• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • brawo, przynajmniej choć trochę idziemy w stronę zachodnich miast (3)

    psy szczekaja, karawana jedzie

    • 29 57

    • (1)

      Nikt na zachodzi tak nie robi przy koncu epidemii pacanie. Łykasz niusy od władzy miękko.

      • 4 8

      • już dawno mają to porobione i wywalone samochody z centrum

        epidemia to jakiś tam pretekst, naciągany, ale ogólnie efekt dobry

        • 9 3

    • No jak zwykle w PL

      Wziąć najgorsze rozwiązania z zachodu w postaci sztucznego ograniczania ruchu ale jednocześnie zapomnieć o funkcjonującej tam sprawnej komunikacji miejskiej i parkingach.

      • 3 1

  • I słusznie (1)

    Ja to bym polikwidował te wszystkie takie miejsca postojowe równoległe do jezdni bo to bezsens jest. Porobić normalne parkingi godne miasta, Gdańska. Nie jakieś malutkie parkingi jak na jakiejś wsi podmieskiej. Co prawda nie mam samochodu, ale takie rzeczy to moja domena je.

    • 5 27

    • Weź się dziadku nie wypowiadaj

      Twoje wpisy są coraz słabsze.

      • 2 1

  • Identycznie zrobic na Jagiellońskiej na przymorzu przywrócić mieszkańcom zlikwidowany chodnik i trawnik obecnie jest parking dl (6)

    Przywrócić dawny stan Jagiellońskiej zniszczony przez głupotę ,a blachoszroty obecnie i tam po chodniku przy szkołach jeżdżą i niszczą chodnik i parkują na nim .

    • 25 13

    • bez przesady. jest 100 razy lepiej jak było

      • 3 5

    • dla typowego matoła zlikwidowanie tyrawników i zabetonowanie ich to jest 100razy lepiej ? (2)

      • 6 3

      • (1)

        jaki tam był trawnik...litosci. daj spokoj. nawet zanim zaczely tam parkowac janusze to bylo klepisko, piach.

        jagiellonska jest swietnie zrobiona. jedyny problem to janusze parkujący za słupkami na trawniku. tu sie moge zgodzic. ale tamtego "trawnika" to bym nie bronił. był żałosny.

        • 4 6

        • Mam chwile dobroci dla takich jak ty wiec sobie zobacz w google jaki był trawnik

          Zanim został zniszczony przez buraków w blachoszrotach
          w latach wcześniejszych.

          • 5 3

    • Idźmy dalej: przywróćmy dawną nazwę ,, ul. Lumumby " (1)

      Nie pal byle czego.

      • 1 5

      • ty bezmózgowcu mozesz palic co chesz bo ci i tak nie zaszkodzi :)

        • 1 2

  • Nastepny krok to delegalizacja chodnikow z nakazem jazdy po nich rowerem tzw. ścieżki

    nie powinny byc w zadnym razie obowiazkowe.wiekszosc z nich nie nadaje sie do jazdy rowerem. są niebezpieczne i niewygodne dla wszystkich. miejsce roweru jest na jezdni lub drodze dla rowerow, a nie na chodniku.

    • 21 17

  • (2)

    Prosze imie i nazwisko kto na to wpadł, chetnie poznam te osobę.

    • 35 19

    • Gdybys matole miał przynajmniej mózg muszki owocówki to bys wiedział ze jest napisane wyzej.

      No ale jesteś ograniczony umysłowo wiec niech ktoś ci przeczyta :)

      • 11 2

    • kto zatwierdził

      Lepiej się dowiedzieć kto to poparł i zatwierdził - kto ? Dulkiewicz !

      • 2 0

  • Skandal!!! (4)

    Zamiast nowych dróg wymyślili jakieś chore rozwiązanie ....

    • 39 18

    • Lepsze takie niz żadne .

      • 4 3

    • nowe ulice tylko powiększają korki

      • 5 3

    • i bardzo dobrze

      • 1 0

    • O, ekspert drogowy

      Wiadomo, że nie ma nic lepszego dla miasta, jka nowe drogi i parkingi. Tylko trzeba wyciąć trochę drzew, zburzyć parę dzielnic i cyk, będzie się płynnie i dobrze jezdzilo

      • 0 0

  • Brawo d**ilizm nie ma granic to dopiero będą korki (2)

    • 37 15

    • zawsze mozesz zamienic szrota na rower :)

      • 7 3

    • korki znikły wtedy, gdy zmniejszyła się skłonność do korzystania z samochodów

      lub możliwość korzystania z nich

      • 0 0

  • (2)

    kiedyś w komentarzach było coś więcej niż hejt od troli po rublu za komcia

    • 11 12

    • jesteś trolem skoro znasz ceny (1)

      ha...ha...ha... ja pierwsze słyszę ile to kosztuje

      • 1 2

      • trollowałeś i trollujesz za darmo?

        bez sensu

        • 0 1

  • W czasie pandemii koronawirusa (3)

    najbezpieczniejsze jest poruszanie się własnym samochodem!

    • 42 21

    • nie ograniczony umysłowo jest najbardziej niebezpieczne bo zatruwasz ludzi spalinami i obnizasz im odpornosc!

      • 5 7

    • 3tys osób rocznie ginie przez te samochody w polsce

      40tys zostaje kalekami. takie to bezpieczenstwo

      • 5 2

    • nie prawda

      najbezpieczniejsze jest siedzenie w domu. (nieprawda: w domu jest więcej wypadków związanych z wykonywaniem prostych prac domowych niż wypadków związanych z jazdą rowerem). Jednak rower jest bezpieczniejszy w przestrzeni publicznej (dobrze zaprojektowanej i dobrze zarządzanej).

      • 0 0

  • Teraz czas na autostrady, jeden pas dla rowerów drugi dla pieszych.

    • 26 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane