• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reforma gdańskiej komunikacji miejskiej

am
22 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
Komunikację miejską w Gdańsku należy przekształcić tak, by była tania, funkcjonalna, bezpieczna i wygodna. Trzeba też pozyskać środki na realizację projektu. Pomocą w tym zakresie ma służyć Gdańskowi konsorcjum Systra. Firma ma zbadać w jakiej kondycji jest gdański ZKM i dać wytyczne jak udoskonalić komunikację.

- Transport zbiorowy musi być sprawny, pojazdy wygodne, tabor nowoczesny, dostosowany do wymagań konsumentów, trzeba wymienić szyny, zrealizować połączenie tramwajowe z południowymi dzielnicami Gdańska - podkreślał prezydent Paweł Adamowicz przed podpisaniem umowy związanej z realizacją Gdańskiego Projektu Transportu Miejskiego z konsorcjum SYSTRA .

W skład konsorcjum oprócz paryskiej SYSTRY wchodzą Agencja Rozwoju Miasta z Krakowa, Biuro Inżynierii Komunikacyjnej z Gdańska i CIE Consult z Dublina. Wybrana w przetargu francuska firma brała wcześniej udział w przedsięwzięciach komunikacyjnych m.in. w Warszawie, Białymstoku, Belgradzie, Budapeszcie, rumuńskiej Timisoarze, Bordeaux oraz w Tegucigalpie - stolicy Hondurasu.

- Systra ma pokazać, w jakiej kondycji jest gdańska komunikacja, zwłaszcza w porównaniu z innymi miastami Polski i Europy. Zadanie paryskiej firmy ma polegać na wypracowaniu przyszłościowego modelu prawidłowego funkcjonowania komunikacji miejskiej - wyjaśnił Jerzy Zgliczyński, dyrektor ZKM.

W efekcie ma dojść do przekształcenia ZKM, tak by zdjąć z budżetu miasta obciążenia finansowe i znaleźć inwestora. Systra ma więc przygotować zakład budżetowy do ewentualnej przemiany w prywatną firmę. Usługi ekspertó kosztować będą około 1 mln euro pochodzącego z unijnego funduszu Phare. Rok temu Gdańsk podpisał umowę z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Dzięki temu miasto ma wieloletni kredyt na modernizację taboru autobusowego i tramwajowego oraz remont torowisk. W ramach tej umowy jest też zagwarantowanych parę milionów na prace projektowo-wykonawcze.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (31) 3 zablokowane

  • Do Johny Thunder

    Sprawa wyglada tak, ze by polaczyc ZKM gdanski z gdynskim, to ten gdanski musi byc na odpowiednim poziomie...

    • 0 0

  • ... i ten poziom uzyska po wydaniu kasy na konsulting

    • 0 0

  • Tak naprawde to firma skasuje pieniazki, zostawi po sobie kolorowe sprawozdanie, radni beda zadowoleni, a wszyscy dalej beda psioczyli na zmniejszanie kursów autobusow i kolejek. Wiadomo, ciezkie czasy, trzeba wiec oszczedzac i redukowac koszty...(vide PKP)

    • 0 0

  • Nadzieje...

    Mozna mieć nadzieję na poprwę... ale raczej płonną. Juz dokładnie nie pamiętam ale o akcji wspólnego biletu trójmiejskiego mówiło się chyba ostatnio rok temu... i miał byc w fazie testów. Faktycznie, trzy odrębne systemy komunikacyjne to absurd. No ale co zrobić, sam z Politechniki na główny jeżdżę kolejką bo w ten sposób udaje mi się kupić tylko dwa miesięczne bilety. Ale tak swoją drogą to nic się nie zmieni dopóki ludzie nie uwierzą że komunikacja zbiorowa to przyszłość dużych aglomeracji. Tak naprawdę to jak tylko ktoś kupi w końcu wymarzoną "furę" (choćby to był nawet czworoślad po dachowaniu na autobanie) już zapomina o istnieniu komunikacji miejskiej. I dopóki będziemy traktować komunikację miejską jako zło konieczne, choć na szczęscie przejściowe nic nie drgnie.
    A tak na marginesie, co tak wspaniałego jest w systemi komunikacyjnym Gdyni ? Brak biletów calodobowych ? Czy nawet czasowych ? A może ceny biletów miesięcznych ? Owszem, niższe niż w Gdańsku, ale i tak o niebo wyższe niż w poznaniu, gdzie za naprawdę przyzwoite pieniądze można kupić półroczny bilet na okaziciela (nie wiem dokładnie jak teraz, ale rok temu było to około 3 miesięcznych w Gdańsku, oczywiście imiennych)

    • 0 0

  • Zawodna pamięć

    • 0 0

  • Zawodna pamięć

    A cóz po pamietaniu o naszej komunikacji. Od kiedy sie od
    niej uwolniłem czuje sie duzo lepiej i mam mniej stresów.
    Ciagłe spóznienia do pracy przez ten rozwalajacy sie ledwo jeżdzacy tabor, psujace sie kasowniki , i ten ostatni pomysł (nowelizacja) bilet dzienny po 5.20 ,a karnet po 5 pln.
    Idea wspolnego biletu dla Trójmista szybciutko padła , bo była tylko kiełbasa przedwyborczą. Nawet milion z Unii nie pomoze gdy nasi radni odstwaija taka żenadę.

    • 0 0

  • Gdańsk to.... ale dlaczego u Nas tak drogo !!!!

    Nie dosć że w Poznaniu rozbudowuje się sieć Tramwajową to i bilety są tańsze :
    Ceny biletów NORMALNYCH w ZKM Gdańsk a w MPK Poznań:

    1. Za przejazd w czasie:

    do 10 min. ZKM - 1,20 zł MPK 1 zł
    do 30 min. ZKM - 2,40 zł MPK 2 zł
    do 45 min. ZKM - 2,90 zł MPK - nie ma takich
    do 60 min. ZKM - 3,60 zł MPK - 3 zł
    do 90 min. ZKM- nie ma takich MPK - 4zł

    2. Całodzienny (ważny do godz. 24:00 w dniu skasowania !!!!!) ZKM - 6,20 zł
    MPK POZNAŃ - 24 godzinny ważny przez 24 godziny od momentu skasowania w całej sieci komunikacji zwykłej i nocnej MPK - 8,60 zł

    3. - MPK Poznań- bilet 7 dniowy ważny przez 7 dni od momentu skasowania w całej sieci komunikacji zwykłej i nocnej 19,00 zł - w ZKM Gdańsk- brak takiego !!!!!!

    • 0 0

  • Drogo w Gdańsku cz. 2

    Ceny biletów okresowych - w ZKM Gdańsk a MPK Poznań
    Podane są bilety Normalne - ulgowe o 50 % tańsze.

    1.. Miesięczne na 1. trasę ważne od poniedziałku do piątku

    na odległość:

    do 6 przystanków ZKM - 24,00 zł MPK nie ma takich
    do 12 przystanków ZKM - 37,00 zł --,, --
    do 18 przystanków ZKM - 48,00 zł -- ;;---
    ponad 18 przystanków ZKM - 66,60 zł --,, ---

    2. Miesięczne ważne we wszystkie dni tygodnia

    na odległość: Ceny biletów NORMALNYCH

    do 6 przystanków ZKM - 29,80 zł MPK POZNAŃ - 16,60 !!!!!
    do 12 przystanków ZKM - 45,40 zł MPK -nie ma takich
    do 18 przystanków ZKM - 59,60 zł MPK - 34 zł !!!!!!
    ponad 18 przystanków ZKM - 76,60 zł MPK nie ma takich
    sieciowy ZKM - 93,00 zł MPK Poznań - 55 zł !!!!!!!

    3. W MPK Poznań są również bilety :
    - 3 miesięczny
    do 6 przystanków -MPK Normalny 40 z ulgowy 20 złł
    do 18 przystanków MPK -Normalny 84 zł ulgowy 42zł
    w ZKM Gdańsk takich biletów nie ma !!!!!!!!!1

    - BILETY SIECIOWE NORMALNE - W MPK POZNAŃ na okres
    3 miesięcy - Normalny 138 zł ulgowy -69zł
    6 miesiecy - NORMALNY 244 zł - ulgowy - 122 zł
    9 miesięcy - NORMALNY 364 zł Ulgowy 182 zł
    10 miesięczny - TYLKO ulgowy - 199 zł
    12 miesięcy NORMALNY - 472 Ulgowy 236 zł

    A w ZKM GDAŃSK Bilety Sieciowe to TYLKO ULGOWE Semestralne (ważne 1.09. ÷ 31.01. lub 1.02. ÷ 30.06.) oraz wakacyjne (ważne 1.07. ÷ 31.08.) :
    wakacyjne
    na odległość: semestralne 1.miesiąc 2.miesiące

    do 6 przystanków 48,40 zł 9,60 zł 19,20 zł
    do 12 przystanków 72,80 zł 14,60 zł 29,20 zł
    do 18 przystanków 96,80 zł 19,40 zł 38,80 zł
    ponad 18 przystanków 112,60 zł 22,50 zł 45,00 zł
    sieciowy 133,00 zł 26,60 zł 53,20 zł


    Wnioski same nasuwaja się jak popatrzymy jaka jest różnica w cenach np. Bilet Sieciowy Ulgowy w ZKM na 5 miesięcy kosztuje 133zł a w MPK na 6 miesiecy 122 zł !!!!!!!
    albo miesięczny SIECIOWY W ZKM Gdańsk 93 zł a w MPK Poznań 55 zł !!!!!! różnica 38 zł miesięcznie !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nie bedę opisywał róznicy taboru gdyż ... ach dlaczego jest taka u Nas drożyzna i ...Oby jak najszybciej powstał Pomorski Zarząd Transportu który funkcjonowałby na takich zasadach jak w Gdyni :) lub w Kaliszu

    • 0 0

  • UWAGA
    POLITYCY PO OGŁOSZENIU TERMINU WYBORÓW ZACZYNAJĄ SWÓJ ŁABĘDZI ŚPIEW HE HE HE HE..
    W WAWIE JUŻ 2 KANDYDATÓW MA POMYSŁA NA METRO
    PEWNIE I W 3MIEŚCIE ZNAJDZIE SIĘ JAKIEŚ WYŚJĆIE
    JAK ZNAM ŻYCIE PAWEŁEK TEŻ OBIECA TO I OWO
    NP BILET ZBIORCZY O KTÓRYM 3 GMINY PIEPRZĄ I CHROMOLĄ OD CO NAJMNIEJ 4 LAT

    • 0 0

  • igi...

    własnie chciałam napisać to samo co Ty, a skoro mnie wyprzedziłeś to tylko napiszę , że masz rację :)
    Tylko może dodam diwe rzeczy: Pan Adamowicz (czytający wybaczcie "brzydkie" wyrażenia) to taka dupa wołowa jakie rzadko się już spotyka. A po drugie opowiastka: odwiedziła mnie kumpela-Holenderka. Po przejażdzce ze stogów do Wrzeszcza naszym cudownym tramwajem miała dosyć i wracałysmy taxówką hehehe-spytała mnie w tramwaju "Are you sure this man has a driving licence?" chodziło jej o motorniczego tramwaju. A po wysiadce z tramwaju dodała "I have never seen anything like that tram...well- I`m not sure -it IS tram right?" bez komentarza prawda? :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane