• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Obecna ekipa lokalnej władzy jest wyjątkowo (6)

    PO-dwyżkowa. W Gdańsku kroją mieszkańców na żywca

    • 44 9

    • (3)

      Kaszub siedź na du....e w swojej wiejskiej chacie i nie przyjeżdżaj do Gdańska. Proste?!

      • 2 4

      • Mieszkam w Gdańsku (2)

        Proste ?

        • 0 0

        • (1)

          To tak jak wieś nie potrafi odnaleźć się mieście.

          • 1 1

          • Fakt

            Wiele tu napływowej ludności z wiosek, dużo przyjechało w ostatnich latach i bezmyślnie głosują na skompromitowaną Platformę

            • 1 0

    • (1)

      Skoro Państwo nie wywiązuje się ze swoich obowiązków i nie opłaca rzeczy, które ustawowo ma obowiązek, ani nie waloryzuję dopłat miejskich, a zarazem zabiera miastom pieniądze oraz zwiększa koszty to miasto musi brać przykład z możnowładców pisowskich i okradać obywateli.

      • 0 2

      • Pamiętasz drożyznę w latach 2007-2015?

        Benzynę 95 za ponad 6 zł za litr, pamiętasz jak kradli na skalę przemysłową, jak byli bezczelni, jak gardzili Polakami peowscy baronowie. I motto tamtych czasów "Jak żyć panie premierze? "

        • 0 0

  • (2)

    Aby komunikacja miejska stanowiła konkurencje dla samochodów bilety musiałyby być tańsze, a autobusy i tramwaje powinny trzymać się rozkładów-bez opóźnień!

    • 27 2

    • (1)

      A jak dojdzie do awarii tramwaju to jak te za uszkodzonym mają jechać punktualnie?

      • 1 0

      • Otóż to

        Autobusy i buspasy

        • 0 0

  • weekend na starówce (1)

    Niestety będzie to miało negatywny wpływ na ruch w lokalach gastronomicznych. Był weekend za darmo teraz nie ma. Wiadomo, że w godzinie się człowiek nie zmieści jak przyjedzie w weekend. A co do wymuszenia korzystania z komunikacji miejskiej to śmiać mi się chce. Samochód wychodzi mi taniej jeśli chodzi o dojazd (rodzina czteroosobowa). Weekendy mogliby odpuścić.
    PS Tipa w lokalu niestety pozostawie ale niższego;(

    • 37 12

    • Targ Węglowy w weekendy zastawiony po samą szyjkę, więc raczej nikt nie zrezygnuje z obiadku w kolacji za 100zł z powodu 10zł opłaty za parkowanie.

      • 3 4

  • To liczba meldunków wzrośnie (1)

    Szczególnie tam gdzie są mieszkania na booking, inwestorzy mają przecież po kilka, kilkanaście i nawet kilkadziesiąt mieszkań. Zamiast tego brzydkiego forum powinien powstać parking kubaturowy. I czy zwiększy się częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej? Jak mam dojechać do Śródmieścia, jak jeżdżą 3 autobusy na godzinę??

    • 20 6

    • 3? Ja w weekend mam 2 :(

      • 0 1

  • joker (4)

    Czyli nawet do kościoła człowiek już nie przyjedzie do centrum.
    W ramach równości ten kto ma pieniądze i auto za 200 tys sobie zaparkuje a biedak będzie mógł sobie o tym pomarzyć...
    Wypowiedzi Pana Grzelaka sięgają już szczytu bezczelności.
    Co weekend jestem w centrum Gdańska i nigdy nie miałem problemu z parkowaniem ( oprócz jarmarku ).
    Skoro jest tak źle, to zakażmy wjazdu do centrum wszystkim bez wyjątku oprócz mieszkańców i elektrycznych aut.
    Kolejny skok na kasę pod i**otycznymi argumentami ekologicznymi i wydumanym problem z parkowaniem w weekendy.

    • 56 16

    • Dlaczego elektryki miałyby móc wjeżdżać?

      One tak samo zajmują miejsce jak spalinowe. Ba! Podpięte pod ładowarkę będą stały dłużej w jednym miejscu!

      • 6 0

    • Jaki bogacz, jaki biedak? (2)

      6pln nie masz? Mieszkając i pracując w Gdańsku?

      • 3 8

      • Na wyrzucanie w błoto nie mam nawet jednego grosza.

        • 4 2

      • A może bilety zkm niech kosztują 10 pln a nie 4 .
        Co mieszkasz w Gdańsku i Cie nie stać??
        Nie masz dodatkowo 6 pln?
        A może za oddychanie zapłacisz co miesiąc 5 pln??
        Co mieszkasz w Gdańsku to Cię nie stać ??
        Nie masz 5 pln??
        Demokracja to jedna wadliwy ustrój, który daje prawo wyborcze ludziom komentującym w ten sposób...

        • 3 0

  • (2)

    A dlaczego mieszkańcy mają taniej? Tutaj 650 samochodów na 1000 nie boli?

    • 18 9

    • Dokładnie.

      Przecież z ich słów wynika, że w głównym mieście wszystko można załatwić podróżując komunikacją więc po co im samochody?
      Ale jak przychodzi co do czego, to "nieee no paaanie, paseratti w turbognojówce to ja muszem mieć gdzie postawić pod moim domem w centrum miasta."

      • 7 2

    • Bo mają tam podwórka których są włascicielami albo mają je wydzierżawione a to wiąże się z przywilejami ale również z kosztami i obowiazkami.Tak mamy na Długiej.

      • 3 1

  • Nie jestem z pisu

    Ale pewnie argumentuja ze rzad wymusil na nich podwyzke (jak smieci).65% na tereny zielone, sciezki i pieszych, a co z pozostalymi 35%?
    I jakie tereny zielone jak wy sprzedajecie kazdy niezabudowany kawalek miasta

    • 34 6

  • Urzędnicy (2)

    Czemu nasi kochani urzędnicy chcąc nas tak mocno zmusić do jazdy komunikacji miejskiej sami nie zaczną z niej korzystać i zlikwidują prywatne miejsca przy urzędach tylko dla pracowników, oraz z samochodów służbowych? Bo walenie takimi stawkami tylko w mieszkańców, samemu mając prywatny postój wyłączony z opłat to zwykła hipokryzja.

    • 51 3

    • Jestem za!

      • 5 0

    • Pani Prezydent raczej nie uznaje zasady, że przykład idzie z góry.

      • 6 0

  • Opłaty za parkowanie od motocykli?

    Może od razu też od skuterów i rowerów? Co się bedziemy szczypać?

    Obowiązek przeznaczania minimum 65% zysków na "dobrą infrastrukturę" to fikcja. Mogą przeznaczyć nawet 100%, jednocześnie zmniejszając dotychczasowy budżet na te inwestycje o -100%, czyli ostatecznie powstanie tyle samo dobre infrastruktury, tylko z innej kieszeni. ;)

    • 26 1

  • brawo

    • 6 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane