- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (257 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (111 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (36 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (182 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (18 opinii)
Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo
Utworzenie okrągłego stołu dyskusyjnego, wskazanie winnych dotychczasowych zaniedbań, a nawet przejęcie przez samorząd operatora systemu - to propozycje trójmiejskich aktywistów, "aby uchronić Mevo przed kompromitacją". Zdaniem działaczy istnieje obawa, że operator roweru miejskiego zrezygnuje z całego projektu, a Pomorze ponownie zostanie bez roweru miejskiego.
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zdaniem działaczy jednym z największych błędów w ostatnich dniach było dokonanie pierwszej transzy płatności w wysokości ponad 9,7 mln zł na rzecz lokalnej spółki, wywodzącego się z Lipska Nextbike'a - NB Tricity - za obsługę systemu, który nie spełnia wymagań w zakresie dostępności rowerów, ich relokacji i niezawodności funkcjonowania.
Oprócz wynagrodzenia na spółkę nałożono również kary w wysokości prawie 2,4 mln zł (stan na kwiecień):
- za opóźnienie I etapu - 900 tys. zł
- za opóźnienie II etapu - 600 tys. zł
- za niedostateczną liczbę dostępnych rowerów w systemie - 896,7 tys. zł.
Dodajmy, że jednocześnie NB Tricity niezgodnie z umową ograniczało możliwość rejestracji oraz dokonywania wpłat.
9,7 mln zł trafiło na konto operatora Mevo
Zbyt niska kwota w przetargu na Mevo?
- W momencie przelania pieniędzy zmienia się nasza pozycja negocjacyjna i trudniej się rozmawia o ewentualnych modyfikacjach w funkcjonowaniu tego systemu - przekonuje Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, kandydat na prezydenta Gdyni w ostatnich wyborach samorządowych. - Wygląda na to, że spółka NB Tricity skalkulowała funkcjonowanie roweru miejskiego na innych zasadach, albo od razu założyła, że po przetargu będzie potrzebna formuła dofinansowania, albo przy tak małym kapitale zakładowym [5 tys. zł - dop. red.] od początku była nastawiona, że nie wykona projektu, a potem nie będzie z czego jej windykować.
- Spółka utrzymanie roczne jednego roweru wyceniła na 177 zł, podczas gdy w Warszawie utrzymanie roweru Nextbike to kwota rzędu 2,5 tys. zł, a jest to system niemal w całości oparty o tradycyjne rowery - zwraca uwagę Tomasz Larczyński ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Komunalizacja operatora roweru Mevo
Larczyński proponuje, aby dokonać przejęcia spółki NB Tricity przez samorząd. Komunalizacja odbyłaby się poprzez przejęcie pakietu kontrolnego w zamian za wciąż rosnące kary finansowe.
Należy wskazać winnych, którzy dopuścili do wyboru NB Tricity
Innym lub dodatkowym rozwiązaniem może być także zorganizowanie okrągłego stołu celem wypracowania modelu wyjścia z obecnego impasu, a wcześniej wskazania winnych dotychczasowych błędów przy wyborze operatora.
- Uważamy, że nie tylko Nextbike ponosi winę za niewydolny i źle przygotowany system, ale również decydenci w miastach metropolii, w tym także w Sopocie, którzy potraktowali Mevo jako działanie PR-owe, a nie podjęli rzetelnych działań, by sprawdzić, czy projekt jest możliwy do wprowadzenia w życie - ocenia Małgorzata Tarasiewicz ze stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu, kandydatka na prezydenta Sopotu w wyborach w 2018 r. - Domagamy się wyjaśnień od urzędników, którzy od lat nie są w stanie zapewnić sprawnego systemu roweru miejskiego i wskazania osób winnych podjęcia decyzji o wyborze oferty Nextbike w przetargu.
Wypowiedzenie umowy początkiem dyskusji nad Mevo
Zdaniem Zmudy-Trzebiatowskiego rozwiązaniem może być także wypowiedzenie umowy firmie NB Tricity. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że system nadal będzie działał na obecnym, niesatysfakcjonującym poziomie, choć bez ryzyka utraty środków unijnych.
- Wypowiedzenie umowy mogłoby zacząć dyskusję między stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot a operatorem Mevo na nowo. Chodzi o to, by przenieść problem na spółkę, bo teraz to my się martwimy, co będzie, gdy zostaniemy zmuszeni do zwrotu 17 mln zł dofinansowania z Unii. W Polsce miały już miejsce sytuacje przedłużenia terminu wydatkowania środków unijnych i być może w przypadku Mevo też jest to możliwe.
Nadal brakuje rowerów na ulicach
Przypomnijmy, że system rowerów miejskich Mevo zaczął działać dopiero pod koniec marca, choć start I etapu miał nastąpić w listopadzie 2018 roku. Wciąż także brakuje rowerów - w ostatnich dniach ich liczba w ciągu doby wynosi ok. 700-800 sztuk zamiast 1224, które miały być w I etapie funkcjonowania systemu. Docelowo dostępnych ma być 4080 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym.
Zainteresowanie przetargiem na wdrożenie roweru miejskiego oprócz NB Tricity (oferta na kwotę 40 mln 272 tys. zł) wykazały jeszcze dwa konsorcja:
- konsorcjum z Irlandii składające się z firm: Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd., które za 35,5 mln oferowało 5 tys. sztuk rowerów, w tym 10 proc. wspomaganych elektrycznie. Oferta została odrzucona ze względów formalnych - wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium.
- konsorcjum: Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa - Homeport s.r.o., Praga, BikeU Sp. z o.o. Warszawa, które oferowało 100 proc. wspomaganych elektrycznie rowerów (3900 szt.) w kwocie 76 mln zł.
Czytaj również: Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Sprzedam rower - ogłoszenia z Trójmiasta
Materiał z 9 kwietnia br.
Opinie (519) ponad 20 zablokowanych
-
2019-05-08 15:33
Dzwon
Gdańsk, Warszawa, najlepsze tereny na wałki, wszystko przejdzie.
- 10 1
-
2019-05-08 15:37
Nazwiska , kochani !-potrzebne są nazwiska ! która rącia czyją rącie myła ? ...
nie rozumię dlaczego ukrywa się nazwiska tych którzy faworyzowali ,którym tak bardzo zależało nie sadzę aby tu w grę wchodziło jakieś łapowe ... chociaż ? nie takie się przewały i hopsztosy odwalało jak idzi cóś tam ukęcić to czemu nie ?...
- 11 1
-
2019-05-08 15:40
(2)
To one nie ładują się indukcyjnie na tych stojaczkach??? Pomijając i**otyzm rozwiązania rozwożenia jakiś akumulatorków, to takie stojaczki można było zrobić wszędzie - dlaczego tym kosztem ograniczono liczbę miejsc parkingowych na każdym osiedlu po kilkanaście...
- 7 4
-
2019-05-08 16:39
Żeby tacy idioci jak ty tam nie parkowali.
- 5 1
-
2019-05-08 17:13
tak, Anka, pisałaś, żeby dać stację na metrowy (ponoć szeroki, tak było w Twoim poście) chodnik
bo jedno miejsce naziemne przy podziemnym parkingu poszło się paść.
- 1 1
-
2019-05-08 15:43
a ja mam swój rower kiedy chce to wsiadam i jadę ;)
Tylko detke musze nowa kupić, bo dziura się zrobiła ;)
- 10 1
-
2019-05-08 15:51
Wywalić na zbity pysk i wziąć Verturilo z Wwy (1)
Doświadczenie i jakość sie liczy a nie ciagle jak najniższa cena. Potem macie efekty
- 4 2
-
2019-05-08 23:01
przecież w Warszawie też jest nextbike
- 0 0
-
2019-05-08 15:52
Te dwie pozostałe oferty wcale nie lepsze...
Ale gdyby inaczej ustalić warunki przetargu być może zgłosiłoby się więcej firm i z wachlarza ofert dałoby się wybrać taką, która ma i w miarę niska cenę i optymalne wskaźniki. Tak jest klops z którego nie wyplączemy się moim zdaniem do końca obowiązywania umowy.
- 1 1
-
2019-05-08 15:53
Ktos niedawno pisal ze juz im za te rowery zaplacono- po potraceniu kar umownych. Skoro to nie dziala poprawnie to dlaczego w ogole im zaplacono. Powinno byc tak ze dopoki nie zadziala poprawnie to nie placic. W Warszawie dziala, smiga i jest ok. Nie mozna bylo skontaktowac sie z Trzaskowskim czy Walcowa?
- 9 1
-
2019-05-08 15:57
Wejherowo... Wszyscy się śmiali, a teraz widać, że mieli rację.
Albo jakiś cynk w NB TriCity
- 5 4
-
2019-05-08 16:00
kolejna klęska ekonimiczna, PRowa i prawna nieudolnych peowskich władców Pomorza
- 12 2
-
2019-05-08 16:02
Jaki typ wymyślił ten elektryczny napęd to nie ekologiczne rozwiązanie. (1)
- 7 4
-
2019-05-08 16:33
Gruby co nie lubi się przemęczać
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.