• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w parkowaniu w centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Wkrótce kierowcy parkujący w Śródmieściu Gdańska będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.

Jeszcze przed wakacjami powstanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,3 do 5,5 zł. Spore zmiany zajdą też w dotychczasowych strefach płatnego parkowania.



5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania w centrum Gdańska:

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na uwolnienie ścisłego centrum Gdańska od nadmiaru samochodów oraz zwiększyć konkurencyjność komunikacji miejskiej.

Jak mówią urzędnicy, mniej aut to też czystsze powietrze, mniejsze korki i więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Utworzenie ŚSPP jest możliwe dzięki nowelizacji ustawy, przygotowanej w 2018 r. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Nowe przepisy dają dużym miastom możliwość do wydzielenia w centrum tzw. śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której parkowanie jest dłuższe (obowiązuje także w weekendy i święta), a także droższe.

Mieszkańcy Śródmieścia nie mają gdzie parkować



- Wielokrotnie, jako samorząd, apelowaliśmy o zmianę przepisów, ponieważ dzisiejsze strefy w dużych miastach nie do końca wypełniają cele ustawy. W naszym przypadku strefa płatnego parkowania nie chroniła mieszkańców Śródmieścia, którzy, wracając do swoich domów, nie mieli gdzie zaparkować. Problem nasilał się głównie w weekendy - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska. - Przed wprowadzeniem strefy wymagane było przeprowadzenie analizy. Wynika z niej, że w Śródmieściu są takie obszary, gdzie samochody stały w jednym miejscu przez kilkanaście godzin. To nieefektywne wykorzystanie zapisów ustawy, bo pobieranie opłat nie było połączone z rotacją. Śródmiejska Strefa ma tę sytuację zmienić.
Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł. Obszar, jaki ma objąć Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania to Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody. Pierwsza godzina parkowania ma kosztować 5,5 zł.

Godzina za 5,5 zł, abonament za 800 zł



Wymusić rotację, ale i ograniczyć ruch w Śródmieściu po wprowadzeniu ŚSPP mają przede wszystkim wyższe stawki za godzinę parkowania.

Obecnie - po wrześniowych podwyżkach - pierwsza godzina parkowania kosztuje 3,3 zł. Gdy radni przegłosują uchwałę, stawka w nowej strefie wzrośnie do 5,5 zł, co jest porównywalne do innych miast, które zdecydowały się na wprowadzenie ŚSPP (w Krakowie stawka wynosi od 4 do 6 zł w zależności od podstrefy, w stolicy pierwsza godzina parkowania ma wkrótce kosztować 4,9 zł, a w Poznaniu - 7 zł).

Opłaty mają obowiązywać przez siedem dni w tygodniu w godz. 9-20. Miesięczny abonament w ŚSPP i SPP ma kosztować 800 zł (tylko w SPP - 550 zł). Ale to nie koniec zmian.

Wzrosną też stawki w zwykłej strefie płatnego parkowania. Pierwsza godzina ma kosztować 3,9 zł.

Czytaj też: Dużo mniej mandatów po zwiększeniu kar w Strefie Płatnego Parkowania

Na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych, a opłatami za parkowanie zostaną objęci także posiadacze motocykli (dotychczas parkowali bez opłat). Na tzw. abonament miesięczny lub roczny w SPP będą mogły liczyć z kolei tylko osoby zameldowane.

Wnioski po zbadaniu 16 lokalizacji



Wysokość opłat wynika ze wspomnianej wcześniej analizy, w której zbadano zachowania i oczekiwania kierowców na 16 wybranych ulicach Głównego, Starego i Dolnego Miasta. By próba była jak najbardziej reprezentatywna, badane miejsca zostały dobrane wg zróżnicowanych kryteriów - np. generatorów ruchu w postaci znajdującego się w pobliżu urzędu czy ulicy wyjątkowo atrakcyjnej z punktu widzenia turystów.

Stawki są ustawowo powiązane z płacą minimalną, która w tym roku wynosi 2,6 tys. zł. Co ważne, dla mieszkańców Śródmieścia nic się nie zmieni, nadal obowiązywać będą roczne abonamenty w cenie 120 zł. Z kolei przedsiębiorcy będą rozliczać się według stawek ogólnych.

Co ważne, ustawa przewiduje, by co najmniej 65 proc. wpływów z parkowania w ŚSPP magistrat przekazywał na inwestycje w zieleń, infrastrukturę rowerową i pieszą. Jak usłyszeliśmy, Gdańsk chce na ten cel przeznaczyć większe środki.

Nowa strefa jeszcze przed wakacjami



Projekt uchwały ws. utworzenia ŚSPP w Śródmieściu Gdańska ma być procedowany jeszcze w tym miesiącu podczas sesji rady miasta (27 lutego). W marcu zostanie dokupionych 30 nowych parkomatów, a we wszystkich dotychczasowych urządzeniach zostanie uruchomiona funkcja płatności BLIK.

Nowa strefa ma zacząć obowiązywać pod koniec czerwca, a więc tuż przed tzw. wysokim sezonem turystycznym, gdy nasila się problem z parkowaniem w centrum Gdańska.

Opinie (1461) ponad 50 zablokowanych

  • Parkowanie (5)

    Jestem mieszkańcem Gdańska i tu płacę wszystkie podatki i opłaty . Co w zamian ? tylko podwyżki

    • 64 11

    • Przecież masz 500+

      Przecież tym miało się wszystko załatwić? Co narzekasz?
      Przecież PiS zatkało wam buzię...

      • 8 12

    • wyprowadż się do poznania krakowa czy innego miasta tam parkingi moze o 1 zł tańsze (1)

      • 5 4

      • w Poznaniu 7 złotych

        • 0 0

    • zawsze możesz przenieść się tam gdzie się podatków nie płaci.

      • 4 2

    • Cha cha cha. Za co płacisz? Chyba nie za parkowanie.

      • 0 0

  • Wybudować SKM na południe - skończy się problem z parkowaniem.

    • 17 11

  • (5)

    Ciekawe dlaczego strefa nie obejmuje okolic urzedu miejskiego i wojewódzkiego? Tam też nie idzie zaparkować żeby coś załatwić....

    • 60 7

    • ciesz się że można tam zaparkować za darmo (4)

      • 4 5

      • (3)

        Akurat tam moglby byc drogi parking. Tam sie zalatwia sprawy raz na kilka lat, wiec moznaby zaplacic ale w zamian nie trzebaby szukac miejsca. Rowerem z Żabianki to mi sie nie chce jechac po paszport, SKM jest zawodna, a tramwaj jedzie godzine.

        • 5 6

        • Tramwaj jedzie godzinę , rowerem ci się nie chce, SKM zawodna -same nieszczęścia , jak życ?!

          • 4 0

        • Dobrze, że auta są niezawodne a drogi zawsze przejezdne. (1)

          A poważnie - ten powyższy komentarz pokazuje myślenie wygodnickich. SKM przewozi codziennie, bez korków, tysiące ludzi. Z Żabianki na Śródmieście 14 minut. Stacja prawie pod urzędem. Naprawdę trudno o lepsze połączenie. Ale on nie pojedzie SKM, bo "zawodne".

          • 4 0

          • Co najwyżej z lekkim póżnieniem.

            • 0 0

  • (6)

    Cena jest porównywalna z innymi dużymi miastami. A z cenami na zachodzie to jak za darmo.

    • 19 30

    • A czy wypłaty mamy takie jak na zachodzie? (3)

      Chętnie zapłacę te zachodnie stawki jak będę zarabiać tyle samo co teraz tylko że w EURO.

      • 5 2

      • (1)

        Polacy jeżdżą na zachód (turyści) i płacą.

        • 2 2

        • Liczysz każdy grosz na urlopie? Bo ja nie. To ma być odpoczynek.

          Mieszkając w danym miejscu już tak nie robię.

          • 1 0

      • Załóż firmę i zarabiaj ! Kto ci broni?

        • 0 0

    • w Wiedniu 2,20 euro a w Berlinie i za Euro zaparkujesz. Do tego wszystkie niedziele i soboty bezpłatne !!!!!!!!!!!

      • 2 0

    • Niby tak, ale w Dreznie np, miasto podobne do Gdańska masz super komunikacje miejską i nie musisz jechać do centrum żeby zaparkować. W Liverpoolu podobnie, bilet dzienny na wsio kosztuje 2 funty i masz autobus co 10 minut, a w szczycie co 4 min a czasami jeszcze jadą 2 autobusy piętrowe, jako 1 kurs. Z czym do ludzi ?

      • 3 0

  • Proces o podawanie nr rej, (3)

    zdaje się miasto przegrało. Chętnie wygram kolejny proces.
    JEden wieczny plan budowy. Brak parkingów. Nie mówiąc o ciągach pieszych z normalą nawierzchnią.
    Opłakana, nieekologiczna komunikacja miejska.
    Brak wsparcia transportu współdzielonego.

    • 56 5

    • Tylko widzisz właśnie po to zmieniono ustawę... teraz mogą nałożyć obowiązek

      • 5 1

    • Niestety był ostatnio absurdalny wyrok dotyczący Warszawy, który zezwala na obowiązek podawania nr rej. Wyrok krytykowany przez prawników. Niestety tak czasem bywa, że wyroki "kreują" prawo pod potrzebę, a nie tylko realizują istniejące prawo. Pozostaje mieć nadzieję, że Europejski Trybunał (ETPCz) to wyprostuje.

      • 2 1

    • Nie podawaj nr rej , idź do sądu i wygrywaj tylko po co?
      Gdzie byś chciał nowy parking ?
      Za co chciałbyś kupić nowy ekologiczny tabor?

      • 2 6

  • gdańskie rejestracje powinny mieć taniej (1)

    reszta pierwszą godzinę za 10 zł :)

    • 24 14

    • koniecznie wprowadzić parkomaty przyjmujące monety :3, 7,i 12-to złotowe

      • 4 2

  • Ok., ale wprowadziłbym pewną modyfikację. Do godz. 19:00 i niedziele bezpłatne. Cena 5 zł. za pierwszą godz.

    • 16 5

  • Budilyniowa (3)

    Kto głosuje na tą chora ekipę?! Chciałbym pojechać sobie tramwajem czy autobusem w rozsądnej cenie i żeby czas nie był równy czasowi dojazdu do Bydgoszczy. GAiT to syf gangrena i malarią.

    • 57 8

    • jak to kto lewactwo krzyczące: konstytucja, wolne sondy :) (2)

      • 2 1

      • (1)

        Co to są wolne sONdy? Matury chyba się nie chciało zdawać.

        • 1 2

        • Matury? O tym uczyli w gimnazjum .

          • 0 0

  • nie zawszę komunikacja miejska jest konkurencyjna dla podróży samochodem .... (1)

    Fajnie jeżeli faktycznie komunikacja stanowiła by konkurencje dla dojazdów do pracy samochodem...
    Nieco inny przykład:
    Ulica Myśliwska -> kompleks biznesowy w okolicach UG (gdański mordor) - nie widzę tu alternatywy dla przejazdu samochodem, a chętnie bym się przesiadł...

    • 30 6

    • Mało widzisz PKM dojedziesz do Strzyży a pozniej masz wybor 10 min spaceru albo 2 przystanki tramwajem.

      • 7 4

  • (3)

    I bardzo dobrze choć ta opłata ciągle za mała. Ze Starego miasta należałoby w ogóle wywalić wszystkie samochody. To wstyd że miejsce typowe do spacerów, korzystania z restauracji i kawiarni jest zawalone samochodami i spalinami. Niestety mamy tępe społeczeństwo, dużo ludzi swoją puszką do samej restauracji by chciała wjechać.

    • 21 37

    • Trzezwiejesz czy wachlarz klej?

      • 0 1

    • Jakbym miał się tłuc 2 godziny tam i z powrotem tramwajem żeby pospacerować lub wypić kawę i zjeść ciastko to wolę cukiernię blisko domu.

      • 2 0

    • baran

      To gdzie baranie zostawić auto , żeby pieszo dostać się na Stare Miasto?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane