• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
16 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz budowę myjni dla tramwajów i montaż 700 metrów torów postojowych.



Zajezdnia tramwajowa przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska przechodzi gruntowną przebudowę. Za ok. 30 mln zł zostanie przystosowana do obsługi nowoczesnego taboru.



Prace budowlane w zajezdni powstałej w latach 30. ub. wieku rozpoczęły się w maju 2010 roku. Obecnie koncentrują się przede wszystkim na montażu torowisk: nowych torów postojowych oraz wjazdów do hal. Są one usadawiane na ławie betonowej oraz mocowane z wykorzystaniem dodatkowych elementów wygłuszających.

- W tej chwili torów wymienianych w zajezdni jest ok. 700 metrów. Dodatkowo montowane są nowe zwrotnice - 15 sztuk, podczas gdy w całej zajezdni funkcjonuje ich ok. 50 sztuk - informuje Leszek Krawczyk, zastępca dyrektora ZKM Gdańsk ds. technicznych.

Większość z nowych zwrotnic zostanie przystosowana do sterowania zdalnego, to jednak nie pojawi się od razu. Do czasu pozyskania dodatkowych środków finansowych, motorniczowie nadal będą musieli ustawiać szyny ręcznie.

Tuż obok nowych torów postojowych trwają prace nad zupełnie nową myjnią dla tramwajów. Proces mycia został zautomatyzowany, a błyszczący tramwaj wyjedzie z tej hali już po ok. 10 - 15 minutach.

- Dotychczas wykonane zostały prace konstrukcyjne. Trzeba jeszcze wykonać torowisko i zagospodarować przestrzeń oraz zamontować mechanizm myjni, która jest elementem gotowym, dostarczanym przez producenta - dodaje Krawczyk.

Dużo bardziej zaawansowane są prace w hali, gdzie będą dokonywane m.in. okresowe przeglądy techniczne tramwajów. Tu pojawiły się specjalne podesty, po których pracownicy mogą się łatwo dostać do mechanizmów tramwajów zamontowanych na dachu. W niskopodłogowych pojazdach to właśnie tam zlokalizowana jest większość urządzeń. Ponieważ w zajezdni stacjonować będą jednak także Dortmundy wymagającego łatwego dostępu do podwozia, remontowane są również kanały rewizyjne.

Czy byłeś(aś) kiedyś na terenie zajezdni tramwajowej?

Ponadto, dla łatwiejszego dostępu do elementów umieszczonych między wózkami tramwajów (i do nich samych), zakupione zostały specjalne podnośniki kolumnowe - dwa komplety po 12 sztuk każdy. Co ciekawe, podniesienie Dortmunda będzie wymagać użycia tylko ośmiu sztuk, podczas gdy Pesy - całego kompletu. W podniesieniu tramwaju na trasie pomoże natomiast zakupiony specjalny dźwig.

Bardzo ważnym urządzeniem, które pojawiło się w zajezdni, jest tokarka podtorowa. To urządzenie służące do regeneracji kół w tramwajach - likwidacji płaszczyzn i nierówności, objawiających się charakterystycznym stukotem, drganiami oraz przyczyniające się do niszczenia samego torowiska.

- Przetoczenie kół całego tramwaju z użyciem tego urządzenia zajmuje ok. ośmiu godzin. To bardzo krótki czas, gdyż w tradycyjny sposób, przy zdejmowaniu kół, cały proces trwa ok. trzy - cztery dni - mówi Krawczyk.

Modernizacja zajezdni pozwoli na pomieszczenie ok. 90 składów, z czego 40 proc. stacjonować może pod dachem. Zakończenie prac planowane jest już na czerwiec br. - Koszt modernizacji zajezdni wynosi ok. 30 mln zł, z czego 59 proc. stanowią środki z funduszy europejskich. Co ważne, wszystkie prace wykonywane są przy normalnie funkcjonującym ruchu - kończy Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (100) 3 zablokowane

  • Wspaniale, a remontu torowiska na Przeróbke i Stogi nie widać.

    • 12 3

  • ankieta roku - gratulacje! (1)

    ja zaznaczyłem "nie, ale czasem podglądam funkcjonowanie zajezdni przez ogrodzenie"

    Czasem podglądam też sąsiadki, a Wy?
    1. tak, często
    2. tak, czasem
    3. tak, nigdy
    4. jakie siatki?
    5. Mariusz Pudzianowski

    • 10 1

    • daj spokój ankiety na trójmiasto to jakiś oszołom redaguje

      • 3 0

  • Tramwaj

    Jezeli chodzi o tramwaje to jedno jest pewne,Kaczynski nimi nie jezdzi !!!!!

    A uzywajac jezyka ornitologow powiem tak: Jarek i Antek Macierewicz to nie sa zadne orły,raczej takie kury,ktore bez celu łażą po podwórku i s****a gdzie popadnie............

    • 10 2

  • Ja tu widzę niezły burdel siostry!!! (9)

    Jeżeli chodzi o komunikację miejską w Gdańsku to jest tragiczna. Nie dość, że praktycznie za każdym razem się spóźniają autobusy to w dodatku ,,kultura'' większości kierowców jest tragiczna. Już nie wspomnę o tym, że kierowcy na trasie Centrum - Lotnisko mają często problem aby sprzedać bilet i dogadać się z obcokrajowcem.

    • 8 11

    • (5)

      Jak dostaniemy dodatek do pensji za używanie języka obcego w pracy to się dogadamy. A tak to niech obcokrajowiec się martwi. I pytanie czy jadąc do Anglii Niemiec Szwecji czy nawet do Bangladeszu i Mołdawii kierowca gada do Ciebie po Polsku? Nawet funkcjonariusz policji będzie gadał po ojczystemu...TU JEST POLSKA ROZMAWIAMY PO POLSKU.

      • 9 2

      • A co mnie inne kraje obchodzą? (2)

        A co mnie inne kraje obchodzą? Poza tym w dużej ilości państw nie anglojęzycznych bez problemu się dogadasz po angielsku nawet w głupim supermarkecie. Nie twierdzę , że trzeba biegle władać językiem angielskim, ale w niektórych sytuacjach wypada znać przynajmniej podstawy.

        • 1 7

        • to zapoznaj sie z podstawami j.polskiego

          • 4 0

        • Zwróciłem uwagę na to że jeżeli dostaniemy DODATEK do pensji to zaczniemy rozmawiać po angielsku. I odpowiem Ci tym samym tonem: co mnie obchodzi że obcokrajowiec nie może się dogadać w Polsce bo nie zna podstaw naszego języka przecież to wypada jadąc za granicę.

          • 3 1

      • (1)

        W większości tych krajów dogadasz się właśnie po angielsku,
        W autobusie dojeżdżającym do lotniska wypadało by żeby siedział jakiś kumaty kierowca który rozumie angielski, a nie koleś który ma klapki na oczach i jest obrażony na cały świat.

        A jeśli chodzi o dodatki to jedź do Grecji, tam dostaniesz bonusa za co tylko chcesz, tylko musisz znać angielski ;>

        • 3 2

        • Chyba za bardzo w bajki wierzysz. Zejdź na ziemie, w Mołdawii na pewno po angielsku się nie dogadasz. W innych krajach wcale tak różowo nie jest, w Czechach, Słowacji tez po angielsku możesz czasami się nie dogadać. Zresztą w Niemczech tez nie wszędzie. Wszyscy gadają że angielski to niby taki światowy język. Jeżeli jadę do jakiegoś kraju to powinienem znać chociaż podstawy ich jeżyka urzędowego

          • 0 0

    • Przecież obcokrajowiec ma prawo

      nauczyć się polskiego języka, nawet Włoch.

      • 0 0

    • właśnie że KM w Gdańsku jest całkiem niezła i działa sprawnie (1)

      pomijając 2-5 minutowe opóźnienia autobusów jadących przez zawsze zakorkowane wąskie gardła, JEST NIEŹLE. Na tyle nieźle, że zamiast wydawać 400 zł na paliwo miesięcznie, wydaję 102 zł i mam wszędzie gdzie potrzebuję sprawny dojazd, w którym tracę niewiele więcej czasu niż we własnym samochodzie, który jeszcze muszę serwisować i ubezpieczać. Jeśli KM w Gdańsku będzie się tak dobrze rozwijać nadal, to samochód w Gdańsku będzie NIEPOTRZEBNY. Na zakupy do centrum handlowego przejadę się autobusem a z zakupami wrócę taksówką. I będzie mnie to w roku TANIEJ kosztowało niż posiadanie samochodu.

      • 0 1

      • Niestety, to nieprawda. Komunikacja miejska w Gdańsku jest jedną z najgorszych w Polsce. Zarówno pod względem punktualności, jak i organizacji i awaryjności.
        W szczególności problem dotyczy takich dzielnic jak Dolne Miasto, Przeróbka i Stogi. Rozkład jazdy jest tu fikcją, tramwaje "wypadają" z rozkładu masowo, nie dotrzymują czasu rozkładowego. Ich stan techniczny takze pozostawia wiele do życzenia.

        • 1 0

  • Wygląd jak na zachodzie, a wypłaty jak na wszchodzie :( (2)

    Szkoda tylko że po tych remontach wszystkich zakupie nowych bimbajów , wypłaty pracowników spadły o prawie 30%. I jak tu żyć pytam? A wszyscy wymagają uśmiechu na twarzy i kultury. Żałosne to pracownicy są napędem tej firmy, pamiętajcie!

    • 15 4

    • STRAJK (1)

      NO TO ZAPRASZAM DO STRAJKU JEST EURO TO MAMY SZANSĘ POGONIĆ TE GUANIANE ZWIĄZKI DO ROBOTY. JAK RANO NIE WYJADĄ AUTOBUSY I TRAMWAJE NA MIASTO TO ZOBACZYSZ JAK SZYBKO SIĘGNĄ DO KIESZENI. CZEKAM NA ODWAŻNY GŁOS A ZŁOŻĘ PROPOZYCJĘ.

      • 7 2

      • Nie podałeś do kogo się zgłaszać a i jeszcze jedno -nie podpisałeś się -ale to chonor i odwaga ci niepozwoliły

        • 1 1

  • A kiedy będzie remont (2)

    w starej zajezdni tramwajowej w Oliwie?

    • 10 0

    • jak zrobisz to będziesz miał nadgorliwcze

      • 0 1

    • Nie wiem kiedy bedzie remont ?ale wiem na pewno kiedy go nie bedzie !- jak ci co obiecalii ludziom 3 mln mieszkan wroca........Modlmy sie zeby nigdy!

      • 3 0

  • Strajk

    • 4 3

  • (3)

    A kiedy doczekamy się remontu potwornie zdewastowanego torowiska na Przeróbce i Stogach? O sprawnym i nowoczesnym taborze na liniach 3 i 8 już litościwie nie wspominając?

    • 11 3

    • Adamowicz tam nie zagląda więc nie trzeba..niestety. Codziennie zastanawiam się kiedy zginę w tramwaju jadącym na Przeróbkę. Szyny popękane co kilka metrów. Nie wiem ile milionów już kosztowało ich codzienne spawanie, które starcza na jeden dzień.

      • 3 2

    • jakbyś zajrzał na stronę ZTM to byś wiedział (1)

      2014-2015. Tyle, że razem z torowiskiem trzeba przebudować Most Siennicki, który trzyma się tylko siłą woli.

      • 3 1

      • Naprawdę jakikolwiek rozumny człowiek może uznać, że ta linia jeszcze tyle wytrzyma?

        • 2 1

  • Najpierw torowiska.

    • 1 0

  • To przecież Zajezdnia Strzyża (1)

    To jest przecież Zajezdnia Strzyża. Znajduje się na terenie Gdańska-Strzyży.

    • 5 4

    • pętla tramwajowa Nowa Łódzka znajduje się na terenie osiedla Orunia Górna, a nazywać ma się Łostowice. Totalny bez sens. Powinno się te wszystkie krańcówki tak zmodyfikować aby pasowały do osiedla które tam się znajduje. Moim zdaniem na wyświetlaczu autobusowym powinna być zawarta taka informacja: Numer linii, nazwa osiedla na którym jest krańcówka najlepiej z ulicą, ewentualnie z napisem przez ... . Czyli powinno to wyglądać tak jak jest między innymi na nowych osiedlach czyli np. 213 Olimpijska/Cztery Pory Roku

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane