• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Michał Sielski
8 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (626)
Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć. Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć.

Nawet 176 zł może kosztować miesięczny bilet w Gdyni, 6 zł - jednorazowy lub 75-minutowy - takie ceny dopuścili na środowej sesji gdyńscy radni stosunkiem głosów 17 "za" do 11 "przeciw". To jednak ceny maksymalne i prezydent Gdyni może zdecydować, że będą niższe. Gdynia - jako pierwsza w Trójmieście - przyjęła uchwałę podnoszącą ceny biletów w tym roku. Jutro mają to zrobić radni Gdańska i Sopotu.



Jaką podwyżkę cen biletów był(a)byś w stanie zaakceptować?

O zaplanowanych na ten rok podwyżkach cen biletów w komunikacji miejskiej w Trójmieście mieszkańcy dowiedzieli się na początku roku, wraz z przedstawieniem założeń systemu biletowego Fala.

Dla większości mieszkańców było to ogromne zaskoczenie. Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski jeszcze w grudniu mówił, że żadne podwyżki na 2023 r. nie są planowane. Okazało się, że jednak - jak przekonywali urzędnicy - są one niezbędne z powodu rosnących kosztów energii, paliwa i inflacji. Dotyczą one nie tylko Gdańska, ale także Gdyni.

Gdynia jako pierwsza podnosi ceny biletów na komunikację miejską



Jako pierwsi w Trójmieście podwyżkami zajęli się radni z Gdyni. I - co nie dziwi - nie obyło się bez gorącej dyskusji.

- Jestem zmuszona zaproponować podwyżki cen maksymalnych. Podkreślam: jestem zmuszona, a nie chcę, bo nie ma innego wyjścia - mówiła zastępczyni prezydenta Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Przede wszystkim dramatyczne wzrosty cen nośników energii spowodowały, że kwota utrzymania komunikacji wzrosła o 27 mln zł rocznie. Znaleźliśmy dodatkowe 15 mln zł, ale resztę musimy pokryć z podwyżki. Średni wzrost cen maksymalnych oscyluje w granicach 10 proc., czyli znacznie mniej niż inflacja, a warto pamiętać, że ostatecznie prezydent Gdyni może zdecydować, że ceny będą jednak niższe.
Radni opozycyjni nie chcieli pogodzić się z taką argumentacją.

- Obniża się jakość świadczonych usług, a nie daje nic ekstra. Co więcej: podnosimy ceny za usługi, której jakość zostaje obniżona. Nie dobijajcie komunikacji miejskiej! - apelował Marek Dudziński, gdyński radny PiS.
Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu

- Nie pierwszy raz prezydent Gdyni podnosi ceny i tnie połączenia. Przez lata Gdynia ograniczała transport publiczny, gdy nie było wojny czy pandemii. Nawet wtedy, gdy ceny paliw nie rosły. Dlatego sprzeciwiamy się tej podwyżce. Tymczasem trzeba zwiększać finansowanie transportu publicznego, bo od 2004 r. ubyło 30 mln pasażerów. Nie przyłożymy ani ręki, ani nogi do dalszego niszczenia komunikacji - dodawał Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej w Gdyni.
Na zarzuty odpowiedział wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz, który podkreślił, że w niezależnych badaniach mieszkańcy miasta okazali się najszczęśliwsi w Polsce, a jako główną przyczynę tego dobrostanu wskazywali funkcjonowanie komunikacji publicznej w mieście.

Wynik głosowania: 17 do 11



Zdania nikt nie zmienił. Radni Samorządności Wojciecha Szczurka poparli proponowane zmiany stawek, a opozycja była przeciw. Wystarczyło to, by w stosunku 17:11 przegłosować uchwałę zmieniającą maksymalne ceny biletów na komunikację w Gdyni.

Maksymalne ceny biletów w Gdyni od kwietnia:

  • Bilet jednorazowy jednoprzejazdowy ważny na liniach zwykłych i nocnych oraz czasowy ważny do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych - 6 zł.
  • Bilet jednorazowy czasowy ważny do 24 godzin (włącznie) - 22 zł.
  • Bilet okresowy miesięczny - 176 zł.
  • Bilet okresowy semestralny - 333 zł.
  • Bilet na okres roku kalendarzowego - 1 760 zł


Powtórzmy jednak: uchwalone na sesji stawki nie muszą oznaczać, że tyle właśnie wyniosą ceny ostateczne. Prezydent miasta ma prawo ustalić je na niższym poziomie. Na razie nie wiadomo, ile wyniosą.

Przypomnijmy, że na początku stycznia zapowiedziano, że bilet miesięczny w Gdyni będzie kosztował 103 zł.

Sprawdź aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej

Opinie (626) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    bilet powinien byc naliczany od ilosci przystankow np. do trzech przystankow 3zl awiecej przyst. 6zl ,Gdynia zbankrutowała, ul.Swietojanska kiedys pe lna sklepow, knajp teraz to pustynia handlowa.DNO!

    • 15 1

    • (1)

      Od kwietnia będzie tak naliczany. Ale pierwszych 5 przystanków ryczałtem 4.80zł. Nie będzie biletów czasowych czyli za każdym razem, nawet 1 przystanek, będzie kosztować prawie 5zł. Policz jaki to będzie wydatek przy byle wyjściu do miasta. A przy 2 osobach?

      To miasto jest celowo i z premedytacją prowadzone do bankructwa. Dziwne tylko, że ludzie nadal śpią i nie domagają się natychmiastowego usunięcia szkodników. Wszyscy ci poszkodowani właściciele lokali na Świętojańskiej i nie tylko powinni się ustawić na proteście w pierwszej kolejności.

      • 11 0

      • nwo

        • 1 0

    • Bilet powinien być darmowy.

      • 1 0

  • Szkodnicy

    Wojtek Wojtek Wojtek ...... a potem płacz.
    20 lat niszczenia Gdyni - dość !!!- ktokolwiek tylko nie Rządnośćsama.
    Taczki i wywieżć śmieci.

    • 17 0

  • Karygodne

    Ceny w górę,a kursów coraz mniej i czesto nie da się wcale wsiąść do autobusu ! Niektóre linie zupełnie zlikwidowane i nie ma czym dojechać. Nie wiem jak i czym chcecie zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.

    • 16 0

  • Tadek.

    Za 176 zł nie będę jeździł autobusami.

    • 17 0

  • komunikacja

    witam ich chyba ogarnelo szalenstwo brak mozgu sobie rozdaja nagrody a mieszkanca podwyzki pogonic tych szkodnikow i wsadzic do paki za zadluzenie miasta miliard zlotych a na openera znajda kase i na farbe

    • 15 0

  • Bilety (1)

    Dlaczego nie piszecie ,że wszelkie podwyżki są wynikiem działania antygospodarczego pisuaru. To ich "fachowcy" typu suski doprowadzili do tak wysokiej inflacji.

    • 3 10

    • animals

      • 0 0

  • może proszę (1)

    jeszcze napisać ilu z tych 17 radnych jeździ komunikacją miejską, a ilu samochodami. Tak łatwo decydować o losie innych jeśli samemu się z tego nie korzysta. A prawda jest taka, że jakość usług spada - wciąż podwyżki i zmniejszanie ilości kursów i liczby linii. Komunikacja już dawno nie jest przyjazna dla pasażerów. Nie zmieni tego nawet poklepywanie po ramieniu, mówienie że dobrze jest, i kupowanie autobusów elektrycznych.

    • 19 0

    • Autobusy elektryczne - jaki koszt?

      • 0 0

  • Uważam (2)

    Pisdzielska opozycja zawsze będzie przeciw. Takie to już zołzy. Z drugiej strony należałoby wykonać dokładną kontrolę funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdyni. Jeżeli podwyżka okaże się uzasadniona i niezbędna nie będzie wyjścia.

    • 0 12

    • Wystarczyłoby przestać kraść ty cwaniaczku. I przywrócić płatne bilety miesięczne dla dzieci, młodzieży i studentów.

      • 4 0

    • tademo

      • 0 0

  • 6zł za przejazd nawet 2-3 przystanków? (1)

    6zł za przejazd nawet 2-3 przystanków? To do pracy bardziej mi się teraz opłaca jechać autem... Co za bzdura! Powinni zrobić bilety czasowe lub przystankowe, Chcę zapłacić tyle ile faktycznie przejadę a nie za wejście... To już w SKM jest to lepiej zrobione.

    • 18 0

    • Będą przystankowe. Ale pierwszych 5 przystanków ryczałtem - 4.80zł. Złodzieje. Dość tego, pora na protest pod UM.

      • 2 0

  • (1)

    Najważniejsze to nie klimatyzować do -5 latem - oszczędność paliwa znaczna.
    Przy temperaturze +25 (a kiedy jest cieplej, mmoże 2 dni w roku) wystarczą okna otwarte.

    • 8 0

    • Nie kupować elektryków, nie fundować imprezowiczom, nie zamawiać pustych przebiegów, wprowadzić darmową komunikację, zlikwidować

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane