• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbiórka zamiast remontu kładki nad Jana z Kolna? Urzędnicy rozważają taki wariant

Krzysztof Koprowski
3 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa kładka nad SKM Stocznia
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.
  • W 2017 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił remont fragmentu kładki nad jezdnią i torami tramwajowymi. Koszt robót wyniósł ok. 359 tys. zł.

Urzędnicy rozważają rozbiórkę kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska. Jak tłumaczą, tory kolejowe można pokonać również Żółtym Wiaduktem, a z będącej w złym stanie technicznym konstrukcji korzysta niewielu pieszych. SKM planuje natomiast dokonać gruntownego remontu przystanku, do którego jedyna droga wiedzie właśnie przez kładkę.



Czy należy dokonać rozbiórki kładki na wysokości SKM Gdańsk Stocznia?

Zapewne nie takiej odpowiedzi oczekiwała radna Anna Golędzinowska (KO), a wcześniej przewodniczącą Zarządu Dzielnicy Aniołki, gdy kilka tygodni temu składała interpelację w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie miasta na remont nadgryzionej zębem czasu kładki na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia.

W odpowiedzi udzielonej przez Aleksandrę Dulkiewicz, obecnie pełniącą obowiązki prezydenta, a w momencie udzielania odpowiedzi jeszcze funkcję zastępcy prezydenta, nie tylko zabrakło deklaracji o sfinansowaniu remontu, ale nawet padła propozycja jej rozbiórki.

Problemem - w ocenie miasta - jest bowiem spór kompetencyjny o utrzymanie i remont jej poszczególnych elementów.

- Sytuacja ta powoduje, że do chwili rozstrzygnięcia sporu i jednoznacznego wskazania zarządcy kładki lub jej poszczególnych elementów (np. tylko schodów) Gmina nie ma możliwości ponoszenia nakładów na remont infrastruktury, który nie jest jej własnością - czytamy w piśmie podpisanym przez Aleksandrę Dulkiewicz.
Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki. Najbliższe bezkolizyjne przejścia przez tory kolejowe oddalone są 350 lub aż 1500 m od kładki.

Kładka do remontu albo likwidacji



Obecna prezydent wylicza, że całkowity koszt konstrukcji według szacunków z 2017 r. to 8 mln zł, a kwota ta "kontrastuje z niewielkim, zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, wykorzystaniem kładki jako sposobu przemieszczania się pieszych w tej części miasta".

Zdaniem urzędników w odległości 150 metrów znajduje się Żółty Wiadukt, który również pozwala na pokonanie torów kolejowych (z wyjątkiem osób z niepełnosprawnością ruchową - budowa pochylni lub windy jest na etapie "przygotowania do nowych koncepcji wielobranżowych" bez żadnego terminu realizacji).

Dlatego też proponują, aby dokonać badań natężenia ruchu pieszego i wraz z SKM podjąć decyzję o remoncie kładki lub jej likwidacji.


Brak kładki znacznie utrudni ruch pieszy



- Absolutnie nie dopuszczam pomysłu rozebrania kładki! - mówi stanowczo Anna Golędzinowska - Zapewnia ona dostępność do przystanku SKM, a ponadto połączenie między mającym się rozwijać Młodym Miastemparkiem Steffensów zobacz na mapie Gdańska i dalej przystankiem tramwajowym Chodowieckiego.
Radna PO zwraca ponadto uwagę, że wbrew słowom Dulkiewicz, Żółty Wiadukt oddalony jest nie o 150, lecz ponad 350 metrów, a pokonanie torów oznaczałoby dodatkowo czterokrotne przekroczenie jezdni z sygnalizacją świetlną (ulice: Narzędziowców zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, dwie jezdnie Nowej Wałowej zobacz na mapie Gdańska przy Bramie Oliwskiej).

- Takie rozwiązanie byłoby całkowicie sprzeczne z przyjętym w ubiegłym roku Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który kładzie duży nacisk na likwidację barier dostępu do komunikacji zbiorowej oraz komfort przemieszczania się pieszych - dodaje Golędzinowska.
Czytaj też: Urzędnicy od komunikacji nie przyszli na spotkanie dot. Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

  • Konstrukcja kładki z poziomu przystanku SKM.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Fragment kładki wymagający remontu.
  • Zejście na wyłączony z eksploatacji peron SKM do Nowego Portu.

Urzędnicy wyjaśniają: jeżeli rozbiórka, to tylko częściowa



Urzędnicy obecnie przekonują, że nie ma mowy o całkowitej likwidacji konstrukcji.

- Nie jest brany pod uwagę wariant całkowitego demontażu kładki. Na bieżąco wykonywane są prace utrzymaniowe, polegające na cząstkowych naprawach drewnianej nawierzchni - zapewnia Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Co warto dodać, urzędnicy nie określili, jaki fragment kładki mógłby ocaleć i czy nadal możliwe byłoby pokonanie wszystkich torów kolejowych czy tylko dojście z ul. Jana z Kolna do przystanku SKM.

Remont przystanku SKM za dwa-trzy lata



Jak informuje Szybka Kolej Miejska, wspomniany spór kompetencyjny z miastem dotyczy tylko niewielkiego fragmentu kładki - schodów prowadzących na peron kolejowy.

Kolejarze jednak nie wyobrażają sobie, by z tego powodu demontować kładkę i zarazem likwidować przystanek SKM, do którego dostać można się tylko kładką.

Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta. Jedyny spór z SKM dotyczy schodów na peron. Pozostała część kładki należy do miasta.
- Nie zamierzamy likwidować przystanku SKM Gdańsk Stocznia, a wręcz przeciwnie - planujemy jego modernizację w latach 2021-2022. W ramach tej inwestycji przewidujemy m.in. dostosowanie przystanku do potrzeb osób niepełnosprawnych i budowę windy łączącej kładkę z peronem - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Biorąc pod uwagę planowaną budowę na pobliskich terenach postoczniowych tzw. Młodego Miasta, uważamy, że liczba pasażerów korzystających z tego przystanku będzie rosła.
Szybka Kolej Miejska oczekuje obecnie od miasta przedstawienia docelowych rozwiązań przestrzennych dla tego rejonu miasta - w tym podjęcia decyzji o budowie nowego dojścia do przystanku lub remoncie kładki.

- Dopiero wówczas będziemy wiedzieli, w którym miejscu i w jaki sposób możemy powiązać nasz zmodernizowany przystanek z infrastrukturą miasta - kończy Złotoś.

Rozkład SKM sprawdzisz na skm.trojmiasto.pl

Opinie (344) 5 zablokowanych

  • Prawda

    Elita tam nie chodzi więc są niepotrzebne .Plebs może naokoło biegać.

    • 3 0

  • Gdańska logika urzędnicza:

    Tam gdzie są tunele budować przejścia naziemne.
    Tam gdzie jest kładka zlikwidować by ludzie chodzili przez tory.
    Genialne!

    • 3 0

  • Co za bzdura

    wzdłuż Zwycięstwa tak śmierdzi spalinami, że trudno przejść (szczególnie latem). Poza tym to kolejny krok do zniszczenia komunikacji miejskiej.

    Sądzę, że marzeniem gdańskich władz jest to, żeby wszyscy jeździli samochodami. Wtedy tory i chodniki zamieni się na ulice i będzie jak w Ameryce. Co za gamonie rządzą Gdańskiem!

    • 2 2

  • A tak liczyłem na naziemne przejście.

    Ludzie idący gładko po torach, a pociągi pokornie czekające na swoją kolej. Kilka minut ich nie zbawi.

    • 2 0

  • Trzeba zbiórkę zrobić ostatnio to modne w Gdańsku
    Na pewno władze miasta się ucieszą

    • 4 0

  • Rozebrać, szkoda kasy, jak tam nikt nie chodzi

    • 0 3

  • Chodzę na zajęcia na teren stoczni

    3 razy w tygodniu. To dla mnie najlepsza opcja. Może takich jak ja nie ma wielu, ale za to jest to dla nas ważne. Nie tylko ilość jest ważna

    • 4 1

  • Wyburzyć

    Wysadzić w powietrze, to przeżytek

    • 0 4

  • Remont przystanku i brak kładki to rewelacyjny pomysł

    • 3 0

  • ja mam inna propozycje

    zlikwidujcie sobie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic 3 Maja/ Nowe Ogrody
    Urzędnicy pójdą sobie do roboty przez Grodzisko :D

    i co, fajnie ?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane