• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo bliskie pozwolenia na budowę terminalu

Michał Stąporek
27 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 15:43 (27 czerwca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Niemal roku potrzebowali architekci z pracowni JSK by przygotować projekt budowlany nowego terminalu dla lotniska w Rębiechowie. Niemal roku potrzebowali architekci z pracowni JSK by przygotować projekt budowlany nowego terminalu dla lotniska w Rębiechowie.

W ciągu miesiąca nowy terminal lotniska w Rębiechowie powinien otrzymać pozwolenie na budowę. Prace ruszą jednak nie wcześniej niż wiosną 2009 roku.



Mimo, że decyzja służb wojewody w sprawie pozwolenia na budowę terminalu (budowa dróg kołowania i placu postojowego dla samolotów wymaga oddzielnych pozwoleń) powinna zapaść w lipcu, wciąż nie wiadomo jak budynek będzie wyglądał wewnątrz. - Zastanawiamy się jeszcze, czy w terminalu warto będzie mieć antresolę - przyznaje Włodzimierz Machczyński, prezes portu lotniczego w Rębiechowie.

Budowa terminalu i infrastruktury lotniskowej to gigantyczny wydatek, który pochłonie ok. 450 mln zł (szacunki wykonane kilka miesięcy temu). Jedna trzecia zostanie sfinansowana ze środków UE, tyle samo ze środków własnych portu lotniczego. Pozostałe pieniądze - ok. 150 mln zł - inwestor musi jeszcze znaleźć. Czy lotnisko zaciągnie kredyt? - Cały czas się nad tym zastanawiamy. Oczywiście będziemy starali się zdobyć jak najtańsze finansowanie, a mało który kredyt - poza tym z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - jest stosunkowo tani - przyznaje Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu portu lotniczego.

Najprostszym sposobem byłoby zdobycie inwestora zewnętrznego, który w zamian za udziały w spółce Port Lotniczy Gdańsk sp. z o. o. wyłożyłby brakujące pieniądze. - Docierają do nas sygnały, że nie byłoby trudno znaleźć takiego inwestora - przyznaje Włodzimierz Machczyński. Zaraz jednak dodaje, że dzisiejsi właściciele spółki (Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, samorządy województwa pomorskiego, Gdańska, Gdyni i Sopotu) nie są zainteresowani dopuszczeniem do wspólnego interesu zewnętrznych firm.

Władze portu lotniczego są niezwykle optymistyczne, zarówno jeśli chodzi o zdobycie brakujących pieniędzy na inwestycje, jak i termin rozpoczęcia budowy. Zakładają, że rozpisany jesienią przetarg na generalnego wykonawcę rozstrzygnie się na początku przyszłego roku i prace ruszą wiosną. Praktyka ostatnich miesięcy pokazuje jednak, że przetargi budowlane się opóźniają, bo wykonawcy żądają sporo większych wynagrodzeń, niż to szacują organizatorzy.

Tymczasem w stosunku do zapowiedzi wygłaszanych w czasie rozstrzygania konkursu na projekt terminalu (w lipcu 2007 r. wybrano projket pracowni JSK) inwestycja ma juz co najmniej 9 miesięcy opóźnienia. - Wniosek o pozwolenie na budowę będzie gotowy do końca tego roku. Wiosną 2008 roku odbędzie się przetarg na generalnego wykonawcę - mówił w lipcu 2007 roku Tomasz Kloskowski, wiceprezes zarządu portu lotniczego Gdańsk.

O podawanej przed rokiem cenie za terminal - 130 mln zł - nie warto nawet wspominać. Nowy terminal ma kosztować 204,5 mln zł i pierwszych pasażerów obsłuży po dwóch latach od rozpoczęcia budowy (czyli wiosną 2011 r.) Będzie miał przepustowość ok. 5 mln pasażerów rocznie, co w połączeniu z możliwościami istniejącego terminalu pozwoli obsłużyć ok. 7 mln pasażerów.

Istniejący dziś terminal wybudowano 10 lat temu za ok. 10 mln dol, co dawało wtedy ok. 35 mln zł. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku przewinęło sie przez niego ponad 780 tys. pasażerów. Do końca roku ta liczba może sięgnąć nawet 2 mln pasażerów.

Opinie (85) 3 zablokowane

  • POLSKIE LOTNISKA TO BIORA DUZE OPLATY OD PASAZERA, PATRZE ILE BILET KOSZTUJE PLUS PODATKI. NAJDROSZSZE USLUGI NA SWIECIE A STANDAET CIENKI

    • 0 0

  • bolek lotnisko

    jak bylem w ubikac i nagle zabraklo pradu i nastaly egipskie ciemnosci dlaczego nie ma swiatla awaryjnego czulem sie jak w rumuni co za dziadostwo

    • 0 0

  • Jak nazwać drugi terminal ?

    MOŻE ..........

    • 0 0

  • projekt jest zly - nie jest skalowalny (1)

    patrzac na terminal z gory nie widze mozliwosci dobudowania w przyszlosci kolejnych rekawow. Co sie stanie gdy za 10 lat trzeba bedzie obsluzyc nie 5 z 10 mln pasazerow ? POwstanie 5 ty terminal na Rebiechowie ???? Przypomne ze dzisiejszy to 3ci terminal: byl stary, Byl pobudowany przez Leksztonia i ten obecny. Projektowany bedzie CZWARTYM terminalem na Rebiechowie. Ktos ze w kulki leci !!!!

    • 0 0

    • Jesteś w błędzie kolego

      Projekt zakłada rozbudowę i jest tak zaprojektowany że bez najmniejszego problemu zostanie przeprowadzona jego rozbudowa, kosztem wyburzenia starego klocka. Rozbudowa będzie zarówno w kierunku zachodnim - pirs z kolejnymi rękawami jak i w kierunku wschodnim - rozbudowa bryły terminala wraz z powiększeniem ilości stanowisk do odpraw i taśm w części przylotowej. Także się nie martw. 10 lat temu popełniono błąd budując obecny terminal który nie ma możliwości rozwoju, teraz wszystko ma ręce i nogi :)

      • 0 0

  • BEZ SENSU

    ALE BZDURY, SZKODA FORSY. PRAWDZIWE LOTNISKO POWINNO POWSTAĆ W GDYNI NA BABICH DOŁACH TAK JAK PROPONUJE SZCZUREK. W RĘBIECHOWIE ZARAZ BĘDĄ PRZEKRĘTY

    • 0 0

  • Boże... wyobrazam sobie co to bedzie za tragedia mieszkac w baninie...

    • 0 0

  • pytanie o parking padło (1)

    z troską o parking zapytuje kierowca
    czy uwzględniono w projekcie, warto pytać
    jedno jest pewne, że jeżeli parking będzie to zgodnie z zapowiedzią podwyżki opłat za parkowanie, będziemy mieli najdroższy parking w Europie
    Gdańsk morze możliwości,
    zwłaszcza dla chętnych do kręcenia lodów

    • 0 0

    • parking

      chłopie nie widzisz że to opanowała mafia, nawet załatwili na pustej drodze zakaz zatrzymywania. czemu abw nie rozpedzi tej bandy, bo widocznie jest nietykalna. 50 dych za dobę

      • 0 0

  • hej

    NAPRAWCIE TAM TOALETY!!!!!!!!! bo to co jest to masakra jakaś

    • 0 0

  • to nieważne jeśli nie będzie drogi, a nie będzie bo durnie jak zwykle są

    u władzy, kolejka przez matemblewo dałaby szansę. I tak debile sa u władzy więc nic nie powstanie

    • 0 0

  • MALESZKA AIRPORT

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane