• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont blisko 100-letniego tramwaju za ponad 1 mln zł

Michał Brancewicz
7 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (197)
  • Tramwaj Bergman wjeżdżąjący na most Stągiewny.
  • Parametry tramwaju Bergmann z 1927 r.

Tramwaj Bergmann wyprodukowany w 1927 roku przejdzie pierwszy kapitalny remont. Koszt przywrócenia wyglądu sprzed blisko 100 lat wyniesie ponad 1,1 mln zł. Prace potrwają prawie rok.



Warto wydać takie duże pieniądze na remont zabytkowego tramwaju?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany w 1927 r. przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik).

Pasażerów woził przez 46 lat. Ostatni kurs wykonał 31 marca 1973 r.

Przez ten czas przechodził wiele "modernizacji o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N".

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Prowizoryczne metody napraw przez lata



Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, "Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów".

Dlatego teraz ma on przejść kapitalny remont, który przywróci wagon do stanu fabrycznego z 1927 r.

Naprawa dotyczyć będzie elementów zewnętrznych i wewnętrznych oraz odtworzenia pierwotnej kolorystyki tramwaju.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w całym Trójmieście



  • Oryginalna kolorystyka wnętrza Bergmanna.
  • Oryginalne kolory i napisy wagonu Bergmann.
Do przetargu stanęło dwóch oferentów.

Oferty na remont tramwaju Bergmann

  1. Firma 4iB z Gdańska - 1 143 900 zł
  2. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie - 1 831 470 zł

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierzała wydać na ten cel 738 tys. zł. Po analizie zdecydowała się dołożyć brakujące 400 tys. zł i wybrała ofertę firmy 4iB.

Wykonawca będzie miał 48 tygodni (ok. 11 miesięcy) na uporanie się ze wszystkimi pracami. Wcześniej w specyfikacji zapisany był termin o połowę krótszy.



Cotygodniowy raport z postępów w naprawie



Co ciekawe, samą modernizację poprzedzi etap przygotowawczy, który trwał będzie 30 dni. w tym czasie wykonawca przedstawi do akceptacji wykaz materiałów i części zamiennych, które zostaną wykorzystane przy wykonywaniu napraw. I dopiero po ich akceptacji będzie mógł rozpocząć remont pojazdu.

Potem, co najmniej raz w tygodniu, przedstawiał będzie raport z wykonanych prac.

Po modernizacji Bergmann znów będzie służył do do okazjonalnego przewozu pasażerów jako atrakcja turystyczna.

Tramwaj Bergmann jest największą atrakcją zabytkowego taboru, jakim dysponuje GAiT. Tramwaj Bergmann jest największą atrakcją zabytkowego taboru, jakim dysponuje GAiT.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • skandal

    szastają naszymi pieniędzmi na głupoty, a brakuje na kursy autobusów i tramwajów, ceny biletów też najwyższe w kraju!

    • 18 3

  • Wy tylko : kasa , kasa...groszoroby

    • 3 13

  • Kto bogatemu zabroni ?

    Jak się wydaje nieswoje to można szastać kasą na fanaberie.

    • 17 4

  • Sporo jakoś...Niemcy by to taniej zrobili.

    • 4 2

  • (1)

    Jakby ten tramwaj zgnił w krzakach to byście skowyczeli , że nikt nie zadbał. Nikt wam nie dogodzi

    • 11 13

    • Historia dla nich nie ma znaczenia

      Tacy ludzie...

      • 3 2

  • Lisicki ma gest autobusy elektryczne przewozące powietrze renowacja 1 mln zl (1)

    Renoma 23 mln zl - a mieszkańcy mają ciągłe cięcia na liniach nie wspomnę o cenach biletów bo my wszyscy płacimy za te fanaberie i okradanie zkm od lat

    • 25 4

    • Renoma zarobi na siebie , gapowiczów u nas bez liku

      • 0 0

  • Kiedy skończy się rozkradanie zkm w Gdańsku

    Te same spóleczki zarabiają dziesiątki milionów zl co parę lat mieszkańcy za to płacą w cenie biletów czy Pana Lisickiego ktokolwiek sprawdza kontroluje ? Własciciel renomy od 10 lat jako jedyny wygrywa przetargi na miliony konkurencji brak i co ciekawe to znajomy liska i w mediach cisza

    • 21 3

  • Za chwilę kolejne cięcia linii i podwyżki cen biletów

    Za chwilę kolejne lewe przetargi obslugujące zkm i zapraszające podstawione spółeczki do zabawy za grube pieniądze. Za chwilę kolejne utopijne pomysły typu fala kupono busów do promocji za bare baniek zaxwszystko płacimy my z miejskiej kasy i w cenach biletów

    • 17 3

  • 100 lat (1)

    Ja podziwiam fenomen jakim jest tramwaj. Nie ma wiele pojazdów/urządzeń, które potrafią służyć 100 lat i więcej. Tramwaje w Mediolanie mają niektóre chyba 120 lat i jeżdzą! Ten egzemplarz z Gdańska woził tu ludzi, w czasie, gdy Kiełpin był stacją graniczną kolei kokoszkowskiej, Kolibki były posterunkiem granicznym, jak ktoś wybierał się do Gdyni, ale nie za bardzo miał po co, bo Gdynia właśnie wtedy zostawała dopiero miastem. To naprawdę kawał historii.
    Z takich wciąż sprawnych zabytków techniki kojarzę jeszcze generatory w elektrowniach wodnych na Wierzycy (pewnie na Raduni też), które pracują chyba 150 lat bez przerwy, czasami jachty potrafią być równie wiekowe. Jeszcze jest żarówka w pewnej remizie w Ameryce.

    • 15 2

    • prawidłowo serwisowane urządzenia żyją długo

      samoloty np transportowe działają kilkadziesiąt lat, gdy odbywają się naprawy na bieżąco łącznie z wymiana silnika. Gdyby w mojej astrze powymieniać wszysstko, też działałaby do dziś. Wszystko kwestia kosztów

      • 1 0

  • (1)

    Pewnie warto ale czy w dzisiejszych trudnych czasach ten milion zł nie powinien zostać przeznaczony na bardziej pilne rzeczy. Ten tramwaj zabezpieczyć ale z remontem poczekać na lepsze czasy. A może miast wydawać publiczne pieniądze postarać się poszukać sponsorów którzy dołożyliby się do remontu . Widziałem na Wawelu setki tabliczek z nazwiskami sponsorów którzy złożyli się na remont tego obiektu , może trzeba pójść tą ścieżką ?

    • 39 10

    • Lepszych czasów już nie będzie

      Będzie tylko gorzej

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane