• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont SKM-ek za prawie 140 mln zł

Piotr Weltrowski
1 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana. Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana.

Dwie firmy są chętne do zmodernizowania 21 składów SKM. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, remont taboru rozpocznie się latem i potrwa około roku.



Czy odpowiadają ci wagony typu metro?

Od początku SKM zakładało i niespecjalnie to ukrywało, że na modernizację swoich składów chce wydać nie więcej niż 139 mln zł. Do tych oczekiwań dostosowała się firma Newag SA z Nowego Sącza, która za gruntowną przebudowę SKM-ek zażyczyła sobie 139,2 mln zł.

Znacznie droższa jest oferta złożona przez firmę Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy. Opiewa ona na blisko 193 mln zł. Chociaż jedynym kryterium oceny jest właśnie oferowana cena, to zanim przetarg zostanie rozstrzygnięty, komisja musi zbadać obie oferty pod względem formalnym.

- To jeden z najważniejszych przetargów w prawie dziesięcioletniej historii naszej spółki. Po jego przeprowadzeniu będziemy mogli zapewnić znacznie lepszy komfort podróżowania naszym klientom i w pełni rozwinąć nieco przekształcony skrót SKM... jako Szybka Kolej Zmodernizowana - nie kryje radości Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Obecnie w Trójmieście jeździ ponad 50 składów SKM. Na razie zmodernizowano 20 proc. z nich. 21 składów, które remontowane będą w najbliższym czasie, będzie wyglądać podobnie: będą wyposażone w funkcjonalną wentylację i system ogrzewania, monitoring, ekrany informacyjne, pomosty dla niepełnosprawnych oraz otwierane systemem przyciskowym drzwi, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, oddzielające poszczególne wagony.

W zmodernizowanych składach pojawią się także wagony typu "metro", czyli takie, gdzie siedzenia, tak jak w metrze, skierowane są do środka, przez co w wagonie jest więcej miejsca dla osób stojących. W przeciwieństwie do tych, do których wsiąść możemy już dziś, będą one jednak wyposażone w długie ławy, a nie pojedyncze siedziska.

Modernizacja pociągów odbywa się w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście", współfinansowanego przez UE.

Miejsca

Opinie (205) 6 zablokowanych

  • "metro"?! (1)

    Znaczy sie wg szanownych panów wagon bydlęcy, w którym nie ma sie czego złapać? A "ławy" dają zaj... komfort jazdy: zero mozliwosci oparcia na boku i pokimania, zero widoków za oknem, a z obu stron ścisk i koniecznosc bliskiego-boczek do boczku- obcowania z niezawsze domytym ludem.

    • 10 1

    • O maryjo ! to goście na euro się zdziwią :)

      Przygotowujcie niezłą bombę dla turystów z europy zobaczą prawdziwe polskie odnowione składy gdzie trzęsie jak w amerykańskim metrze. Stukocze i przekracza wszelkie normy hałasu. W toaletach już brak klamek bo elektronicznie ich zamknąć się nie da :). Niemcy Szkoci Anglicy i inni zobaczą imitację Pendolino w polskim wykonaniu Pesy lub tej drugiej firmy. Zawieszenie będzie pewnie to samo. A Skm- ka nie przyspieszy tak jak pociągi w europie. Przykład metro w Berlinie
      http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_U-Bahn. Hałas gdy hamuje na stacji przeraża nawet dzieci. I podstawowa sprawa kluczowa ! to Schodki w dół peron nie jest zrównany z wyjściem z Skm -ki może tam wpaść małe dziecko lub pies. Trzeba skakać. A na innych stacjach wspinać się i trzymać poręczy wspinając się po schodkach. Ojciec z wózeczkiem normalnie nie wjedzie i nie wyjedzie bez pomocy innych to samo tyczy się inwalidów. Dlatego SKM należało by zaskarżyć do sądu.

      • 6 0

  • smiesna skm-ka

    jesli ktos widzial zdjecie skmki nowoczesnego czola i widzial takze zdjecie z przodu ale profil (bylo takie) to nasowa sie mysl ze ktos nas chce oszukac i wmowic ze pociag jest jak nowy. oczywiscie w srodku jest poprawa ale z zewnatrz muzeum na kolkach..

    • 1 1

  • B Z D U R A!!! (2)

    Po co remontować te złomy?! Dobrze by było gdyby tak naprawdę "Szybka" Kolej Miejska była na prawdę szybka, a nie drzwi na guziczki...
    Masakra...

    • 5 2

    • Bo tak jest taniej. A efekt idencztyczny jak kupno nowych (1)

      • 2 2

      • identyczny to jest efekt przy porównaniu ciebie do idioty

        • 1 1

  • GDZIE KLIMA ????????????

    Co to ma być ??? OKNA zabuduja i nawet przeciagu nie bedzie
    Zeeenuuuaaaaa

    • 2 1

  • I love NYC!!!!

    całe to trójmiasto to zapyziała,prowincjonalna wiocha

    • 1 2

  • Wymądrzacie się, a nic nie wiecie (1)

    PESA ma wykorzystane w zasadzie wszystkie moce produkcyjne przykładowo do 2011 musi oddać kilkanaście EZTów dla Koleji Mazowieckich.

    A Newag po tym jak oddał ostatni SZT dla województwa pomorskiego (trasa Gdynia - Kościerzyna jakby ktoś chciał zobaczyć) ma wolne moce i pilnie potrzebuje zleceń.

    Stąd ta różnica w cenie.

    Dziwi mnie natomiast dlaczego Mińsk Mazowieckie nie wystartował do tego przetargu.

    • 2 1

    • bo nie chce rzeźbić w g@#wnie

      • 1 1

  • powinny byc nowe skm a nie remontowane (1)

    te skm z czerwonymi siedziskami powinny byc ze zlomowane i kupione nowe a do remontu powinny is tre co sa w lepszym stanie

    • 4 2

    • A ty za to zapłacisz

      • 0 0

  • ciekawe, czy znowu zainstalują płytkie i niewygodne siedzenia z masażerem prostaty? :(

    • 2 1

  • w polsce to się tylko remontuje stary złom a w prawdziwej europie się wymienia na nowe bezpieczne i nowoczesne.

    wstyd bo za kilka lat znowu cała europa bedzie się śmiać z tych naszych skm-ek. mam tylko nadzieje że nie dojdzie w nich do jakiś wypadków. żenada ,poprosty jak zwykle polska żenada. czemu polska nie potrafi wyprodukować nic swojego,ja wiem czemu ,bo poprostu się do tego nie nadaje.

    • 3 3

  • a jednak żal !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    kiedyś w Gdańsku istniał i funkcjonował ZNTK , który mógł poszczycic się np. modernizacjami skm a takze przebudowa ET40 na EP40. To były czasy a teraz musimy dawć zarabiać konkurencyjnym ZNTK w bydgoszczy i nowym saczu, WSTYD

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane