• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo bliskie pozwolenia na budowę terminalu

Michał Stąporek
27 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 15:43 (27 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Niemal roku potrzebowali architekci z pracowni JSK by przygotować projekt budowlany nowego terminalu dla lotniska w Rębiechowie. Niemal roku potrzebowali architekci z pracowni JSK by przygotować projekt budowlany nowego terminalu dla lotniska w Rębiechowie.

W ciągu miesiąca nowy terminal lotniska w Rębiechowie powinien otrzymać pozwolenie na budowę. Prace ruszą jednak nie wcześniej niż wiosną 2009 roku.



Mimo, że decyzja służb wojewody w sprawie pozwolenia na budowę terminalu (budowa dróg kołowania i placu postojowego dla samolotów wymaga oddzielnych pozwoleń) powinna zapaść w lipcu, wciąż nie wiadomo jak budynek będzie wyglądał wewnątrz. - Zastanawiamy się jeszcze, czy w terminalu warto będzie mieć antresolę - przyznaje Włodzimierz Machczyński, prezes portu lotniczego w Rębiechowie.

Budowa terminalu i infrastruktury lotniskowej to gigantyczny wydatek, który pochłonie ok. 450 mln zł (szacunki wykonane kilka miesięcy temu). Jedna trzecia zostanie sfinansowana ze środków UE, tyle samo ze środków własnych portu lotniczego. Pozostałe pieniądze - ok. 150 mln zł - inwestor musi jeszcze znaleźć. Czy lotnisko zaciągnie kredyt? - Cały czas się nad tym zastanawiamy. Oczywiście będziemy starali się zdobyć jak najtańsze finansowanie, a mało który kredyt - poza tym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - jest stosunkowo tani - przyznaje Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu portu lotniczego.

Najprostszym sposobem byłoby zdobycie inwestora zewnętrznego, który w zamian za udziały w spółce Port Lotniczy Gdańsk sp. z o. o. wyłożyłby brakujące pieniądze. - Docierają do nas sygnały, że nie byłoby trudno znaleźć takiego inwestora - przyznaje Włodzimierz Machczyński. Zaraz jednak dodaje, że dzisiejsi właściciele spółki (Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, samorządy województwa pomorskiego, Gdańska, Gdyni i Sopotu) nie są zainteresowani dopuszczeniem do wspólnego interesu zewnętrznych firm.

Władze portu lotniczego są niezwykle optymistyczne, zarówno jeśli chodzi o zdobycie brakujących pieniędzy na inwestycje, jak i termin rozpoczęcia budowy. Zakładają, że rozpisany jesienią przetarg na generalnego wykonawcę rozstrzygnie się na początku przyszłego roku i prace ruszą wiosną. Praktyka ostatnich miesięcy pokazuje jednak, że przetargi budowlane się opóźniają, bo wykonawcy żądają sporo większych wynagrodzeń, niż to szacują organizatorzy.

Tymczasem w stosunku do zapowiedzi wygłaszanych w czasie rozstrzygania konkursu na projekt terminalu (w lipcu 2007 r. wybrano projket pracowni JSK) inwestycja ma juz co najmniej 9 miesięcy opóźnienia. - Wniosek o pozwolenie na budowę będzie gotowy do końca tego roku. Wiosną 2008 roku odbędzie się przetarg na generalnego wykonawcę - mówił w lipcu 2007 roku Tomasz Kloskowski, wiceprezes zarządu portu lotniczego Gdańsk.

O podawanej przed rokiem cenie za terminal - 130 mln zł - nie warto nawet wspominać. Nowy terminal ma kosztować 204,5 mln zł i pierwszych pasażerów obsłuży po dwóch latach od rozpoczęcia budowy (czyli wiosną 2011 r.) Będzie miał przepustowość ok. 5 mln pasażerów rocznie, co w połączeniu z możliwościami istniejącego terminalu pozwoli obsłużyć ok. 7 mln pasażerów.

Istniejący dziś terminal wybudowano 10 lat temu za ok. 10 mln dol, co dawało wtedy ok. 35 mln zł. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku przewinęło sie przez niego ponad 780 tys. pasażerów. Do końca roku ta liczba może sięgnąć nawet 2 mln pasażerów.

Opinie (85) 3 zablokowane

  • kible

    patron taki jakie kible :/ czyli z.....

    • 0 0

  • O czym to jest to artykuł ?

    O czym pisze szanowny autor pan Michał?

    W przyszłości coś będzie a jak będzie to będzie fajnie ;)
    Czy autor podał jakieś fakty?
    Kiedy będzie pozwolenie na budowę?
    Kiedy przetarg?
    Jaki jest koszt inwestycji?
    Jak ostatecznie będzie wyglądało Rebiechowo?
    Skoro zapewnienia z 2007 roku są nieaktualne to czy dzisiejsze mają być pewne?

    Zachęcam autora do napisania o Baltic Arena: mamy w piękny stadion, już prawie ukończony, troszke jeszcze brakuje, ale ogródki działkowe zrównane z ziemią, no! prawie.

    Za Szadółki ktoś dostanie 360mln zł - to jakby zrobić terminal na śmieciach...

    Propaganda na tym portalu przewija się niemal codziennie.

    • 0 0

  • czy ten terminal nie przypomina starego Okęcia ???? (2)

    wypisz wymaluj....

    • 0 0

    • tak gegroaza (1)

      stare Okęcie, szczególnie terminal z rękawami... hahaha

      Ale ogólnie to gratki za Gdańska za wypas airport

      • 0 0

      • nie rekawy ale dach

        • 0 0

  • No no ludzie przestańcie marudzić

    tylko nazwę by możnabyło zmienić, bo co to lotnisko komu zawiniło? :D

    • 0 0

  • Ostatnia część artykułu bardzo mnie zaciekawiła

    bo rozpatruje o cenach i kosztach. Ciekaw jestem ile "LOT" jako firma państwowo-samorzadowa zarabia? Bo jeśli budowa terminala kilka lat temu kosztowała 10mln dolarów, a obecnie przez lotnisko przewija sie 2mln pasażerów rocznie, to jesli nawet brać ówczesny kurs dolara na poziomie 4 zł to dziś wystarczy zarobić na 1 pasażerze 20zł by tamta inwestycja się zwróciła. Jednak borąc pod uwagę już dziesiejsze koszty budowy i konkurencyjnść innych firm to sprawa wygląda troszkę inaczej, ale z drugiej strony mamy boom na latanie. Reasumując więc zyski terminalu im. Lecha Walesy mogą być kolosalne... Pytanie tylko ile?

    Pytanie również ile z tych zysków idzie na kampanie polityczne i samorządowe znanych prominentnych działaczy? Czy nie lepiej sprywatyzować taki dobrze działający sektor gospodarki i uciąć tym samym spekulacje?

    Pozdrawiam

    • 0 0

  • BOSTA BETON POWINNA DAWAC BETON NA BUDOWE LOTNISKA !!!

    • 0 0

  • Coz, lotnisko bedzie...ale jak zjechac do Centrum??!!

    Przylatuaj turysci....i co dalej.....korek wielki.....paraliz komunikacyjny.
    Slowackiego......inne dojazdowki.....Kiedy te prace w koncu rusza?
    Gdzie Kolej szumnie ukazana w projekcie?
    Cisza.....

    • 0 0

  • Dobrze dobrze. Nasz kochany wielki Gdańsk niech się rozwija

    • 0 0

  • Darmowy PARKING (1)

    musi byc darmowy parkingnaziemny i podziemny

    • 0 0

    • Darmowy?

      Nie ma lotnisk z darmowymi parkingami. Wręcz przeciwnie, im bliżej terminalu zostawia się auto, tym więcej się płaci.

      P.S. W Gdańsku nie dotyczy to prominentnych działaczy jedynie słusznej partii, którzy mogą zostawiać auto na chodniku przed terminalem i liczyć na niesłychaną życzliwość lotniskowych służb

      • 0 0

  • j..ak unijny sztuczny pieniadz..!

    Oczywiście będziemy starali się zdobyć jak najtańsze finansowanie, a mało który kredyt – poza tym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) – jest stosunkowo tani - przyznaje Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu portu lotniczego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane