• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont blisko 100-letniego tramwaju za ponad 1 mln zł

Michał Brancewicz
7 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (197)
  • Tramwaj Bergman wjeżdżąjący na most Stągiewny.
  • Parametry tramwaju Bergmann z 1927 r.

Tramwaj Bergmann wyprodukowany w 1927 roku przejdzie pierwszy kapitalny remont. Koszt przywrócenia wyglądu sprzed blisko 100 lat wyniesie ponad 1,1 mln zł. Prace potrwają prawie rok.



Warto wydać takie duże pieniądze na remont zabytkowego tramwaju?

Tramwaj Bergmann został wyprodukowany w 1927 r. przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Danziger Waggon Fabrik).

Pasażerów woził przez 46 lat. Ostatni kurs wykonał 31 marca 1973 r.

Przez ten czas przechodził wiele "modernizacji o nieokreślonym zakresie, z wykorzystaniem części głównie od nowszych tramwajów generacji N".

Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku Przywrócą wygląd tramwaju z 1927 roku

Prowizoryczne metody napraw przez lata



Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, "Stan obecny niniejszego Bergmanna jest wypadkową różnych epok, stosowanych prowizorycznych metod napraw bieżących oraz stosowania elementów wyposażenia charakterystycznego dla innych typów tramwajów".

Dlatego teraz ma on przejść kapitalny remont, który przywróci wagon do stanu fabrycznego z 1927 r.

Naprawa dotyczyć będzie elementów zewnętrznych i wewnętrznych oraz odtworzenia pierwotnej kolorystyki tramwaju.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w całym Trójmieście



  • Oryginalna kolorystyka wnętrza Bergmanna.
  • Oryginalne kolory i napisy wagonu Bergmann.
Do przetargu stanęło dwóch oferentów.

Oferty na remont tramwaju Bergmann

  1. Firma 4iB z Gdańska - 1 143 900 zł
  2. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie - 1 831 470 zł

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierzała wydać na ten cel 738 tys. zł. Po analizie zdecydowała się dołożyć brakujące 400 tys. zł i wybrała ofertę firmy 4iB.

Wykonawca będzie miał 48 tygodni (ok. 11 miesięcy) na uporanie się ze wszystkimi pracami. Wcześniej w specyfikacji zapisany był termin o połowę krótszy.



Cotygodniowy raport z postępów w naprawie



Co ciekawe, samą modernizację poprzedzi etap przygotowawczy, który trwał będzie 30 dni. w tym czasie wykonawca przedstawi do akceptacji wykaz materiałów i części zamiennych, które zostaną wykorzystane przy wykonywaniu napraw. I dopiero po ich akceptacji będzie mógł rozpocząć remont pojazdu.

Potem, co najmniej raz w tygodniu, przedstawiał będzie raport z wykonanych prac.

Po modernizacji Bergmann znów będzie służył do do okazjonalnego przewozu pasażerów jako atrakcja turystyczna.

Tramwaj Bergmann jest największą atrakcją zabytkowego taboru, jakim dysponuje GAiT. Tramwaj Bergmann jest największą atrakcją zabytkowego taboru, jakim dysponuje GAiT.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Czy dałbyś sąsiadowi

    W pysk aby ten dał kasę na remont tego tramwaju?
    Urzędnicy dają nam wszystkim i pod przymusem odbierają. Oczywiście są to małe kwoty ale w skali życia wychodzi że pracuje 70% na wszystko dookoła a nie na siebie!
    Gfybym wziol te 70% więcej co miesiąc to bym nie zrobił czegoś lepiej wiecje i bardziej rozwojowi dla gospodarki? Tak!

    • 3 0

  • remonty remontami

    a jednak jakby nie patrzeć są potrzebne inne inwestycje w zajezdniach. Czekamy aż wszystko bokiem wyjdzie. Wszystkim się wydaje, że jest tak świetnie i cudownie ale niestety tak nie jest. Po cichu myślę sobie czy znajdą się Ci co powiedzą tak ja zrypałem sprawę przyznaję się do winy

    • 3 0

  • no i super

    jeszcze czekają stopiątki na Hallera oraz przegubowiec. O zabytki trzeba dbać, co nie znaczy i nie łączcie tego z rozrzutnością Dulkiewicz. Do ucięcia sa miliony na prowadzenie serdecznego bloga na fejsie oraz kasa na nieudolnych kopaczy czy premie za udziały w radach nadzorczych naszych wybrańców.

    • 6 0

  • po co to komu potrzebne? w czasie tak dużych problemów ekonomicznych nie wydaje się zasadne wydawanie dużych pieniędzy (1)

    • 5 2

    • Chyba że na wille plus

      Program, pislamista na swoim

      • 1 1

  • Dulkiewiicz robi wszystko aby podlizac sie Niemcom. (2)

    Wydaje tez miliony na swoją propagandę . Czy mieszkańcy w końcu zrozumieją Dokąd ta droga prowadzi ?

    • 4 6

    • Następna ofiara TVP

      Rząd liże tyłki Niemcom i ich limuzyny kupuje

      • 1 1

    • Dygresja

      Wydaje się, że zdecydowanie bardziej zastanowić się nad drogą polskiego rządu, bo ten chociażby na propagandę w TVPIS wydaje setki milionów i liże wszystkim, żeby tylko przy korycie zostać, a w dodatku za nasze.

      • 2 0

  • Oddajmy tramwaj Niemcom ! (3)

    A Niemcy wypłaca Polsce odszkodowania za II WS.

    • 6 3

    • Sprezentujmy ruskim a oni wypłacą odszkodowania (2)

      A nie moment, to nasi
      PiS ming

      • 0 1

      • (1)

        chciałeś napisać "twoi" kmiotku śmierdzący?

        • 0 0

        • No nie pisoholiku czerwony, wasi!

          Twój wzór mężczyzny, spaślak żoliborski, nic od ruskich nie chce.
          Pewnie przypadek

          Nawet wrak olał

          • 0 0

  • Tramwaj 1927

    Nie dużo nam zostało po starym Gdańsku, a ten tramwaj to prawdziwy rarytas, więc cieszmy się i dbajmy o wszystko, co jest możliwe do odrestaurowania, czy odtworzenia, to jest historia, to prawdziwe dziedzictwo kulturowe. Dla każdego "Kowalskiego" lub "Kowalskiej" 1 mln zł, to zawrotna kasa, ale nie przesadzajmy, że dla miasta, że dla Gdańszczan to są jakieś niewyobrażalne pieniądze. Równie można było zrobić akcję zbiórki pieniędzy i nie wierzę, że takiej kwoty byśmy nie zebrali. A tak na marginesie, wydaje się znacznie gorsze, a wręcz nieporównywalne, gdy bezprawnie wydaje się z publicznych pieniędzy chociażby 70 mln zł na wybory kopertowe...

    • 1 6

  • Jak 4iB to zrobi...

    To bedzie jezdzil jak Dortmunty po modernizacji czyli slabo. Jak widac, mamy bardzo bogatego przewoznika w Gdansku :)

    • 6 0

  • w sumie masz racje w tym co piszesz, ale tylko w teorii. Po pierwsze taniej już nie będzie, więc cena za 3 lata będzie znacznie większa a po drugie może całkowicie porzućmy dbanie o historie, zamknijmy muzea i wstrzymajmy prace archeologiczne, bo trzeba oszczędzać. Najlepiej odetnijmy się od kultury i siedźmy w domu przy ognisku, bo drogo

    • 26 18

  • Hucpa

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane