• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miesiąc wahadła na Kielnieńskiej w Osowej
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • Dworzec PKS Gdańsk straszy turystów!!! Horror! PKP niewiele lepszy.... (1)

    Ludzie, a co z okolicą dworca PKP??? Dworzec PKS to jakiś horror! Nic się nie zmieniło od 40 lat ruina, dziury, połamane schody, brak podjazdów, sypiące się tynki, brud aż strach dotknąć! Kiedy TO przestanie straszyć turystów???? @mld na tunel? Są większe potrzeby.

    • 14 7

    • I to moze 500m od Urzedu Miejskiego... i 20-30 metrow od Urzedu Pracy.Niezle jaja....

      Tak gdansk wita podroznych.Wstyd po prostu wstyd!!!

      • 1 1

  • SĄ ważniejsze rzeczy w Gdańsku niz budowa dróg (1)

    remont dworca PKS, rewitalizacja kamienic, tworzenie i remont istniejących parków i skwerów. Co mi po nowych drogach jak 90 % dróg w tym mieście nadaje sie do generalnego remontu?

    • 11 14

    • Strategia Gdańsk 2030+ zawiera zapis potrzeby przeznaczania większych środków

      na utrzymanie istniejącej sieci ulic niż na budowę nowych.

      Czy Radni Gdańska nie czytają dokumentów strategicznych tworzonych w rozmowach z mieszkańcami?

      • 5 2

  • Rozumujecie tak jakby na tunel wszystkie pieniądze świata poszły i zabraknie na wszystko (4)

    Co ma piernik do wiatraka.Będzie tunel,będzie droga zielona,będą kładki nad torami na Oruni i w innych miejscach.Na wszystko przyjdzie czas.Jakoś wam nie przeszkadzało jak budowali ECS czy Szekspirowskiego.

    • 17 8

    • (1)

      A w drodze już muzeum 2 wojny światowej

      • 1 3

      • zły przykład - to akurat może zarobi na siebie

        • 3 1

    • ECS przyczyniło się znacznie do wzrostu atrakcyjności miasta dla turystów zagranicznych

      Spróbuj wyobrazić sobie miasto z mniejszą liczbą samochodów za 15 lat

      • 2 2

    • Wylacz plusowanie...bo dostales minusa..i to pewnie nie jednego.

      Nie oszukuj...A sZEKSPIROWSKI tEATR TO NA MARGINESIE DOBRA INWESTYCJA..NIE TO CO ECS....

      • 0 1

  • Obywatel (1)

    Hura w końcu dobra wiadomość, ta inwestycja to wielki krok w rozwoju Gdańska i końca udręki kierowców. Pozdrawiam.

    • 16 9

    • dlaczego kierowcy bywają tacy krótkowzroczni?

      Chyba że próbują ironizować lub odstawili tabletki.

      • 2 5

  • tak, jeśli Koprowski pisze artykuł to coś jest narzeczy

    • 8 1

  • Obawiam się że inwestycja nie powstanie

    bo w kasie miejskiej zabraknie pieniędzy.

    • 3 7

  • Przyłączyć Sopot i Gdańsk do Osowy

    • 6 5

  • Drogi są potrzebne, ale tunel nie jest potrzebny. (3)

    Najgorzej gdy prace projektowe robi się pod fantazje przełożonych. Jeszcze gorzej gdy przełożony z pewnych ukrytych pobudek robi szopkę ze swojej pracy. Wtedy nikt nie ma odwagi się sprzeciwić chorym pomysłom tunelowym.
    Tacy Radni jak Bumblis powinni wreszcie odczuć kto jest ich wyborcą, kto pozwala im od długich lat zarabiać z kasy miasta. Gdy uda się wreszcie odzyskać kontrole nad Radnymi i posłami przez jednomandatowe okręgi wyborcze (nie da się wtedy ograniczyć praw wyborców) wtedy takie głosowania jak w sprawie tunelu miałyby dobro mieszkańców (wyborców) na celu. Teraz to nie dziwię się Radnemu Hamadykowi gdy "pielgrzymka" innego wpływowego Radnego wytłumaczyła mu kto napełnia miskę z której je.
    A P. Prezydentowi wskażę tylko iż nie każdy kredyt, wspomożenie jest dobre dla Gdańska. Zbudował trasy WZ czy Słowackiego i chwała mu za to chociaż korki nadal są. Jednak najwyższy czas porzucić pomysły typu ECS czyli realizacje "rudego blichtru" z indywidualnym celem. Tunel nawet gdy będzie miał na wjeździe, a nawet z obu stron piękną tablicę "Tunel im Adamowicza" będzie zawsze śmieszył w warunkach gdy jego realizacja nastąpiła skutkiem pragnienia prostej kreski na mapie miasta. Panie Prezydencie już się Pan przekonał, że czasami "O Jedno Mieszkanie Za Daleko".

    • 6 14

    • bełkot

      • 5 2

    • (1)

      Może jeszcze referendum zrobić mieszkańcom Gdańska, albo lepiej Trójmiasta.

      • 0 0

      • hej anonimowi :)

        Było niejedno pseudo-referendum w Gdańsku, tyle,że realizacja wyników glosowania przebiega według zasady "Szef ma racje, a jeżeli nie to patrz początek".
        Zgadzam się, że to bełkot przerażający dla uszu tych co dotychczas mają ciepłe posadki Radnych i nie musieli się martwić o zdanie swoich wyborców. Bełkot z racji iż na Radnego trzeba człowieka o pewnym IQ i przynajmniej podstawowych zasadach etycznych.
        Wybrany "z woli ludu" Prezydent MUSI czasami poczuć trochę zdrowego rozsądku koło siebie, a nie tylko kierować się apodyktycznymi żądaniami swoich zastępców. Vide stanowisko Prezydenta wobec PKM i tam tunelu nie trzeba było budować.

        • 2 1

  • czyli tramwaj przez obrońców wybrzeza i dalej ktoredy ? Przez park ? (3)

    • 0 3

    • przez park

      • 1 5

    • Po istniejącym pasie drogowym zostawionym od lat pod DZ.

      • 7 0

    • w prawo do stadionu i w lewo do pętli w Jelitkowie, nie przez park tylko wzdłuż istniejącej drogi

      • 7 0

  • (2)

    Brawo!!!
    Nareszcie radni zaczynają rozumieć, że miasto to teren zurbanizowany i nie ulegają ekooszołomskiej presji garstki brodaczy w sandałach.

    • 15 9

    • Ten projekt nie jest zły

      trasa tramwajowa jest zupełnie nie przemyślana, zamiast puścić tramwaj do pętli na Zaspie prostą linią z pasa nadmorskiego, zamiast kilkaset metrów dalej przez Przymorze i skorzystać z istniejącej infrastruktury, dyspozytorni i i pętli to się wygłupiają i puszczą tramwaj pojazd szynowy, ulicą bez tuneli, kładek, gdzie będzie jeden wielki karambol. Zaspa w przeciwieństwie do Przymorza jak była projektowana to brali pod uwagę błędy jakie zostały zrobione na Przymorzu, a tu zamiast je poprawić dalej chcą naśladować błędy z kolizyjnymi drogami, kolizyjnym tramwajem, kolizyjnymi pieszymi i co najgorsze światłami,gdzie na jednym cyklu świateł wszyscy będą stać, gdzie w tym czasie da się przejechać całą Zaspę i żadnego światła drodze nie spotkasz, po prostu jedziesz szybko i bez korków, a piesi mają nie tracą życia na kolizyjnych przejściach

      • 3 4

    • W - chyba złodziej nicków

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane