• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszłość jest w szynach

Michał Jamroż
7 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków. Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków.

Nie tylko nowe drogi mogą rozładować korki w Gdańsku. Ratunkiem jest też komunikacja miejska, która musi być sprawna, nowoczesna, często kursująca, tak, by mogła być alternatywą dla podróży samochodem.



Najlepsza recepta na odkorkowanie miasta to:

Od kilku dni "Gazeta Wyborcza" prowadzi debatę na temat korków. Nie da się ich w dużych miastach wyeliminować, ale można usprawniać istniejące rozwiązania.

-Budowa kolejnych dróg poprawi sytuację, ale nie wyeliminuje korków, dlatego jako priorytet Gdańsk stawia sobie rozwój transportu szynowego - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

W zeszłym roku otwarto linię tramwajową na Chełm. Do 2011 r. gotowe ma być jej przedłużenie do pętli Nowa Łódzka. Następną w kolejce do budowy jest linia na Morenę wzdłuż ul. Rakoczego. Do tego dojedzie Kolej Metropolitalna, która jeszcze przed Euro 2012 połączyć ma Osowę, lotnisko i Morenę z centrum miasta.

Jednak budowa nowych linii tramwajowych czy Szybkiej Kolei Miejskiej to nie wszystko. Muszą przy nich powstawać węzły integracyjne, które będą integrowały w sobie różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, autobusowy, tramwajowy czy kolejowy. I właśnie oparcie całego układu komunikacyjnego miasta na tego typu węzłach przewidują projektanci z Biura Rozwoju Gdańska.

Ich idea jest dość prosta. Autobusy dowożą z obrzeży miast pasażerów, którzy przesiadają się do tramwaju lub kolejki, a te jadą już do centrum miasta. Ważnym ich elementem są też parkingi Park & Ride. Kierowcy zamiast stać w korkach, zostawiają samochód na parkingach i odjeżdżają z niego np. tramwajem do centrum miasta.

Pierwszy tego typu węzeł integracyjny powstać ma w ramach nowej pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej i Nowej Łódzkiej zobacz na mapie Gdańska. Natomiast jeden z najważniejszych powstanie w przyszłości na terenie dawnej stacji towarowej Gdańsk Południe, na przedłużeniu dzisiejszej ul. Cienistej zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk Czerwony Most, bo tak ma się nazywać, skupiał będzie w sobie: Szybką Kolej Miejską, pociągi regionalne, tramwaje oraz autobusy. Znajdą się w nim też parkingi na ponad tysiąc samochodów. Jego częścią będzie również nowy dworzec dla autobusów regionalnych.

Inny, o nazwie Polski Hak, powstanie przy skrzyżowaniu ul. Siennickiej i Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska, która przebiegać będzie przez Młode Miasto. Kończyć tu będą bieg wszystkie autobusy jadące od strony Stogów i Wyspy Sobieszewskiej. Wybudowane zostaną również parkingi na kilkaset samochodów.

- Poprzez węzły integracyjne chcemy ograniczyć do minimum liczbę autobusów w centrum miasta - mówi Tadeusz Mendel z Biura Rozwoju Gdańska.

Wszystko to plany, które realizacji doczekają się za wiele lat. Jednak już teraz można stworzyć namiastki takich węzłów, które ułatwiłyby życie mieszkańcom. Centrum przesiadkowe mogłoby powstać przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie kończyłyby bieg autobusy m.in. z Wyspy Sobieszewskiej. Dalej pasażerowie jechaliby tramwajami. Kolejny węzeł mógłby powstać przy dworcu w Pruszczu Gdańskim, tam autobusami dowożeni byliby mieszkańcy okolic, a zmotoryzowani mogliby zostawić samochody na parkingu Park & Ride. Do Gdańska dowoziłyby ich kolejki SKM, które oczywiście musiałby kursować dużo częściej niż obecnie.
Gazeta Wyborcza Michał Jamroż

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Parking na 1000 samochodów - HA, HA - co to jest??? ! (1)

    JAk idea park&drive ma działać jeśli parkingi mają być " aż " na 1000 samochodów - przecież to jest np. 1/3 miejsc postojowych przy jakimś większym hipermarkecie czy np. Galerii Bałtyckiej.
    TAk małe parkingi - nie zdadzą egzaminu, szybko się zapchają.

    • 0 0

    • to jest, średnio, 2000 ludzi

      a to już nie jest mało. Przemnóż przez liczbę parkingów i wychodzi całkiem OK

      • 0 0

  • (1)

    A co idiota zamknął w ten weekend jeden pas Podwala Przedmiejskiego i jeden pas na moście nad torami na Armii Krajowej?? Zero robót, zero pracowników, zero wykopów, tylko barierki blokujące pasy i gigantyczne korki.

    • 0 0

    • Robotnicy pewnie pojawią się dzisiaj w porze najwiekszych korków. Korek pewnie zacznie się przy rafinerii ;)

      • 0 0

  • (1)

    Nie chcę żadnych węzłów przesiadkowych gdzie będzę marzł, mókł i czekał bez końca na przesiadkę. Chcę wsiadać w tramwaj na Stogach i jechać do Jelitkowa, wsiadać w autobus w Przegalinie i dojechać do Centrum.

    • 0 0

    • chce.. chce.. chce...

      • 0 0

  • zmiana biletow miesiecznych (1)

    a na razie maja wycofac z gdanska bilety miesieczne doo 6 przystanków a za to ma byc bilert za 78 złoty
    to efekt jest taki ze ja z tramwaju przesiadam sie do auta
    na pewno pomoze to w zmniejszeniu korkow

    • 0 0

    • Że co?

      Skąd ta informacja? Teraz dojeżdżam samochodem na
      Morenę i stamtąd jadę do Centrum autobusem, bo kosztuje mnie to tylko 35zł/mc oraz nie mam problemu z parkowaniem ani przebijaniem się przez Podwale Przedmiejskie. Jak ma mnie to teraz kosztować 78zł/mc, to zysk z zostawienia samochodu poza centrum zniknie.

      • 0 0

  • A kiedy będzie można się przesiąść we Wrzeszczu ze 199 na autobusy jadące na Złotą Karczmę. Póki co czeka się na przesiadkę 20min.

    • 0 0

  • heh (1)

    jak ktoś wcześniej napisał, te parkingi to będzie raj dla złodziei. Kto by chciał zostawiać samochód na cały dzień, parę km od miejsca pracy

    • 0 0

    • a na noc zostawiasz pod domem i co? nie śpisz?

      a może dyżury z żoną na zmianę urządzacie, żeby ktoś wam waszego 'symbolu nowoczesności' nie popsuł?

      • 0 0

  • Motory i skutery !!!!! (3)

    Panowie i Panie :) Proponuje jak to jest we Wloszech i Hiszpani na skutery lub male motocykle się przesiąść. Sam mykam motorem i korki mnie nei dotycza a przy tym mniej na paliwko wydaje.... Latem samae zalety i czlowiek si eodstresuje przed praca i po pracy...
    Pozdrawiam mieskzancow...

    • 0 0

    • skutery... NIE! (2)

      no chyba ze bedzie na to jakis obowiazkowy kurs z zakresu ruchu drogowego, bo to co widze na ulicach mnie osobiscie przeraza. Dzieciaki, ludzie dorosli - NIKT nie zna podstawowych przepisow !!! juz nie mowie o wyjatkowo uciazliwym 'pierdzeniu' tych gowien, NIE dla skuterow i ich bezmozgich wlascicieli !

      • 0 0

      • żeś się wypowiedział (1)

        aż mnie zatchało ....uhhh

        • 0 0

        • ale on ma rację :(

          do jazdy skuterem niepotrzebne są jakiekolwiek uprawnienia i TO WIDAĆ na drogach :( Całkowita wolna amerykanka i zagrożenie dla prowadzącego i innych uczestników ruchu. A to że hałas wyjątkowo uciążliwy to też fakt :(

          • 0 0

  • ring

    a nie można by zrobić dwupasmowej witosa, która tworzyłaby razem z na szańcach,modrą, zawodników a z drugiej strony WZ i łostowicką ring omijający centrum ??

    • 0 0

  • Tak, na bramie Żuławskiej powstaje namiastka. Co jakiś czas psuje się tramwaj w tamtej okolicy i nie idzie się dostać do centrum, bo autobusy prawie w ogóle nie jeżdżą.
    Pomysł będzie dobry, ale w momencie kiedy tramwaje i autobusy wymienią.

    • 0 0

  • Bardzo mi się podoba pomysł Park & Ride, znam wiele miast w krajach "Starej UE" gdzie to się świetnie sprawdza.
    :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane