- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (292 opinie)
- 2 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (147 opinii)
- 3 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (157 opinii)
- 4 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (854 opinie)
- 5 50 lat pracuje w jednym zakładzie (251 opinii)
- 6 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (233 opinie)
Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska
Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.
Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.
Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować
- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł
Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.
Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).
Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.
Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.
Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.
Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji
Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.
Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.
Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.
Nowa strefa jeszcze przed wakacjami
Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.
Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.
Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych
-
2020-02-06 10:32
Gdańsk niestety nie ma szczęścia do władz, Był kolekcjoner Adamowicz teraz dramatycznie, nic nie potrafiąca Dulkiewicz. Był beznadziejny Lisicki a teraz niestety jeszcze bardziej "inteligentny" Grzelak który tylko potrafi doić mieszkańców. Szkoda, że część ludzi wybiera takie indywidua.
- 15 3
-
2020-02-06 10:33
Absurd (1)
Prawo popytu i podaży się kłania. Wysoka cena opłaty za parkowanie spowoduje, że ludzie nie będą przyjeżdżali do centrum. W konsekwencji obrót w restauracjach w centrum zmaleje poza sezonem. Również korzystanie z biznesu w centrach miast zmaleje -nikt o zdrowych zmysłach nie otworzy sklepu, zakładu usługowego, kancelarii, gabinetu etc (tutaj głównie korzystają mieszkańcy). Idąc dalej, spadną podatki płacone dla miasta. Opowieści o czystym powietrzu to bajki. Z faktu, że ludzie nie przyjeżdżają do centrum nie wynika, że korzystają z transportu drogowego, ale kierują się tam, gdzie nie ma opłat. Emisja spalin pozostaje niezmieniona.
- 18 2
-
2020-02-06 14:19
Przecież to Platforma. Oni nie mają pojęcia o ekonomii. Za to mogą się pośmiać z PiSu i 500 plus udając liberałów.
- 2 0
-
2020-02-06 10:34
Wasze wolne PO :) gratuluję wyborcom
- 10 2
-
2020-02-06 10:34
Nsjpierw podniesli ceny komunikacji a terz chca by wiecej jezdzic
Banda hipokrytow i złodziei
- 13 0
-
2020-02-06 10:34
Rada Miasta i Radni....Grabiezcy malwersanci i zlodzieje.
Tak wyada nasz budzet.
- 13 1
-
2020-02-06 10:34
a na Głównym Mieście w tzw strefie SOD codziennie widzę kilka samochodów parkujących za friko - bez identyfikatorów
a tam nie ma parkometrów
- 5 0
-
2020-02-06 10:35
Ludzie!!!!!! POlitykowanie i wszystkie "parady" kosztują (1)
Ktoś musi za to zapłacić .Służycie za żródło pieniędzy do organizowania hucpy grupy kretaczy która nie może się POgodzić z wynikiem wyborów. Zrzućcie wreszcie to chomąto które was dusi i drenuje z kasy. Gdyby było widać efekty. Te pieniądze byłyby spożytkowane na rozwój miasta , lub dla wygody mieszkańców , to można by to zrozumieć.
Ale tu nie widać końca rabunkowi , ani nie widać efektów ..... Uzywajcie mózgów- 10 1
-
2020-02-06 10:47
jak się ma miękki mózg
to trzeba mieć twardą d.......ę
- 0 0
-
2020-02-06 10:35
Kurs prawa jazdy powinien kosztować 5 tys. Za dużo imbecyli na drogach (2)
- 9 9
-
2020-02-06 10:41
I ci to zmieni? Będą tylko bogate imbecyle?
- 4 0
-
2020-02-06 16:50
Gdyby instruktorzy uczyli
Jak dobrze i zgodnie z przepisami jeździć to by nie było problemu. Teraz uczą, jak zdać egzamin, więc problem jest
- 0 0
-
2020-02-06 10:36
Jeżdżę do centrum autem i nie płacę
Od 20 lat nie płacę nigdy nie dostałem mandatu
- 5 1
-
2020-02-06 10:36
Nie tędy droga (1)
Problem ze zbyt dużą ilością samochodów faktycznie jest, ale jak przekonać ludzi do jazdy komunikacją publiczną? Czy większą siłę przebicia ma "strach" przed zapłaceniem 2 zł więcej, czy może lepiej umożliwić ludziom dojazd komunikacją miejską w ludzkich warunkach? Panom i Paniom za to odpowiedzialnym proponuję żeby przejechali się rano w godzinach szczytu autobusami, gdzie ludzie ściśnięci jak ogórki w niektóre dni nie są w stanie nawet wejść do autobusu czy pkmki, ludzie tam mdleją, warunki do dojazdu są naprawde nienormalne, jeśli ktoś myśli, że 2 zł więcej za parking nakłoni ludzi do dojeżdzania do pracy w takich warunkach to naprawdę nie zna realiów codziennego życia. Przy zachęcaniu do takich zmian najpierw trzeba ulepszyć komunikację miejską - w godzinach szczytu 2 razy więcej autobusów niż dotychczas, dłuższe składy - dopiero kiedy komunikacja miejska przestanie szwankować, można wykonać kolejne dodatkowe kroki w postaci wyższych cen za parkowanie, ale to tylko dodatek, problem tkwi zupełnie gdzie indziej! Ale po co wydawać kasę na usprawnienie transportu, skoro można udawać, że coś się robi w tej sprawie i jeszcze się wzbogacić. Wybór prosty. Szkoda tylko, że to my, a nie Wy będziemy dalej się cisnąć w tych autobusach bez godności jak ogórki kiszone.
- 14 4
-
2020-02-06 11:16
Jaki strach?? Ludzi nie stać, a ty o jakimś strachu i**otko bełkoczesz.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.