- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (291 opinii)
- 2 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (144 opinie)
- 3 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (156 opinii)
- 4 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (852 opinie)
- 5 50 lat pracuje w jednym zakładzie (251 opinii)
- 6 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (233 opinie)
Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska
Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.
Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.
Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować
- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł
Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.
Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).
Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.
Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.
Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.
Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji
Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.
Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.
Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.
Nowa strefa jeszcze przed wakacjami
Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.
Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.
Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych
-
2020-02-06 11:10
Pianka poliuretanowa ponoc dobrze konserwuje i zabezpiecza przed wilgocia.
Do nabycia w renomowanych marketach.
- 3 0
-
2020-02-06 11:13
Rydwany rydwany
Same się nie kupia
- 11 2
-
2020-02-06 11:14
czemu 5,5zł a nie 25 zł za każdą godzinę ? (2)
do centrum i tak nie ma po co przyjeżdżać.nie jadę tam nawet jak mogę za darmo pozostawić auto...
- 7 4
-
2020-02-06 11:17
siedz na lawendowym
i biegaj po tatrę do żabki, jak to wszystko, czego potrzebujesz
- 1 4
-
2020-02-06 11:17
maksymalna stawka to 10zł.
- 0 0
-
2020-02-06 11:17
PO CO (1)
PO co te "ankiety" ? I tak zawsze robicie co chcecie w Trójmieście ... Wynik każdej (!!!) "ankiety" jest inny niż wasze oczekiwania a i tak robicie inaczej. Zawsze !!!
- 14 2
-
2020-02-06 13:16
ankieta na trójmiasto pl
to nie odzwierciedlenie potrzeb mieszkańców całego miasta
- 0 3
-
2020-02-06 11:19
Platforma.
Tak właśnie żądzą platforma obywatelska czytaj koalicja obywatelska.
- 12 2
-
2020-02-06 11:20
miejsce do parkowania dla motocykli
Nie ma miejsc parkingowych dla jednośladów a szkoda. Motocykl zajmuje połowę miejsca zajmowanego przez samochód, więc czemu ma uiszczać pełną opłatę?
Większość miast w Polsce i Europie preferuje ruch jednośladów, bo jest płynniejszy a na parkingu zajmuje mniej miejsca. Gdańsk jest inny?- 4 3
-
2020-02-06 11:21
parkowanie
Nieprzychylne opinie są w większości blokowane, więc bez sensu pisać
- 11 0
-
2020-02-06 11:22
Dobra decyzja ale budujcie więcej parkingów nie kolidujących z przyjazną dla mieszkańców i turystów przestrzenią publiczną. (3)
Miasto powinno budować więcej parkingów podziemnych, np w Hiszpanii buduje się parkingi pod ulicami miast, pod parkami.
We Wrzeszczu nasyp kolejowy można by przebudować i zrobić parking dla podróżujących koleją i mieszkańców starych kamienic z sąsiedztwa.
Mieszkańcy śródmieścia powinni mieć możliwość parkowania na parkingu wybudowanym tylko dla nich, np pod ulicą albo gdzieś w pobliżu miejsca zamieszkania, bo za chwilę się okaże ze kupią więcej samochodów i sami będą dla siebie problemem.
Przy dużych osiedlach deweloper powinien budować więcej miejsc parkingowych także ogólnodostępnych , np pod ziemią. Przyjeżdżasz do znajomych na Morenę i nie masz gdzie zaparkować.- 11 3
-
2020-02-06 12:45
A po co? (1)
Przecież tu nie chodzi o miejsca postojowe, tylko o kasę
- 4 0
-
2020-02-06 19:00
30 zł za godzinę i będzie pusto.
- 0 0
-
2020-02-06 19:08
miasto chce budować podziemne parkingi
oczywiście w Hiszpanii można podziemne parkingi budować, można zbudować metro, ale w Gdańsku pan konserwator się nie zgadza
- 0 0
-
2020-02-06 11:26
żąłosne kłamstwa !!!!
Gdańsk miasto zadłużone na potęge którego długi gdyby nie stworzenie spółek córek dawno przekroczyłoby ustawowe limity sięga do kieszeni ponownie aby ratować swój budżet.....dalej głosujecie lemingi na układ dewelopersko-urzędniczo-mafijny a poza podwyżką śmieci, stref parkowania jeszcze wam wodę i czynsze podniosą.....złodziejski układ szuka pieniędzy ......
- 14 0
-
2020-02-06 11:29
Po i Ko (1)
Brawo dla Platformy i Koalicji Obywatelskiej.Ludziom i tak powiecie że to PIS podnosi ceny i opłaty.
- 11 2
-
2020-02-06 11:36
no przecież powiazali cenę z płacą minimalną.
i teraz to przez Pisiory. A ja bym powiązał z wypłatą dulcynei to dopiero była by jazda.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.