• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

  • Można z mostu na autobus skakać.

    • 4 3

  • Likwidowac zatoki przystankowe bo kierowcy osobpwek traktuja autobus jak wroga i nie pozwalaja wyjechac z przystankow

    • 6 8

  • Zatoki tak ale z innego powodu.

    Czy zatoka potrzebna ze względu na korek czy nie to mogę sobie mieć opinię jaką chcę, bez wiarygodnych badań i tak prawdy nie poznamy. Jednak jestem za zatokami z innego powodu. Na zdjęciu do artykułu widać co się dzieje z asfaltem w miejscu w którym kilkadziesiąt, a może kilkaset razy dziennie staje autobus. Jeżeli nie będzie zatoki to tak będą wyglądały fragmenty jezdni. Można owszem, w tych miejscach wylać beton, ale widać, że jest problem na łączeniu betonu z asfaltem. Nie wiem czy tego nie da się zrobić, ale zawsze po pewnym czasie jest odczuwalna i to bardzo granica. Bez zatok to albo będziemy mieli co chwilę "wykolejowane" fragmenty ulic, albo co chwilę kosztowne remonty w tych miejscach w dodatku blokujące część jezdni, jednak wygodniej remontować tylko zatokę.

    • 11 0

  • Nie te zatoki

    Jest dużo zatok w gorszym stanie. Kto to wybierał?

    • 6 0

  • Aktywiści miejscy: potrzebni czy nie?

    • 13 1

  • Kajetan heh

    Pan Kajetan nie jest do końca sprawny umysłowo, dlatego jego opinie to opinie sfrustrowanego dziecka

    • 11 4

  • Tu nie chodzi tylko o dobro pojedynczego auta, wymijającego autobus na zatoce

    Korek nie ma nieskończonej długości. Kilka (naście?) aut, które wyprzedzą autobus stojący w zatoce, zmniejszą o tyle aut długość całego korka. Co więcej, nie każdy stojący w korku jedzie do tego samego celu. To, że korek przesunie się o kilka (naście?) aut do przodu, umożliwi części kierowców szybsze opuszczenie korka (dotarcie do miejsca docelowego albo wybór innej drogi na najbliższym skrzyżowaniu).

    Jeśli celem aktywistów jest zniechęcenie do transportu indywidualnego, podobny sens miałaby propozycja wstrzymywania wszelkiego ruchu na 5 minut na każdym skrzyżowaniu o każdej pełnej godzinie.

    • 11 1

  • Polak zawsze najmądrzejszy (2)

    Każdy ma doktorat ze wszystkiego i zna się na wszystkim. Wszystko widział, wszędzie był i wszystko wie. Każdy kto rzeczywiście ma jakieś pojęcie o czymś jest tępakiem, biedakiem i nie warto go słuchać, nawet gdy ma rację.

    Ankieta dobitnie pokazuje dlaczego przy planowaniu miasta nie należy pytać mieszkańców o zdanie.

    • 6 5

    • Dokładnie!

      Jak spytasz ludzi czego chcą powiedzą: więcej parkingów. A potem każdy kto wraca południa, północy czy zachodu Europy zastanawia czemu u nas jest tak brzydko, bez sensu i korki.

      • 1 1

    • pierwszy akapit doskonale opisuje 1000 gdyńskich urzędników

      zwykli ludzie mogą sobie pogadać na forum, nawet jeśli głupio, nikogo to nic nie kosztuje.

      a butne urzędasy utopiły 100 baniek w lotnisku, kilkaset w piarze i miliard w długach. i co? dalej mają sie za nieomylnych i żąden za głupoty nie odpowiada.

      a kaska co miesiąć leci urzędaski, a co.

      • 0 0

  • Tego kajetana chyba Covid-19 dopadł.

    Autobus na jezdni blokuje przejazd innym pojazdem w czasie przystanku. Żaden samochód nie przejedzie. Proponuje zrobić badania natężenia ruchu na ścieżkach rowerowych czy są one przydatne bo rowerzystów jakoś na nich mało zwłaszcza zimą.

    • 8 3

  • Wszystko byłoby dobrze,

    gdyby na przystankach odbywała się wyłącznie wymiana zdrowych pasażerów, posiadających bilety.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane