• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Gdańsk niestety nie ma szczęścia do władz, Był kolekcjoner Adamowicz teraz dramatycznie, nic nie potrafiąca Dulkiewicz. Był beznadziejny Lisicki a teraz niestety jeszcze bardziej "inteligentny" Grzelak który tylko potrafi doić mieszkańców. Szkoda, że część ludzi wybiera takie indywidua.

    • 15 3

  • Absurd (1)

    Prawo popytu i podaży się kłania. Wysoka cena opłaty za parkowanie spowoduje, że ludzie nie będą przyjeżdżali do centrum. W konsekwencji obrót w restauracjach w centrum zmaleje poza sezonem. Również korzystanie z biznesu w centrach miast zmaleje -nikt o zdrowych zmysłach nie otworzy sklepu, zakładu usługowego, kancelarii, gabinetu etc (tutaj głównie korzystają mieszkańcy). Idąc dalej, spadną podatki płacone dla miasta. Opowieści o czystym powietrzu to bajki. Z faktu, że ludzie nie przyjeżdżają do centrum nie wynika, że korzystają z transportu drogowego, ale kierują się tam, gdzie nie ma opłat. Emisja spalin pozostaje niezmieniona.

    • 18 2

    • Przecież to Platforma. Oni nie mają pojęcia o ekonomii. Za to mogą się pośmiać z PiSu i 500 plus udając liberałów.

      • 2 0

  • Wasze wolne PO :) gratuluję wyborcom

    • 10 2

  • Nsjpierw podniesli ceny komunikacji a terz chca by wiecej jezdzic

    Banda hipokrytow i złodziei

    • 13 0

  • Rada Miasta i Radni....Grabiezcy malwersanci i zlodzieje.

    Tak wyada nasz budzet.

    • 13 1

  • a na Głównym Mieście w tzw strefie SOD codziennie widzę kilka samochodów parkujących za friko - bez identyfikatorów

    a tam nie ma parkometrów

    • 5 0

  • Ludzie!!!!!! POlitykowanie i wszystkie "parady" kosztują (1)

    Ktoś musi za to zapłacić .Służycie za żródło pieniędzy do organizowania hucpy grupy kretaczy która nie może się POgodzić z wynikiem wyborów. Zrzućcie wreszcie to chomąto które was dusi i drenuje z kasy. Gdyby było widać efekty. Te pieniądze byłyby spożytkowane na rozwój miasta , lub dla wygody mieszkańców , to można by to zrozumieć.
    Ale tu nie widać końca rabunkowi , ani nie widać efektów ..... Uzywajcie mózgów

    • 10 1

    • jak się ma miękki mózg

      to trzeba mieć twardą d.......ę

      • 0 0

  • Kurs prawa jazdy powinien kosztować 5 tys. Za dużo imbecyli na drogach (2)

    • 9 9

    • I ci to zmieni? Będą tylko bogate imbecyle?

      • 4 0

    • Gdyby instruktorzy uczyli

      Jak dobrze i zgodnie z przepisami jeździć to by nie było problemu. Teraz uczą, jak zdać egzamin, więc problem jest

      • 0 0

  • Jeżdżę do centrum autem i nie płacę

    Od 20 lat nie płacę nigdy nie dostałem mandatu

    • 5 1

  • Nie tędy droga (1)

    Problem ze zbyt dużą ilością samochodów faktycznie jest, ale jak przekonać ludzi do jazdy komunikacją publiczną? Czy większą siłę przebicia ma "strach" przed zapłaceniem 2 zł więcej, czy może lepiej umożliwić ludziom dojazd komunikacją miejską w ludzkich warunkach? Panom i Paniom za to odpowiedzialnym proponuję żeby przejechali się rano w godzinach szczytu autobusami, gdzie ludzie ściśnięci jak ogórki w niektóre dni nie są w stanie nawet wejść do autobusu czy pkmki, ludzie tam mdleją, warunki do dojazdu są naprawde nienormalne, jeśli ktoś myśli, że 2 zł więcej za parking nakłoni ludzi do dojeżdzania do pracy w takich warunkach to naprawdę nie zna realiów codziennego życia. Przy zachęcaniu do takich zmian najpierw trzeba ulepszyć komunikację miejską - w godzinach szczytu 2 razy więcej autobusów niż dotychczas, dłuższe składy - dopiero kiedy komunikacja miejska przestanie szwankować, można wykonać kolejne dodatkowe kroki w postaci wyższych cen za parkowanie, ale to tylko dodatek, problem tkwi zupełnie gdzie indziej! Ale po co wydawać kasę na usprawnienie transportu, skoro można udawać, że coś się robi w tej sprawie i jeszcze się wzbogacić. Wybór prosty. Szkoda tylko, że to my, a nie Wy będziemy dalej się cisnąć w tych autobusach bez godności jak ogórki kiszone.

    • 14 4

    • Jaki strach?? Ludzi nie stać, a ty o jakimś strachu i**otko bełkoczesz.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane