- 1 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (78 opinii)
- 2 List gończy za byłym senatorem PiS (169 opinii)
- 3 Zmiany w ruchu przez Open'era (53 opinie)
- 4 Tu trzeba wyciągnąć pieszych "spod ziemi"? (380 opinii)
- 5 Nie kąp się w morzu podczas burzy (28 opinii)
- 6 Port nie radzi sobie z pyłem nad Gdańskiem (241 opinii)
Ranking: przejazdy, które dają w kość kierowcom (i ich samochodom)
Sprawdziliśmy, jaki rodzaj przejazdów kolejowych i tramwajowych w Trójmieście najbardziej daje w kość kierowcom. Okazuje się, że często zmorą są te... najnowsze.
O tym, że przejazdy kolejowe i tramwajowe komplikują życie kierowcom, nie trzeba nikogo przekonywać. W Trójmieście na drogach stosuje się tylko trzy rodzaje przejazdów przez torowisko. Sprawdziliśmy, które są dla kierowców najgorsze.
Miejsce trzecie
Nasz ranking otwierają przejazdy kolejowe, których projekt zakłada ułożenie między szynami płyty żelbetowej. Wjazd na torowisko jest zwykle wykonany do wysokości szyny z nawierzchni asfaltowej. Takie skrzyżowanie toru z drogą zapewnia świetną przyczepność. Do tego jest trwałe, a naprawa uszkodzonych elementów nie trwa długo.
Ten rodzaj przejazdów ma jednak negatywny wpływ na tory. - Zalegający na płycie żelbetowej piach wpada w szczelinę miedzy szynę a właśnie płytę żelbetową. Po pewnym czasie tłuczeń pod torem staje się mało stabilny i cała konstrukcja torowiska ulega uszkodzeniu. By usunąć defekt, trzeba remontować duży odcinek torowiska - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.
Najbardziej zdewastowane przejazdy z płytą żelbetową znajdują się w Gdyni na ul. Puckiej i w Gdańsku przy Bramie Żuławskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejsce drugie
Gorzej kierowcy oceniają przejazdy tramwajowe i kolejowe pokryte nawierzchnią asfaltową. Owszem, zapewniają one dobrą przyczepność i długą żywotność, ale ułożona masa między szynami ma tendencje do koleinowania i pękania. Remont wymaga ogromnych nakładów pieniędzy, a także wywołuje spore utrudnienia w czasie naprawy.
Choć przejazdów wykonanych przy zastosowaniu nawierzchni bitumicznej jest wiele w Trójmieście, nie mają one dużego uznania wśród torowców. - Drobna usterka kończy się zazwyczaj ogromnym remontem. Czasem, by naprawić uszkodzenie, trzeba zamknąć przejazd przez tory w całości- mówi Lewiński.
Najgorsze przejazdy z nawierzchnią bitumiczną znajdują się na ul. Siennickiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Miejsce pierwsze
Najmniej lubianymi przez trójmiejskich kierowców są przejazdy kolejowe i tramwajowe, których nawierzchnia wykonana jest z gumy, czyli przejazdy typu "Strail". Są mało wytrzymałe na duże siły nacisku. Łatwo ulegają uszkodzeniu. Ponadto w czasie opadów deszczu nietrudno wpaść na nich w poślizg.
Przejazdy typu "Strail" są popularne wśród gdańskich torowców od infrastruktury tramwajowej. - Koszt utrzymania tego rodzaju przejazdu jest zdecydowanie niższy od innych rozwiązań, które stosujemy w Gdańsku. Po za tym ich charakterystyczna - bieżnikowana - powierzchnia daje informacje osobom niewidomym, że znajdują się właśnie na przejeździe tramwajowym - mówi Vasileios Prombonas z Działu Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Na przejazdach o nawierzchni gumowej zęby można stracić głównie w Gdańsku. W najgorszym stanie jest przejazd na Węźle Groddecka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W poczekalni do oceny kierowców w Trójmieście pozostają jeszcze dwa rodzaje przejazdów kolejowych. Nie doczekały się one jeszcze montażu.
Pierwszy z nich jest powszechnie stosowany w Holandii. Pociąg porusza się po wmontowanych w płytę monolityczną szynach. Natomiast płyta stanowi nawierzchnię dla samochodów. Tego rodzaju rozwiązanie zastosowano na torach SKM w Gdyni, które nie są ogólnodostępne.
Drugie rozwiązanie to coraz częściej stosowany przejazd przez tory typu "Mirosław". Tam drgania, które są główną przyczyną uszkodzeń przejazdów są przenoszone na płytę pod torowiskiem. Nawierzchnia drogowa jest z betonu, czyli jak przy przejeździe, który zajął trzecie - najlepsze miejsce. Ma on jedną, ale istotną wadę - jest bardzo drogi.
Opinie (87)
-
2011-08-16 15:18
Oj, robiąc zdjęcia poszło się na łatwiznę... (2)
Trzecie zdjęcie nie przedstawia przejazdu, lecz przejście dla pieszych przez tory. A artykuł o kierowcach i uszkodzeniach samochodów. :P
- 0 1
-
2011-08-17 08:16
a fragment (1)
auta na tym zdjęciu - niebieski ... przechodzi ?
- 0 0
-
2011-08-17 12:36
mój błąd, miałam na myśli czwarte zdjęcie
- 0 0
-
2011-08-17 08:18
Redakcja ma trudności w dojechaniu do zieleniaka (1)
to o tym cały czas trąbi a przejazd przy Zieleniaku nie zajmuje miejsca w pierwszej 5 lecz nice dalej ...OJ, oj wasz "obiektywizm" jest subiektywny ...Najwięcej pozapadanych studzienek pewnie również wg redakcji jest pod Zieleniakiem ?
- 0 1
-
2011-08-17 08:37
A w 1:47 słychać strzały...
Nie miałeś się, malkontencie, do czego przyczepić? Ach ci łowcy teorii spiskowych...
- 0 0
-
2011-08-17 09:24
jest taki przejazd kolejowy na ul.Mostowej,
szyny wystaja 10 cm. tylko dziwne jest to,ze przejazd jest nieuzytkowany, po prostu poza przejazdem nie ma torow !!!!!!!!!!!!!!!
- 0 0
-
2011-08-17 12:27
Super
Artykuł o przejazdach samochodowych..."Przejazdy typu "Strail" są popularne wśród gdańskich torowców od infrastruktury tramwajowej. - Koszt utrzymania tego rodzaju przejazdu jest zdecydowanie niższy od innych rozwiązań, które stosujemy w Gdańsku. Po za tym ich charakterystyczna - bieżnikowana - powierzchnia daje informacje osobom niewidomym, że znajdują się właśnie na przejeździe tramwajowym - mówi Vasileios Prombonas z Działu Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni."No i super. Teraz niewidomy w swoim aucie będzie wiedział że przejeżdża przez przejazd
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.