• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radunia zyskuje nowe wały. Orunia bezpieczniejsza

Katarzyna Moritz
21 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zniknie 26 drzew znad Kanału Raduni
Trwające od listopada prace przy wałach Raduni, zbliżają się powoli do centrum Gdańska. Trwające od listopada prace przy wałach Raduni, zbliżają się powoli do centrum Gdańska.

Mieszkańcy Oruni od jakiegoś czasu z ulgą przyglądają się pracom związanym ze wzmocnieniem wałów kanału Raduni. Za 154 mln zł rosną nowe betonowo-stalowe mury kanału. Zabezpieczą one przed powodzią nie tylko Orunię, ale też Lipce czy św. Wojciech.



Prace przy kanale Raduni szczególnie intrygują mieszkańców Oruni. Nic dziwnego, to właśnie ta dzielnica bardzo mocno ucierpiała podczas powodzi w 2001 roku. Codziennie na moście przy ul. Podmiejskiej zobacz na mapie Gdańska widać gromadzących się ludzi, którzy obserwują postęp prac, a te coraz bardziej zbliżają się do centrum Gdańska.

Kanał Raduni na odcinku ponad 7 km, od Pruszcza Gdańskiego do Zaroślaka, obecnie otrzymuje nowe betonowo-stalowe mury. Zastępują one umocnienia pozbawione od lat remontu. To właśnie zły stan owych umocnień był przyczyną tego, że 11 lat temu wały ziemne nie utrzymały wód kanału w korycie, który biegnie kilka metrów powyżej poziomu terenu. W efekcie woda zalała Orunię i część Olszynki.

Badania struktury wału i jego podłoża wykonane po powodzi potwierdziły, że cały korpus wału kanału Raduni był mocno mechanicznie i hydraulicznie osłabiony. Był też nafaszerowany infrastrukturą miejską (sieci teletechniczne, gazowe, wodociągowe), która nigdy nie powinna się tam znaleźć.

Na czym polegają obecne prace? - Głównie na wzmocnieniu obu brzegów, z których jeden to tzw. brzeg stały, a drugi jest wałem przeciwpowodziowym. Zmodernizowane zostaną też kładki dla pieszych, mosty, a wzdłuż kanału zostanie wykonana z polbruku droga eksploatacyjna o szerokości 3 metrów - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta w Gdańsku.

Czy śledzisz prace przy kanale Raduni?

Prace przy umocnieniach wyglądają dość efektownie, stalowe profile wbijane są na kilka metrów w głąb ziemi przez ogromne kafary zawieszone na żurawiach. Mur oporowy ze stali wzmacnia betonowy fartuch ukryty pod warstwą ziemi, w efekcie tak umocniony wał powinien wytrzymać nadmiar wody. Mur na Oruni zyska wykończenie w postaci kamiennej kostki brukowej, podobne już się pojawiło w św. Wojciechu. Remont obejmuje także oczyszczenie dna kanału.

Zobacz, ile miasto wydało w 10 lat po powodzi.

Obecne prace realizowane są w ramach programu "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I". Prace kafarowe na odcinku od parku na Oruni do Zaroślaka potrwają do września, a całkowicie zakończą się w grudniu. W marcu natomiast ruszą prace na odcinku Lipce - park Oruński, te mają zakończyć się w czerwcu 2014 roku. Wartość całego projektu to ponad 154 mln zł, z czego 131 mln zł dołożyła Unia Europejska, a resztę skarb państwa.

Modernizacja kanału Raduni.



Kanał Raduni jest sztucznym przekopem rzeki Raduni o długości ok. 13,5 km. Stanowi on odnogę od Starej Raduni w Pruszczu Gdańskim. Woda z kanału wpada do Motławy w pobliżu ul. Karpiej zobacz na mapie Gdańska.

Kanał Raduni trafił na mapy projektantów w 1338 r. Do jego rozbudowany przystąpiono w 1356 r., głównie za sprawą Krzyżaków, przebywających wtedy w Gdańsku. Kanał służył przede wszystkim jako napęd dla Wielkiego Młyna. Dostarczał także wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.

Latem 2001 r. pod naporem wody przerwały wały Kanału Raduni. Wtedy podtopione zostały domy w kilku dzielnicach Gdańska: Lipcach, Św. Wojciechu, Oruni Dolnej.

Opinie (107) 3 zablokowane

  • Szkoda że konserwator zabytków nienawidzi mieszkańców

    i uparł się, że wał przy raduni to unikatowy zabytek. Z tego powodu zamiast wygodnego chodnika i ścieżki rowerowej na wale będzie oryginalny, średniowieczny polbruk, szkoda, że z XXI wieku. No ale rowerzyści i dzieci w wózkach to przecież mieszkańcy Gdańska, a głównym celem działalności pana konserwatora jest uprzykrzanie nam życia

    • 21 4

  • przecież system Tristar wszystko naprawi

    również wody w kanale Radunii

    • 4 3

  • Orunia i jej mieszkańcy

    Serdecznie dość mam Wszystkich tych którzy szkalują Orunię i ich mieszkańców. Jak bardzo zadufanym w sobie trzeba być prostakiem i beznadziejną osobą aby takie komentarze uwieszać ?

    • 24 1

  • Korona wału służy od dawna jako ważna arteria ruchu rowerzystek i pieszych (2)

    od strony Pruszcza zbudowano nie wiadomo dlaczego drogę rowerową z polbruku (całe szczęście nie fazowanego) po drugiej stronie kanału, która prowadzi w krzaki. Budowa tzw. drogi roboczej (manewrowej?) mogłaby być robiona z myślą o poprawie warunków jazdy rowerem i ruchu pieszych. Dlaczego takie proste zasady nie są stosowane? Inną kwestią jest przeniesienie warsztatu, który niepotrzebnie tam zajmuje miejsce w rejonie przecięcia kanału Raduni trasą budowanej tam południowej obwodnicy Gdańska.

    • 12 1

    • 100% poieram

      może zostawią utwardzoną drogę na wale

      • 1 1

    • też popieram!

      Prosimy o asfalt lub gładki beton oraz oddzielenie rowerzystów od pieszych żeby można było wygodnie i bezpiecznie dojechać z Pruszcza do Gdańska te 10 km...
      Już jeździ wielu rowerzystów, mimo że rower w jednym miejscu trzeba przeprowadzić pieszo

      • 3 2

  • K. Moritz i wszystko jasne

    po pierwsze to jest KANAŁ RADUNI. a po drugie kasa nie spada z nieba, kasę trzeba załatwić. kasę załatwiło miasto Gdańsk co już nie może pani przejść przez gardło ?

    • 4 2

  • mogliby się tylko nieco streścić (3)

    Wał zamknięty a jazda rowerem ulicami Brzegi i Zaroślak w bezpośrednim sąsiedztwie samochodów, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym nie należy do przyjemnych i bezpiecznych z uwagi na wyczyny niektórych kierowców.

    • 10 1

    • Po remoncie nic się nie zmieni (2)

      NA wale będzie piękny zabytkowy bruk

      • 2 2

      • ale będzie wybór, to już zawsze coś

        czy jechać po syfiastej ścieżce ale bez samochodów (tak jak było wcześniej) albo po jezdni obok samochodów (tak jest teraz jak nie ma wyboru)

        • 1 0

      • a skąd masz takie info, że tam będzie bruk

        • 0 1

  • Pytanie: Czy podobnie jak na wysokosci Biskupiej Góry, bedą to wąskie, wysokie koryta betonowe? Bez drabinek ? (2)

    w/w kanał na wysokosci biskupiej to / był / pokrzyżacki zabytek z 14 wieku, na dodatek, obok kanału biegł system wodociągowy Burmistrza Wintera - Pierwszy w Europie.

    Konserwatorze zabytków, gdyby Polska byłaby wolna i normalna dostałbyś już dawno k... a w tyłe.k

    Podobnie Adamowicz z przydupasami ala Lisicki.

    • 6 4

    • Zapomniałem dodac , że właśnie tam biegł najstarszy szlak , liczący sobie conajmniej 2000 lat. (1)

      dawniej: Jedności Robotniczej.

      Jedyna droga, a raczej trakt , o której, w tej części świata , słyszeli dani Rzymianie i reszta z ich imperium.

      • 1 1

      • dzisiaj to chyba pownnien nazywać się Trakt Księżycowy

        z uwagi na podobną liczbę kraterów na swojej powierzchni

        • 5 0

  • W razie powtórnej nagłej powdzi

    i tak wały się wysadza w odpowiednim miejscu koryta.

    • 5 0

  • A czy wzdłuż będzie ścieżka rowerowa? (4)

    Bo Pruszcz swoją część kilka lata temu zrobił, a w Gdańsku wciąż mamy kałużowe błotnisko ...

    • 12 3

    • będzie pas techniczny z kamiennej kostki brukowej

      a rowerzyści na Trakcie

      • 1 1

    • to nie jest ścieżka rowerowa (2)

      Wał jest nie tylko dla rowerzystów! przede wszystkim dla pieszych. szkoda że Wy-rowerzyści nie możecie tego pojąć, szarogęsicie się i uważacie za Armstrongów, wzdychając na kolejnego pieszego, który zastępuje Wam drogę albo nie bacząc na nas w ogóle. jak tak bardzo cenicie sobie zdrowy styl życia to bierzcie rowery i odwiedzajcie lasy, albo wyróbcie karty rowerowe i zajmijcie ulice, wzdłuż Wału jest chodnik, który również możecie wykorzystać, a nie oczekiwać pokłonów i złotych płaszczy układanych przez nas-pieszych na kałużach, cobyście nie ochlapali swoich pięknych'umięśnionych pośladków

      • 4 5

      • Już się wytrząsłeś/słaś? (1)

        Skąd ten wniosek, że wał jest PRZEDE WSZYSTKIM dla pieszych? Jest równie dobrze dla rowerzystów jak i pieszych, ponieważ na nim jest zwykła gruntowa scieżka.
        Otóż kiedyś jadę sobie tą scieżką a obok siebie, zaznaczam: obok siebie, idą trzy kobiety zajmując całą szerokość scieżki. Gdy do nich z tyłu podjechałem, mówię przepraszam Panie, czy mógłbym przejechać? Grzecznie i normalnie. Na to owe "panie" się oglądają i dokładnie w ten deseń jak ty: scieżka jest dla pieszych i one nię będą ustępować rowerzystom. Nie sposób je ominąć - z lewej kanał, z parwej skarpa - więc zszedłem z roweru. Myślę sobie co za chamstwo. No skoro tak......To zrobiłem groźna minę i wrzasnąłem na babę najbliżej kanał: ............e zaraz cie do Raduni wrzuce. Od razu poskutkowało.
        Taki niestety jest nowy sposób komunikacji w naszym społeczeństwie......
        Przykro, że zamiast sobie ułatwiać życie to nawzajem utrudniamy.

        • 5 1

        • niewykluczone, że te Panie niedawno wysiadły z samochodu i narzekały na rowerzystów

          "szalejących" jakoby na jezdniach. Skądinąd życzę więcej cierpliwości: krzyczeć warto na kierowców, z pieszymi jak najłagodniej.

          • 0 0

  • D.S.v.D mądralo (1)

    nie widzi ci się remont kanału Raduni ? to sam sypnij pieniędzmi i sam go wyremontuj.

    • 1 2

    • Widzi mi się naprawa kanału, ale naprawa " z głową ".

      Podobnie i z innymi sprawami.

      Obecnie , włądze prowadzą rabunkową , rujnującą politykę gospodarczą, nie zawacham się powiedziec, że obecne włądze miasta i kraju prowadzą politykę antynarodową i antyekonomiczną zarazem.

      Nie wiem czy jedynie z głupoty, czy także z celowej dywersji.

      Popatrz na owoce ich działań , one nie kłamią.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane