• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontują tory, stawiają fundamenty, tną kładkę - prace na Targu Siennym i Rakowym

Katarzyna Moritz
28 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W wykopie torowiska przy dawnej Gildii praca wre. Jednocześnie muszą swoje działania skoordynować budowlańcy Forum Radunia, przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy. W wykopie torowiska przy dawnej Gildii praca wre. Jednocześnie muszą swoje działania skoordynować budowlańcy Forum Radunia, przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy.

Amerykański fundusz Blackstone ma zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie holenderskiej spółki Multi Corporation, która w Gdańsku buduje Forum Radunia. Tymczasem na placu budowy praca wre. Są tam nie tylko budowlańcy od Forum Radunia, ale też przystanku SKM Śródmieście i modernizacji linii kolejowej E65 z Gdyni do Warszawy.



Zgoda Komisji Europejskiej, by amerykański fundusz Blackstone przejął holenderską spółkę Multi, stała się faktem. O zamiarach funduszu informowaliśmy już na początku lipca. Holenderska spółka działa w 14 krajach, w tym w Polsce jako Multi Development. Komisja Europejska właśnie zgodziła się na to przejęcie.

Spodziewane zmiany w akcjonariacie korporacji nie ograniczają aktywności polskiego oddziału Multi Development, który buduje w Gdańsku centrum handlowo-usługowe Forum Radunia o powierzchni ok. 100 tys. m kw.

Od początku sierpnia na placu budowy, czyli na terenie dawnej Gildii, na targach Rakowym i Siennym zobacz na mapie Gdańska działa spółka Awbud, która przygotowuje się do wykonania części prac związanych z przykryciem torów kolejowych betonową płytą oraz przejścia podziemnego pod ul. Okopową do nowego - także dopiero powstającego - przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.

Awbud przygotowuje się do wykonania fundamentów, które mają powstać do końca listopada. Stanie na nich wysoka, dziewięciometrowa ściana o długości ponad 300 m. Powstanie ona wzdłuż ul. 3 Maja oraz wzdłuż przyszłego przebiegu toru nr 2, który w ramach modernizacji linii E65 kładzie spółka PKP PLK. Kolejne dwie ściany powstaną do grudnia 2014 roku: jedna od strony Gildii, a druga między torami PLK, które powstaną w ramach przedłużenia linii nr 250 do peronu SKM Śródmieście.

Czy odczuwasz uciążliwość prac przy budowie?

Czytaj też: Forum Radunia: czas na przykrycie torów.

Takie prace wymagają wspólnego ustalania planów i harmonogramów Forum Radunia z PKP SKM i PLK. Bo także z początkiem sierpnia konsorcjum Rajbud i Dekpol wkroczyło z pracami związanymi z budową przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Inwestycja będzie kosztować 80 mln zł.

- Prace trwają w tym momencie na peronie trzecim stacji Gdańsk Główny. Przygotowujemy się tam do rozbiórki wiaty i peronu. Prace te, prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków, będą się rozwijały z dnia na dzień. Niektóre elementy zostaną poddane renowacji i ponownie zainstalowane w wiacie. W ciągu kilkunastu dni rozpoczniemy też rozbiórkę peronu - zapowiada Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM.

Dlaczego zdecydowano o rozbiórce tego peronu? By można było przedłużyć tory kolejowe do powstającego przystanku SKM Śródmieście, najpierw trzeba odciąć peron nr 3 od dworca Gdańsk Główny (będzie on peronem wyspowym).

W weekend ruszyły prace przy wiadukcie wzdłuż al. Armii Krajowej.

- Najpierw będą odcinane wypusty na wiadukcie, następnie pojawią się koparki i ciężarówki, które rozpoczną wywożenie nadmiaru ziemi po to, by dojść do poziomu, na którym powstanie podpora pod przyszłą płytę dwóch wiaduktów [północny i południowy, po jednej i drugiej stronie tego istniejącego - red.] - wyjaśnia Lignowski.

Pod istniejącym wiaduktem powstanie także tzw. pasarella, która połączy przystanek SKM Śródmieście z Forum Radunia. Początek peronu nowego przystanku znajdzie się na południowej krawędzi wiaduktu Armii Krajowej, a koniec na wysokości kościoła św. Trójcy i będzie miał 200 m długości.

Czytaj też: Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł

Natomiast w wykopie, którym biegną tory kolejowe w okolicy dawnej Gildii, widać dźwigi, koparki i ciężarówki. Wykonują one prace związane z modernizacją linii E65 z Gdyni do Warszawy na zlecenie PKP PLK.

Forum Radunia

Cała powierzchnia Forum Radunia ma zająć aż 5,5 hektarów. Przykrycie torów kolejowych betonową płytą o powierzchni 2,5 ha umożliwi postawienie na niej części obiektów handlowo-usługowych.

Pierwsze obiekty handlowe mają być otwarte w 2015 roku. Zakończenie budowy wszystkich obiektów zakładano na 2020 rok. Koszt inwestycji szacuje się na 800 mln złotych. Jest ona realizowana przez konsorcjum Multi Development oraz miasto Gdańsk, które wnosi grunty. Swój udział w projekcie ma też PKP.

Łączna powierzchnia najmu ma wynieść około 100 tys. m kw. Kompleks obejmie centrum handlowe, hotel, powierzchnie biurowe oraz Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.

Część handlowa Forum Radunia ma się zmieścić na 60 tys. m kw. Powierzchnia biurowa zajmie 26 tys. m kw. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, zajmą ponad 5,5 tys. m kw., a parkingi prawie 28 tys. m kw. Kompleks będzie wyróżniać się nowoczesnymi i śmiałymi rozwiązaniami urbanistycznymi. Jednym z nich będzie szklany dach, który przykryje znajdujący się w pobliżu Kanał Raduni na odcinku 120 m. Nieopodal powstaje nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • Dlaczego nie koleją? (3)

    Nie jestem w stanie zrozumieć jednej rzeczy, prace odbywają się tuż przy torze kolejowym.. dlaczego ziemia nie jest wywożona koleją tylko znowu ciężkie ciężarówki będą Ciąć przez centrum Gdańska niszczyć drogi i zwiększać ruch... Czy tak ciężko jest pomyśleć / wymusić na inwestorze mniej uciążliwy sposób prowadzenia prac.

    • 3 6

    • Masz racje, ale

      Z powodu prac na kolei, aby teraz nią wywozić trzeba by poczekać na zakończenie remontu torów do Tczewa. Potem należałoby zbudować kolejne tory z bocznicą, bo przecież nie może być mowy o ładowaniu na torach używanych obecnie.
      Noi pytanie najważniejsze, gdzie ta ziemia idzie i czy są tam tory.

      • 6 0

    • Problem w tym że tam nie ma torów ;)
      Jest tylko jedna trasa po której osobowe lecą.
      Reszta w przebudowie

      • 7 0

    • Bo z racji remontu torów dalekobieżnych, już teraz jest na nich bardzo ciasno.

      Dodatkowy pociąg, zaczopuje je ostatecznie. No i tego urobku nie ma aż tyle by było to opłacalne. Taki pociąg musiałby tam stać kilka dni, zanim byłby całkowicie pełny. A wtedy plułbyś na to, że sparaliżowano cały transport kolejowy.

      • 6 0

  • szkoda ze w tym forum radunia lub obok nie pomysleli o jakims fajnym basenie ! hm, polska ! (2)

    • 7 14

    • Byłem w paru krajach i nie spotkałem sie z: basenem w takich miejscach.

      • 9 1

    • polskim basenie z gronkowcem

      • 3 1

  • Gdansk nie potrzebuje aguaparku i basenow licza sie muzea i cieple posadki dla kolesi (1)

    • 5 11

    • Problem w tym, że wbrew pozorom prowadzenie aquaparku jest nie opłacalne

      Bo gdyby było opłacalne mielibyśmy ich od zatrzęsienia. Koszty są zbyt wielkie w porównaniu z zyskami, a z powodu, że mamy mało ciepłych dni to za ogrzanie wody płaci się słono.

      Z otwarciem basenów też chętnych brak.

      • 7 0

  • Gildia (1)

    Powiem szczerze że nawet mi trochę brakuję tej Gildii. To był taki fajny bazarek gdzie można było znaleźć nawet fajne ciuchy! A teraz gdzie nie pójdziesz wszędzie to samo i tak samo ułożone. Bardzo byłoby miło gdyby choć niektórzy sprzedawcy z Gildii wrócili i otworzyli swoje stoiska w tym CH. Oczywiście nie byłoby mowy o takim "śmietniku" jak na Gildii, że przejście było ledwo ledwo bo stoisko wystawało aż na korytarzu.

    • 6 10

    • Zgadzam się, że trochę brakuje.

      Gildia powinna być przeniesiona w miejsce z dobrą lokalizacją, a nie do centrum chrobrego, gdzie ciężko trafić. Mogliby ją otworzyć np przy jakimś przystanku PKM.

      • 1 1

  • Będzie ciekawie ?

    Trybunał Konstytucyjny rozpatrzy skargę obywatelską złożoną przez Romana Giertycha na art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
    Artykuł 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną stanowi, że za bezprawne treści umieszczone np. na forum serwisu jego właściciel nie ponosi odpowiedzialności, o ile o nich nie wie albo je usunął, kiedy się o nich dowiedział. W takiej sytuacji osoba szkalowana może jedynie ścigać autorów internetowych wpisów. Roman Giertych zaskarżył tę podstawę prawną do Trybunału Konstytucyjnego. Jego skarga to wynik przegranej przez niego sprawy z 2010 roku. Prawnik wytoczył proces wydawnictwu Ringier Axel Springer Polska, właścicielowi strony internetowej Fakt.pl, na której pod artykułem Giertych chce odebrania immunitetu Kaczyńskiemu pojawiły się inwektywy kierowane bezpośrednio w jego stronę. Sądy obu instancji orzekły, że wydawca nie jest za nie odpowiedzialny.

    Giertych postanowił wtedy skierować skargę do TK, która została przyjęta do rozpoznania. Zależy mi przede wszystkim na tym, by wydawcy gazet internetowych zarejestrowanych w sądach jako serwis internetowy byli odpowiedzialni za komentarze pod artykułami, tak samo jak redaktorzy gazet papierowych ponoszą odpowiedzialność za treści listów czytelników publikowanych przez nich na ich łamach podkreśla Giertych.

    Piotr Waglowski, autor serwisu prawniczego Vagla.pl, dyskusję na temat ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną podnosił wielokrotnie. - Trzeba stworzyć zasady, które będą równoważyły interes ekonomiczny, możliwości logistyczne, jednak przede wszystkim ochronę innych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Bo każdej jednostce przysługuje prawo do dobrego imienia, ochrony dóbr osobistych tłumaczy Waglowski.

    Waglowski sądzi, że zainteresowanie mediów sprawą Giertycha, a także samą skargą złożoną do TK przez rozpoznawalnego prawnika może przyczynić się do odpowiedniej reakcji rządu w tej sprawie.

    Gazeta Wyborcza, która o sprawie poinformowała na swoich łamach, podkreśla, że skarżoną ustawę rząd wkrótce zamierza zmienić. W projekcie, nad którym pracują politycy, określa się sposób, w jaki internauci będą mogli zgłaszać wydawcom naruszające prawo wypowiedzi. "Gazeta" podkreśla, że projekt nie znosi ochrony prawnej właścicieli serwisów za bezprawne treści, o których oni nie wiedzieli.

    • 1 4

  • Pomijając już aspekt urbanistyczno-architektoniczny tego tworu, (4)

    to nie podzielam optymizmu inwestorów w kwestii opłacalności tej inwestycji. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda ładnie - środek miasta, dojazd i dojście z każdej strony i na wszystkie sposoby. Proszę jednak zwrócić uwagę na kilka czynników; ceny za wynajem z pewnością będą wysokie (poniesione nakłady, centrum miasta itp.), a dojazd (wbrew pozorom) będzie mocno nieciekawy. Szczerze wątpię, aby zmotoryzowana część narodu przesiadła się masowo z torbami pełnymi zakupów, do - zatłoczonych zwykłe popołudniami - tramwajów i skmek). To samo tyczy się pracowników biur - część z nich, choćby z racji charakteru swej pracy, będzie wciąż poruszać się samochodem. Będą więc korki i to duże. Klient mając do wyboru: kupić to samo w centrum i odstać swoje, albo bliżej miejsca zamieszkania - wybierze to drugie. Na lokalną klientelę bym się raczej nie nastawiał; Głównie Miasto to w dużej części starsi ludzie, Biskupia Górka i Dolne Miasto generalnie odpadają, a wszystkie przylegające dzielnice mają już swoje centra. W rezultacie minie trochę czasu i po pierwszych zachwytach mogą tam pozostać albo bardzo drogie sklepy (takie są ponoć planowane), na które stać będzie nielicznych (głównie hotelowych gości, jak sądzę), albo masówka, czyli rozmaite biedronki, rossmanny, banki itp. Wcale nie przesądzałbym też, czy to nowe centrum zrobi aż taką konkurencję Madisonowi (a takie są zapewne nadzieje inwestora. Jeśli dołożymy do tego nadciągający dużymi krokami kryzys i szybko rosnącą inflację, to może się okazać, że widoki na sukces są mocno przesadzone. Kino i hotel mogą wypalić, chociaż ja osobiście wybrałbym któryś z hoteli bardziej na uboczu, bez wieczornego zgiełku pod oknami. Gdy minie już pierwszy magnes nowości, miejsce to może zamienić się w, zapełniający się jedynie popołudniami, bajzel w środku miasta, gdzie głównymi atrakcjami będą zapaszek z Raduni, małoletnie prostytutki i ochrona przeganiająca śpiących panów z ławek. Parę drzewek i trawników nie zrobi z tego miejsca uczęszczanego parku. Reasumując: wróżę City Forum 2 w skali Makro i nawet liczę na porażkę tego przedsięwzięcia, bo może to w końcu otworzyć oczy władzom miasta, inwestorom i choć trochę nauczyć, czego nie powinno się budować w centrum. Szkoda tylko, że straci na tym miasto, czyli my wszyscy.

    • 20 7

    • tam będą ciuszki po tysia za szmatkę, żarełko dla bydełka, perfumki,

      to co można wynieść w torebce koniecznie z logo firmy:)
      i pójść na exclusiv tramwaj lub klimatyzowaną SKM-kę...

      • 5 2

    • Bla bla bla, jęki o błahostkach. (1)

      Prawdziwym problemem jest to, że nie będzie kto miał tam wydawać pieniędzy. Jedyne miejsca pracy jakie powstają, to handel detaliczny. Za psie pieniądze przy których nie starczy na rachunki. Więc kto będzie tam wydawał swoje?? Powstawanie tylko takich miejsc "pracy" oznacza bankructwo. Hydra sama sobie łepetynę ucina. Klienci takich sklepów nie mogą być sprzedawcami, a tylko taką mają perspektywę.

      • 5 3

      • Ja tam chętnie z tego będę korzystał

        I na pewno będzie takich jak ja wielu, którym starcza od 1 do 1 i jeszcze zostaje.

        • 2 6

    • Mylisz funkcje

      To centrum nie ma pełnić roli hipermarketu do którego jedziesz aby się obkupić i wyjść z pełnymi siatami.

      To ma być centrum w którym zjesz, kupisz trochę rzeczy i tyle. Czyli wyjdziesz z jedną dwiema siatkami. Np wracając z pracy coś sobie kupisz i tyle. Albo weźmiesz na zakupy rodzinę, więc nie ma problemu.
      Mają być parkingi więc też nie powinno być problemu.

      Zawsze można zaparkować przy przystanku i podjechać komunikacją. Tak się robi na zachodzie i jakoś nikt z tym problemów nie ma.

      • 4 3

  • Architektonicznie to Forum Raduni jest za..iście PRZECIĘTNE!

    Na żabiance było by ok, ale nie w centrum.

    • 10 4

  • Hmm... konsorcjum Rajbud

    Będzie jak w raju czy jak w ... budzie?;)

    • 11 2

  • Czytam te wpisy i nie mogę wyjść z podziwu ile w Naszym Mieście mieszka ciemnogrodu. (2)

    Budują-źle, nie budują-niedobrze. Jak się nie podoba to się na wiochę wyprowadźcie.

    • 12 11

    • Ale nie taki zbędny szajs.

      Ludzie będą chodzić i patrzeć. Chyba, że przyjmą uśmiechy za walutę.

      • 1 3

    • a czy nie mozna poza ceną brac pod uwagę jakości?

      i ładnosci?

      • 2 0

  • nie narzekajcie (4)

    Prawdą jest ze gdansk zmienia sie na lepsze i badzmy z niego dumni. Inwestycje takie jak ta przyciagna wielu ludzi m.in. Z zagranicy. Nowy terminal w gdansku na lotnisku. PKM, nowe linie tranwajowe, nowe tramwaje, nowa walowa, nowe sciezki rowerowe, nowe CH na przeciwko galerii. To sa miejsca ktore pikazuja ze gdansk jest w polsce a nie prl. Jesli ktps ma uczulenie na ludzi niech wyjedzie na wies. To jest juz metropolia. Coraz lepiej sie zyje w gdansku. Malo jest parkow niestety ale za to sa zbiorniki retencyjne czysciutkie i tam mozna posiedziec. P.s szkoda ze buduja muzeum II WS na walowej zamiast np s
    Dworca autobusowego z prawdziwego zdarzenia. Ale lepsze to niz wstretny plac.

    • 15 7

    • Jak porównam z przedwojennym, to jednak na gorsze. (3)

      • 6 7

      • pamiętam, w 45-tym... (1)

        :)

        • 3 3

        • a za Napoleona...

          • 3 3

      • ^ 300 letni Wampir!

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane