 6

  • Wszystko co robi UM Gdynia to wielka improwizacja (1)

    Szczurek , Stepa i cala Samorzadnosc to totalne nieporozumienie a oszczedna inwestycja drogowa to przyklad kalectwa i indolencji i nie brania pod uwage obecnych potrzeb i wymagan oraz przyszlosciowych potrzeb.

    • 86 17

    • Ta oszczędność mnie tak nie martwi jak to ślamazarne działanie.

      Czy Oni naprawdę nie mają narzędzi prawnych, które pozwoliłyby ruszyć to z kopyta. Wygląda mnie to na straszne amatorstwo.

      • 24 8

  • I tak w kółko masło maślane.

    Niepokoi mnie ta bezsilność władz. Nic nie możemy, wyznaczamy kolejne terminy, w terenie napotkaliśmy na przykre niespodzianki. I ile lat będzie tak jeszcze ??? Może jednak należą nam się głębsze wyjaśnienia !

    • 77 13

  • Kolejna bezsensowna przebudowa.

    Kierowcy może nie będą stali w korku na skrzyżowaniu w centrum Witomina, ale przez zwiększony ruch zablokują się skrzyżowania ul. Kieleckiej z Drogą Gdyńską oraz ul. Stryjskiej z al. Zwycięstwa. Jeżeli myślicie, że przebudowa cokolwiek usprawni, to jesteście w głębokim błędzie. A przez brak buspasów komunikacja miejska z Chwarznem i Wiczlinem będzie cały czas sparaliżowana. Bezsens.

    • 78 11

  • Stępostrada (1)

    Idiotyzm goni idiotyzm w Gdyni. Tak projektowana przebudowa to tylko wyrzucanie pieniędzy w błoto. Korki były i będą. Co tu pomogą lewoskręty ? Nikt nie przesiądzie się na niewydolną komunikację gdyńską. Problemem nie są ceny biletów tylko czasy przejazdów - chore nawet jak nie ma korków. Autobus/trajtek z Wiczlina lub Dąbrowy tłucze się do centrum prawie godzinę także w godzinach wieczornych - a to przecież tylko marne 10 kilometrów !

    Miasto nie ma żadnego pomysłu na połączenie zachodnich dzielnic z centrum. Radosne zgody dla developerów na Chwarznie i Wiczlinie - a potem "jakoś" ci ludzie dojadą do centrum prawda ? A może prawda jest dużo bardziej bolesna - bo kasa sobie poszła na aeroporto, kolejkę na Kamienną Górę, Infobox , imprezy dla ludu i "promocję miasta" ?

    Najwyższy czas zatrudnić radnych z odważną wizją a nie przyspawanych do stołków samozadowolonych harcerzyków.

    • 103 14

    • Brawoooo!!

      Mogę się zgodzić z opinią w 110 % nawet nie muszę pisać posta.

      • 24 1

  • Pewnie piuary szykują wszystkie inwestycje na rok wyborczy! (2)

    Wtedy towarzysz minister Płaszczak będzie mógł głosić swoją bolszewicką propagandę bez umiaru.

    • 40 33

    • typowy d*pek Maliniak dal glos. (1)

      • 11 16

      • d*pek technik Maliniak mieszka na Nowogrodzkiej!

        • 17 8

  • A co z Karwinami, Wlk. Kackiem, Dąbrową? (3)

    Też co dzień w korku.

    • 60 20

    • Poczekaj na trasę kaszubska, myślę że będziemy wspominać obecne korki z łezka w oku

      • 27 5

    • wincyj świateł

      • 17 10

    • A co z Obłużem? Oczywiście nic bo na Wiczlinie Szczurek mieszka a na Chwarznie Stępa i wszystko jasne

      • 20 6

  • Chwarznieńska

    Boże, w trakcie remontu korki zaczną się chyba już od UM. Dojazd do domu zamiast godzine to dwie godziny potrwa! To nie ma sensu, tam i tak więcej pasów jezdni NIE zmieści się. Trzeba zrobić obwodnicę Witomina!
    Pzdr

    • 98 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane