• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszłość jest w szynach

Michał Jamroż
7 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków. Budowa nowych linii tramwajowych oraz węzłów przesiadkowych na obrzeżach i poza Śródmieściem ma pomóc w uwolnieniu Gdańska od korków.

Nie tylko nowe drogi mogą rozładować korki w Gdańsku. Ratunkiem jest też komunikacja miejska, która musi być sprawna, nowoczesna, często kursująca, tak, by mogła być alternatywą dla podróży samochodem.



Najlepsza recepta na odkorkowanie miasta to:

Od kilku dni "Gazeta Wyborcza" prowadzi debatę na temat korków. Nie da się ich w dużych miastach wyeliminować, ale można usprawniać istniejące rozwiązania.

-Budowa kolejnych dróg poprawi sytuację, ale nie wyeliminuje korków, dlatego jako priorytet Gdańsk stawia sobie rozwój transportu szynowego - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

W zeszłym roku otwarto linię tramwajową na Chełm. Do 2011 r. gotowe ma być jej przedłużenie do pętli Nowa Łódzka. Następną w kolejce do budowy jest linia na Morenę wzdłuż ul. Rakoczego. Do tego dojedzie Kolej Metropolitalna, która jeszcze przed Euro 2012 połączyć ma Osowę, lotnisko i Morenę z centrum miasta.

Jednak budowa nowych linii tramwajowych czy Szybkiej Kolei Miejskiej to nie wszystko. Muszą przy nich powstawać węzły integracyjne, które będą integrowały w sobie różne rodzaje transportu: samochodowy, rowerowy, autobusowy, tramwajowy czy kolejowy. I właśnie oparcie całego układu komunikacyjnego miasta na tego typu węzłach przewidują projektanci z Biura Rozwoju Gdańska.

Ich idea jest dość prosta. Autobusy dowożą z obrzeży miast pasażerów, którzy przesiadają się do tramwaju lub kolejki, a te jadą już do centrum miasta. Ważnym ich elementem są też parkingi Park & Ride. Kierowcy zamiast stać w korkach, zostawiają samochód na parkingach i odjeżdżają z niego np. tramwajem do centrum miasta.

Pierwszy tego typu węzeł integracyjny powstać ma w ramach nowej pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej i Nowej Łódzkiej zobacz na mapie Gdańska. Natomiast jeden z najważniejszych powstanie w przyszłości na terenie dawnej stacji towarowej Gdańsk Południe, na przedłużeniu dzisiejszej ul. Cienistej zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk Czerwony Most, bo tak ma się nazywać, skupiał będzie w sobie: Szybką Kolej Miejską, pociągi regionalne, tramwaje oraz autobusy. Znajdą się w nim też parkingi na ponad tysiąc samochodów. Jego częścią będzie również nowy dworzec dla autobusów regionalnych.

Inny, o nazwie Polski Hak, powstanie przy skrzyżowaniu ul. Siennickiej i Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska, która przebiegać będzie przez Młode Miasto. Kończyć tu będą bieg wszystkie autobusy jadące od strony Stogów i Wyspy Sobieszewskiej. Wybudowane zostaną również parkingi na kilkaset samochodów.

- Poprzez węzły integracyjne chcemy ograniczyć do minimum liczbę autobusów w centrum miasta - mówi Tadeusz Mendel z Biura Rozwoju Gdańska.

Wszystko to plany, które realizacji doczekają się za wiele lat. Jednak już teraz można stworzyć namiastki takich węzłów, które ułatwiłyby życie mieszkańcom. Centrum przesiadkowe mogłoby powstać przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie kończyłyby bieg autobusy m.in. z Wyspy Sobieszewskiej. Dalej pasażerowie jechaliby tramwajami. Kolejny węzeł mógłby powstać przy dworcu w Pruszczu Gdańskim, tam autobusami dowożeni byliby mieszkańcy okolic, a zmotoryzowani mogliby zostawić samochody na parkingu Park & Ride. Do Gdańska dowoziłyby ich kolejki SKM, które oczywiście musiałby kursować dużo częściej niż obecnie.
Gazeta Wyborcza Michał Jamroż

Opinie (141) 2 zablokowane

  • paranoiczne ceny biletów komunikacji (1)

    Od niedawna łączę trójmiasto z pracą w warszawie. Powiem tylko, że jeżdżę do pracy metrem, a samochodu używam tylko do własnych celów. Natomiast, co istotne, bilet normalny w obrębie warszawy kosztuje 72 zł na miesiąc, jeśli kupisz na 3-mce, wówczas 196 zł, czyli 65,33 na miesiąc.Bilet obejmuje tramwaje, autobusy metro i WKD. Porównywalny bilet w trójmieście, czyli metropolitalny, kosztuje chyba 200 zł. Następuje teraz pytanie, czy w warszawie tak dopłacają do biletu, czy w trójmieście jest tak drogo?

    • 0 0

    • dopłacają kolego, dopłacają. Nic z sufitu się nie bierze.
      A że Warszawa ma skąd dopłacać (80 % firm z prawdziwego zdarzenia płaci podatki w Warszawie) - to już inna sprawa...

      • 0 0

  • Komunikacja miejska nigdy nie będzie wygodna

    Spróbujcie wybrać się kominikacją miejską np. do Klienta
    Weźmy do tego np. laptopa, ubierzmy się pod krawat 5 min w tramwaju i śmierdzimy jak cep.

    Oczywiście fajnie tramwajem bo ekologicznie szybciej bo bez korków, ale nie zawsze się da! Dojeżdżam z Kiełpina do Sopotu ja ok. 40 min komunikacją miejską grubo ponad godzinę.

    Dobrym sposobem na odciążenie dróg jest wprowadzenie zakazu odwożenie dzieci samochodem gdy to nie jest konieczne.
    Zobaczmy na korki poranne w wakacje a po 1 września - szok!!!

    Ale wiadomo że dzieci bepieczniej zawieść samochodem - więc chyba trzeba dla wszystkich wybudować nowe drogi, skm'kę na wszystkie wzgórza morenowe i wtedy miasto będzie przejezdne.

    • 0 0

  • (1)

    Z mojego osiedla 80% autobusów jeździ na Chełm, a stamtąd trzeba się przesiadać na tramwaj. I tak są korki. A jadąc w z centrum trzeba samemu obliczać, którym tramwajem pojechać, by zdążyć na autobus.
    Nie podoba mi się to :/

    • 0 0

    • Hmm.. Ale w sumie to po co..? 1 jeździ co pięć minut, więc co tu liczyć.. Wsiadasz, czekasz maksymalnie 5 minut, gdy Ci ucieknie tramwaj i jedziesz dalej.. Poza tym punkt przesiadkowy na chełmie wyglada dobrze.. A gdy nie jedzie tramwaj i masz sobotę, gdy jeździ co 10 minut, to na przemian co 5 minut chyba jeździ tramwaj z 118 z przystanka obok też do centrum. xDD

      • 0 0

  • Węzły integracyjne rozumiem - świetny pomysł, ale węzły przesiadkowe? - IDIOTYZM (1)

    Autobus --> tramwaj to najzwyklejszy w świecie uciążliwy węzeł przesiadkowy, po co kazać ludziom biegać z pojazdu do pojazdu, nie można zrobić linii bezpośrednich?? tramwaj powinien być naprawde rozbudowywany a nie dla ściemy, linia na Chełm to jest zmiana kosmetyczna a nie rozwój sieci tramwajowej, potrzebne są nowe "rdzenie" - długie trasy w nowe rejony (takie jak wzdłuż Grunwaldzkiej czy Chłopskiej-Rzeczpospolitej) od których odchodziłyby linie w bok, wtedy ludziom naprawdę będzie chciało się jeździć komunikacją miejską, a przy tym burdelu jaki jest dzisiaj, a do tego odpadąjacych silnikach a nawet całych wagonach mało kto korzystać z komunikacji, jeżeli stać go na paliwo, bo w korku i tak dojedzie się szybciej niż tramwajami i autobusami z 3 przesiadkami i możliwą co najmniej jedną awarią na wśród nich, ehh...

    • 0 0

    • Bez kitu ...

      No ale wiesz nie mają kasy bleblel a w Pruszczu niech zrobią tramwaj ! :D to by było zacne ;) i do okolicznych wsi ;) tyle ze im sie NIE OPŁACA ;P

      • 0 0

  • tramwaje brud i smród

    ilekroć zdarza mi się jechać tramwajem zastanawiam się czy tam ktoś sprząta. I nie ma co tego tłumaczyć, że stary tabor. Taki syf to chyba tylko w Bangladeszu. Nigdzie w cywilizowanym świecie nie widziałem takiego syfu. Jak bym miał jechać tramwajem na jakieś spotkanie i miał ubrał bym garnitur to obawiał bym, że się pobrudzę.
    A najgorsze jest to, że to chyba nikomu nie przeszkadza wszyscy uważają, że tak musi być taka norma

    • 0 0

  • ta yhy

    najpierw niech wymienią tramwaje na nowe a potem mozemy gadac o korkach . . . takie s****ie w banie gadać każdy potrafi, za sto lat może coś się zmieni.

    • 0 0

  • Estakada /Tunel

    jw na wisloujsciu odciążyłoby centrum w sporym stopniu. Ciekawe czemu władze gdańska tę inwestycje wciąż przesuwają (jeżeli w ogóle jest)

    • 0 0

  • Mrzonki. I to nielogiczne. (3)

    Samochodów wyeliminować się nie da.
    Tramwaje - i owszem. Są drogie i niewydajne. Zajmują przynajmniej jeden pas ruchu na jednym kierunku.
    Korkowanie dróg dla samochodów światłami dla pieszych i "wysepkami śmierci", to chorobliwe pomysły ludzi bez wyobraźni.

    Należy ruch pieszych przenieść na kładki nad jezdniami. Zabudować miasto siecią pochylni i schodów na poziomie 1.
    TYLKO TO POPRAWI RADYKALNIE BEZPIECZEŃSTWO PIESZYCH.
    Samochodom ograniczyć ilość zatrzymań i dopuścić wobec braku pieszych na jezdniach większą prędkość.
    Będą poruszać się sprawniej i mniej toksycznie.
    Rozpędzenie samochodu do 70km/godz. zużywa tyle paliwa, co jazda z tą prędkoscią przez CZTERY KILOMETRY.

    Na głównych kierunkach wprowadzić "zieloną falę" z prędkością przynajmniej 70km/godz.

    KORKI ZNIKNĄ!!!

    WYPADKI Z PIESZYMI TEŻ.!!!

    Nie snobować się na infantylną ekologię. Zmniejszyć zadymienie miast zwiększając przepustowość dróg.

    Precz z komuną!!! - tępą nienawiścią do "samochodziarza".
    Myśleć głową, szanować liczby.
    A nie egzaltować się modnymi pomysłami dla nastolatek.

    • 0 0

    • To chyba raczej samochody należy przenieść w tunele ,a nie pieszych ganiać po schodach na kładki.Tak się dzieje w krajach cywilizowanych,ale nam jeszcze duzo do takiego standardu brakuje.

      • 0 0

    • słusznie prawisz

      • 0 0

    • słusznie prawisz

      • 0 0

  • I dalej...:

    Aby wtworzyć prąd trzeba spalić węgiel, albo ropę. Obecne autobusy wytwarzają porównywalną ilość dymu, co elektrownie wytwarzające prąd dla tramwajów.
    Nie blokują jezdni dla samochodów.
    Tramwaje nie eliminują wypadków. Wręcz przeciwnie.
    Łącznie z eksploatacją torowisk są dużo droższe, niż współczesne autobusy.
    A "centra przesiadkowe", to zupełna paranoja pijanych poetów.
    Podobnie, jak stadiony i hale widowiskowe w centrach miast. Oczywiście póki centra miast są zamieszkałe.
    Należy rozwijać szybkie przelotowe trasy za miasto i uzbrajać tereny wzdłuż tych ciągów. Ludzie sami postwią domy wzdłuż tych tras.
    Kto będzie chciał mieszkać w centrum?
    Po co tam się pchać?
    Rozproszyć ogniska życia społecznego, a nie koncentrowac, aby potem utrudniać dojazd.
    Czy to, co się dzieje ma jakiś sens?
    Prócz popisów politycznych?
    Czy sami (zamaist polityków) tak planowalibyśmy swoje otoczenie?

    • 0 0

  • Yhy,dobra dobra...

    ...a niech mi ktoś powie,dlaczegóż to ulica przebiegająca przez środek Zakoniczyna, która aż się prosi,by łączyć w przyszłości Świętokrzyską z Łódzką jest jednopasmowa i obowiązuje na niej strefa zamieszkania (ograniczenie do 20 km/h) Dlaczegóż to włodarze miasta myślą o reformach dopiero,jak stoi korek,a nie 20 lat do przodu? I dlaczego na Zaspie,jak tu tylko śmigał wiatr i ostatnie samoloty, wytyczono dwupasmówkę XXX lecia PRL,teraz Jana Pawła II i ta ulica,pomimo ciągłej rozbudowy wciąż daje radę i nie ma żadnego korka??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane