• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Śmieszne gadanie. "Rotacja" (10)

    To kolejny podatek kasy brakuje.

    • 190 25

    • to mnie skutecznie wyrotuje

      od bywania

      • 9 2

    • Ale to prawda , kiedyś podjeżdżając pod halę targową prawie zawsze znalazłem miejsce do zaparkowania a gdzieś od pół roku nigdy .

      • 6 1

    • Śmieszne gadanie (5)

      Ten gość powyżej zupełnie nie rozumie że trzeba się przesiąść na komunikacje jak chce do miasta przyjeżdżać

      • 5 8

      • Bo? (2)

        Dlatego, że ktoś narzuca swoje zdanie z zewnątrz, sam bujając się limuzynami i parkując w centrum za darmo albo za bezcen?

        • 4 2

        • (1)

          Bo jak raz na jakiś czas MUSZĘ podjechać samochodem do "centrum", to nie mam gdzie zaparkować, bo miejsca zajęte przez tych, którzy parkują codziennie. Więc jak dla mnie opłata może wynosić i 20zł, ważne żebym miał gdzie zaparkować jak przyjadę raz na jakiś czas.

          • 3 3

          • Skoro przyjeżdżasz do centrum raz na jakiś czas coś załatwić,

            to w czym problem, żebyś ten jeden raz przyjechał tramwajem? Chcesz dla własnej wygody ustawiać życie tym, którzy w centrum pracują i muszą tam być na co dzień a sam chcesz móc się bujać samochodem? Bo co? Bo jesteś raz na jakiś czas?
            Litości hipokryto.

            • 2 5

      • Od 1 kwietnia drastyczne podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej (1)

        • 3 1

        • a w Kartuzach?

          • 1 1

    • (1)

      Tylko co oni robią z ta kasa? Przep.... Kasę z podatków, których mają od cholery i z parkowania. Tylko na co??? Na bryczki, autobusy autonomiczne pod zoo

      • 3 1

      • Są w stanie przetrwonić każdą kwotę pieniędzy

        • 1 0

  • (2)

    i po co robis szol skoro ludzie i tak to maja gdzies i stawiaja jak im sie podoba i nie placa, patrz gorny wrzeszcz: partyzantow, grunwaldzka okolice poczty i gemini, topolowa przed topolowka, kollataja itd.

    • 29 14

    • (1)

      Blokady i lawety.

      • 3 0

      • Ale SM ma to w czterech literach

        • 0 1

  • Jest drogo, będzie drożej, podwyżki, sankcje, cały aparat przeciwko mieszkańcom (4)

    a na inwestycje i tak :pinedzy nie ma i nie będzie

    • 135 14

    • Ale będzie nowy łańcuch!

      • 5 2

    • (2)

      Mieszkańcy płacą 120 / rok.

      • 0 2

      • mieszkańcy TEJ strefy. (1)

        cała reszta 800. Uważasz, że mieszkańcem jest tylko ktoś kto mieszka w samym centrum?

        • 2 0

        • Mieszkańcem strefy ścisłego centrum są ludzie którzy tam mieszkają.

          • 0 1

  • Absurd i komedia (1)

    Jak chcieli budować parking podziemy na Podwalu to nikt nie był za tym, a jak drożeją miejsca to chcą miejsc parkingowych. Ludzie zdecydujcie się! Nie można tylko narzekać...

    • 39 69

    • Budowa parkingów podziemnych/naziemnych oznaczałaby likwidację sporej ilości miejsc w dotychczasowych SPP. Taka była umowa z prywatnym partnerem. Więc nie oznacza to, że miejsc by przybyło. One zmieniłyby tylko swoje położenie.

      • 3 2

  • Co najlepsze (1)

    I tak będą parkować nawet za 10 zl xd więc i tak bd problem z znalezieniem miejsca

    • 61 5

    • To może 30zł/ h , gdzieś jest granica która spowoduje spodziewany efekt. a o to przecież chodzi.

      • 1 6

  • (1)

    To są czyny nienawiści

    • 77 17

    • Właśnie. Każdy pOLak wie, że inaczej niż samochodem jechać do Gdańska się nie da

      • 5 4

  • I bardzo dobrze (7)

    Powinno być 10 zł za godzinę. Auto można zostawić gdzie indziej i ruszyć tyłek. Sam widzę po sobie jak lenistwo ludzi ogarnia przez brak ruchu

    • 61 126

    • Święta prawda

      • 10 6

    • (1)

      Spowoduje to tylko to ze dotychczas wolne miejsc na obrzeżach zostaną zastawione samochodami niekoniecznie mieszkańców .

      • 9 4

      • Czyli pies ogrodnika? Wolne miejsca są i tak ma zostać? Byleby ich nikt nie zajął?

        • 5 3

    • (1)

      Jak juz mam auto zostawiac gdzie indziej to wole juz w tym "gdzie indziej" zalatwic to co musze. Do miejsc gdzie sa strefy jezdze tylko kiedy musze, wychodzi tego kilka razy w roku. Do dentysty, sklepu, restauracji, itd jade tam gdzie moge zaparkowac w wyznaczonym miejscu i bez oplat. Jesli mam szukac parkingu, parkowac na chodniku albo trawie, albo placic to szukam innego miejsca. Wg mnie tak wysokie oplaty spowoduja, ze centrum Gdanska opustoszeje. Nikt kto nie musi tam nie pojedzie. Bedzie jak w Helu po sezonie.

      • 9 6

      • Centrum miasta wcale nie pustoszeje, jest zapchane.

        Koszt samochodu to koszt ubezpieczenia, paliwa, i parkingu. Kiedy my to zrozumiemy,

        • 1 2

    • Taaaaj.

      Najlepiej przejść się pieszo do centrum z Kolbud. Bo bliżej się nie zaparkuje

      • 6 1

    • Brawo ! i cofnijmy się jeszcze do średniowiecza ! samochód to jakaś diabelska maszyna
      Zakazać zakazywania !

      • 8 3

  • Atrakcyjność komunikacji (9)

    Atrakcyjność komunikacji może zwiększyć poza ceną tylko jej punktualność, niezawodność i dobra siatka połączeń.

    • 159 5

    • (7)

      Punktualność komunikacji w dużej mierze zależy od natężenia ruchu na drogach. Błędne koło, bo im więcej ludzi wkurzając się na KM wsiądzie do auta, tym większy ruch, korki i przez to niepunktualne kursowanie autobusów i tramwajów.

      • 2 13

      • Od lipca to już w ogóle paraliż będzie z planowanym pierwszeństwem pieszych (5)

        nawet przed tramwajami!

        • 5 3

        • (1)

          Mniejsza prędkość aut = większa płynność ruchu (mniej "dynamicznych" przyspieszeń i gwałtownych hamowań) = mniejsze korki.

          Ale tego nie zrozumie typowy kierowczyk.

          • 5 9

          • większa płynność ruchu, przy zatrzymywaniu się na każdym przejściu?

            Proszę cię. Podziękujesz jeszcze za to jak co chwilę będziesz leciał w tramwaju do przodu i do tyłu przy hamowaniu i ruszaniu.

            • 7 3

        • (2)

          a bywasz czasami pieszym ?

          • 2 2

          • No bywam i co? (1)

            Nie sprawia mi problemu zatrzymanie się przed przejściem i rozejrzenie czy mogę bezpiecznie przejść.

            • 3 2

            • Popatrz co się dzieje na przejściach , a rozgladać się zawsze trzeba bo nigdy nie wiesz kto za kierownicą a w konfrontacji z samochodem nie mamy zadnych szans.

              • 1 1

      • Nieprawda. Ruch samochodowy w latach 80 i 90 byl znikomy a mimo to komunikacja publiczna nie byla punktualna. Zawsze bylo drogo, tloczno i niepunktualnie.

        • 8 1

    • no niestety

      Gdańska komunikacja żadnej z tych cech nie posiada...

      • 0 0

  • Urzędasy sami to mają zapewnione miejsca parkingowe pod pracą (3)

    Wprowadzić zakaz parkowania dla urzędników pod wydziałami, miejsca będą wolne dla petentów. Najlepiej to zwolnić jakiś procent to przełoży się na wyższy budżet a nie tylko sięganie do kieszeni podatnika.

    • 192 8

    • Niech samochody zostawiaja poza miastem, przeciez maja doskonala komunikacje i przystanek przy samym UM...
      A ja jako petent podjade samochodem pod urzad i padne na parkingu na zawal, bo nie bede mogl sie zdecydowac ktore z wolnych miejsc wybrac.

      • 12 0

    • Tak jak napisałem, zbuntujmy się przeciw podwyżce i blokujmy wjazd na parking Urzędu Miasta (1)

      na Nowych Ogrodach tak przez kilka dni. Dulkiewicz, Grzelak i inni z kierowniczych stanowisk (bo głównie tacy parkują na parkingu urzędu, szarzy szeregowi urzędnicy nie mają szans na wjazdówki) będą musieli stawiać w pobliżu urzędu w strefie i płacić, albo gdzieś dalej i na piechotę do urzędu lub płacić za bilet i dojeżdżać ten przystanek czy dwa komunikacją miejską, przy okazji przekonując się jak ona wygląda naprawdę. Bo czemu my, pracujący w strefach płatnego parkowania mamy płacić za możliwość dojazdu do pracy samochodem, a oni mają to za friko?

      • 10 0

      • Dobry pomysł

        • 0 0

  • Dlaczego weekendy? (6)

    Rozumiem potrzebę rotacji w pracujące dni tygodnia, pobieranie opłaty w weekendy to wyłącznie skok na kasę. Miasto może więcej stracić przez zmniejszone obroty w restauracjach/sklepach w centrum, które w weekendy są rekordowe.

    • 138 28

    • Właśnie płatne parkowanie w weekendy to dobre rozwiązanie (3)

      Koniec cwaniakowania za darmochę

      • 11 28

      • (1)

        Ten komentarz zwolennika płatnego parkowania w weekendy świadczy już zupełnym zidioceniu gdańszczan lub nadmiaru czasu urzędników z Magistratu Gdańskiego

        • 21 4

        • to pisał urzędach od dulkiewicz ona ma tam swoich troli na trójmiasto

          • 7 2

      • Tylko w weekendy

        tylko w takie dni jezdzilem do centrum bo parkowanie bylo darmowe.
        Nie jest dla mnie problemem przespacerowac sie 20-30 min do scislego centrum, pojsc do kawiarni, jadlodajni, czy co tez sobie innego wymysle, jak bedzie platne to podziekuje.
        Jade na ile chce, licznik mi nie tyka, wystarczy ze w tygodniu jest wszystko na czas...

        • 11 3

    • Weekendy po to aby ludzie ruszyli tylki i nie ladowali sie autami na Szeroka czy Sw Ducha bo jada tam na kawe do kawiarni

      • 2 9

    • w weekendy całe miasto jest zakorkowane przez szukających gratisowego miejsca

      spróbój wjechać na Targ Drzewny lub Węglowy

      • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane