• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontują tory, stawiają fundamenty, tną kładkę - prace na Targu Siennym i Rakowym

Katarzyna Moritz
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W wykopie torowiska przy dawnej Gildii praca wre. Jednocześnie muszą swoje działania skoordynować budowlańcy Forum Radunia, przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy. W wykopie torowiska przy dawnej Gildii praca wre. Jednocześnie muszą swoje działania skoordynować budowlańcy Forum Radunia, przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy.

Amerykański fundusz Blackstone ma zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie holenderskiej spółki Multi Corporation, która w Gdańsku buduje Forum Radunia. Tymczasem na placu budowy praca wre. Są tam nie tylko budowlańcy od Forum Radunia, ale też przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy.



Zgoda Komisji Europejskiej, by amerykański fundusz Blackstone przejął holenderską spółkę Multi, stała się faktem. O zamiarach funduszu informowaliśmy już na początku lipca. Holenderska spółka działa w 14 krajach, w tym w Polsce jako Multi Development. Komisja Europejska właśnie zgodziła się na to przejęcie.

Spodziewane zmiany w akcjonariacie korporacji nie ograniczają aktywności polskiego oddziału Multi Development, który buduje w Gdańsku centrum handlowo-usługowe Forum Radunia o powierzchni ok. 100 tys. m kw.

Od początku sierpnia na placu budowy, czyli na terenie dawnej Gildii, na targach Rakowym i Siennym zobacz na mapie Gdańska działa spółka Awbud, która przygotowuje się do wykonania części prac związanych z przykryciem torów kolejowych betonową płytą oraz przejścia podziemnego pod ul. Okopową do nowego - także dopiero powstającego - przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.

Awbud przygotowuje się do wykonania fundamentów, które mają powstać do końca listopada. Stanie na nich wysoka, dziewięciometrowa ściana o długości ponad 300 m. Powstanie ona wzdłuż ul. 3 Maja oraz wzdłuż przyszłego przebiegu toru nr 2, który w ramach modernizacji linii E65 kładzie spółka PKP PLK. Kolejne dwie ściany powstaną do grudnia 2014 roku: jedna od strony Gildii, a druga między torami PLK, które powstaną w ramach przedłużenia linii nr 250 do peronu SKM Śródmieście.

Czy odczuwasz uciążliwość prac przy budowie?

Czytaj też: Forum Radunia: czas na przykrycie torów.

Takie prace wymagają wspólnego ustalania planów i harmonogramów Forum Radunia z PKP SKM i PLK. Bo także z początkiem sierpnia konsorcjum Rajbud i Dekpol wkroczyło z pracami związanymi z budową przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Inwestycja będzie kosztować 80 mln zł.

- Prace trwają w tym momencie na peronie trzecim stacji Gdańsk Główny. Przygotowujemy się tam do rozbiórki wiaty i peronu. Prace te, prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków, będą się rozwijały z dnia na dzień. Niektóre elementy zostaną poddane renowacji i ponownie zainstalowane w wiacie. W ciągu kilkunastu dni rozpoczniemy też rozbiórkę peronu - zapowiada Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM.

Dlaczego zdecydowano o rozbiórce tego peronu? By można było przedłużyć tory kolejowe do powstającego przystanku SKM Śródmieście, najpierw trzeba odciąć peron nr 3 od dworca Gdańsk Główny (będzie on peronem wyspowym).

W weekend ruszyły prace przy wiadukcie wzdłuż al. Armii Krajowej.

- Najpierw będą odcinane wypusty na wiadukcie, następnie pojawią się koparki i ciężarówki, które rozpoczną wywożenie nadmiaru ziemi po to, by dojść do poziomu, na którym powstanie podpora pod przyszłą płytę dwóch wiaduktów [północny i południowy, po jednej i drugiej stronie tego istniejącego - red.] - wyjaśnia Lignowski.

Pod istniejącym wiaduktem powstanie także tzw. pasarella, która połączy przystanek SKM Śródmieście z Forum Radunia. Początek peronu nowego przystanku znajdzie się na południowej krawędzi wiaduktu Armii Krajowej, a koniec na wysokości kościoła św. Trójcy i będzie miał 200 m długości.

Czytaj też: Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł

Natomiast w wykopie, którym biegną tory kolejowe w okolicy dawnej Gildii, widać dźwigi, koparki i ciężarówki. Wykonują one prace związane z modernizacją linii E65 z Gdyni do Warszawy na zlecenie PKP PLK.

Forum Radunia

Cała powierzchnia Forum Radunia ma zająć aż 5,5 hektarów. Przykrycie torów kolejowych betonową płytą o powierzchni 2,5 ha umożliwi postawienie na niej części obiektów handlowo-usługowych.

Pierwsze obiekty handlowe mają być otwarte w 2015 roku. Zakończenie budowy wszystkich obiektów zakładano na 2020 rok. Koszt inwestycji szacuje się na 800 mln złotych. Jest ona realizowana przez konsorcjum Multi Development oraz miasto Gdańsk, które wnosi grunty. Swój udział w projekcie ma też PKP.

Łączna powierzchnia najmu ma wynieść około 100 tys. m kw. Kompleks obejmie centrum handlowe, hotel, powierzchnie biurowe oraz Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.

Część handlowa Forum Radunia ma się zmieścić na 60 tys. m kw. Powierzchnia biurowa zajmie 26 tys. m kw. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, zajmą ponad 5,5 tys. m kw., a parkingi prawie 28 tys. m kw. Kompleks będzie wyróżniać się nowoczesnymi i śmiałymi rozwiązaniami urbanistycznymi. Jednym z nich będzie szklany dach, który przykryje znajdujący się w pobliżu Kanał Raduni na odcinku 120 m. Nieopodal powstaje nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • Roboty rzeczywiście ruszyły, to prawda. (5)

    • 75 11

    • i co z tego? kolejny garagamel w srodku miasta (1)

      • 10 21

      • lepiej coś takiego jak parking...

        • 11 5

    • symulacja pracy (2)

      Prawie rok czasu odcinek od Głównego do mostu przy U. Woj. obsługiwany jest jednym torem. Na dwóch pozostałych nic się nie działo.
      Jedno trzeba przyznać, że ci od Gildii świetnie pocięli i popruli teren. Ach i nowy pomost dla rur ma piękny kolorek. Teraz tam panuje zastój. Pewnie czekają zimy bo wtedy lany beton będzie droższy.
      Z "radością" przyjmuje wiadomość, że budowa przystanku Gdańsk-Śródmieście zaczyna się nie od sedna czyli mostu przy trasie WZ a jak zwykle dla tych "fachowców" od prucia tego co parę lat temu zrobiono czyli peronu 3 i wiaty na Gdańsk-Główny. Pewnie znowu zima i beton.
      Tak więc widać rękę "Pana". Koordynacja idealnie pasuje do wyciągania pieniążków. Chaos i sztuczne przedłużanie prac na wąskim gardle wjazdu na stacje.
      I niech nikt nie mówi, że coś tam musiało "dojrzeć" do dalszych prac bo rok czasu to objaw kompletnych matactw przy budowie torowiska. Ratowanie zasiedziałych decydentów w PKP to kolejny błąd aktualnie rządzących. No ale gdy ten Rząd właściwie tylko "kolegami" się zajmuje - to sukces.
      Pani Redaktor życzyłbym aby trochę się ruszyła zza biurka zanim napisze taki entuzjastyczny artykuł. I sięgnie do pamięci wzrokowej aby oceniać postęp na tym kilkusetmetrowym odcinku torowiska.

      • 4 7

      • palnij się w łeb (1)

        Przyszło Ci do głowy coś takiego jak proces projektowy? Wiesz ile czasu zajmuje projektowanie, proces pozwolenia na budowę, uzgodnień, projektu wykonawczego, przetargów? Dlatego dopiero teraz rusza budowa, matole.

        • 3 0

        • nie palnę sie :)

          Jak mogłeś poczytac - pisze o czasie gdy juz cały teren został popruty robotami a więc te wszytskie subiektywne przeszkody nie "grały" w tej zabawie roli. Jedynie ofermowatość i zła wola decydowały. Vide przebudowa peronu w Gdyni-Orłowie, geniuszu.

          • 0 0

  • Kolejny hiper powstanie? Czy cos z głową fajnego dla miasta? (12)

    Czy podniosą czynsze jak za lokale komunalne do bajońskich kwot na które mieszkańców najnormalniej nie stać? Płacą ale kosztem rodzin niestac ich na dojazdy komunikacją, wyzywienie,podstawowe artykuły...
    A władze?

    Czy wybudują wysokie bloki jak planują w Brzeźnie?

    Czy Szadółki bedą nadal śmierdzieć?

    Czy spalarnia Port serwis dalej jest zagrożeniem?

    • 22 66

    • te podwyższki czynszu to brak własciwego pilnowania budzetu miasta (2)

      budowa ECS i stadionu kosztuje wiec ściągają haracz z najbiedniejszych. Mało tego później na forach ich obrażają, mówiąc że to leserzy, nieroby itp i ze niech sobie kupia na wolnym rynku.

      Ale kto tak możę mówić?

      URZEDNIK? WYNAJĘTY PISACZFOROWY?

      bo chyba nie mieszkaniec miasta?

      • 5 25

      • jestem mieszkańcem miasta (1)

        i muszę płacić dużo więcej za wynajem niż mieszkańcy z komunałek.

        Dlatego dziwi mnie, że skarżą się, że czynsz poszedł w górę. Koszty utrzymania budynku są jakie są. Nie miałbym nic przeciwko temu, aby wyprzedano za część wartości mieszkania komunalne im lokatorom i niech sami o nie dbają. Zobaczą, że nie wychodzi to wcale tak tanio, jak sądzą. A wiadomo, że przy własności prywatnej udaje się zaoszczędzić dużo więcej niż przy komunalnej.

        • 28 2

        • Jeśli myślisz, że fakt, iż miasto jest właścicielem mieszkania w jakikolwiek sposób utrzymuje lokale komunalne to jesteś w błędzie. Wspólnotom ciężko jest nawet wymusić podniesienie funduszu remontowego o 2zł, a poszczególnych mieszkań miasto nie tyka. W przypadku wynajmu to właściciel jest odpowiedzialny za jego stan techniczny, w mieszkaniach komunalnych - lokator. Wykup mieszkania niczego nie zmienia.

          • 1 0

    • ja płacę więcej za wynajm pokoju niż taka rodzina za całe mieszkanie (7)

      więc może to jednak nie jest takie straszne?

      Przykro mi jeśli ktoś ma trudną sytuację. Jednak dlaczego akurat jeden człowiek ma coś od państwa dostać, a drugi nie? To jest równość? Sprawiedliwość? Solidarność?

      Nie. Co najwyżej - takie mamy prawo.

      • 28 3

      • skoro jest tak jak mówisz to nie narzekaj tylko płać rynkową cene za bilet komunikacji miejskiej, szkołę, przedszkole, służbę (6)

        zdrowia itd. Tam tez sie dokłądamy

        • 4 14

        • (3)

          szkoły komunikacja miejska i przedszkola to dobra wspólne. Chyba jest różnica w finansowaniu dobra wspólnego, a finansowaniem prywatnych osób?

          • 20 1

          • (2)

            ale przeciez ciebie stac wiec nie tłumacz sie dobrem wspólnym tylko płać rynkowo inaczej nie różnisz sie niczym od mieszkanców ktorych tak obrażasz. Żerujesz na innych

            • 4 17

            • Stać, ale jeżdżę i tak rowerem. Dzieci nie mam :(

              • 9 0

            • hehe

              Ty nie dokładasz bo... Cię przecież nie stać

              • 3 0

        • No i taniej by wyszło niż opłacanie tego przez urzędników. Popieram pomysł

          • 1 0

        • komunikacja miejska jak już ktos zauważył jest dla wszystkich

          Jeśli chciałbyś mieć analogię z mieszkaniami, to miasto powinno posiadać też hotele, gdzie nocka byłaby tańsza.

          Przyjeżdża biedniejszy turysta i może zamieszkać na tydzień w takim hotelu za pół ceny.

          Komunikacja miejska ma kilka funkcji. Jedną z nich jest zmniejszenie liczby samochodów na ulicach miast. Ja nie mówię, aby wyburzyć mieszkań komunalnych. Po prostu powinno ich być mniej i mieć charakter tymczasowy (np. dla ludzi, którzy tymczasowo - rok, dwa potrzebują pomocy - powód, pożar, zawalony dom) . Większość mieszkań komunalnych wyprzedać - nawet za 10% wartości.

          o dziwno, jak tylko ludzie nabędą takie lokum na własność zaczynają dbać tak o budynek jak i okolicę. Albo wtedy nie płacą podatków i po kilku latach są wyrzucani, a mieszkanie sprzedawane. tyle w teorii, rzeczywistość bywa bardziej różnoraka.

          • 10 0

    • jak masz za wysoki czynsz w mieszkaniu komunalnym to wynajmij mieszkanie na wolnym rynku

      I przestań jęczeć, że podnieśli ci czynsz jak i tak masz mieszkanie za pół darmo.

      • 18 3

  • Nie narzekam (2)

    ale kolejne centrum handlowe w budowie...

    • 33 10

    • ...ale jak będziemy mieć pieniądze aby w tych wszystkich centrach kupować, bo chyba to biorą pod uwagę skoro budują :)

      • 10 1

    • zawsze się znajdzie stary zbok i galerianka :)

      • 0 0

  • Ogłaszam ze zamówione pociągi Pendolino zaczną sie rozpędzać do szybkości końcowej wynoszącej 160km/h dopiero za zakrętem (2)

    widocznym na zdjęciu.

    • 24 6

    • (1)

      Nie mogą się tam rozpędzić do 160, tylko do 100/120, bo mamy jeszcze przejazdy drogowe na Oruni.

      • 11 1

      • Przecież nie napisałem jak długo będzie się rozpędzał;)

        • 6 3

  • Znów szkło i metal (7)

    Dlaczego wszystko co się buduje w Gdańsku jest teraz na jedno kopyto i to kopyto zupełnie nie związane z architekturą miasta? Czy te projekty nie mogłyby być ŁADNE? Bo póki co kilka budynków (plomba na Szerokiej, Madison, koszmarki pseudo-kamieniczki nad Motławą itd) psują swoim wyglądem klimat miasta... A przecież mogłyby istnieć ale i ładnie wyglądać, stosownie do historii i architektury miasta!

    • 26 33

    • Po co SKM Śródmieście? (6)

      Hodujemy naród ludzi, którzy nie chcą chodzić, chcą jeździć. Autem, pociągiem, czymkolwiek... Byle nie chodzić. Za parę lat Gdańszczanie będą wyglądać jak spasieni amerykanie na nibynóżkach!

      • 4 20

      • Mów za siebie, jak takiś sportowy to wyprowadź się na żuławy i chodź codziennie do pracy z buta 30km

        • 8 3

      • A byłeś w stanach czy tylko wiadomości i filmy oglądasz (1)

        W stanach gruba głównie jest biedota oraz murzyni żyjący na socjalach za lata niewolnicze.
        Pojedź do dużych miast i sprawdź, bo aby pracować w wielu firmach trzeba odpowiednio wyglądać i tu waga też jest ważna.

        • 10 1

        • Zapomniałes o mieszkańcach południa.

          O ile w Kalifornii czy NYC jest jak mówisz, to w Teksasie, zwłaszcza Huston niemal nie ma chudych ludzi.

          • 2 0

      • Co jak co, ale to prawda. Teraz ludzie mają pretensje że nie mogą dojechać pod same drzwi tylko muszą kawałek pociągnąć z buta (np narzekania odnośnie parkingu przy ZOO). Widać to także po miejscach parkingowych które są wolne a 50 metrów dalej na chodnikach stoją samochody. Ludzie zaczynają się zachowywać jakby mieli zanik mięśni. A wieczorami chodzą na spinning, crossfit czy inne cudo z angielską nazwą i udają sportowców.

        • 10 0

      • SKM śródmieście włącza ponownie do miasta stare przedmieście, górkę biskupią, dolne miasto

        Nie służy to tylko temu, aby przyjechać na Długą.

        Powiększa to wielce zakres Trójmiasta - definiowanego jako "15 minut pieszo od SKM/PKM".

        Ja bardzo popieram budowę kolejnych stacji SKM na południe Gdańska. Do Pruszcza SKM powinno jeździć co najmniej z taką częstotliwością jak do Rumi.

        • 5 1

      • no i dobrze!

        nie wiesz, że kto nie ma brzucha, ten słabo r*****?

        • 1 0

  • gdańskie KOSZMARKI... (3)

    Kolejna 9 -metrowa ściana ,a my już takie KOSZMARKI jak ECS czy Teatr Szekspirowski oglądamy za sprawka Budynia i Spóły.

    • 46 37

    • co palenie (1)

      opon rzuciło się na mózg.
      Musicie spróbować gdzieś indziej nieroby.
      W Gdansku nigdy nie będziecie rządzić pisomarionetki.

      • 12 14

      • nie wiem, co masz na myśli

        • 0 0

    • Poczekajmy. Kiedyś ludzie też nie lubili wyglądu wieży Eiffle'a

      Nie twierdzę, że tu musi być tak samo. Jednak warto pamiętać, że pewne rzeczy wymagają czasu, aby stać się kultowymi. Być może za 40 lat ECS zostanie uznane za idealne miejsce. Warto odwiedzić, zobaczyć od środka. Z zewnątrz wydaje się ciasne i ciemne, a tak naprawdę jest bardzo przestronne i jasne.

      Ja ze swoją oceną wstrzymam się do oficjalnego otwarcia. Jak zwiedzę, zobaczę całość to będę się tak silnie wypowiadał.

      Na dzień dzisiejszy jednak także sądzę, że forum Raduni powinno być wzorowane na architekturze Głównego Miasta.

      • 9 2

  • co z tym peronem nr 3?

    Bo tam coś zdanie jest niekompletne, a mnie to zaciekawiło.

    • 9 0

  • I tak naszego Infoboksu nie przebije

    • 32 6

  • Tak na marginesie należy dodać że linia kolejowa miała być gotowa na euro 2012 (11)

    Mieszkam w gdańsku i nie korzystam z autobusów tramwajów i kolei pomimo że wszyscy twierdzą ze mamy to na światowym poziomie.
    kilka dni temu jechałem linią autobusową 210 na lotnisko i pomimo rześkiego poranka w autobusie śmierdziało i było duszno. Kierowca nie uruchomił wentylacji szyby zaparowane i ogólny smrodek współpasażerów robotników budowlanych.
    linie tramwajowe w gdańsku są tak powolne że przemieszczanie się nimi między dzielnicami to marnowanie życia. Oliwa - centrum to w porywach 40minut autem 7-10 zgodnie z przepisami!
    ogólnie gdańska komunikacja to latem plus 30 zimą minus 10 do tego duszno i chorobliwie.
    od czasu gdy nie korzystam z usług ztm gdańsk i ich dusznych autobusów nie choruję i nie przeziębiam się.
    a pociągi to już nie muzeum tylko epoka dinozaurów! Historycy mogą doktoraty pisać w czasie podróży o warunkach transportu pasażerskiego we wczesnym prlu.
    ipn się powinien tym zająć.

    pozdrowienia dla towarzyszy z po
    czy zrobicie cokolwiek ze smrodem z szadółek
    wyziewami z portservice
    pyłami i wyciekami z hałdy fosfogipsów

    zanim wszyscy gdańszczanie będą się leczyć u onkologów?

    • 36 32

    • (6)

      JAK Był rześki poranek i nie była włączona klima i było duszno to otwiera się okno. Samo sie nie otworzy.
      W ogole komumnikacja jest chorobogenna ze wzglęu na obrót ludzi.

      • 6 3

      • jedno okno nie załatwi smrodu i wyziewów ze 100 pasażerów (1)

        co miał chodzić i okienka wszystkie otwierać?

        Jesteś totalnym idiotą lub kierowcą autobusu

        • 7 2

        • ja jeżeli jest mi duszo to TAK otwietam wszytskie okna i sam jesteś IDIOTA !

          • 4 2

      • wogole to tylko gdańska (2)

        brudne autobusy z zakurzonymi fotelami wyciapanymi szybami i zaduchem bo wentylacji nikt nie włączy a o klimatyzacji zapomnij.
        Filtry kabinowe w autobusach sa tak brudne że zwisają z nawiewów farfocle na zewnątrz czy to nie jest karalne

        • 4 5

        • W ogóle to piszę się rozłącznie (1)

          • 3 0

          • pisze bez ę i w ogóle to rozdzielnie nie rozłącznie - nie ma takiego słowa

            • 2 0

      • Klamki były zablokowane same się zablokowały

        • 0 0

    • Myślę, że z Oliwy na Główny to dużo rozsądniej jechać SKM (1)

      Jeśli natomiast chcesz jeździć do pracy z Gdańska Głównego do Gdyni Gł. to nie ma szans, by w godzinach szczytu wyprzedzić samochodem SKM (jeśli jedziesz z legalną szybkością).

      Jest tylko jedno ale - trzeba mieszkać w Trójmieście (def. "do 15 minut od SKM"). Jeśli się mieszka pół godziny lub więcej od SKM, to zdecydowanie przestaje mieć sens.

      Uroki miasta. Często wada jest zaletą - żyjesz w centrum (głośniej, drożej, ciaśniej), ale żyje Ci się łatwiej (szybciej się przemieszczasz po mieście, do sklepu możesz iść pieszo 5 minut, masz blisko kino, kluby, kawiarnie, restauracje.

      Mi się bardzo podoba, że wreszcie coś się ruszyło z Dolnym Wrzeszczem i Dolnym miastem. Szkoda, że równocześnie nic nie planuje się z Podwalem oraz zbudowano drugie przez środek Górnego Wrzeszcza. :/

      • 7 2

      • SKM z cebulakami no dzięki ale ja w pracy nie mogę śmierdzieć

        i to nie jest moje widzi misie tylko szefa.

        • 0 0

    • Ty chyba już się leczysz (1)

      na glejaka mózgu - pajacyku ze szczurogrodu

      • 1 1

      • brafo gdańsk :-)

        wy towarzysze z PO to albo twierdzicie że ten kto pisze prawdę jest z PIS albo z innego miasta którego nie lubicie :-).
        Takie schematy się już ograły i zapewniam ciebie że bycie Gdańszczaninem w 1 pokoleniu nie uprawnia ciebie do traktowania innych per noga bo jesteś zwykłym wiejskim burkiem który w wyniku działań innych towarzyszy z PZPR zamieszkał w wielkim mieście. Zapytaj taty on ci opowie o awansie społecznym który go spotkał. Gdyby nie komuniści takich jak ty by tu nie było bo nie stać by było twoich rodziców z proletariatuy na przyjazd do Gdańska nie wspominając o dłuższym pobycie tutaj.

        • 0 0

  • Ubędzie bezpłatnych miejsc parkingowych, przybędzie sklepów... (1)

    Wolę parking od następnego sklepu

    • 28 9

    • Spokojnie, jeśli będzie tam centrum handlowe, to i parkingi zrobią

      Poza tym - nie zawsze i nie wszędzie trzeba jechać samochodem.

      Co innego na duże zakupy, ale do kina czy restauracji można się przejść / rower / SKM / ZKM.

      Życie w mieście daje możliwość, aby nie zawsze wsiadać do samochodu. I to jest zaleta miasta - nie wada. Mieszkałem dlugo w miejscu, gdzie trzeba było posiadać samochód, aby móc się przemieszczać i to nie jest wcale nic fajnego.

      Choć niestety nad komunikacją publiczną w Gdańsku trzeba jeszcze popracować.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane