• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszłość jest w szynach

Michał Jamroż
7 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków. Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków.

Nie tylko nowe drogi mogą rozładować korki w Gdańsku. Ratunkiem jest też komunikacja miejska, która musi być sprawna, nowoczesna, często kursująca, tak, by mogła być alternatywą dla podróży samochodem.



Najlepsza recepta na odkorkowanie miasta to:

Od kilku dni "Gazeta Wyborcza" prowadzi debatę na temat korków. Nie da się ich w dużych miastach wyeliminować, ale można usprawniać istniejące rozwiązania.

-Budowa kolejnych dróg poprawi sytuację, ale nie wyeliminuje korków, dlatego jako priorytet Gdańsk stawia sobie rozwój transportu szynowego - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

W zeszłym roku otwarto linię tramwajową na Chełm. Do 2011 r. gotowe ma być jej przedłużenie do pętli Nowa Łódzka. Następną w kolejce do budowy jest linia na Morenę wzdłuż ul. Rakoczego. Do tego dojedzie Kolej Metropolitalna, która jeszcze przed Euro 2012 połączyć ma Osowę, lotnisko i Morenę z centrum miasta.

Jednak budowa nowych linii tramwajowych czy Szybkiej Kolei Miejskiej to nie wszystko. Muszą przy nich powstawać węzły integracyjne, które będą integrowały w sobie różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, autobusowy, tramwajowy czy kolejowy. I właśnie oparcie całego układu komunikacyjnego miasta na tego typu węzłach przewidują projektanci z Biura Rozwoju Gdańska.

Ich idea jest dość prosta. Autobusy dowożą z obrzeży miast pasażerów, którzy przesiadają się do tramwaju lub kolejki, a te jadą już do centrum miasta. Ważnym ich elementem są też parkingi Park & Ride. Kierowcy zamiast stać w korkach, zostawiają samochód na parkingach i odjeżdżają z niego np. tramwajem do centrum miasta.

Pierwszy tego typu węzeł integracyjny powstać ma w ramach nowej pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej i Nowej Łódzkiej zobacz na mapie Gdańska. Natomiast jeden z najważniejszych powstanie w przyszłości na terenie dawnej stacji towarowej Gdańsk Południe, na przedłużeniu dzisiejszej ul. Cienistej zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk Czerwony Most, bo tak ma się nazywać, skupiał będzie w sobie: Szybką Kolej Miejską, pociągi regionalne, tramwaje oraz autobusy. Znajdą się w nim też parkingi na ponad tysiąc samochodów. Jego częścią będzie również nowy dworzec dla autobusów regionalnych.

Inny, o nazwie Polski Hak, powstanie przy skrzyżowaniu ul. Siennickiej i Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska, która przebiegać będzie przez Młode Miasto. Kończyć tu będą bieg wszystkie autobusy jadące od strony Stogów i Wyspy Sobieszewskiej. Wybudowane zostaną również parkingi na kilkaset samochodów.

- Poprzez węzły integracyjne chcemy ograniczyć do minimum liczbę autobusów w centrum miasta - mówi Tadeusz Mendel z Biura Rozwoju Gdańska.

Wszystko to plany, które realizacji doczekają się za wiele lat. Jednak już teraz można stworzyć namiastki takich węzłów, które ułatwiłyby życie mieszkańcom. Centrum przesiadkowe mogłoby powstać przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie kończyłyby bieg autobusy m.in. z Wyspy Sobieszewskiej. Dalej pasażerowie jechaliby tramwajami. Kolejny węzeł mógłby powstać przy dworcu w Pruszczu Gdańskim, tam autobusami dowożeni byliby mieszkańcy okolic, a zmotoryzowani mogliby zostawić samochody na parkingu Park & Ride. Do Gdańska dowoziłyby ich kolejki SKM, które oczywiście musiałby kursować dużo częściej niż obecnie.
Gazeta Wyborcza Michał Jamroż

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Ciekawe, co dziś będą miel do powiedzenia na ten temat mieszkańcy Oruni Górnej i dalszych dzielnic. Korek z Oruni Górnej zaczynał się od ul.Krzemowej od VIKI, ba, nawet na Madalińskiego gdzie można spotkać czasem jakiś samochód na wjazd na Przedmiejską czekało spokojnie ponad 10 aut. Nie wiem jak to wyglądało dalej w stronę Łostowic. O dziwo, korek na Trakcie Św. Wojciecha zaczynał się w okolicach wiaduktu kolejowego.
    Ale dzisiaj mamy poniedziałek, dzień, w którym często pojawiają się lub znikają korki, czysta magia.
    Zastanawia mnie, czy UM zanim zacznie wydawać kasę na te pomysły niemal s-f jakoś przynajmniej analizuje ruch uliczny. I trzeba przyznać, że w przypadku totalnego zablokowania Podmiejskiej, Małomiejskiej, Świętokrzyskiej jak to ma miejsce dzisiaj to ludzie bardzo chętnie przesiądą się w tramwaje. Tak się tylko zastanawiam, czy w tej niemocy UM w temacie korków nie ma jakiejś manipulacji.

    • 0 0

  • Niestety będzie gorzej

    Coraz więcej ludzi jeździ swoimi samochodami. Ja osobiście jestem szczęśliwy, że nie muszę porusząc się środkami komunikacji miejskiej. Liczę na to, że usprawnienia ruchu będą nieco sprawniejsze, bo jak to nie nastąpi, centrum miasta będzie "nieprzejezdne" nawet po "godzinasz szczytu"

    • 0 0

  • Stawiam na mój samochód

    Sami przesiadajacie sie do komunikacji miejskiej - trolejbusów, tramwajów autobusów czy SKM - tym samym zwolni sie troche miejsca na drodze i bede mogł sobie jezdzic szybciej.

    • 0 0

  • Ankieta (1)

    Czy dla zmniejszenia korków w centrum miasta jesteś gotowy przesiąść się do komunikacji miejskiej?

    a) tak, jestem gotów korzystać z samochodu tylko dwa lub trzy razy w tygodniu, wtedy kiedy musze coś załatwić poza pracą, a w pozostałe dni pojade do pracy środkami komunikacji miejskiej;

    b) nie, niech inni się tłoczą w autobusach, ja i tak chce i będe jeździć wszędzie samochodem;

    Podstawowym problemem wydaje mi się odpowiedź na tak postawione pytanie, zwłaszcza udzielana przez stojących w korkach kierowców.

    • 0 0

    • Odpowiedz B

      • 0 0

  • Kasa

    Ile będziemy płacili za parkingi przy węzłach integracyjnych? Ile będą kosztowały bilety ZKM? Jeśli bilety będą tak drogie alebo jeszcze będą drożały to węzły integracyjne i całe ZKM slag trafi. Na dzisiaj całodzienny bilet powinien kosztować 5 zł góra, pozostałe odpowiednio mniej normalny 15-o minutowy góra 1 zł, wtedy ludzie przesiądą się na ZKM, ale w tramwajach i autobusach nie będzie czym oddychać bo u nas nie umieją układać rozkładów jazdy, przykład likwidacja lini 14 Śródmieście - Nowy Port miedzy 6,40 a 8,00 tłok jak w puszce z sardynkami. Na innych liniach jest nie lepiej. Całe lato jezdziłem ZKM ale jak mam jeździć jak sardynka to przesiadam się na samochód, dokładam 10 zł do paliwa, a jaka wygoda. Czas przejazdu prawie ten sam, 2 razy w miesiącu jakaś sierota stworzy korek na 20-25 minut. P.S. przez stocznie prowadzą drogi skracające dojazd ze Śródmieścia do Nowego Portu czy Letnicy, a ztamtąd dalej na Przymorze itd, ale trzeba pomyśleć jak je udostępnić do ruchu chociaż w godzinach szczytu. POZDRAWIAM

    • 0 0

  • Do Miśka

    Jak byś nie zauważył to od 1989 roku ilośc funkcjonariuszy policji drogowej się zmniejsza wprost proporcjonalnie do przyrostu ilości samochodów. W KG Policji robią oszczędności i na ich matematycznych słupkach wszystko pasuje. Stąd brak ich na skrzyżowaniach i długie oczekiwanie na interwencje w przypadku kolizji . To nie wina policjantów tylko gamoni z KG i resortu. Jak można prowadzic jakąkolwiek prewencje w ruchu drogowym jak brakuje ludzi do interwencji. Na tych pseudo oszczędnościach tracimy my wszyscy płacąc wysoką cenę w postaci ilości wypadków i kolizji jak również korków ulicznych. Do tych bolączek można dołożyc jeszcze coraz większe chamstwo na ulicach co niektórych użytkowników obniżające bezpieczeństwo - bo czują się kompletnie bezkarni. W dzisiejszych realiach to trzeba miec potwornego pecha żeby zapłacic mandat za wykroczenie w ruchu drogowym, a powinno byc odwrotnie.

    • 0 0

  • jednak

    problem polega na tym ze wciaz mimo korkow i usprawnien w komunikacji miejskiej, samochodem wszedzie dojezdza sie szybciej, wystarczy omijac najgorsze godziny 8 i 16 i np jezdzic do roboty 7-15 badz 9-17 i juz jest duzo szybciej..

    • 0 0

  • Idioci!!!!!!!!! (1)

    "Tramwaj na chełm odkorkuje Gdańsk" - Łby sobie odkorkujcie lepiej! Na tej trasie nigdy nie było korków! Zresztą jak na bezkolizyjnej trasie mogą tworzyć się korki? Korki to są na ulicach: Grunwaldzkiej i dolnej niewyremontowanej(nie poszerzonej) Słowackiego!!! I nie mydlcie oczu, że tu jakieś tramwaje na kokoszki i węzły na stogach pomogą!!!! Tu trezba bezkolicyjnej trasy na wzór zachodnich A miejskich!!!

    • 0 0

    • idioto!!

      chyba nie wiesz o czym mowisz, i nie jechales nigdy z chelmu do lotu czy dworca pkp np godzine, albo wiecej. oczywiscie ze na bezkolizyjnej trasie korki sie nie tworza, problem polega na tym ze taki bezkolizyjnych tras u nas nie ma!!!bo co z tego ze jest bezkolizyjna na jakims kawalku, jak za kilkaset metrow krzyzuje sie z inna "bezkolizyjna".. ehhh

      • 0 0

  • prawdziwe drogi zobacz filmik --->

    http://pl.youtube.com/watch?v=aSaVi09QONI

    • 0 0

  • Coś o pociągach, gdy na dworcu w Gdyni rzęzi lumpenproletariat?

    Wczoraj w nocy odbierałem syna z GDYŃSKIEGO dworca .
    Krótko po północy.

    Watahy wychudzonych cieni ludzkich, oblepionych brudem
    to część krajobrazu tego rewiru miasta.
    Nieogoleni od miesięcy, wygłodniali mężczyżni, czyhający na otwarte torby podróżnych.
    Jakby właśnie opuścili obóz koncentracyjny.

    Gdzieniegdzie szary cień szczura wprawia w popłoch opuszczających dworzec podróżnych. Dworzec z najgorszych syberyjskich wspomnień.
    Dworzec niegodny etymologii swej nazwy.

    Funkcjonariuszy POLICJI, ANI STRAŻY MIEJSKIEJ nie widać.

    Opanował mnie strach. Smród, który wdzieral się w nozdrza, był nie do wytrzymania.

    P.S Dziś od rana z dala od dworca gminne służby wyrównują długość źdzbeł żółknących traw...

    I to też wschodni akcent:
    Potiomkinowskie makiety.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane