• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na przebudowę Chwarznieńskiej do końca roku

Patryk Szczerba
9 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu. Ulica czeka na przebudowę, która ma rozwiązać notoryczny problem korków w tym miejscu.

Początkowo była mowa o pierwszej połowie tego roku, później o trzecim kwartale, teraz władze miasta obiecują, że przetarg na przebudowę witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, szacowanego na 35 mln zł, ogłoszą w listopadzie. - Dopracowujemy ostatnie szczegóły - informują urzędnicy.



Czy modernizacja ul. Chwarznieńskiej ułatwi przejazd ulicą?

Z rosnącą niecierpliwością na inwestycję czekają zwłaszcza tkwiący codziennie w gigantycznych korkach mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina, gdzie jeden za drugim powstają nowe budynki. Ich zdenerwowaniu trudno się dziwić, bo inwestycje mieszkaniowe nie poszły w parze z projektowaniem i budową odpowiedniej infrastruktury drogowej.

Czytaj też: Mieszkańcy Chwarzna: mamy dość korków

Po przebudowie będzie lepiej?

Niech za przykład posłuży fakt, że choć na odcinku leśnym kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu, to poranny przejazd tędy i tak zajmuje nawet 30 minut. Z kolei po południu są zakorkowane ulice Kielecka, Małokacka, Rolnicza i właśnie Chwarznieńska, którymi kierowcy wracają do domów.

Dlatego tak ważna jest zapowiadania od dawna przebudowa witomińskiego odcinka ulicy. Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie na ulicy buspasa w kierunku Chwarzna, drogi rowerowej dla obydwu kierunków i lewoskrętów do bocznych ulic: Widnej, Nauczycielskiej i Hodowlanej.

Dodatkowo zaplanowano m.in. modernizację ul. Hodowlanej, Sosnowej, rozbudowę skrzyżowania ulic Rolnicza-Małokacka-Wielkokacka i budowę zbiornika retencyjnego na likwidowanych działkach przy ul. II MPS.

W ostatnim czasie dołączono do tego montaż tablic przystankowych i przebudowę zatok autobusowych na ul. Rolniczej, Chwarznieńskiej i Wielkokackiej.

Pewności, że te wszystkie elementy pomogą rozładować korki na Witominie, wciąż jednak nie ma. Przypomnijmy, że trzy lata temu próbowano analizować różne warianty przebiegu drogi, nawet takie, w których auta jechałyby przez las, omijając Witomino. Jednak koszt budowy trasy mógłby sięgnąć nawet 175 mln zł. Takich pieniędzy Gdynia na budowę drogi nie wyłoży, zwłaszcza, że trudno liczyć na wsparcie z Unii Europejskiej, która dofinansowała przebudowę "odcinka leśnego", ale obecnie unijni decydenci wolą stawiać na inwestycję w transport publiczny. Dlatego zdecydowano, że samochody i autobusy będą jeździły przez środek dzielnicy.

Czytaj też: Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Dokumentacja projektowa z opóźnieniem

Wiosną 2015 roku rozpoczęło się poszukiwanie projektanta przebudowy ulicy w "oszczędnym" wariancie. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz wykonanie prac geodezyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego dla przedsięwzięcia, firma miała otrzymać od miasta ok. 1,2 mln zł.

Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane. Pełen zakres prac będzie znany po ogłoszeniu przetargu na prace budowlane.
Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku. Niektórzy snuli wtedy wizje, że władze Gdyni zafundują sobie i mieszkańcom prezent na koniec obecnej kadencji samorządowej, oddając przebudowany odcinek do użytku pod koniec 2018 roku - w okolicach wyborów samorządowych.

Rzeczywistość szybko zweryfikowała plany.

W październiku 2016 roku pojawiła się informacja, że konieczne były rozmowy o przedłużeniu terminu zakończenia zlecenia z wykonawcą. Dokumentacja miała trafić na biurka urzędników w pierwszym kwartale 2017 roku. Stosownie do opóźnień miały być też naliczane kary dla wykonawcy.

- Tematem trudniejszym, niż zakładano okazało się odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego. Wszystko przez kolizję z obecną infrastrukturą - wyjaśniał opóźnienia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
BPBK: dokumentacja na biurkach urzędników

Mijały kolejne miesiące, w czasie których urzędnicy nabrali wody w usta w kwestii przebudowy ul. Chwarznieńskiej. Gdy kilka dni temu zapytaliśmy o postępy prac przy tworzeniu dokumentacji, od wiceprezydenta Gdyni usłyszeliśmy odpowiedź, że wciąż nie ma o czym rozmawiać, bo jeszcze nie ma gotowego i kompletnego projektu.

To o tyle dziwne, że od 13 września na stronie Urzędu Miasta widnieje komunikat Wydziału Inwestycji o tym, że dokumentacja została opracowana. O tym, że pozostały już tylko uzgodnienia z gestorami sieci informowali też radni.

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu.

- Przekazywana była sukcesywnie, poczynając od map do celów projektowych, geologii i prac przygotowawczych. Projekty budowlane, wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy zostały przekazane. Czekamy na ostateczne podpisanie protokołu - informuje Małgorzata Kisielewska, asystentka zarządu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.
Dlaczego zatem wciąż nie ogłoszono przetargu na budowę? Jak można usłyszeć od przedstawicieli BPBK, chodzi o brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu.

Gdynia: w listopadzie zamówienie

Informacji na ten temat od władz Gdyni nie usłyszeliśmy. Pojawiła się za to kolejna wersja, według której zamówienie ma zostać ogłoszone lada dzień.

Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana. Remontowana będzie także będąca w katastrofalnym stanie ul. Hodowlana.
- Przetarg na wykonanie przebudowy ul. Chwarznieńskiej chcemy ogłosić w tym miesiącu. Mamy już praktycznie całą dokumentację, dopracowujemy w tej chwili ostatnie szczegóły - mówi Marek Stępa.
Jeśli uda się go rozstrzygnąć bez komplikacji, co - jak pokazuje przykład modernizacji skrzyżowania przy dworcu PKP Gdynia Główna - nie jest pewne, to prace i tak zaczną się najwcześniej w 2018 roku. Roboty prawdopodobnie zaczną się na ul. Hodowlanej. Remont nawierzchni, chodników i stworzenie miejsc parkingowych będzie połączony z budową zbiornika retencyjnego na działkach przy ul. II MPS.

Dopiero w kolejnym etapie zacznie się właściwa część inwestycji, czyli przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

Sytuację komplikuje kwestia innych zaplanowanych w okolicy inwestycji. Nie wiadomo bowiem, czy do tego czasu zostanie ukończona budowa centrum sąsiedzkiego na skrzyżowaniu Rolniczej i Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Takie będzie centrum sąsiedzkie na Witominie

Dodatkowy buspas podczas remontu

Nałożenie się tych dwóch inwestycji może spowodować dodatkowe zamieszanie na drogach.

Wiadomo za to, że na czas przebudowy jeden z pasów leśnego odcinka jedni ul. Chwarznieńskiej w kierunku Chwarzna w godzinach rannych stanie się buspasem. Autobusy w kierunku centrum Gdyni będą jechały pod prąd, co pozwoli zminimalizować spóźnienia. Docelowo takie rozwiązanie nie jest planowane.

Koszt inwestycji jest szacowany na co najmniej 35 mln zł.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (214) 6 zablokowanych

  • Przy projektowaniu nie zapomnijcie o zapadających sie studzienkach!

    Koniecznie musza być umiejscowione w taki sposób aby co 10 metrów w nie wpadać...

    • 76 11

  • zdonżyć przed wojtkowo abdykacjo ! (1)

    • 61 12

    • Racja nie patrzeć jak aby udało się zdążyć

      • 23 3

  • Nie mogę zrozumieć (9)

    Jak budowa bus passa i ścieżek rowerowych w dwóch kierunkach usprawni ruch samochodów na odcinku Chwarznienskiej na Witominie? Narysowanie farbą bus pasa i wybudowanie dwóch ścieżek rowerowych ma kosztować 35 mln. Proponuje żeby zajął sie tą sprawą prokurator jako że to będą zmarnowane pieniądza społeczne. Inna sprawa zatwierdzenie banalnie prostego projektu trwa kilka lat. Trzecia sprawa to zamiast budować odcinek leśny na którym nie było skrzyżowań i nie robiło się korków należało wybudować odcinek Witominski.

    • 91 20

    • (1)

      nie siej fermentu. buspas na czas przebudowy.

      • 10 24

      • czytaj ze zrozumieniem

        "Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie na ulicy buspasa w kierunku Chwarzna, drogi rowerowej dla obydwu kierunków i lewoskrętów do bocznych ulic"

        • 19 10

    • Droga rowerowa w dwóch kierunkach nie oznacza budowy dwóch dróg rowerowych.
      Fakt na całym świecie to standard ( nawet w większości dużych miast w Polsce), no ale jesteśmy w trójmieście.
      Ostatecznie pewnie powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego

      • 16 13

    • Czy ty znasz się na planowaniu, realizacji takich inwestycji? I wiesz jakie są koszta tego?

      Rozumiem, że wypowiadasz się z zerową wiedzą w temacie i trollujesz pisząc o prokuratorze i zmarnowanych pieniądzach.

      • 16 15

    • (4)

      temat jest prosty, tylko zazwyczaj nie mieści się w blachosmrodziarskich (niewielkich) mózgach.

      Jedynym sposobem na poprawę warunków przejazdu jest ograniczenie ruchu pojazdów.
      Na zachodzie Europy i w krajach rozwiniętych (Japonia, Korea) już dawno zrozumiano że dobudowywanie pasów nie poprawia warunków przejazdu, a wręcz je pogarsza.

      Cieszę się że Gdyni powoli zaczyna aspirować do implementacji takich rozwiązań.

      Jeśli gdzieś ruch samochodów jest za duży, to zmniejsza się ilość pasów, likwiduje miejsca parkingowe, wprowadza uprzywilejowany pasy dla innych rodzajów użytkowników dróg.

      W największym skrócie - drożny i niezakorkowany buspas oznacza więcej ludzi wybierających szybki i wygodny transport autobusem, zamiast stania w korku we własnym samochodzie.

      • 24 21

      • Chyba cie pan bóg opuscił. problemen witomina jest to że to jest rownież tranzyt do/z obwodnicy i żaden bus pas niczego nie usprawni. Sa to przedwyborcze ruchy pozorowane zarzadu miasta, ktorych mentalnie stac tylko na kubly farby i skrzyzowania rownorzedne na abrahama.

        • 25 8

      • Czy Ty też masz skośne oczy?

        Jesteś cyklistą, to nie zabieraj głosu w sprawach, na których się nie znasz. Ludzie dojeżdżają do pracy z Gdańska do Pucka, z Gdyni do Kartuz. I nie mają innego wyjścia, zwłaszcza gdy są mniej sprawni od młodocianych, zakompleksionych komentatorów.

        P.S. Jeśli już posługujesz się łacinizmami, to, proszę, naucz się się wpierw dobrej polszczyzny, vide " wprowadza uprzywilejowany pasy"

        • 23 8

      • qazq - popieram co do meritum, ale inwektywy niepotrzebne. Co do reszty - racja i może kiedyś więcej osób to rozumie.

        • 15 10

      • Szybki i wygodny

        OK, pożartowaliśmy sobie, ale teraz już czas na trochę powagi. W Gdyni prawie 60% osób dojeżdża do pracy samochodem (wyniki badania opinii publicznej, których nie dało się przemilczeć nawet na tym portalu zaludnionym przez FRAGlesów) i ani myśli o przesiadce. Cykliści to (co za zaskoczenie) margines społeczny.

        • 17 6

  • Partacze z UM Gdynia

    Siedzą po kilka lat nad jedną inwestycją. Koledzy, w Gdańsku w tej chwili przerabiamy rocznie inwestycji za 400 mln. I to bez poślizgów. Co wam się stało?

    • 70 17

  • (2)

    Jedyne wyjście to wyrąbanie lasu i wytyczenie całkiem nowej drogi dojazdowej do zachodnich dzielnic. Remont tej ulicy to pudrowanie wrzoda. To nic nie da. Potrzeba całkiem nowego dojazdu.
    Wieczne korki do Chwarzna, do Karwin i Dąbrowy oraz do Obłuża,Pogórza i Oksywia. Każdy z tych kierunków potrzebuje nowej drogi bo każdy jest permanentnie zakorkowany.

    • 89 20

    • Przestań jątrzyć, bo wadza się zdenerwuje i zemści. Zamiast jezdni będa same ścieżki rowerowe!

      To skrzyżowanie przy dworcu nie było ruszane od lat. Teraz kopią na gwałt, żeby było widać, że coś robią. Wszystko to jest kiełbasa wyborcza.

      • 20 8

    • Nie potrzebna nowej drogi, tylko usprawnień dla komunikacji miejskiej. Nie ponawiajmy błędów innych, tylko uczmy się na ich konstruktywnych wnioskach. Inne kraje przez ten etap przeszły i już wiedzą co należy robić, a na pewno nie rozszerzać drogi.

      • 15 11

  • (2)

    w pierwszym przetargu wygra strabag albo eurovia. ktoś się odwoła, przetarg będzie unieważniony , w drugim zostanie wyłoniony zwycięzca publiczności dobrze znany My Tylko My z Gdyni. tak będzie.

    • 64 20

    • a, miałem nie mówić....przepraszam.

      • 21 6

    • obstawiam nieco inny scenariusz

      priorytetem będzie cena, ustalona poniżej progu rentowności. W związku z tym do przetargu nie przystąpi nikt inny, tylko My. Z adnotacją, że mogą wykonać roboty za dwa razy więcej. Wygrają, a miasto zwiększy budżet. Efekt będzie taki jak napisałeś, tylko z wałkiem na więcej kasy. Zaznaczam, że ten scenariusz to nie ja wymyśliłem, tylko gdyńska rzeczywistość.

      • 16 9

  • Niech każdy deweloper co tam buduje dołoży się do drogi wybuduje szkołę przedszkole ośrodek zdrowia a nie później tylko WY MIESZKAŃCY marudzicie dołóżcie się do czegoś a nie wszystko na ktzywy ryj. Ilu z was w Gdyni odprowadza podatki!!!! Może 30% a reszta to co!!# Krywy ryj. W latach 80 jak budowali to był obowiązek spółdzielni drogi przedszkole i ośrodki awy SŁOJE TO NA GOTOWE I NA KRZYWY RYJ. Wię nie marudźcie

    • 51 33

  • Ciekawe kiedy przebudowa skrzyżowania Płk. Dąbka z Kwiatkowskiego coś cicho o tym, pewnie plany wypłyną przed wyborami jak zawsze i na planach się skończy.

    • 55 23

  • wiadomo, szczur robi szybszy dojazd do domu (2)

    a tunelu w chyloni jak nie ma tak nie ma

    • 67 19

    • remontują drogę na której wolno ale jakoś się jedzie .. a na chylonii stoi się 45 minut na przejazdach.. (1)

      na szczęście tą drogą szczurek nie dojeżdża do pracy... :/

      • 20 9

      • Ja bardzo często kożystam z przejazdu na Północnej i nigdy nie stałem aż 45 minut.

        • 20 8

  • Co za pitolenie !!! (2)

    Inwestycja zakłada przede wszystkim stworzenie na ulicy buspasa w kierunku Chwarzna, drogi rowerowej dla obydwu kierunków i lewoskrętów do bocznych ulic: Widnej, Nauczycielskiej i Hodowlanej.

    Buspas i lewoskręty OK, ale zamiast ścieżek rowerowych może warto pomyśleć o dodatkowym pasie ze zmiennym kierunkiem ruchu? Rano do centrum, po 16tej w kierunku obwodnicy. Generalnie to śmieszne że ciągle jest działanie półśrodkami w temacie udrożnienia przeprawy przez Witomino.

    • 65 16

    • Dokładnie - po jakiego grzyba ścieżka rowerowa przy Chwarznieńskiej ?

      Może być poprowadzona Hodowlaną, poza tym są tam fajne ulice jak Słoneczna z małym ruchem - dużo lepsze do roweru niż główna przelotówka, Wystarczy nawierzchnię wymienić

      • 19 6

    • pasy ze zmiennym kierunkiem ruchu? komu Ty to piszesz,dla urzędników i genialnych inżynierów w Gdyni to taka sama abstrakcja jak dla krzyżaków komputer.Ale brawo za pomysł

      • 19 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane