• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewitalizacja Dolnego Miasta. Wykonawca zamyka ulice

Maciej Naskręt
2 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ulica Wróbla na Dolnym Mieście, która również została objęta pracami rewitalizacyjnymi. Ulica Wróbla na Dolnym Mieście, która również została objęta pracami rewitalizacyjnymi.

3 marca nastąpi całkowite zamknięcie jezdni zlokalizowanych w ulicach: Dolnej zobacz na mapie Gdańska i Śluza zobacz na mapie Gdańska. To początek prac przy rewitalizacji Dolnego Miasta. W sobotę zmienił się rozkład kursowania autobusów miejskich w tej części miasta.



Ulice Dolnego Miasta, które przejdą metamorfozę. Ulice Dolnego Miasta, które przejdą metamorfozę.
Kierowców i mieszkańców Dolnego Miasta czeka trudne półtora roku. Rusza rewitalizacja ulic w tej dzielnicy, która potrwa do połowy 2015 r. Inwestorem przedsięwzięcia jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą - firma budowlana Skanska, która za prace zainkasuje 23,9 mln zł.

- Planujemy w pierwszych dniach marca spotkanie z wykonawcą na budowie - organizujemy tzw. radę budowy, na której m.in. omówimy przygotowanie do robót - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Zamknięcie dróg zlokalizowanych przy ulicach: Dolnej i Śluza, z wyłączeniem skrzyżowań, potrwa około trzech miesięcy. Czasowe utrudnienia związane są z rozbiórką istniejącej nawierzchni oraz wykonaniem nowej. W tym czasie wykonawca równolegle rozpocznie prace izolacyjne murów fundamentów budynków, na których realizację przeznaczono pięć miesięcy. Roboty izolacyjne obejmą kolejno następujące budynki: od 4 marca, Dolna 3 i Dolna 4, następnie od Łąkowej 12 do Łąkowej 34, Dolna 10A i Łąkowa 10.

Prace drogowe na Dolnym Mieście poprzedziła wycinka drzew. Film czytelnika.

Na czas zamknięcia ulic zlokalizowane na nich przystanki autobusowe zostaną przeniesione na ulicę Kamienna Grobla.

Kolejne etapy

Projekt został podzielony na kilka etapów. Po zakończeniu pierwszego z nich pracownicy Skanska rozpoczną prace przy ulicach Łąkowej i Wróblej. Ta część realizacji związana będzie z zamknięciem prawej nitki ul. Łąkowej oraz ul. Wróblej. Następne działania związane będą kolejno z zamknięciem ul. Toruńskiej, Kurzej, Kieturakisa, Radnej oraz lewej nitki ul. Łąkowej.

Zobacz panoramę Dolnego Miasta. Film archiwalny.

- Wprowadzenie czasowych zamknięć na poszczególnych odcinkach dróg jest konieczne ze względu na specyfikę prowadzonych w tym miejscu prac. O wszelkich utrudnieniach będziemy z wyprzedzeniem informować mieszkańców - mówi Anna Bystry, menadżer projektu z firmy Skanska.

Zakres prac

Zadanie związane z rewitalizacją Dolnego Miasta polega przede wszystkim na wykonaniu nowej nawierzchni ulic oraz ciągów pieszo-jezdnych wraz z miejscami postojowymi. Prace obejmą wykonanie alejek pieszych w ciągu ul. Łąkowej, Wróblej oraz Dolnej. Przebudowane (do wysokości cokołów) zostaną również elementy 31 budynków mieszkalnych przylegających bezpośrednio do pasów drogowych.

Wizualizacja rewitalizacji Dolnego Miasta.

Dzięki rewitalizacji w przestrzeni miejskiej pojawią się ławki oraz dodatkowe oświetlenie uliczne. Mieszkańcy zyskają więcej zieleni oraz alejki z nowo nasadzonymi drzewami. Przebudowane zostaną także sieci podziemne: wodociągowa, sanitarna, wodna oraz kanalizacji deszczowej.

Utrudnienia w ruchu komunikacji miejskiej
Od 1 marca 2014 r. zostaną zamknięte dla ruchu ulice: Śluza od ul. Łąkowej do ul. Kamienna Grobla oraz Dolna od ul. Jaskółczej do ul. Kamienna Grobla. Zmiany te związane są z realizowaną na tym terenie inwestycją budowlaną.

Od 1 marca 2014 r., począwszy od pierwszych kursów linii dziennych 111 i 120, zostaną wprowadzone następujące zmiany: linie 111 i N11 w kierunku Dworca Głównego pomiędzy przystankami "Szafarnia" [1041] i "Kamienna Grobla" [1664] zostaną skierowane ulicami: Szopy - Kamienna Grobla (pominięte zostają ulice: Dolna, Łąkowa, Śluza). Linia 111 nie obsłuży przystanków: "Przesmyk" [1892] oraz "Śluza" [1890], a linia N11 - "Dolne Miasto (n/ż)" [136], w zamian obowiązuje przystanek "Dolna" [1192]. W kierunku przeciwnym trasy pozostają bez zmian.

Linia 120 w kierunku Dworca Głównego zostanie skierowana ulicami: Dolna- Łąkowa - Wróbla - Toruńska (tj. z pominięciem ulic: Śluza, Kamienna Grobla). Zmieniona zostaje lokalizacja przystanku [1890] "Śluza", który tymczasowo zostaje przeniesiony na ulicę Wróbla, na wysokość budynku 1/10A.

Przewidywany termin obowiązywania tego etapu robót został określony przez wykonawcę na 3-4 miesiące.

Zmiany w rozkładach jazdy linii autobusowych 112, 166, 186 i N9.

Linia 112: opóźniony zostanie w dni powszednie kurs z Dworca Głównego, z godz. 5:11 na 5:15. W dni powszednie zmianie ulegną także godziny odjazdów w porze wieczornej, w godz. 19:30-23.

Linia 166: od poniedziałku 3 marca 2014 roku uruchomione zostaną w dni powszednie dodatkowe kursy w godzinach porannych z Dworca Głównego o godz. 4:24 i 4:39 do przystanku "Sztutowska" [158] i o godz. 7:59 z przystanku "Rafineria - brama 8" [187] w kierunku Dworca Głównego. Ponadto przyspieszone zostaną kursy w kierunku Dworca Głównego z przystanku "Sztutowska" [158] z godz. 4:43 na 4:39 oraz z przystanku "Rafineria - brama 8" [187] z godz. 14:04 na 13:55.

Linia 186: opóźniony został kurs z Górek Wschodnich w dni powszednie z godziny 13:31 na 13:45. Zmianie uległ rozkład jazdy obowiązujący w dni powszednie w godz. 19:30-23. Dodatkowo uruchomiony został nowy kurs z Dworca Głównego do Górek Wschodnich o godz. 22:30. To oznacza, że od poniedziałku 3 marca 2014 roku kursy linii 112 i 186 w dni powszednie z Dworca Głównego w kierunku Wyspy Sobieszewskiej będą wykonywane ze wspólną częstotliwością co 30 minut (linia 112 - odjazd o godz. 20, 21, 22; linia 186 - odjazd o godz. 19:30, 20:30, 21:30, 22:30).

1 marca 2014 r. zmieniły się także statusy wybranych przystanków. Przystanki "Mostek"(n/ż) [1601] i "Tarcice" (n/ż) [1107] w kierunku Wyspy Sobieszewskiej dla linii 112, 166 i 186 zmieniły statusy z warunkowych ("na żądanie") na stałe.

Przystanki "Płońska - Skrzyżowanie" [1164], [1165] i "Zagroble" [1166], [1167] dla linii 186 zmieniły statusy ze stałych na warunkowe ("na żądanie"). Ponadto dla linii 112 i N9 uruchomiona została nowa para przystanków warunkowych "Forsycji (n/ż)" [1827],[1828] w ciągu ul. Turystycznej, między przystankami "Turystyczna (n/ż)" i "Pole Namiotowe (n/ż)".

Miejsca

Opinie (80) 3 zablokowane

  • (1)

    Na dolnym mieście trzeba zrewitalizować przede wszystkim społeczność a nie tylko infrastrukturę

    • 18 11

    • sam siebie zrewitalizuj

      • 4 4

  • Patologi nie zrewitalizuje się (1)

    Koniec i kropka.

    • 11 14

    • naprawdę ci współczuję

      • 3 2

  • Martwię się, że (1)

    po zrewitalizowaniu zostanie to wszystko zniszczone w niedługim czasie, bo takiej patologii jak na dolnym mieście chyba w żadnym miejscu Gdańska nie ma. Nie mówię, że wszyscy to patologia, ale przeważająca część mieszkańców to patole. Wiem co mówię, byłem inspektorem w firmie, która sprzątała dolne miasto oraz Stogi itp. i powiem, że sławne Stogi są spokojniutkie w porównaniu do łąkowej.

    • 13 13

    • A nowy port?

      to nie jest tak ze na dolnym sa same "bandziorki" jest wiele trudnej młodzieży ze tak powiem ale też wiele "aniołów" którzy żłopią wina za zakretem, po prostu dolne ma juz taka opinie, ja jestem z siedlc i tam tez urzędują typy nie mili z twarzy tak samo na chełmie, suchaninie, morenie, zaspie, wrzeszczu czy nowym porcie gdzie wdg mnie jest tak samo jak na dolnym miescie niezbyt przyjemnie a zwlaszcza wieczorami, fakt dolne miasto jest zaniedbane ale to przez miasto a dokładniej przez tych co siedza na d*p*e i 80% budżetu trzymają głęboko w kieszeni... wiecie o kogo mi chodzi? o tych a mianowicie tego pana co wozi sie skodami superb i volvo, stoją one pod ratuszem na hucisku.

      • 5 4

  • Czesci ul.Łąkowej

    Wszyscy podniecaja sie remontem ul.Łąkowej ale nawet ona cala nie zostanie wyremontowana- odcinek miedzy Akademia Muzyczna a Długimi Ogrodami pozostanie w stanie jakim jest obecnie- katastrofy

    • 15 2

  • (1)

    Popieram całym sercem rewitalizacje Dolnego Miasta i uważam tą dzielnicę za jedną z najładniejszych w Gdańsku. Tylko dlaczego rewitalizacja = wycince drzew, które dodają uroku tym miejscom?? Czy miasto ma tylko takich planistów, którzy nie potrafią uszanować zieleni miejskiej? Czy nie można odbudować chodników, dróg bez wycinki? Można - wiem, bo mieszkałam kilka lat na Dolnym Mieście i znam ten teren, dotychczasową szerokość ulic, pasów zieleni i przestrzeni rozdzielającej pasy ruchów.
    Kto wykonywał prace przyrodnicze (botanik, dendrolog, ornitolog) do KIPu czy OOŚ i wydał pozytywne decyzje? Gdzie można zapoznać się z tymi opiniami? - pytam dla zaspokojenia własnej ciekawości.
    Pamiętam badania ankietowe wśród mieszkańców. Nikt nie wspominał tam o całkowitej wycince drzew w celu wykonania prac rewitalizacyjnych dzielnicy.

    • 15 7

    • juz przestancie z tymi drzewami

      W wiekszosci te szpalery to juz przerzedzone, stare, wynedzniale i chore drzewa. Przy okazji rewitalizacji naturalnym jest ich wyciecie i posadzenie nowych mlodych i lepszych gatunkowo. Drzewa szybko urosna.

      • 6 0

  • Mogli zostawic jeden tor na tej Lakowej i zrobic tam zabytkowe muzeum tramwajowe ,restauracje,cukiernie...a ztylu piekny park.

    a co zostalo?Tory pokradli,zajezdnie w wiekszosci zdewastowali-reszte wynajeli na parking prywatnej osobie .Taki pomysl na takie miejsce zmarnowac!..a mozna bylo zabytkowym tramwajem dojechac prawie pod sam park z dziewczyna,rodzina,obejzyc wystawe,zjesc ciacho i pojsc na piekny spacer ..oczywiscie monitoring tam byl by tez potrzebny..niemniej miejsce na prawde z klimatem i rejony dla przedstawien plenerowych miedzy innym przeciez FETA sie nie opodal odbywala...ale komus to przeszkadzalo,ktos nie mial wizjii...latwiej bylo zaorac....chociaz nie teren nad kanalem trzeba przyznac odnowiono dos ladnie byly lawki i droga z kostki brukowej.Coz z tego skoro lawki czesto tam dewastowano, a kostke brukowa z tylu kanalu pokradziono,bo nie bylo monitoringu obrazu dopelnialo wszedzie walajace sie szklo a i wieczorami nie bylo za bardzo bezpiecznie.Oczywiscie na monitoring i odwiedziny strazy miejskiej w tamtym rejonie miasto sie nie zdecydowalo.Cieszy jednak fakt ,ze powoli i systematycznie ale idzie nowe i zaczyna sie rewitalizacja.Nareszcie,nareszcie komus przyszedl dobry pomysl do glowy i za to duzy uklon,bo w brew stereotypom ,zyja tam w wiekszosci-normalni ludzie a dzielnica i miejsce ma swoj urok i moze podobnie jak wierze w to Biskupia Gorka stac sie perelka Gdanska,miejscem gdzie mogly by SIE ODBYWAC CIEKAWE WYDARZENIA KULTURALNE I GDZIE PRZYJEMNIE SPEDZALO BY SIE CZAS...I wlasnie na takie projekty z utesknieniem czekaja mieszkancy tego miasta a nie tylko na projekty globalne typu-ECS.lICZE ,ZE JESZCZE TE MIEJSCA ODZYJA,PRZEBUDZA SIE i beda tetnic zyciem..,bo to czego oczekujemy od naszych urzednikow to wlasnie takie projekty.ma byc ladnie,funkcjonalnie,bezpiecznie.

    • 15 3

  • niekonczaca sie historia

    a budynia nic nie rusza.

    • 6 4

  • brawo,brawo,brawo...w końcu ta klimatyczn,historyczna dzielnica...doczekała sie naleznej jej odnowy....czas najwyższy..! myślę,że ci co mają ciągątki.. do dewastacji,niszczenia.....zaprzestaną swojej działalności bezinteresowenej i uszanują to co zobaczą....mam taką nadzieję....

    • 17 3

  • Dlaczego ludzie nie myślą, aby wysłać na Dolne Miasto tramwaj? Wtedy byłaby łatwiejsza komunikacja.

    • 11 3

  • ..i znów zaczynają od wycinki drzew...

    ...banda ignorantów i przekręciarzy, kasa idzie bokiem, zniszczenia pozostaną widoczne przez 50 lat....a te drzewa na wizualizacji (sic) to chyba z du*py....

    • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane