• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Michał Sielski
8 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (626)
Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć. Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć.

Nawet 176 zł może kosztować miesięczny bilet w Gdyni, 6 zł - jednorazowy lub 75-minutowy - takie ceny dopuścili na środowej sesji gdyńscy radni stosunkiem głosów 17 "za" do 11 "przeciw". To jednak ceny maksymalne i prezydent Gdyni może zdecydować, że będą niższe. Gdynia - jako pierwsza w Trójmieście - przyjęła uchwałę podnoszącą ceny biletów w tym roku. Jutro mają to zrobić radni Gdańska i Sopotu.



Jaką podwyżkę cen biletów był(a)byś w stanie zaakceptować?

O zaplanowanych na ten rok podwyżkach cen biletów w komunikacji miejskiej w Trójmieście mieszkańcy dowiedzieli się na początku roku, wraz z przedstawieniem założeń systemu biletowego Fala.

Dla większości mieszkańców było to ogromne zaskoczenie. Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski jeszcze w grudniu mówił, że żadne podwyżki na 2023 r. nie są planowane. Okazało się, że jednak - jak przekonywali urzędnicy - są one niezbędne z powodu rosnących kosztów energii, paliwa i inflacji. Dotyczą one nie tylko Gdańska, ale także Gdyni.

Gdynia jako pierwsza podnosi ceny biletów na komunikację miejską



Jako pierwsi w Trójmieście podwyżkami zajęli się radni z Gdyni. I - co nie dziwi - nie obyło się bez gorącej dyskusji.

- Jestem zmuszona zaproponować podwyżki cen maksymalnych. Podkreślam: jestem zmuszona, a nie chcę, bo nie ma innego wyjścia - mówiła zastępczyni prezydenta Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Przede wszystkim dramatyczne wzrosty cen nośników energii spowodowały, że kwota utrzymania komunikacji wzrosła o 27 mln zł rocznie. Znaleźliśmy dodatkowe 15 mln zł, ale resztę musimy pokryć z podwyżki. Średni wzrost cen maksymalnych oscyluje w granicach 10 proc., czyli znacznie mniej niż inflacja, a warto pamiętać, że ostatecznie prezydent Gdyni może zdecydować, że ceny będą jednak niższe.
Radni opozycyjni nie chcieli pogodzić się z taką argumentacją.

- Obniża się jakość świadczonych usług, a nie daje nic ekstra. Co więcej: podnosimy ceny za usługi, której jakość zostaje obniżona. Nie dobijajcie komunikacji miejskiej! - apelował Marek Dudziński, gdyński radny PiS.
Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu

- Nie pierwszy raz prezydent Gdyni podnosi ceny i tnie połączenia. Przez lata Gdynia ograniczała transport publiczny, gdy nie było wojny czy pandemii. Nawet wtedy, gdy ceny paliw nie rosły. Dlatego sprzeciwiamy się tej podwyżce. Tymczasem trzeba zwiększać finansowanie transportu publicznego, bo od 2004 r. ubyło 30 mln pasażerów. Nie przyłożymy ani ręki, ani nogi do dalszego niszczenia komunikacji - dodawał Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej w Gdyni.
Na zarzuty odpowiedział wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz, który podkreślił, że w niezależnych badaniach mieszkańcy miasta okazali się najszczęśliwsi w Polsce, a jako główną przyczynę tego dobrostanu wskazywali funkcjonowanie komunikacji publicznej w mieście.

Wynik głosowania: 17 do 11



Zdania nikt nie zmienił. Radni Samorządności Wojciecha Szczurka poparli proponowane zmiany stawek, a opozycja była przeciw. Wystarczyło to, by w stosunku 17:11 przegłosować uchwałę zmieniającą maksymalne ceny biletów na komunikację w Gdyni.

Maksymalne ceny biletów w Gdyni od kwietnia:

  • Bilet jednorazowy jednoprzejazdowy ważny na liniach zwykłych i nocnych oraz czasowy ważny do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych - 6 zł.
  • Bilet jednorazowy czasowy ważny do 24 godzin (włącznie) - 22 zł.
  • Bilet okresowy miesięczny - 176 zł.
  • Bilet okresowy semestralny - 333 zł.
  • Bilet na okres roku kalendarzowego - 1 760 zł


Powtórzmy jednak: uchwalone na sesji stawki nie muszą oznaczać, że tyle właśnie wyniosą ceny ostateczne. Prezydent miasta ma prawo ustalić je na niższym poziomie. Na razie nie wiadomo, ile wyniosą.

Przypomnijmy, że na początku stycznia zapowiedziano, że bilet miesięczny w Gdyni będzie kosztował 103 zł.

Sprawdź aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej

Opinie (626) ponad 20 zablokowanych

  • bilety

    w gdyni istnieje taki podmiot jak zkm gdzie jest zatrudnionych pelno urzednikow kuzynow kuzynki pokrewnione z um nic nie robia a biora wielka kase zlikwidowac to badziewie i bedzie kasa na normalna komunikacje

    • 15 0

  • W Tczewie będą darmowe przejazdy. (5)

    W Tczewie będą za darmo. Można ?

    • 19 0

    • (3)

      ale jakiej wielkości jest Tczew, a Gdynia?

      • 0 6

      • Mają 10 linii autobusowych.... (1)

        • 2 0

        • No to niewiele mniej niz Gdynia po ostatnich likwidacjach.

          • 5 0

      • A jakie to ma znaczenie? Mniejsze zarabia mniej.

        • 0 0

    • W Pruszczu tez jeździ darmowa linia miejska 107.

      • 3 0

  • Drakońskie kwoty mandatów (2)

    Spójrzcie sobie jeszcze na nowe drakońskie kwoty mandatów, za brak ważnego biletu 300 zł, brak uprawnień do ulgi 240 zł i inne. Będą zdzierać kasę na swoje wypłaty.

    • 14 0

    • (1)

      Do czasu aż z 10 tys. ludzi zgromadzi się pod UM, żeby wyrazić swoje zadowolenie.

      • 2 0

      • W takich momentach, jak zwykle, ostrożnie.

        • 1 0

  • Radni Samorządności (2)

    Zielińska Joanna (Samorządność) Przewodnicząca Rady Miasta Gdyni, Sierżęga Elżbieta (Samorządność) Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni, Ubych Jakub (Samorządność) Wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni, Wołek Marcin (Samorządność) Wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni, Domozych Marika, Dzierżak Lechosław, Furkal Jakub, Jędrzejewski Sebastian, Kłodziński Jarosław, Krym Ewa, Myszka Anna, Raczyńska Elżbieta, Roda Zenon, Skurat Adam, Styk Danuta, Szpajer Anna , Taraszkiewicz Grzegorz

    • 11 0

    • Dziękuję Ci! Zapisałem. Nb. Ładnie im podziękowałaś!

      I ja też im podziękuję, przy najbliższej sposobnosci!

      • 7 0

    • Dziękujem Pani Marice D za jabłuszka przed wyborami. Panu Jakubowi F. za nagabywanie przed wyborami na Obłużu Centrum. Panu Jar

      • 1 0

  • smerfolebele (2)

    a moze by tak przywrócic opłaty za przewóz : rowerów - zwierząt - wózków - bagaży do tego hulajnogi itp tak jak było kiedys a nie stekac ze nie ma kasy a bawic sie w rozdawnictwo i wyrzucac kase lekką reka i sponsorowac darmowe przejazdy w . wymienionym

    • 12 0

    • Chyba zaraz darmowe przejazdy dzieciakom

      • 2 0

    • Za wszystko już dziękujemy.

      • 0 0

  • Jaka desperacja władz musi być, żeby cały czas golić nas na kasę. Źle zarządzacie miejskimi pieniędzmi. Tworzycie Sobie społeczki, tworzycie miejsca pracy dla znajomych, wyłudzacie tam kupę pieniędzy i jeszcze Wam mało... Odrealnieni . Wasz ten pieniądz. Już go Sobie w exelu zapisaliscie. Żyć się człowiekowi nie chcę

    • 12 0

  • (1)

    tu gdzie mieszkam miesiecznie na transport (metro/bus/ferry) wydaje okolo 250zl, natomiast zarabiam 5x tyle co w polsce.

    • 7 0

    • Jdk powstawała telefonia komórkowa, to Polsce załatwionio najwyższe taryfy w Europie. Podobnie jak najwyzsze marże kredytów w za

      • 1 0

  • Ci sami likwiduja komunikacje

    Którzy zniszczyli resztę Gdyni. Przyklad? Świętojańska. Komunikacyjnie zniszczona. Miała być wizytówka Gdyni...Może I jest, bo największe sklepy to...Lumpeksy. Całe miasto zamieniają w Lumpeks!

    • 20 0

  • Pikietujemy pod sądami, o ktorych pracy mamy mgliste pojecie. (1)

    Siedzimy cicho jak nas grabią i łupią. To taka Gdańska tradycja, ze wypada nadstawić drugi policzek? Może lepiej napisać następny, bo to już chyba musiałby być piąty...

    • 6 0

    • Akcja z sądami była i jest sponsorowana podobnie jak przyjazna opinia o Katarze.

      • 0 0

  • tadam (1)

    Zabierać parkingi, podwyższać ceny za postój, obcinać połącznia w komunikacji miejskiej, podwyższać ceny biletów - gdzie jest sens? ale jak deweloper chętny na grunty to dawaj!! pobudujmy milion bloków na Wiczlinie bez zapewnienia normalnej drogi dojazdowej.
    Mam pomysł na wspaniałe rozwiązanie dla Pana Łucyka i Gucia i Szczurka - niech Gdynia wprowadzi obowiązkowy "home office" dla mieszkańców i i koniecznie brak możliwości wjazdu do centrum samochodami ( tylko rowery cargo :D) - będzie nowocześnie, ekologicznie i "dizajnersko"...

    • 11 0

    • Tylko rowery elektryczne po mevo kupione przez urzędników um.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane