• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy UCK komunikacja i piesi mają priorytet

Szymon Zięba
2 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego. Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego.

Kierowcy narzekają na kontrabuspas, który od kilku tygodni funkcjonuje na odcinku między ul. DębinkiMapka i al. ZwycięstwaMapka. Mimo korków zmiana poprawiła dojazd autobusów do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Wpisuje się to w politykę miasta, w myśl której m.in. piesi i komunikacja miejska powinny być priorytetem. Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem bez rozwiązania. Wprowadzono bowiem korektę sygnalizacji świetlnej, dzięki której ruch stał się bardziej płynny.



W jaki sposób najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Przypomnijmy: pod koniec października na odcinku między ul. Dębinki a al. Zwycięstwa autobusy po raz pierwszy pojechały pod prąd po tzw. kontrabuspasie.

W ten sposób pasażerowie dużo szybciej mogli dojechać do największego na Pomorzu szpitala, a z wydzielonego dla autobusów pasa mogą także korzystać karetki pogotowia ratunkowego.

Wcześniej na ul. Smoluchowskiego od ul. Dębinki do al. Zwycięstwa na dwóch pasach obowiązywał ruch jednokierunkowy.

Po wprowadzeniu zmian na jednym z pasów pod prąd w górę ul. Smoluchowskiego jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, a także pojazdy uprzywilejowane, motocykle, motorowery i taksówki. Na drugim pasie, tak jak dotychczas, odbywa się ruch w stronę al. Zwycięstwa.

Wyznaczenie 270-metrowego buspasa, o który wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, pozwoliło na zmianę trasy kursowania autobusów. Z Traktu Konnego skręcają one bezpośrednio w ul. Smoluchowskiego i jadą pod prąd, w górę ulicy.

Omijają w ten sposób zatłoczoną w godzinach szczytu ul. Skłodowskiej-Curie i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Dębinki. Bez wątpienia zmiana wpływa na komfort i czas przejazdu pasażerów.

Sęk w tym, że praktycznie nie ma dnia, by do naszej redakcji nie zgłaszali się zniecierpliwieni kierowcy, którzy narzekają na korki po wprowadzonych zmianach. Regularnie informują o tym m.in. w Raporcie z Trójmiasta.

14:47 22 PAźDZIERNIKA 21

Gigantyczny korek na Smoluchowskiego (20 opinii)

Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima
Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima


Kierowcy są ważni, ale piesi i komunikacja miejska - ważniejsi



Jak tymczasem słyszymy w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, zgodnie z przyjętą polityką miasta stosowana jest tzw. odwrócona piramida transportowa.

Oznacza to, że na pierwszym miejscu stawia się pieszych, następnie: rowerzystów, transport zbiorowy, taksówki, carpooling/carsharing, a dopiero na samym końcu - prywatne auta.

- Dlatego też rozwiązania poprawiające funkcjonowanie transportu zbiorowego mają wyższy priorytet niż ruch indywidualny. Możliwe są nawet rozwiązania, które poprawiają funkcjonowanie transportu zbiorowego kosztem ograniczeń dla transportu indywidualnego (np. zabranie jednego pasa ruchu na buspas na ul. Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie). Aby zwiększyć niezawodność komunikacji autobusowej i skrócić jej czasy przejazdu, działania mające na celu utworzenie większej liczby buspasów będą kontynuowane - zaznacza Dagmara Szajda z ZTM.

Urzędnicy robią ukłon w stronę kierowców



Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem korka na Smoluchowskiego bez rozwiązania. Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podkreśla, że wprowadzono korekty sygnalizacji świetlnej, co sprawiło, że już sytuacja uległa znacznej poprawie.

- Nadal będziemy obserwować ruch w tym miejscu. Należy wziąć pod uwagę, że zmiany w organizacji ruchu w pierwszym etapie wymagają też ich adaptacji ze strony kierowców - podsumowuje Magdalena Kiljan.
W Gdańsku, wliczając buspas na ul. Smoluchowskiego, wyznaczonych jest w sumie 17 buspasów i pasów autobusowo-tramwajowych o łącznej długości 6305 metrów.

Opinie (120) 1 zablokowana

  • rozwiązanie jest !!! (3)

    uruchomić mały autobus lub bus wahadłowo od przystanku tramwajów przy al.Zwycięstwa do ronda w ciągu ul.Curie Skłodowskiej.

    • 2 4

    • i uwolnić tę ulicę od samochodów prywatnych. (2)

      • 2 5

      • i chodniki od pieszych a DDR od rowerzystów (1)

        • 1 1

        • ironia czy odstawione tabletki?

          • 0 0

  • Pani Dulkiewicz musi odejść (1)

    Już powoli czas na to.

    • 25 8

    • I Ty na jej miejsce

      • 0 0

  • Curie- Skłodowskiej jako dwukierunkowa

    Curie -Skłodowska jako dwukierunkowa i to poprawi znacznie ruch :)

    • 7 5

  • (1)

    Komunikacja miejska w Gdańsku to żart.

    • 19 3

    • Twój wpis to kiepski żart

      co konkretnie proponujesz?

      • 1 2

  • (4)

    Znowu mniejszość ustawia życie większości. Wstyd.

    • 27 6

    • mniejszość kierowców blokuje drogi i parkingi innym kierowcom, których generalnie jest nadmiar (3)

      większość to piesi, oni nie są tak terenochłonni jak prywatne samochody.

      • 5 9

      • (2)

        Bo drogi i parkingi nie są dostosowane do ilości kierowców. Nie nasza wina że nas stać.

        • 1 2

        • Jak was stać to stójcie

          W korkach

          • 4 1

        • samochód nie jest odpowiednim pojazdem do poruszania się po mieście

          Dyrektor firmy Volvo ponad 20 lat temu

          • 2 1

  • A kiedy skonczy sie tam parkowanie na chodnikach?

    • 8 5

  • Co za zacofane tepoty to wymyslaja i zarzadzaja naszym miastem??? (6)

    To jes UCK- miejsce gdzie dojezdzaja glownie ludzie chorzy, tam auta indywidualne oraz karetki powinny byc priorytetem! Co oni wymyslaja ??? Autobusem i motocyklem tam dojezdza ulamek ludzi!!!! Opanujcie sie w konu

    • 34 9

    • (2)

      Dziecko, przecież karetki mają pierwszeństwo.

      • 4 5

      • To czekaj pół dnia na karetkę (1)

        Karetka jest tylko do nagłych sytuacji, gdy jest zagrożenie życia. Większość pacjentów na zabiegi planowe przyjeżdża do szpitala samochodami prywatnymi. Nie rowerem, nie na hulajnodze, nie autobusem, tylko samochodem prywatnym

        • 6 2

        • ...gdy jest zagrożenie życia.

          Czyżby, to nie jest najważniejsze?

          • 1 1

    • np. taka jedna Białorusinka

      • 1 2

    • Anko, posługujesz się tzw. wiedzą anegdotyczną

      spróbuj zrozumieć, że jeśli wszyscy będą chcieli dojechać samochodem prywatnym, któremu przyznawało się priorytet przez tyle lat, to sytuacja będzie się tylko pogarszać. Warto przeprowadzić dokładne badania, jaka jest struktura rodzajów transportu, z którego korzystają osoby przyjeżdżające do szpitala (pracownicy, studenci, pacjenci, osoby odwiedzające pacjentów etc. etc.) i opracować sposoby poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu najmniej terenochłonnych sposobów docierania do UCK. Sampchody prywatne słusznie powinny znaleźć się nie tylko teoretycznie na dole tej piramidy.

      • 1 5

    • Tam korki nie powodują osoby jadące do szpitala. Korek generują przejazdowicze. Zrozumcie to wreescie

      • 0 0

  • Gaitix

    Po pierwsze oni nie jeżdżą komunikacją tylko dobrymi furami za nasze piniądze a po drugie widocznie komuś to przeszkadzało koleżance lub koledze no i komunikacja jeździ.Sitwa rządzi

    • 9 3

  • Gdańsk i plany (1)

    wystarczy na google earth spojrzeć na zdjęciach jak za granicami planuje się tego typu inwestycje, tam place parkingowe wokół szpitala są czasami kilka razy większe niż sam obrys zabudowy, i tyczy to się to nawet szpitali w centrach miast. Tutaj walą placówkę tego typu w jakimś wąwozie, 2 km od najbliższego przystanku PKP/ SKM, 1,5 km od tramwaju. gdzie aby dojechać to trzeba ze dwa razy się przesiadać. Każdy kto mieszka w okolicy wie doskonale co dzieje się kilka razy w tygodniu, gdy są przyjęcia, gdzie nie ma mowy aby zaparkować w pobliżu, gdzie cała Smoluchowskiego i inne boczne ulice są zawalone tak, że ciężko nawet przejść. Podobny syf jest przy Wojewódzkim, MSWiA czy kolejowym....żeby jeszcze w Gdańsku brakowało miejsc na takie inwestycje w dobrze skomunikowanym punkcie...

    • 13 1

    • W dobrze zarządzanych miastach szpitale mają obowiązek opracowania tzw. Zielonych Planów Podróży

      z założeniem maksymalizowania komfortu i bezpieczeństwa osób docierających do szpitali inaczej niż terenochłonnymi samochodami prywatnymi. Marnowanie miejsca wokół szpitala na rozległe parkingi to marnotrawstwo publicznych pieniędzy i pogarszanie warunków docierania do nich przez pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu publicznego. To miało i ma miejsce wokół UCK od wielu, wielu lat.

      • 0 3

  • Do galerii dojedziesz samochodem. Do szpitala masz dojechać rowerem lub komunikacja miejska. Słuszną linię ma nasza władza.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane