• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy UCK komunikacja i piesi mają priorytet

Szymon Zięba
2 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego. Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego.

Kierowcy narzekają na kontrabuspas, który od kilku tygodni funkcjonuje na odcinku między ul. DębinkiMapka i al. ZwycięstwaMapka. Mimo korków zmiana poprawiła dojazd autobusów do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Wpisuje się to w politykę miasta, w myśl której m.in. piesi i komunikacja miejska powinny być priorytetem. Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem bez rozwiązania. Wprowadzono bowiem korektę sygnalizacji świetlnej, dzięki której ruch stał się bardziej płynny.



W jaki sposób najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Przypomnijmy: pod koniec października na odcinku między ul. Dębinki a al. Zwycięstwa autobusy po raz pierwszy pojechały pod prąd po tzw. kontrabuspasie.

W ten sposób pasażerowie dużo szybciej mogli dojechać do największego na Pomorzu szpitala, a z wydzielonego dla autobusów pasa mogą także korzystać karetki pogotowia ratunkowego.

Wcześniej na ul. Smoluchowskiego od ul. Dębinki do al. Zwycięstwa na dwóch pasach obowiązywał ruch jednokierunkowy.

Po wprowadzeniu zmian na jednym z pasów pod prąd w górę ul. Smoluchowskiego jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, a także pojazdy uprzywilejowane, motocykle, motorowery i taksówki. Na drugim pasie, tak jak dotychczas, odbywa się ruch w stronę al. Zwycięstwa.

Wyznaczenie 270-metrowego buspasa, o który wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, pozwoliło na zmianę trasy kursowania autobusów. Z Traktu Konnego skręcają one bezpośrednio w ul. Smoluchowskiego i jadą pod prąd, w górę ulicy.

Omijają w ten sposób zatłoczoną w godzinach szczytu ul. Skłodowskiej-Curie i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Dębinki. Bez wątpienia zmiana wpływa na komfort i czas przejazdu pasażerów.

Sęk w tym, że praktycznie nie ma dnia, by do naszej redakcji nie zgłaszali się zniecierpliwieni kierowcy, którzy narzekają na korki po wprowadzonych zmianach. Regularnie informują o tym m.in. w Raporcie z Trójmiasta.

14:47 22 PAźDZIERNIKA 21

Gigantyczny korek na Smoluchowskiego (20 opinii)

Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima
Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima


Kierowcy są ważni, ale piesi i komunikacja miejska - ważniejsi



Jak tymczasem słyszymy w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, zgodnie z przyjętą polityką miasta stosowana jest tzw. odwrócona piramida transportowa.

Oznacza to, że na pierwszym miejscu stawia się pieszych, następnie: rowerzystów, transport zbiorowy, taksówki, carpooling/carsharing, a dopiero na samym końcu - prywatne auta.

- Dlatego też rozwiązania poprawiające funkcjonowanie transportu zbiorowego mają wyższy priorytet niż ruch indywidualny. Możliwe są nawet rozwiązania, które poprawiają funkcjonowanie transportu zbiorowego kosztem ograniczeń dla transportu indywidualnego (np. zabranie jednego pasa ruchu na buspas na ul. Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie). Aby zwiększyć niezawodność komunikacji autobusowej i skrócić jej czasy przejazdu, działania mające na celu utworzenie większej liczby buspasów będą kontynuowane - zaznacza Dagmara Szajda z ZTM.

Urzędnicy robią ukłon w stronę kierowców



Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem korka na Smoluchowskiego bez rozwiązania. Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podkreśla, że wprowadzono korekty sygnalizacji świetlnej, co sprawiło, że już sytuacja uległa znacznej poprawie.

- Nadal będziemy obserwować ruch w tym miejscu. Należy wziąć pod uwagę, że zmiany w organizacji ruchu w pierwszym etapie wymagają też ich adaptacji ze strony kierowców - podsumowuje Magdalena Kiljan.
W Gdańsku, wliczając buspas na ul. Smoluchowskiego, wyznaczonych jest w sumie 17 buspasów i pasów autobusowo-tramwajowych o łącznej długości 6305 metrów.

Opinie (120) 1 zablokowana

  • (6)

    A w drugą stronę jadąc komunikacją kto jest ważniejszy? Przed zmianą jechałem 115 płynnie do samej Alei Zwycięstwa, obecnie jedzie się od poczatku "jumb" w korku, o wiele, wiele dłużej. Więc kto na tym zyskał?

    • 44 1

    • Imitacja działań (1)

      Urzędnicy rozwiązują problemy tworząc kolejny, aby uzasadnić swój byt na ciepłym stołku

      • 14 4

      • problemy wywołuje nadmiar samochodów oraz osób przyspawanych mentalnie do ich foteli

        • 1 4

    • (3)

      Prawda jest taka że ZTM rzucił hasło, nie analizując jakie będą skutki tej decyzji. Niestety miasto zamiast podchodzić do tematu kompleksowo, zgodnie ze sztuką inżynierską, podchodzi do tematu politycznie. Dlatego mamy sukces, autobusy jadą do góry szybciej ale to że potem w dół tracą tyle że sumarycznie autobusy jadą wolniej, do tego miasto już się nie przyzna. Niestety dopóki sferami gdzie ostatnie słowo powinni mieć specjaliści, ostatnie słowo ma polityka to będziemy świadkami jak będzie coraz gorszej w tym mieście.

      • 14 1

      • dokładnie tak (1)

        zgadzam się z przedmówcą. ZTM rzucił hasło i poszło. Bez planu i ładu i składu. Problemem dla ZTM były niepoprawnie parkujące auta w ciągu Skłodowskiej-Curie blokując przejazd autobusom -
        autobusy tam nie stały w korku (czasami bywało, że przed 15 traciły ze 2-3 minuty), natomiast po zmianach stoją w drugą stronę zdecydowanie dłużej. Dodatkowo ciągły hałas i spaliny na Smoluchowskiego. Zabrane miejsca postojowe w dzielnicy z ogromnym ich deficytem.
        To, że jest tam szkoła podstawowa już nikogo nie obchodzi - wygenerowano straszliwy ruch i niebezpieczne sytuacje generowane przez omijających korek "pod prąd" i skręcających w stronę stadionu. Nie wspomnę o tym, że rodzice przywożący dzieci w drodze do pracy nie mają gdzie się zatrzymać.

        Wystarczyło skierować straż miejską do pilnowania porządku z parkowaniem na wszystkich ulicach oklających UCK - nie byłoby problemu.

        • 8 1

        • Straż miejska ma rozwiązać problemy wynikające z nadmiaru samochodów?

          lepszego tekstu dawno nie czytałem. A może lepiej poprawić warunki docierania dzieci do szkół - tak by mogły do nich docierać samodzielnie? Deficyt miejsc postojowych jest tylko względny: tam jest ich nadmiar (często bezpłatnych), zamiast z pozornym deficytem miejsc postojowych lepiej zwalczać nadmiar samochodów, poprawiając warunki ruchu pieszych, rowerzystów i pasażerów autobusów, tramwajów i SKM.

          • 1 4

      • coraz gorzej w tym mieście będzie jeśli się nie zakwestionuje dotychczasowej roli samochodów w mieście

        i nie postawi się zdecydowanie na poprawę komfortu ruchu pieszych, rowerzystów oraz pasażerów transportu miejskiego, w tym także SKM. Kierowcy sami sobie będą gotowali coraz gorszy los, żadne rozwiązania inżynieryjne nie doprowadzą do poprawy sytuacji kierowców.

        • 1 4

  • Skoro kierowcy sa ważni (4)

    To dlaczego milczycie w sprawie nowej świętokrzyskiej?

    • 11 4

    • są ważni i ważniejsi

      • 1 3

    • Dla urzędników ważne jest utrudnianie życia kierowcom (1)

      Pamiętajmy o tym podczas wyborów!

      • 6 1

      • coraz więcej kierowców zaczyna rozumieć, że to nadmiar kierowców jest głównym źródłem problemów wszystkich kierowców

        i coraz więcej z nich przesiada się z samochodów na mniej przestrzeniożerne środki lokomocji. Warto poprawiać warunki ich poruszania się po mieście.

        • 1 2

    • Nowa Świętokrzyska niczego nie poprawi

      jedynie zwiększy korki na pozostałych korytarzach ruchu samochodów w Gdańsku i zajęcie miejsc do parkowania samochodów. Tylko PKM do dzielnic Gdańska Południe może coś pomóc.

      • 1 0

  • Do góry może i autobusy przyspieszyły, ale w dół stoją w korku razem z kierowcami czyli suma sumarum i tak autobusom się pogorszyło

    • 23 2

  • Polityka miasta bu ha ha (1)

    To nie ma czegos takiego. Dno dnem dbo pogania.

    • 18 3

    • a co konkretnie proponujesz?

      przez tyle lat myślano głównie o samochodach, teraz nieśmiało się tę tendencję próbuje odwrócić. Jak wysiądziesz z samochodu i pomyślisz, to może dojdziesz do wniosku, że warto kwestionować dotychczasową rolę samochodu i tworzoną na ich potrzeby infrastrukturą uliczną i parkingową. Chcesz korzystać z samochodu: proszę bardzo, ale za parkowanie będziesz płacił.

      • 1 4

  • Kierowcy zawsze mają pierwszeństwo, (5)

    chyba nikt przy zdrowym umyśle, nie będzie tego sprawdzał. Nawet w sferze zamieszkania, jak ma to miejsce na dolnym odcinku starej Myśliwskiej na Morenie od Św. Huberta do Kartuskiej. Droga jest taka wąska, że gdy mijają się 2 śmieciary, trzeba odskoczyć, problem w tym, że nie ma gdzie, bo tam zero pobocza.

    • 32 12

    • To swojego rodzaju wyścig zbrojeń (1)

      Ludzie nie czują się bezpiecznie na ulicy, więc kupują coraz większe samochody.

      • 15 0

      • to jest raczej błędny krąg niezrównoważonej polityki komunikacyjnej

        warto na YT obejrzeć czeską animację pt. Bludny kruh upadku mesta. Dokładnie opisuje to, co się w Gdańsku dzieje od ponad 30 lat.

        • 2 1

    • Bzdura

      Jak się mijają dwie śmieciarki to droga nie jest wąska.

      • 4 4

    • gdzie ty widziałeś 2 śmieciarki na raz

      chyba w filmach

      • 3 4

    • Nie jest to prawda

      Kierowcy nie mają w wielu miejscach pierwszeństwa tylko je wymuszają. Kwestia odpowiedniej wysokości kar i personelu do ich egzekwowania. Problem jest wbrew pozorom prosty do rozwiązania.

      • 5 1

  • Lewactwo jak zwykle dyktuje normalnym ludziom jakieś fanaberie (2)

    Kierowcy w Gdańsku są narażeni na szykany i prześladowanie każdego dnia niczym chrześcijanie

    • 22 10

    • I dobrze

      Bo to dwie zbędne grupy społeczne w zdrowym środowisku, po prostu same zło.

      • 6 6

    • jakie kryteria normalności stosujesz?

      bezrefleksyjne korzystanie z samochodu stojącego w korkach? Tylko współczuć.

      • 1 0

  • Powiem tak, niestety bywałem w UCK regularnie (3)

    Niestety nie dlatego, że narzekam na UCK, ale generalnie nikomu nie życzę regularnego jeżdżenia do szpitala. I generalnie nie wyobrażam sobie, jak miałbym to robić autobusem - tzn. targać chorą osobę po komunikacji. Nie wiem, czy w takim miejscu ślepo powinno się dawać pierwszeństwo autobusom, wiem, że samochodów tam dużo, ale nie każdy może jechać komunikacją.

    • 30 3

    • buspasem mogą jeździć taksówki (2)

      czytaj teksty ze zrozumieniem i odspawaj swoją wyobraźnię od Twojego samochodu. To naprawdę nie jest jedyny sposób poruszania się po mieście.

      • 1 19

      • (1)

        Widać nigdy nie przewoziłeś osoby niepełnosprawnej taksówką. Zwłaszcza codzienne przez kilka miesięcy. Tak wiem, najlepiej powinienem wsadzić ja na ramę roweru i dygać 8 km rowerem.

        • 14 1

        • wystarczy żebyś zrozumiał, że im więcej osób dotrze do UCK mniej przestrzeniożernym środkiem lokomocji

          niż samochód, to Tobie i osobie niepełnosprawnej którą chcesz podwieźć do UCK będzie łatwiej. Pamiętaj, że miasto do transportu niepełnosprawnych udostępnia busiki przewożące osoby na wózkach inwalidzkich.

          • 1 6

  • Czemu motorowery mogą a rowery już nie

    jak to tak

    • 2 12

  • #ekologia (3)

    i to wszystko w ramach poprawy klimatu :) szkoda tylko, że nikt nie zauważa faktu, że wszyscy stojąc w korku kopcą do środowiska ...

    • 25 3

    • Tak martwisz się o ekologię to przesiądź się na rower. (2)

      • 1 6

      • Mam rowerem wozić dziecko z gorączką? (1)

        • 5 1

        • nie próbuj wciskać wymówek

          Ile osób docierających do UCK samochodami prywatnymi robi to wyłącznie z powodu ich "wygody"? Spróbuj zrozumieć, że im więcej osób wybierze coś innego niż samochód, to Tobie z Twoim dzieckiem będzie łatwiej dojechać tam na czas, np. w wyniku stania w krótszym korku.

          • 1 0

  • Curie-Skodowskiej zrobić dwukiwrunkową (2)

    • 5 2

    • Nie tędy droga... (1)

      Wyjazd od UCK do Traktu Konnego powinien prowadzić ul. Dębinki i Elizy Orzeszkowej. Ta ostatnia powinna być jednokierunkowa. Ulica Smoluchowskiego na odcinku od Dębinki do Traktu Konnego tylko bus pasy w obu kierunkach.

      • 5 2

      • dopiero by cała Smoluchpwskiego stała

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane