• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Gdańsk w czołóce podwyżek, antysamochodziarze na fali (2)

    Kolejna krucjata antysamochodowa . Czemu tak tanio? Jeszcze mocniej dowalić samochodziarzom niech mają za swoje. Absurd. Kiedyś ci mistrzowie od podwyżek będą niesprawni i schorowani i okaże się, że rowerek i tramwaj nie jest dla nich alternatywą. Póki są piękni i młodzi mogą dowalać takie opłaty.

    • 16 4

    • (1)

      i tak jest tanie w stosunku do innych dużych miast w Polsce.

      taaa wszyscy zaraz co się pchają wszędzie samochodami to niesprawni..ta jasne

      • 1 1

      • Kraków i Poznań

        Jakie większe miasta niż Gdańsk mają jeszcze drożej? Bo nawet Wawa ma taniej.

        • 0 0

  • O losie

    A moze niech władze naszego miasta przestaną imprezowac za pieniadze mieszkańców, ciągle jakieś pożegnania, uroczystości, wyjazdy. A dla nas szaraczków tylko podwyżki śmieci, parkowanie ,bilety itp. No cos mnie trafi zaraz.

    • 13 3

  • Każdy probelem w tym miescie rozwiązuje się podwyżką [albo spotem ;-)]

    Doprawdy?!

    Ta strefa ma służyć mieszkańcom, bo nie mają gdzie parkować? - to dajcie im pieniądze z opłat za parkowanie, niech se drzewka za to posadzą.

    Te zmiany mają zmniejszyć korki? - znajdźcie rozwiązanie. Czy podwyżki, to jedyne rozwiązanie?

    Ja odnoszę wrażenie, że ja was utrzymuje i wam płacę tylko i wyłącznie po to żebyście, mogli wymyślać kolejne opłaty dla mnie. Wy nie szukacie rozwiązań problemu, wy szukacie sposobu na moje pieniądze..

    Ja już widzę te 65% przeznaczone na stworzenie zieleni... Pewnie pisuary dla psów za 15 tys za sztukę powstaną.. Nie takie pieniądze dobry księgowy schowa. Idę o zakład, że włodarze już tą kasę zagospodarowali.

    Może te zmiany posłużą też dobru turystów?
    A może też pozytywnie wpłyną na restauracje, firmy i sklepy? Blokuje se do nich dojazd - będą mniej dostępne, a co za tym idzie bardziej atrakcyjne?

    A gdzie alternatywa? Gdzie wybór? U innych jest drożej, to u mnie też ma być?
    Gratuluje. Tak zarządzać to każdy d**il umie.

    Jak już w końcu kiedyś wdrożycie te wszystkie podwyżki, kary, obwarowania może się okazać że pieniędzy z tego będzie coraz mniej i mniej, bo.. nie będzie komu płacić..

    I co wtedy zrobicie - kolejne podwyżki?

    • 15 0

  • Srodki przeznacza w zielen (1)

    A może skoro to kierowcy płacą to w parkingi i drogi!!!

    • 8 3

    • W zieleń... Chyba sobie spalą zielone albo dadza tysiąc zeta za sadzonke z firmy kuzyna szwagra dziadka

      • 2 0

  • egzekwowanie

    Ważne jest też egzekwowanie przepisów. We Wrzeszczu przy ulicy Waryńskiego (od strony Grunwaldzkiej), w samym sercu SPP samochody parkują obok wyznaczonych miejsc - po prostu. Nie płacą za korzystanie ze strefy, parkują na chodnikach, ulicy, wszędzie, trudno jest przejść chodnikiem. Nikt nie ezgekwuje przepisów, a mandaty dostają jedynie Ci, którzy parkują w wyznaczonych miejscach i nie uiszczają opłaty, auta stojące dwa metry dalej - już nie.

    • 5 1

  • Polska gola

    • 0 0

  • A reszta (1)

    ulicy Chmielnej i Jaglanej po drugiej stronie Podwala Przedmiejskiego. Tam to dopiero jest Kongo z parkowaniem .

    • 2 3

    • A Dziewanowskiego to będzie w strefie zgniotu!

      Wszyscy będą chcieli parkować przy kładce

      • 0 0

  • Trzeba znalezsc kase w budzecie pod wymiane ziemii na Szadolkach. (1)

    No samo sie nie uzbiera..trzeba lupic miedzkancow by mafia smieciowa godnie zarobila...mieszkancom sie oodwyzszy i tak w nieskonczonosc.

    • 7 1

    • a potem jeszcze truć całe miasto, spalarnią w starej technologii, której pozbywa się cały zachód. Przypominam Pani D. królowej tego zamku, że rak nie wybiera.... a z tego co pamiętam też ma dziecko. Chyba, że przyszłość córki ma w tym samym miejscu co przyszłość reszty gdańszczan....

      • 0 0

  • polakówowanie

    "zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej" co za bydlackie myślenie, zamiast poprawić coś w komunikacji aby ludzie chcieli z niej korzystać to uprzykszą życie wszystkim innym, co za psychopata to wymyślił

    • 12 0

  • cigłe Podwyżki..to za śmieci,to podatek od nieruchomości itp.,itp...POrąbało was? co jeszcze?

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane