• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo bliskie pozwolenia na budowę terminalu

Michał Stąporek
27 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 15:43 (27 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Niemal roku potrzebowali architekci z pracowni JSK by przygotować projekt budowlany nowego terminalu dla lotniska w Rębiechowie. Niemal roku potrzebowali architekci z pracowni JSK by przygotować projekt budowlany nowego terminalu dla lotniska w Rębiechowie.

W ciągu miesiąca nowy terminal lotniska w Rębiechowie powinien otrzymać pozwolenie na budowę. Prace ruszą jednak nie wcześniej niż wiosną 2009 roku.



Mimo, że decyzja służb wojewody w sprawie pozwolenia na budowę terminalu (budowa dróg kołowania i placu postojowego dla samolotów wymaga oddzielnych pozwoleń) powinna zapaść w lipcu, wciąż nie wiadomo jak budynek będzie wyglądał wewnątrz. - Zastanawiamy się jeszcze, czy w terminalu warto będzie mieć antresolę - przyznaje Włodzimierz Machczyński, prezes portu lotniczego w Rębiechowie.

Budowa terminalu i infrastruktury lotniskowej to gigantyczny wydatek, który pochłonie ok. 450 mln zł (szacunki wykonane kilka miesięcy temu). Jedna trzecia zostanie sfinansowana ze środków UE, tyle samo ze środków własnych portu lotniczego. Pozostałe pieniądze - ok. 150 mln zł - inwestor musi jeszcze znaleźć. Czy lotnisko zaciągnie kredyt? - Cały czas się nad tym zastanawiamy. Oczywiście będziemy starali się zdobyć jak najtańsze finansowanie, a mało który kredyt - poza tym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - jest stosunkowo tani - przyznaje Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu portu lotniczego.

Najprostszym sposobem byłoby zdobycie inwestora zewnętrznego, który w zamian za udziały w spółce Port Lotniczy Gdańsk sp. z o. o. wyłożyłby brakujące pieniądze. - Docierają do nas sygnały, że nie byłoby trudno znaleźć takiego inwestora - przyznaje Włodzimierz Machczyński. Zaraz jednak dodaje, że dzisiejsi właściciele spółki (Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, samorządy województwa pomorskiego, Gdańska, Gdyni i Sopotu) nie są zainteresowani dopuszczeniem do wspólnego interesu zewnętrznych firm.

Władze portu lotniczego są niezwykle optymistyczne, zarówno jeśli chodzi o zdobycie brakujących pieniędzy na inwestycje, jak i termin rozpoczęcia budowy. Zakładają, że rozpisany jesienią przetarg na generalnego wykonawcę rozstrzygnie się na początku przyszłego roku i prace ruszą wiosną. Praktyka ostatnich miesięcy pokazuje jednak, że przetargi budowlane się opóźniają, bo wykonawcy żądają sporo większych wynagrodzeń, niż to szacują organizatorzy.

Tymczasem w stosunku do zapowiedzi wygłaszanych w czasie rozstrzygania konkursu na projekt terminalu (w lipcu 2007 r. wybrano projket pracowni JSK) inwestycja ma juz co najmniej 9 miesięcy opóźnienia. - Wniosek o pozwolenie na budowę będzie gotowy do końca tego roku. Wiosną 2008 roku odbędzie się przetarg na generalnego wykonawcę - mówił w lipcu 2007 roku Tomasz Kloskowski, wiceprezes zarządu portu lotniczego Gdańsk.

O podawanej przed rokiem cenie za terminal - 130 mln zł - nie warto nawet wspominać. Nowy terminal ma kosztować 204,5 mln zł i pierwszych pasażerów obsłuży po dwóch latach od rozpoczęcia budowy (czyli wiosną 2011 r.) Będzie miał przepustowość ok. 5 mln pasażerów rocznie, co w połączeniu z możliwościami istniejącego terminalu pozwoli obsłużyć ok. 7 mln pasażerów.

Istniejący dziś terminal wybudowano 10 lat temu za ok. 10 mln dol, co dawało wtedy ok. 35 mln zł. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku przewinęło sie przez niego ponad 780 tys. pasażerów. Do końca roku ta liczba może sięgnąć nawet 2 mln pasażerów.

Opinie (85) 3 zablokowane

  • I ZRóBCIE COś Z TYMI HARCERZAMI W MORO !!!!!!!!!!!!! (2)

    OBCIACH NA CAłY śWIAT, LOTNISKO WYGLADA JAKBYśMY MIELI STAN WOJENNY , ZOBACZCIE JAK UMUNDUROWANA JEST STRAż NA INNYCH LOTNISKACH POWAżNI LUDZIE W BIAłYCH KOSZULACH ,A UNAS HARCERZE W MORO OBMACUJą PODRóżNYCH, NAWET W USA STRAż LOTNISKA NIE TKNIE CIE PALCEM .

    • 0 0

    • hehe

      tam od razu PARALIZATOR i po tobie :) jeśli chcesz tego dobrego możesz tam częściej podróżować

      • 0 0

    • hahahaha...

      no bez kitu,w moro ubierają się żołnierze w terenie w którym się dobrze z tym maskują. U nas ochrona czy jakieś służby w tego typu obiektach jest ubrana ,,za drzewa". Proponuję np. straż miejską i drogówkę zaopatrywać w gałęzie wpinane w czapkę:D

      • 0 0

  • BRAKUJE WORKOW Z PIASKIEM I CKM- OW NA WIEZYCZKACH

    • 0 0

  • I CO Z TEGO JAK NIE MA POZADNEJ DROGI DO LOTNISKA

    I CO Z TEGO JAK NIE MA POZADNEJ DROGI DO LOTNISKA!!!! PANIE ADAMOWICZ WSTYD I HANBA JAK STARY IKARUS PODJEZDZA PO NIBY LOTNISKO

    • 0 0

  • ZMIEŃMY WRESZCIE NASZĄ CHOROBĘ NARODOWĄ NARZEKANIA NA OPTYMIZM WE WSZYSTKIM I BĘDZIE LEPIEJ!!!!!!

    • 0 0

  • no może w końcu będzie to przypominac lotnisko

    bo narazie to jest trzeci świat i wstyd przed turystami z zagranicy

    • 0 0

  • tak jak tutaj (2)

    http://glos.com.pl/images/stories/Gdansk_airport.jpg

    • 0 0

    • (1)

      ale z ciebie idiota

      • 0 0

      • to jedyna zmiana ktorej trzeba temu lotnisku..

        • 0 0

  • NARESZCIEEEEEE!!!!!!!

    JESTEM CZĘSTYM UŻYTKOWNIKIEM LOTNISKA NIE MOGĘ ZROZUMIEĆ PO CO KILKA PUNKTÓW SPRZEDAJĄCYCH PRASĘ KOSZTEM MIEJSCA DLA PASAŻERÓW, TAM JUŻ NIE MA DLA NAS MIEJSC

    • 0 0

  • tylko terminal ?

    kiedy w Gdansku wladuje wieszy samolot jak airbus 319?
    Treminal, to za malo !!
    Rebiechowo w dalszym ciagu jest lotniskiem "regionalnym"
    Najwyzszy czas pomyslec o nowym i wiekszym

    • 0 0

  • Tak tak

    Lotnisko chcą budować a nikt juz nie myśli o stadionie.. ahh

    • 0 0

  • Spokojnie , to wcale nie będzie potrzebne. (1)

    gospodarka swiatowa siada gwaltownie i skończy sie latanie . A do tego podziękujcie Gierkowi co przniusł lotnisko z Zaspy do Rębiechowa . zeby nie to to najbliższe lotnisko bylo by dalej na Okęciu.

    • 0 0

    • EU naciagacze gospodarcze

      Otóz to ale jeszcze Was troche naciagną pacany :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane