- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (193 opinie)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (598 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (210 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (203 opinie)
- 5 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (211 opinii)
- 6 Zamkną przystanek SKM na pół roku (125 opinii)
Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska
Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.
Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.
Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować
- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł
Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.
Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).
Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.
Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.
Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania
Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.
Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji
Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.
Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.
Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.
Nowa strefa jeszcze przed wakacjami
Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.
Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.
Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych
-
2020-02-06 08:05
Obecna ekipa lokalnej władzy jest wyjątkowo (6)
PO-dwyżkowa. W Gdańsku kroją mieszkańców na żywca
- 44 9
-
2020-02-06 09:25
(3)
Kaszub siedź na du....e w swojej wiejskiej chacie i nie przyjeżdżaj do Gdańska. Proste?!
- 2 4
-
2020-02-06 12:18
Mieszkam w Gdańsku (2)
Proste ?
- 0 0
-
2020-02-06 13:27
(1)
To tak jak wieś nie potrafi odnaleźć się mieście.
- 1 1
-
2020-02-06 16:38
Fakt
Wiele tu napływowej ludności z wiosek, dużo przyjechało w ostatnich latach i bezmyślnie głosują na skompromitowaną Platformę
- 1 0
-
2020-02-06 12:26
(1)
Skoro Państwo nie wywiązuje się ze swoich obowiązków i nie opłaca rzeczy, które ustawowo ma obowiązek, ani nie waloryzuję dopłat miejskich, a zarazem zabiera miastom pieniądze oraz zwiększa koszty to miasto musi brać przykład z możnowładców pisowskich i okradać obywateli.
- 0 2
-
2020-02-06 13:02
Pamiętasz drożyznę w latach 2007-2015?
Benzynę 95 za ponad 6 zł za litr, pamiętasz jak kradli na skalę przemysłową, jak byli bezczelni, jak gardzili Polakami peowscy baronowie. I motto tamtych czasów "Jak żyć panie premierze? "
- 0 0
-
2020-02-06 08:05
(2)
Aby komunikacja miejska stanowiła konkurencje dla samochodów bilety musiałyby być tańsze, a autobusy i tramwaje powinny trzymać się rozkładów-bez opóźnień!
- 27 2
-
2020-02-06 09:25
(1)
A jak dojdzie do awarii tramwaju to jak te za uszkodzonym mają jechać punktualnie?
- 1 0
-
2020-02-06 21:26
Otóż to
Autobusy i buspasy
- 0 0
-
2020-02-06 08:07
weekend na starówce (1)
Niestety będzie to miało negatywny wpływ na ruch w lokalach gastronomicznych. Był weekend za darmo teraz nie ma. Wiadomo, że w godzinie się człowiek nie zmieści jak przyjedzie w weekend. A co do wymuszenia korzystania z komunikacji miejskiej to śmiać mi się chce. Samochód wychodzi mi taniej jeśli chodzi o dojazd (rodzina czteroosobowa). Weekendy mogliby odpuścić.
PS Tipa w lokalu niestety pozostawie ale niższego;(- 37 12
-
2020-02-06 09:07
Targ Węglowy w weekendy zastawiony po samą szyjkę, więc raczej nikt nie zrezygnuje z obiadku w kolacji za 100zł z powodu 10zł opłaty za parkowanie.
- 3 4
-
2020-02-06 08:10
To liczba meldunków wzrośnie (1)
Szczególnie tam gdzie są mieszkania na booking, inwestorzy mają przecież po kilka, kilkanaście i nawet kilkadziesiąt mieszkań. Zamiast tego brzydkiego forum powinien powstać parking kubaturowy. I czy zwiększy się częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej? Jak mam dojechać do Śródmieścia, jak jeżdżą 3 autobusy na godzinę??
- 20 6
-
2020-02-06 09:29
3? Ja w weekend mam 2 :(
- 0 1
-
2020-02-06 08:10
joker (4)
Czyli nawet do kościoła człowiek już nie przyjedzie do centrum.
W ramach równości ten kto ma pieniądze i auto za 200 tys sobie zaparkuje a biedak będzie mógł sobie o tym pomarzyć...
Wypowiedzi Pana Grzelaka sięgają już szczytu bezczelności.
Co weekend jestem w centrum Gdańska i nigdy nie miałem problemu z parkowaniem ( oprócz jarmarku ).
Skoro jest tak źle, to zakażmy wjazdu do centrum wszystkim bez wyjątku oprócz mieszkańców i elektrycznych aut.
Kolejny skok na kasę pod i**otycznymi argumentami ekologicznymi i wydumanym problem z parkowaniem w weekendy.- 56 16
-
2020-02-06 08:15
Dlaczego elektryki miałyby móc wjeżdżać?
One tak samo zajmują miejsce jak spalinowe. Ba! Podpięte pod ładowarkę będą stały dłużej w jednym miejscu!
- 6 0
-
2020-02-06 09:08
Jaki bogacz, jaki biedak? (2)
6pln nie masz? Mieszkając i pracując w Gdańsku?
- 3 8
-
2020-02-06 09:25
Na wyrzucanie w błoto nie mam nawet jednego grosza.
- 4 2
-
2020-02-06 11:31
A może bilety zkm niech kosztują 10 pln a nie 4 .
Co mieszkasz w Gdańsku i Cie nie stać??
Nie masz dodatkowo 6 pln?
A może za oddychanie zapłacisz co miesiąc 5 pln??
Co mieszkasz w Gdańsku to Cię nie stać ??
Nie masz 5 pln??
Demokracja to jedna wadliwy ustrój, który daje prawo wyborcze ludziom komentującym w ten sposób...- 3 0
-
2020-02-06 08:11
(2)
A dlaczego mieszkańcy mają taniej? Tutaj 650 samochodów na 1000 nie boli?
- 18 9
-
2020-02-06 08:47
Dokładnie.
Przecież z ich słów wynika, że w głównym mieście wszystko można załatwić podróżując komunikacją więc po co im samochody?
Ale jak przychodzi co do czego, to "nieee no paaanie, paseratti w turbognojówce to ja muszem mieć gdzie postawić pod moim domem w centrum miasta."- 7 2
-
2020-02-06 09:28
Bo mają tam podwórka których są włascicielami albo mają je wydzierżawione a to wiąże się z przywilejami ale również z kosztami i obowiazkami.Tak mamy na Długiej.
- 3 1
-
2020-02-06 08:11
Nie jestem z pisu
Ale pewnie argumentuja ze rzad wymusil na nich podwyzke (jak smieci).65% na tereny zielone, sciezki i pieszych, a co z pozostalymi 35%?
I jakie tereny zielone jak wy sprzedajecie kazdy niezabudowany kawalek miasta- 34 6
-
2020-02-06 08:14
Urzędnicy (2)
Czemu nasi kochani urzędnicy chcąc nas tak mocno zmusić do jazdy komunikacji miejskiej sami nie zaczną z niej korzystać i zlikwidują prywatne miejsca przy urzędach tylko dla pracowników, oraz z samochodów służbowych? Bo walenie takimi stawkami tylko w mieszkańców, samemu mając prywatny postój wyłączony z opłat to zwykła hipokryzja.
- 51 3
-
2020-02-06 09:04
Jestem za!
- 5 0
-
2020-02-06 09:10
Pani Prezydent raczej nie uznaje zasady, że przykład idzie z góry.
- 6 0
-
2020-02-06 08:15
Opłaty za parkowanie od motocykli?
Może od razu też od skuterów i rowerów? Co się bedziemy szczypać?
Obowiązek przeznaczania minimum 65% zysków na "dobrą infrastrukturę" to fikcja. Mogą przeznaczyć nawet 100%, jednocześnie zmniejszając dotychczasowy budżet na te inwestycje o -100%, czyli ostatecznie powstanie tyle samo dobre infrastruktury, tylko z innej kieszeni. ;)- 26 1
-
2020-02-06 08:15
brawo
- 6 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.