• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Michał Sielski
8 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (626)
Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć. Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć.

Nawet 176 zł może kosztować miesięczny bilet w Gdyni, 6 zł - jednorazowy lub 75-minutowy - takie ceny dopuścili na środowej sesji gdyńscy radni stosunkiem głosów 17 "za" do 11 "przeciw". To jednak ceny maksymalne i prezydent Gdyni może zdecydować, że będą niższe. Gdynia - jako pierwsza w Trójmieście - przyjęła uchwałę podnoszącą ceny biletów w tym roku. Jutro mają to zrobić radni Gdańska i Sopotu.



Jaką podwyżkę cen biletów był(a)byś w stanie zaakceptować?

O zaplanowanych na ten rok podwyżkach cen biletów w komunikacji miejskiej w Trójmieście mieszkańcy dowiedzieli się na początku roku, wraz z przedstawieniem założeń systemu biletowego Fala.

Dla większości mieszkańców było to ogromne zaskoczenie. Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski jeszcze w grudniu mówił, że żadne podwyżki na 2023 r. nie są planowane. Okazało się, że jednak - jak przekonywali urzędnicy - są one niezbędne z powodu rosnących kosztów energii, paliwa i inflacji. Dotyczą one nie tylko Gdańska, ale także Gdyni.

Gdynia jako pierwsza podnosi ceny biletów na komunikację miejską



Jako pierwsi w Trójmieście podwyżkami zajęli się radni z Gdyni. I - co nie dziwi - nie obyło się bez gorącej dyskusji.

- Jestem zmuszona zaproponować podwyżki cen maksymalnych. Podkreślam: jestem zmuszona, a nie chcę, bo nie ma innego wyjścia - mówiła zastępczyni prezydenta Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Przede wszystkim dramatyczne wzrosty cen nośników energii spowodowały, że kwota utrzymania komunikacji wzrosła o 27 mln zł rocznie. Znaleźliśmy dodatkowe 15 mln zł, ale resztę musimy pokryć z podwyżki. Średni wzrost cen maksymalnych oscyluje w granicach 10 proc., czyli znacznie mniej niż inflacja, a warto pamiętać, że ostatecznie prezydent Gdyni może zdecydować, że ceny będą jednak niższe.
Radni opozycyjni nie chcieli pogodzić się z taką argumentacją.

- Obniża się jakość świadczonych usług, a nie daje nic ekstra. Co więcej: podnosimy ceny za usługi, której jakość zostaje obniżona. Nie dobijajcie komunikacji miejskiej! - apelował Marek Dudziński, gdyński radny PiS.
Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu

- Nie pierwszy raz prezydent Gdyni podnosi ceny i tnie połączenia. Przez lata Gdynia ograniczała transport publiczny, gdy nie było wojny czy pandemii. Nawet wtedy, gdy ceny paliw nie rosły. Dlatego sprzeciwiamy się tej podwyżce. Tymczasem trzeba zwiększać finansowanie transportu publicznego, bo od 2004 r. ubyło 30 mln pasażerów. Nie przyłożymy ani ręki, ani nogi do dalszego niszczenia komunikacji - dodawał Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej w Gdyni.
Na zarzuty odpowiedział wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz, który podkreślił, że w niezależnych badaniach mieszkańcy miasta okazali się najszczęśliwsi w Polsce, a jako główną przyczynę tego dobrostanu wskazywali funkcjonowanie komunikacji publicznej w mieście.

Wynik głosowania: 17 do 11



Zdania nikt nie zmienił. Radni Samorządności Wojciecha Szczurka poparli proponowane zmiany stawek, a opozycja była przeciw. Wystarczyło to, by w stosunku 17:11 przegłosować uchwałę zmieniającą maksymalne ceny biletów na komunikację w Gdyni.

Maksymalne ceny biletów w Gdyni od kwietnia:

  • Bilet jednorazowy jednoprzejazdowy ważny na liniach zwykłych i nocnych oraz czasowy ważny do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych - 6 zł.
  • Bilet jednorazowy czasowy ważny do 24 godzin (włącznie) - 22 zł.
  • Bilet okresowy miesięczny - 176 zł.
  • Bilet okresowy semestralny - 333 zł.
  • Bilet na okres roku kalendarzowego - 1 760 zł


Powtórzmy jednak: uchwalone na sesji stawki nie muszą oznaczać, że tyle właśnie wyniosą ceny ostateczne. Prezydent miasta ma prawo ustalić je na niższym poziomie. Na razie nie wiadomo, ile wyniosą.

Przypomnijmy, że na początku stycznia zapowiedziano, że bilet miesięczny w Gdyni będzie kosztował 103 zł.

Sprawdź aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej

Opinie (626) ponad 20 zablokowanych

  • Likwidacja 11 linii konunikacyjnych,podwyżka cen biletów i to ma zmusić ludzi do przesiadki z samochodów do autobusów ......no nie wiem czy to przejdzie.

    • 18 0

  • Sprawna i tania komunikacja miejska to podstawa funkcjonowania aglomeracji miejskiej.

    • 8 0

  • A na koniec tej żenady

    Miłościwie nam panujący okaze swoje bezgraniczne dobro i...pozostawi ceny na dotychczasowym poziomie i...wszyscy zapomną o skasowanych kursach. Już minie bol z końca pleców! Chórem okrzyknięty zostanie zbawcą gawiedzi i poprowadzi szpice swojej drużyny, ku następnym, wygranym w cegłach wyborom! Oj, ludzie, ludzie!

    • 14 0

  • Najpierw premie dla urzędników przegłosowali a teraz przegłosowali podwyżkę biletów ;)

    i nawołują do korzystania z publicznego transportu ;) chcą zlikwidować auta i wtedy będą dyktować warunki bezdyskusyjnie kto może a nie może korzystać z komunikacji. niewola nadchodzi. nie dopuśćmy do tego! nie chcemy żadnego Nowego porządku świata !

    • 12 0

  • Zlikwidujmy parkingi dla pracowników ZDIZ i urzędników urzędu miasta!!!!

    W tym kraju, ale też w Gdyni coraz gorzej się mieszka. Z jednej strony likwidujecie wszystkie miejsca parkingowe i budujecie ścieżki rowerowe ( które nie są wykorzystywane cały rok, dodatkowo często w miejscach niebezpiecznych, gdzie ja bym się bał jechać na rowerze) oraz wstawiacie słupki gdzie się da, nawet na wcześniej wyznaczonych miejscach. To też przecież kosztuje pieniądze ....???!!!! A z drugiej strony podnosicie ceny biletów i jeszcze zmniejszacie liczbę autobusów. Ja mam świetny plan, zlikwidujmy pakring przy urzędzie miasta oraz ZDIZ, niech się szanowni urzędnicy przesiądą na rowery i autobusy. Odebrać i sprzedać auta służbowe i dać bilet miesięczny. Może wtedy przestaną wymyślać głupie ustawy. Kolejna rzecz jak ojciec/matka która podwozi dzieci do szkoły, w drodze do pracy z torbami i plecakami ma się przesiać na autonusy/PKM które i tak są przepełnione. co tu się dzieje

    • 14 0

  • A mówiłem, że taki jest plan. Najpierw zlikwidować miejsca parkingowe (Bo cykliści! Bo ekologia! Przypomnę, że teraz ludzie krążą szukając miejsca) później jak już ludzie nie będą mieli wyjścia to podwyższyć ceny biletów

    • 12 0

  • bilety (3)

    przywrócenie biletów dla młodzieży zwiększy zasilenie kasy komunikacji i nie trzeba będzie gnębić podwyżkami pozostałych mieszkańców bo szkola trwa od 8doprzykladowo 17a dalej to wloczegostwo po miescie autobusami nie mowiac już o wieczorach a to są koszta pozdrawiam wilk

    • 13 3

    • A seniorzy? (2)

      Dlaczego również nie oni?

      • 2 2

      • Oczywiście, że oni też. W W-wie seniorzy płacą ok. 50zł rocznie za bilet miejski i jest OK.

        • 3 0

      • Zlikwidować.

        • 2 0

  • To chyba żart

    Miasto podobno stawia na ekologię, więc czy ekologiczne jest zmuszanie mieszkańców do jeżdżenia samochodem po mieście dlatego że ceny biletów są tak wysokie, że zwyczajnie się nie opłaca? 6 złotych za bilet jednorazowy ... doszło do tego, że zamiast na lody z dzieckiem jako atrakcja stanie się przejażdżka trolejbusem w Gdyni

    • 12 0

  • Jak można bardzo podnosić cenę biletów miesięcznych, przy jednoczesnym obcinaniu połączeń autobusowych , lub zmienianiu ich trasy np. 23, do tego wiecznie opóźniony autobus Lini X w godz popołudniowych, który nigdy nie trzyma się godzin podanych w rozkładzie jazdy

    • 12 0

  • Mieszkaniec Gdyni (1)

    Nie wiem co to za badania w których mieszkańcy Gdyni są najszczęśliwsi, napewno nie z powodu działań władz Gdyni, w tym komunikacji miejskiej. Mam wrażenie że wyniki tych badań są zamawiane

    • 19 0

    • Wrażenie?! Raczej pewność!

      Pisano już dużo na temat tych zamawianych ankiet!

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane