• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy UCK komunikacja i piesi mają priorytet

Szymon Zięba
2 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego. Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego.

Kierowcy narzekają na kontrabuspas, który od kilku tygodni funkcjonuje na odcinku między ul. DębinkiMapka i al. ZwycięstwaMapka. Mimo korków zmiana poprawiła dojazd autobusów do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Wpisuje się to w politykę miasta, w myśl której m.in. piesi i komunikacja miejska powinny być priorytetem. Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem bez rozwiązania. Wprowadzono bowiem korektę sygnalizacji świetlnej, dzięki której ruch stał się bardziej płynny.



W jaki sposób najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Przypomnijmy: pod koniec października na odcinku między ul. Dębinki a al. Zwycięstwa autobusy po raz pierwszy pojechały pod prąd po tzw. kontrabuspasie.

W ten sposób pasażerowie dużo szybciej mogli dojechać do największego na Pomorzu szpitala, a z wydzielonego dla autobusów pasa mogą także korzystać karetki pogotowia ratunkowego.

Wcześniej na ul. Smoluchowskiego od ul. Dębinki do al. Zwycięstwa na dwóch pasach obowiązywał ruch jednokierunkowy.

Po wprowadzeniu zmian na jednym z pasów pod prąd w górę ul. Smoluchowskiego jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, a także pojazdy uprzywilejowane, motocykle, motorowery i taksówki. Na drugim pasie, tak jak dotychczas, odbywa się ruch w stronę al. Zwycięstwa.

Wyznaczenie 270-metrowego buspasa, o który wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, pozwoliło na zmianę trasy kursowania autobusów. Z Traktu Konnego skręcają one bezpośrednio w ul. Smoluchowskiego i jadą pod prąd, w górę ulicy.

Omijają w ten sposób zatłoczoną w godzinach szczytu ul. Skłodowskiej-Curie i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Dębinki. Bez wątpienia zmiana wpływa na komfort i czas przejazdu pasażerów.

Sęk w tym, że praktycznie nie ma dnia, by do naszej redakcji nie zgłaszali się zniecierpliwieni kierowcy, którzy narzekają na korki po wprowadzonych zmianach. Regularnie informują o tym m.in. w Raporcie z Trójmiasta.

14:47 22 PAźDZIERNIKA 21

Gigantyczny korek na Smoluchowskiego (20 opinii)

Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima
Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima


Kierowcy są ważni, ale piesi i komunikacja miejska - ważniejsi



Jak tymczasem słyszymy w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, zgodnie z przyjętą polityką miasta stosowana jest tzw. odwrócona piramida transportowa.

Oznacza to, że na pierwszym miejscu stawia się pieszych, następnie: rowerzystów, transport zbiorowy, taksówki, carpooling/carsharing, a dopiero na samym końcu - prywatne auta.

- Dlatego też rozwiązania poprawiające funkcjonowanie transportu zbiorowego mają wyższy priorytet niż ruch indywidualny. Możliwe są nawet rozwiązania, które poprawiają funkcjonowanie transportu zbiorowego kosztem ograniczeń dla transportu indywidualnego (np. zabranie jednego pasa ruchu na buspas na ul. Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie). Aby zwiększyć niezawodność komunikacji autobusowej i skrócić jej czasy przejazdu, działania mające na celu utworzenie większej liczby buspasów będą kontynuowane - zaznacza Dagmara Szajda z ZTM.

Urzędnicy robią ukłon w stronę kierowców



Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem korka na Smoluchowskiego bez rozwiązania. Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podkreśla, że wprowadzono korekty sygnalizacji świetlnej, co sprawiło, że już sytuacja uległa znacznej poprawie.

- Nadal będziemy obserwować ruch w tym miejscu. Należy wziąć pod uwagę, że zmiany w organizacji ruchu w pierwszym etapie wymagają też ich adaptacji ze strony kierowców - podsumowuje Magdalena Kiljan.
W Gdańsku, wliczając buspas na ul. Smoluchowskiego, wyznaczonych jest w sumie 17 buspasów i pasów autobusowo-tramwajowych o łącznej długości 6305 metrów.

Opinie (120) 1 zablokowana

  • generalnie polityka komunikacyjna ok, (1)

    - ale w tym akurat miejscu sie nie zgadzam, tu kierowcy musza miec pierwszenstwo, nie wsadze chorego do autobusu czy na rame, nie zawsze nawet do taksowki, nie wszystkich stac na taksowki,
    ok., 1 raz, ale kilka razy wtygodniu? tam sie wozi naprawde chorych ludzi, i seniorow i maluchy,
    juz widze wladze miejskie wiozace swoich najblizszych autobusem?!!!!!! widzial ktos?!

    • 19 3

    • typowy wpis człowieka który myśli że myśli a w praktyce dobiera argumenty do z góry przyjętej tezy.

      Gdyby nie zapewnić możliwości dotarcia do UCK autobusem, rowerem lub pieszo, to "mające teoretyczne pierwszeństwo" samochody prywatne zakorkowały by dojazd tak, że funkcjonowanie tego obiektu byłoby niemożliwe. Inwalidzi mający pierwszeństwo w kolejkach za PRL potrafili się bić o miejsce w kolejce po telewizory. Priorytet dla samochodów wywołuje często tzw. wku*w drogowy między kierowcami - nie idźmy tą drogą.

      • 1 5

  • To jest szpital dla calego regionu nie miejski. (2)

    Jak dojechac do UCK z Kartuz, Starogardu autobusem miejskim? Tam muszą być priorytety dla dojeżdzajacych samochoami.

    • 17 2

    • tia, przypuszczalnie duży procent prywatnych samochodów przyjeżdża tam z odległości mniejszej niż 5 km

      piszesz bzdury mocium panie.

      • 1 4

    • Tam muszą być priorytety dla ambulansów

      Które nie powinny przeciskać się przez zakorkowane ulice. Zwłoka czasu, to mogą być zwłoki w ambulansie...

      • 2 0

  • Wybory (1)

    Najwyższy czas w przy najbliższych wyborach doprowadzić do zmian i pozbyć się szalonych osób doprowadzających w imię wydumanych ułatwień dla autobusów przejeżdżających raz na dwadzieścia albo i więcej minut do blokady miasta. Ulica Piramowicza zmiana kierunku doprowadziła do blokady Hallera, a teraz i to

    • 16 2

    • blokada Hallera i innych ulic w mieście wynika z nadmiaru samochodów

      badania wykazują, że coraz większa część mieszkańców (procentowa większość) zaczyna rozumieć problemy wynikające w mieście z nadmiaru samochodów i w wyborach głosuje na ugrupowanie proponujące położenie nacisku na poprawę warunków ruchu innych sposobów poruszania się po mieście (pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu miejskiego, w tym SKM). To znaczy, że tylko wydaje Ci się, że ugrupowanie mające Twoje poglądy wygra wybory.

      • 0 4

  • w tym akurat miejscu sie nie zgadzam!

    - tu sie przywozi naprawde chorych ludzi z calego wojewodztwa, nie zawsze taksowka dasz rade nie mowiac o kosztach, jezdza ludzie powaznie chorzy, male dzieci, staruszkowie, nie da sie ich wypchnac do autobusu, potem tramwaju, nie mowiac o mieszkancach spoza Gdanska, komunikacja miejska jest tak denna, powolna, niezorganizowana, brak mozliwosci zakupu jednego biletu, i co? do skm-ki, potem tramwaj....ludzie oszaleliscie, rozwiazanie dla super sprawnych mlodziakow, juz widze jak prezydent wszdza swoja babcie na rame, czy do autobusu corke z 40 stopniami, czy najblizsza rodzine na chemie?!!! a ludzie wlasnie po to tam jezdza, czy sa zawozeni!

    • 15 2

  • (1)

    Zróbcie ulicą ruch rowerowy, i zabierzcie jeden pas! Dajcie dojechać rowerzystom!

    • 2 5

    • przypuszczalnie ironia, ale dałem plusa

      • 0 0

  • Fakty: przy UCK nie zmieści się dużo samochodów. Nie ma tam też miejsca na rozbudowane układy drogowe mogące obsłużyć duży ruch (3)

    Również fakty: każdy i jego pies próbuje tam wjechać samochodem :D A jakby się tak puknąć w skronie i pojechać taksówką? Albo poprosić znajomego o podwiezienie? Ja mieszkam niedaleko, obserwuję sytuację i wybaczcie, ale ci tzw chorzy (i pewnie ze 2 tysiące personelu) to o kulach nie chodzą. Na 80% zabiegów i wizyt nie trzeba jechać autem. Czy dlatego że ktoś chce mieć wygodnie mamy niwelować wzgórza pod parkingi i wyburzać starą zabudowę Aniołek ?

    • 7 16

    • Niestety znajomy już nie podwiezie, bo nie może jechać buspasem (1)

      • 0 2

      • może wybrać inną drogę dojazdu.

        Dlaczego osoby przyspawane mentalnie do foteli samochodów mają tak ograniczoną wyobraźnię i odporność na argumenty? (odpowiedź: lenistwo)

        • 1 5

    • Czasami

      Na przykład pacjenci hematologii nie mogą jeździć komunikacją. Onkologia tak samo. I to są bardzo często ci, którzy przyjechali dobrą fura i chcą stanąć bezczelnie pod szpitalem. Bo kontakt z innymi może ich zabić. Więc nie pisz bzdur na temat o którym nie masz pojęcia, bo chorobą to nie tylko złamana noga.

      • 1 0

  • Glizda sobie gwizda

    • 1 1

  • parking

    Powstał wielki kompleks i wielki problem gdzie zostawic auto .Temat dotyczy i klientów i pracowników......dramat!!!!!!!!

    • 7 1

  • Korki... (2)

    Problemem, który nie jest poprawnie interpretowany jest tu chaotyczny rozwój miasta. Na zachodzie Europy wokół szpitali budowane są potężne parkingi. Płatne, ale dla wszystkich miejsca starcza. Natomiast u nas tylko zabudowa, bo z niej są duże zyski a z parkingów nieporównanie mniejsze. Podobna sytuacja jak u nas jest w większości krajów afrykańskich (w obu przytaczanych miejscach byłem, stąd mam porównanie). Większość ludzi trafiających na GUMed jest w takim stanie, że po prostu nie mogą korzystać z komunikacji zbiorowej dlatego obecne rozwiązanie to kolejny i**otyzm obecnej władzy miasta...

    • 11 1

    • Znasz się na zachodzie Europy jak ....

      Różne miasta w różnych krajach europejskich stosują różne rozwiązania. Generalnie dobrze zarządzane szpitale badają sposoby docierania do pracy personelu, osób odwiedzających i pacjentów (ambulatoryjnych) i starają się maksymalizować udział osób docierających do szpitala inaczej niż samochodami prywatnymi. Dobry zarządca szpitala wie, że każde dodatkowe miejsce do parkowania skłania w większym stopniu do rezygnacji z innych środków lokomocji, ze szkodą dla wszystkich, którzy faktycznie potrzebują dojechać tam samochodem lub karetką. Mnożenie hektarów parkingów wokół szpitali (takich jest dużo wokół UCK) to prosta droga w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju. Bez sensu. Oczywiście bywają także szpitale, które nie robią tych rzeczy i ponoszą zbędne koszty, które ponoszą wszyscy. Nie idźmy tą drogą.

      • 0 5

    • Niestety

      My jesteśmy obiema nogami w PRL-u, i posiadacz samochodu to nadal wróg klasowy. Więc trzeba mu uprzykrzyć życie a może jak się go dobije, to wróci do chodzenia na piechotę. Z doświadczenia zdobytego poza granicami mojego kochanego choć bardzo trudnego kraju wiem jedno. Im większy szpital, tym większy parking. Bo chorzy mają prawo do wygody.

      • 0 1

  • (1)

    a co mają powiedzieć pacjenci, którzy są nie w pełni mobilni, np bez nóg, po przeszczepach, onkologiczni, zamówić chyba samolot...

    • 11 1

    • raczej helikopter

      jaki jest procent osób tak uzależnionych od prywatnego samochodu? Po prostu zastanów się przez chwilę: to nadmiar kierowców powoduje większość problemów z dojazdem do UCK.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane