• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont blisko 100-letniego tramwaju za ponad 1 mln zł

Michał Brancewicz
7 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (197)
  • Tramwaj Bergman wjeżdżąjący na most Stągiewny.
  • Parametry tramwaju Bergmann z 1927 r.

Tramwaj Bergmann wyprodukowany w 1927 roku przejdzie pierwszy kapitalny remont. Koszt przywrócenia wyglądu sprzed blisko 100 lat wyniesie ponad 1,1 mln zł. Prace potrwają prawie rok.



Warto wydać takie duże pieniądze na remont zabytkowego tramwaju?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany w 1927 r. przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik).

Pasażerów woził przez 46 lat. Ostatni kurs wykonał 31 marca 1973 r.

Przez ten czas przechodził wiele "modernizacji o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N".

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Prowizoryczne metody napraw przez lata



Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, "Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów".

Dlatego teraz ma on przejść kapitalny remont, który przywróci wagon do stanu fabrycznego z 1927 r.

Naprawa dotyczyć będzie elementów zewnętrznych i wewnętrznych oraz odtworzenia pierwotnej kolorystyki tramwaju.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w całym Trójmieście



  • Oryginalna kolorystyka wnętrza Bergmanna.
  • Oryginalne kolory i napisy wagonu Bergmann.
Do przetargu stanęło dwóch oferentów.

Oferty na remont tramwaju Bergmann

  1. Firma 4iB z Gdańska - 1 143 900 zł
  2. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie - 1 831 470 zł

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierzała wydać na ten cel 738 tys. zł. Po analizie zdecydowała się dołożyć brakujące 400 tys. zł i wybrała ofertę firmy 4iB.

Wykonawca będzie miał 48 tygodni (ok. 11 miesięcy) na uporanie się ze wszystkimi pracami. Wcześniej w specyfikacji zapisany był termin o połowę krótszy.



Cotygodniowy raport z postępów w naprawie



Co ciekawe, samą modernizację poprzedzi etap przygotowawczy, który trwał będzie 30 dni. w tym czasie wykonawca przedstawi do akceptacji wykaz materiałów i części zamiennych, które zostaną wykorzystane przy wykonywaniu napraw. I dopiero po ich akceptacji będzie mógł rozpocząć remont pojazdu.

Potem, co najmniej raz w tygodniu, przedstawiał będzie raport z wykonanych prac.

Po modernizacji Bergmann znów będzie służył do do okazjonalnego przewozu pasażerów jako atrakcja turystyczna.

Tramwaj Bergmann jest największą atrakcją zabytkowego taboru, jakim dysponuje GAiT. Tramwaj Bergmann jest największą atrakcją zabytkowego taboru, jakim dysponuje GAiT.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Republika kolesi

    Dlaczego trójmiasto blokuje wpisy o układach między 4ib gait i urząd miejski?układzie Lisicki wiatr dulkiewicz

    • 5 0

  • JAJA (2)

    i na to idą nasze pierniąze !!!!!!!!!!! skandal !!!!!!!!!

    • 3 1

    • Policz ile poszło na kabaret smoleński i milicję dla gnoma.

      Tramwaj to pikuś

      • 0 0

    • Nie! Nasze! Twoje idą na czarnych pewnie, i kampanię pis

      • 0 0

  • Na kolanach - Budujmy wielkie silne bogate i wspaniałe Niemcy i wszystko dla Niemców

    • 2 1

  • Pani Prezydent...

    Już nie trzeba oszczędzać?????

    • 4 1

  • pantograf....

    Lisicki osobiście sprawdzi co się wydarzy z pantografem bo Bergman ma obecniec ze 102-k,kto na niego czyha.
    Ciekawe ile jest warty?
    A wkrety nie moga być krzyzakowe,bo zdjęcie dali z przyczepy do zabytkowego ogorka i plama...........................
    Oby po tej pseudo renowacji sprawnośc techniczna nie byla na poziomie wyremontowanych przez ta firme "dortumdów"

    • 1 0

  • Taki tramwaj stoi w Niemczech w Bielefeld na placu Zygfryda i jest w nim bar piwny.

    • 1 0

  • Będzie jeździł i na siebie zarobi?

    • 1 0

  • ? ...

    w jakim kierunku ten gait zmierza...?
    równowaga pomiedzy historią a terazniejscioscia jest juz zachwiana.
    Naprawa główna bergmana to rzecz wyimaginowana,ten tramwaj jeżdzi i bedzie jeżdzil...
    Rocznie wykonuje okazjonalnie z 1000-c km ,co w nim jest zuzywane ?
    Drewno jest dobrze zakonserwowe.
    Piekny jest tramwaj konny z 1873 roku z makietą konia.
    A reszta to złom w częsci juz wyprzedany...a parkowanie tez kosztuje...
    Lisicki wróć na obecnie obowiazujacy układ torowy..
    Czekamy na sprawną,punktualna komunikacje tramwajowa.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane