• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontują tory, stawiają fundamenty, tną kładkę - prace na Targu Siennym i Rakowym

Katarzyna Moritz
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W wykopie torowiska przy dawnej Gildii praca wre. Jednocześnie muszą swoje działania skoordynować budowlańcy Forum Radunia, przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy. W wykopie torowiska przy dawnej Gildii praca wre. Jednocześnie muszą swoje działania skoordynować budowlańcy Forum Radunia, przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy.

Amerykański fundusz Blackstone ma zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie holenderskiej spółki Multi Corporation, która w Gdańsku buduje Forum Radunia. Tymczasem na placu budowy praca wre. Są tam nie tylko budowlańcy od Forum Radunia, ale też przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy.



Zgoda Komisji Europejskiej, by amerykański fundusz Blackstone przejął holenderską spółkę Multi, stała się faktem. O zamiarach funduszu informowaliśmy już na początku lipca. Holenderska spółka działa w 14 krajach, w tym w Polsce jako Multi Development. Komisja Europejska właśnie zgodziła się na to przejęcie.

Spodziewane zmiany w akcjonariacie korporacji nie ograniczają aktywności polskiego oddziału Multi Development, który buduje w Gdańsku centrum handlowo-usługowe Forum Radunia o powierzchni ok. 100 tys. m kw.

Od początku sierpnia na placu budowy, czyli na terenie dawnej Gildii, na targach Rakowym i Siennym zobacz na mapie Gdańska działa spółka Awbud, która przygotowuje się do wykonania części prac związanych z przykryciem torów kolejowych betonową płytą oraz przejścia podziemnego pod ul. Okopową do nowego - także dopiero powstającego - przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.

Awbud przygotowuje się do wykonania fundamentów, które mają powstać do końca listopada. Stanie na nich wysoka, dziewięciometrowa ściana o długości ponad 300 m. Powstanie ona wzdłuż ul. 3 Maja oraz wzdłuż przyszłego przebiegu toru nr 2, który w ramach modernizacji linii E65 kładzie spółka PKP PLK. Kolejne dwie ściany powstaną do grudnia 2014 roku: jedna od strony Gildii, a druga między torami PLK, które powstaną w ramach przedłużenia linii nr 250 do peronu SKM Śródmieście.

Czy odczuwasz uciążliwość prac przy budowie?

Czytaj też: Forum Radunia: czas na przykrycie torów.

Takie prace wymagają wspólnego ustalania planów i harmonogramów Forum Radunia z PKP SKM i PLK. Bo także z początkiem sierpnia konsorcjum Rajbud i Dekpol wkroczyło z pracami związanymi z budową przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Inwestycja będzie kosztować 80 mln zł.

- Prace trwają w tym momencie na peronie trzecim stacji Gdańsk Główny. Przygotowujemy się tam do rozbiórki wiaty i peronu. Prace te, prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków, będą się rozwijały z dnia na dzień. Niektóre elementy zostaną poddane renowacji i ponownie zainstalowane w wiacie. W ciągu kilkunastu dni rozpoczniemy też rozbiórkę peronu - zapowiada Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM.

Dlaczego zdecydowano o rozbiórce tego peronu? By można było przedłużyć tory kolejowe do powstającego przystanku SKM Śródmieście, najpierw trzeba odciąć peron nr 3 od dworca Gdańsk Główny (będzie on peronem wyspowym).

W weekend ruszyły prace przy wiadukcie wzdłuż al. Armii Krajowej.

- Najpierw będą odcinane wypusty na wiadukcie, następnie pojawią się koparki i ciężarówki, które rozpoczną wywożenie nadmiaru ziemi po to, by dojść do poziomu, na którym powstanie podpora pod przyszłą płytę dwóch wiaduktów [północny i południowy, po jednej i drugiej stronie tego istniejącego - red.] - wyjaśnia Lignowski.

Pod istniejącym wiaduktem powstanie także tzw. pasarella, która połączy przystanek SKM Śródmieście z Forum Radunia. Początek peronu nowego przystanku znajdzie się na południowej krawędzi wiaduktu Armii Krajowej, a koniec na wysokości kościoła św. Trójcy i będzie miał 200 m długości.

Czytaj też: Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł

Natomiast w wykopie, którym biegną tory kolejowe w okolicy dawnej Gildii, widać dźwigi, koparki i ciężarówki. Wykonują one prace związane z modernizacją linii E65 z Gdyni do Warszawy na zlecenie PKP PLK.

Forum Radunia

Cała powierzchnia Forum Radunia ma zająć aż 5,5 hektarów. Przykrycie torów kolejowych betonową płytą o powierzchni 2,5 ha umożliwi postawienie na niej części obiektów handlowo-usługowych.

Pierwsze obiekty handlowe mają być otwarte w 2015 roku. Zakończenie budowy wszystkich obiektów zakładano na 2020 rok. Koszt inwestycji szacuje się na 800 mln złotych. Jest ona realizowana przez konsorcjum Multi Development oraz miasto Gdańsk, które wnosi grunty. Swój udział w projekcie ma też PKP.

Łączna powierzchnia najmu ma wynieść około 100 tys. m kw. Kompleks obejmie centrum handlowe, hotel, powierzchnie biurowe oraz Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.

Część handlowa Forum Radunia ma się zmieścić na 60 tys. m kw. Powierzchnia biurowa zajmie 26 tys. m kw. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, zajmą ponad 5,5 tys. m kw., a parkingi prawie 28 tys. m kw. Kompleks będzie wyróżniać się nowoczesnymi i śmiałymi rozwiązaniami urbanistycznymi. Jednym z nich będzie szklany dach, który przykryje znajdujący się w pobliżu Kanał Raduni na odcinku 120 m. Nieopodal powstaje nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • oto właśnie Polska....

    Po cholerę Nam kolejne centrum handlowe ? ^.-

    • 6 5

  • to co na fotce to nie PLK

    tylko firma ktora buduje fundamenty pod mur . Toru nr 2 nie mozna polozyc dopuki ta spolka nie zejdzie z terenu.. Gdyby nie oni tor dawno juz by lezal... ale trudno trzeba poczekac... szkoda tylko ze ktos nie sprawdzil kto co robi ...

    • 2 0

  • ...

    Ale sonda dotyczy ona artykułu, czy prac przed moim blokiem.

    • 3 0

  • Dzięku Bogu, że nie bedzie to kolejny zardzewiały blaszak

    • 0 0

  • Widzicie ten wiadukt?

    Kiedyś gdy go stawiali , właściewie to już stał , ale pozostały pod nim jeszcze podpory , takie tam konstrukcje z rur osadzone na kłodach z drewna, no więc idę od strony zarobaczonego UM alejką biegnącą na wzniesieniu przy torach i oglądam niedawno zasadzone drzewka...

    Bałem się o te drzewka , że chuligani albo wiatr je połąmią , cieszyłem się każdego roku widząc jak " mężnieją..."

    Wycieli je niedawno, jak wszystko z czym mam wspomnienia...

    no ale ja nie o tym, - idę więc tą asfaltową alejką, mijam budynek dawnej przychodni a o której nie macie pojęcia , vis a vis górki i dawnego PKS i nagle...

    mnie przypiliło!

    Nie doszedłbym nigdzie dalej aniżeli pod widoczny na foto wiadukt!

    Wspomniane wyżej kłody idealnie nadawały się na deskę sedesową...

    Siedziałem tam w ciszy, nikt akurat nie palił tam ogniska ani nikt nie skakał na pociągi, nikt też nie zbierał rudy do proc , była cisza byłem sam.

    Siedziałem krótko na tej desce sedesowej ale zdążyłempomyśleć o tych co tu przedemną... a niewielu ich było bo dziurę pod wiaduktem poszerzyli niedawno, jakby za nas i dla nas...

    Wspomniałem o ognisku niedawnym i dwóch młodszych kolegach, któzy także poszli wówczas za potrzebą a zapytani:

    Czym się podtarłeś? Odrzekli:

    - Kamieniami...

    - Niczym...

    Takie były i są czasami czasy i pory ale i to nie jest najważniejsze, ważniejsze o niebo jest to, że pisać można o wszystkim i z wszystkiego wyciągać wnioski i doświadczenia albo i Słowo które warto przekazać innym a ja zamiast powyższe czynić marnuję tutaj z wami czas.

    Mój cenny czas, którego pozostało tak niewiele...

    Bywajcie zdrowi!

    • 1 2

  • W lewym górnym rogu tego zdjęcia z 42-3 lata temu też pracowali przy torach...

    i klawisz zastrzelił więźnia...

    Może tak byście odkopali tą sprawę i przybliżyli ją czytelnikom...?

    • 0 2

  • WOW!

    czyli jak sie chce to mozna-wreszcie te stare grzyby od wiecowania i pustego przemawiania odchodza w niepamiec

    • 0 0

  • a może by tak o jeden teatr więcej wybudować, nie tylko te sklepy? albo jakąś fajną galerię, muzeum?
    ehhh...lubię zakupy, ale to chyba już przesada.
    (koro mają budować kolejne centrum to proszę o new looka!)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane