• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • samochody (2)

    ciekawe z czego miasto bedzie budowac nowe ciagi piesze, rowerowe, parkingi, ulice, jak kierowcy w koncy sie wkurza i przestana w ogole jezdzic w takie nieprzyjazne miejsca.
    Aktualnie tylko sie narzeka na kierowcow, ale kase ciagnie sie na potege...

    • 8 3

    • knajpy na Głównym Mięście zawsze pełne

      nikt tam nie czeka na ciebie i twoje autko. Ludzie przyjeżdżają do śródmieścia rowerem, uberem itp, a nie własnym samochodem. Wkurzaj się, ile chcesz.

      • 3 3

    • na pewno centrum wygladalo by duzo ladniej, przyciagnie wiecej turystow = zysk

      • 0 0

  • BB (3)

    A może trzeba zorganizowac transport regularny od i do parkingu piętrowego przy Nowej Wałowej
    oczywiście bezpłatny do centrum Gdańska
    Zauważyłem że ten parking jest w ogóle nie wykorzystany bo lokalizacja jest niefortunna
    na przykład autobusik co 0,5 godz koszty autobusów ukryc w cenie parkowania na parkingu i mamy z 1000 miejsc wolnych:)

    • 9 4

    • Jak juz to na Jana z Kolna. Dadmowy dojazd? Kto ma za to zaplacic aby kierofczyk sobie dojwchal taksoweczka spod parkingu?

      • 2 5

    • Lokalizacja jest okej, ale ten parking nie jest w ogóle oznaczony. Nie wiadomo jak tam wjechać nie łamiąc przepisów (np jednokierunkowa czy zakaz wjazdu bo jest/była pętla autobusowa)

      • 2 0

    • Brawo

      Też o tym myślałem

      • 0 0

  • Władze miasta narzekają na obecny rząd, a sami chcą kosić ludzi na kasę ile wlezie.

    • 10 2

  • xxx

    Z czegoś trzeba brać kase na dofinansowanie Lechii, ECSu, i innych fanaberii. A i nowe rydwany trzeba zakupić......

    • 16 2

  • Dobre... (1)

    Tramwajem nie dojedzie bo zepsuty, autobusem nie dojedzie bo stoi w korku, samochodem nie dojedzie bo nie ma gdzie go zostawić. Nic tylko emerytom i rencistom zostały wózki elektryczne;)
    Godzina spaceru = zdrowie, 0.5l mineralnej i drożdżówka
    Godzina jazdy busem = 4.2zl
    Godzina jazdy samochodem bezcenna wygoda, 1l paliwa 4.80zl
    Wybór jest jasny

    • 15 1

    • xxx

      emeryt i rencista zarabia tyle, że za dwadzieścia lat stać go będzie na taki wózek, tak więc.....

      • 1 1

  • Europa. (1)

    Ta bardzo wycieracie sobie geby Europejskimi standartami to moze wreszcie wybudowac parking na europejskim poziomie .

    • 11 3

    • Jest i stoi od paru lat pusty

      • 5 3

  • autobusik nr 100 (2)

    Od kilku lat na Stare Miasto kursuje autobusik nr 100 co 20 min.z przed Dworca PKP w Gdańsku

    • 5 9

    • I nikt poza osobami stardzymi nie korzysta. Wola autami pchac sie na Glowne Miasto i parkowac na trawnikach i chodnikach

      • 5 5

    • Darmowy?

      • 0 0

  • Powinniśmy zaprotestować i zablokować wjazd na parking Urzędu Miejskiego

    w godzinach pracy urzędu tak, żeby urzędnicy musieli stawiać auta w strefie płatnego parkowania, a nie cwaniaczki sami dojeżdżają do pracy samochodami i parkują za darmo na urzędowym parkingu (który jak widać na mapie znajduje się w strefie płatnego parkowania), a nam za możliwość dojazdu do pracy samochodem i zaparkowanie go każą płacić.
    Rządzący pozwalają sobie na takie ruchy, bo kierowcy to jedyna grupa społeczna, która nigdy nie protestuje i pozwala z siebie zdzierać. Pora to zmienić.

    • 26 0

  • Bezpłatny parking dla urzędników został

    Popieram nową strefę, ale urzędnicy powinni dać przykład i rozszerzyć strefę o parking przy 3 Mają obok Urzędu Miejskiego. Może wtedy poprawiłaby się komunikacją miejska?

    • 24 0

  • A kiedy podwyżki biletów komunikacji miejskiej? (1)

    Ale poważne, żeby były środki na zwiększenie jakości

    • 8 1

    • W kwietniu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane