- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (252 opinie)
- 2 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (125 opinii)
- 3 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (756 opinii)
- 4 50 lat pracuje w jednym zakładzie (239 opinii)
- 5 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (365 opinii)
- 6 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (220 opinii)
Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska
Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.
Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.
Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować
- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł
Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.
Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).
Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.
Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.
Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.
Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji
Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.
Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.
Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.
Nowa strefa jeszcze przed wakacjami
Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.
Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.
Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych
-
2020-02-06 09:37
i to jest właściwy kierunek - uwolnić śródmieście od samochodów (1)
i zysk przeznaczony na bardzo dobry cel
- 6 14
-
2020-02-06 09:55
To nic nie zmieni
No najwyżej stosunek turystów do lokalnych. Turystów będzie więcej, bo są na kilka dni i wliczą parkowanie w koszt wakacji
- 2 1
-
2020-02-06 09:37
Parkowanie nie powinno być płatne w weekendy! (7)
Mam pięcioosobową rodzinę. W niedzielę wsiadamy do samochodu i jedziemy na lody do Pikawy i spacer na Długie Pobrzeże. Jestem od zawsze Gdańszczaninem. Naprawdę w niedzielę muszę płacić za parkowanie w moim mieście? Toż nawet w Sopocie mieszkańcy wchodzą za darmo na molo. Moje podatki zostawiane od zawsze w Gdańsku nie wystarczą, chciwcy z magistratu?
- 34 9
-
2020-02-06 09:40
Jedz autobusem
- 4 10
-
2020-02-06 10:04
w okolicach Gdańska jest mnóstwo fajnych i ładnych miast , miasteczek i wiosek. (2)
tam tez są lodziarnie.
- 6 3
-
2020-02-06 10:13
może faktycznie trzeba zacząć głosować portfelem (1)
i zacząć jeździć na lody/obiad/spacer do Kościerzyny, Pucka czy Chojnic. Jak śródmiejscy restauratorzy poniosą straty to może się ktoś opamięta!
- 8 2
-
2020-02-06 11:09
Do Kościerzyny polecam.
Świetne lody mają u Jarzębińskich. Tuż obok rynku. Za parkowanie też nie płacisz na dużym parkingu obok głównej drogi, skąd masz rzut beretem na rynek.
- 6 0
-
2020-02-06 10:14
(2)
Lepiej sobie idź na lody do lokalnej lodziarni albo jedź do lasu na spacer. W weekend chcę odpocząć a Ty mi pod oknem parkujesz.
- 1 11
-
2020-02-06 11:10
Idź do lasu na spacer albo na plażę nad jezioro.
W weekend sobie odpoczniesz.
- 1 1
-
2020-02-06 11:24
Kup sobie domek na wsi jak chcesz sobie w centrum odpocząć.
- 1 1
-
2020-02-06 09:37
(1)
Spokojnie. I tak będę parkował!
- 5 2
-
2020-02-06 09:43
zapłacisz, zaparkujesz
- 1 1
-
2020-02-06 09:38
ale macie smuteczki (1)
a ja się cieszę, nie będzie już zapychania autami Głównego Miasta, SOD itp, bo gawiedź przyjechała na jarmark i zapomniała, że trzeba pomyśleć, gdzie auto zostawić. Wielkie brawa, na to czekałem od dawna!
- 2 11
-
2020-02-06 09:47
To nic nie zmieni...
Turyści wlicza to w koszt wakacji... będzie więcej aut turystów niż lokalnych. Taka prawda. I o to chodzi, przyjezdni na kilka dni nie będę się przejmować opłatą przez kilka dni...
- 3 0
-
2020-02-06 09:38
Stanowczo mało
10-20 euro/h i oświetlenie za 9,5 mln na naszym bursztynowym stadionie zwróci się :)
- 12 2
-
2020-02-06 09:38
Takie zmiany można wprowadzać jak się ma dobrą komunikację! (1)
Praktycznie w każdym artykule dotyczącym poruszania się po mieście, choćby tym o pomysłach na usprawnienie przejazdu WZ, pojawią się setki komentarzy wytykających beznadzieję w komunikacji miejskiej!
Dojazd do wielu miejsc w Gdańsku jest zorganizowany absurdalnie. Połączenia są rzadkie, albo z trzema przesiadkami! Pełne miłości porady z cyklu zakazać wjazdu, dowalić kierowcom opłat itd., pokazują jacy jesteśmy dla siebie nawzajem! Ci co mieszkają na południu Gdańska to w opinii tych bogatych z centrum, to wiesniacy, którzy niegodni są żadnych udogodnień typu droga, częstszy autobus itd. bo przecież kupili z tanie mieszkania. Dla mnie może być zakaz wjazdu nawet do całego Gdańska, choć się tu urodziłam i moi rodzice również, ale jak nie ma alternatywy w postaci dobrej komunikacji, to zamilczcie i tyle! Jak ktoś ma tłuc się 1,5 godziny 11 km to chyba trudno się dziwić, że musi wziąć auto, a potem je gdzieś zaparkować!- 25 2
-
2020-02-06 10:52
Dokładnie!
Kto mądry rozwiązuje jeden problem tworząc inny? Przecież już teraz autobusy i tramwaje piszczą w szwach tak są dopchane. Jeżdżą rzadko, nielogicznie. Wiele dzielnic ma jeden autobus, którym może się wydostać. To zakładając, że podwyżka ma na celu przerzucenie ludzi z prywatnych aut do komunikacji ta komunikacja to wytrzyma?
Nie wspomnę, że wyprawa w weekend gdziekolwiek autobusami z dzielnic południowych, to cała wyprawa i niewiele brakuje, że przewoźnik jak w samolotach będzie musiał zapewniać posiłek podróżnym tyle to trwa!
A i dobra rada w stylu tych z "centrum" do tych z "południa"...wykupcie miejsce na własność lub w hali garażowej tak jak my, a nie oczekujcie specjalnych względów na publicznej drodze. Z samego faktu mieszkania przy jakiejś drodze nie słyszałam żeby wynikały jakieś przywileje :)- 6 0
-
2020-02-06 09:39
Centrum kojarzy mi sie glownie z zapachem moczu wydobaywajacym sie z zasikanych bram i z kloszardami wyciagajacymi rece po
2 zlote. A takze z poszukiwaniem miejsca parkingowego, staniem w korku i straza miejska probujaca wypisywac mandaty. Ja nie wiem jak mozna jeszcze pobierac za to oplaty. Dla mnie w ogole samo jezdzenie do centrum jest chore a te oplaty jeszcze to w ogole nie wiem kto tam i co tam w ogole robia ci ludzie. Narod masochistow.
- 11 3
-
2020-02-06 09:40
Kto jest zwolniony z opkat (1)
Czy Pani prezydent i jej przydu*asy płacą?
- 16 2
-
2020-02-06 09:42
ja
- 1 1
-
2020-02-06 09:40
i co jeszcze podrożeje (1)
podwyżka śmieci , czynsze , komunikacja , parkingi i co jeszcze ciągle wam mało kasy złodzieje
- 14 2
-
2020-02-06 09:42
Do pisia żale...
- 1 1
-
2020-02-06 09:41
Czy latem nadal SM bedzie omijac auta na obcych tablicach zaparkowane gdzie popadnie?
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.