• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

  • Ci aktywiści to ludzie z 19 wieku skąd to się wykluwa i kto nimi kieruje?

    trzeba likwidować takie psełdo organizacje, szkodliwie społeczne.

    • 14 4

  • Kim jest ten kajetan? (1)

    Gimnazlalista bez prawa jazdy lubiący spacery po nocy w lesie. Logika i filozofia ruchu to dla niego jak kosmos i gwiazdy. Punkty o bliżej nieokreślonym pochodzeniu. Nie ogląda telewizji. Fan harrego potera i wiedzmina.

    • 16 2

    • od wiedźmina wara

      • 4 1

  • Zatoki to konieczność

    Argument że autobus i tak odrobi, bo będzie miał pustą przestrzeń przed sobą jest absurdalny, jest to możliwe jedynie w gigantycznym korku gdzie jest hen daleko do świateł. Tak to zwykła strata i czekanie na kolejną zmianę dla pozostałych, czyli mniejsza przepustowość = większe korki. Tyle w temacie. Pozdrawiam myślących

    • 19 2

  • W Gdańsku na ul. Hynka ( w kierunku Jana Pawła)

    jest zatoka a przystanek autobusowy jest tuż za nią!
    Tak więc Gdańsk stwierdza, że zatoki są niepotrzebne :)))

    • 8 1

  • Jedyną zatokę jaką mogą zlikwidować to sztuki.

    • 13 0

  • Tylko w Polsce mamy zatoki autobusowe (1)

    Jestem zawodowym kierowcą, spędziłem lata jeżdżąc po Niemczech, Austrii, Czechach, Francji, Belgii i Holandii. Nigdzie nie spotkałem zatok autobusowych.

    Nasza infrastruktura jest zacofana, a kierowcy w większości to piraci drogowi nie znający podstawowych przepisów.

    • 11 15

    • Co ty bredzisz

      Też jestem zawodowym kierowcą i bzdury opowiadasz. To, że ty nie spotkałeś zatoki na zachodzie ma być argumentem świadczącym o tym, że zatoki nie upłynniają ruchu? Co za logika...

      • 6 3

  • Już ten Kajetan Lewandowski naoglądał się przykładów z zachodu

    ale prawda jest taka, że nie wszystko co na zachodzie jest dobrze zorganizowane. Byłe i doświadczyłem przez wiele lat rozwiązań typu brak zatok lub tzw pół-zatoki. To po prostu bzdura!

    Pełna zatoka dla autobusów jest prawidłowa. Poza tym spełnia jeszcze inne role. Autobus w razie awarii może tam poczekać na serwis nie blokując drogi przez wiele godzin. Może tam też zatrzymać się policja, karetka lub inne służby w razie potrzeby. To samo dotyczy taksówek, lub jeśli komuś zepsuje się samochód lub nawet jeśli tylko zabiera kogoś z przystanku.

    • 19 0

  • Moze cos przeoczylem

    Ale jakoś NIKT nie zajrzał do Prawa o Ruchu Drogowym.

    • 4 3

  • Aktywistom proponuję żeby zajęli się problemami istniejącymi, a nie tworzyli nowe. Np. stojące i leżące hulajnogi w poprzek chodnika.

    • 17 0

  • Trójmiasto jest w tyle o kilka lat nawet za Jaworznem (1)

    gdzie zlikwidowanie zatok autobusowych nie dość, że upłynniło ruch to w dodatku z komunikacji zbiorowej, która stała się szybsza zaczęło korzystać więcej osób. Co z kolei przełożyło się na mniejszą ilość samochodów na drogach i zmniejszyło korki. Naprawdę! Trochę wysiłku intelektualnego i nawet minusujący zaczną to rozumieć ;)

    • 9 11

    • Nie no, skoro piszesz, że naprawdę, to na pewno się nie mylisz!

      To teraz trochę wysiłku intelektualnego, przeanalizuj sobie zasady ruchu samochodowego i znajdź błąd swojego myślenia. Dasz radę. Naprawdę! ;)

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane