• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa Spacerowej: znalazła się umowa

Krzysztof Katka
2 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Przy hipermarkecie w Osowej miała powstać druga nitka ul. Spacerowej - wynika z umowy, którą w poniedziałek odnaleźli gdańscy urzędnicy. W 2003 r. gmina zwolniła jednak właściciela sklepu z tego obowiązku w zamian za 400 tys. zł.

Gigantyczne korki przy sklepie Real (dawniej Geant) to od dziewięciu lat codzienność mieszkańców Osowej. Powód: brak dodatkowych dróg dojazdowych do obwodnicy. Od dziesięciu dni wyjaśniamy, dlaczego nie powstały. Nadzorujący budowę marketu były wiceprezydent Gdańska Ryszard Gruda twierdził na naszych łamach, że podpisał umowę zobowiązującą inwestora do stworzenia tych ulic. Biuro prasowe Urzędu Miejskiego przekonywało zaś, że taki dokument nie istnieje.

Po naszej wczorajszej publikacji Gruda na własną rękę zaczął szukać umowy: - Nie pracuję w urzędzie od pięciu lat, ale zadzwoniłem do osób, które zajmowały się sprawą i one jak po sznurku doprowadziły mnie do tych papierów- powiedział.

Gruda poradził obecnemu zastępcy prezydenta Marcinowi Szpakowi, by sprawdzić archiwum Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków. - Archiwistki udały się do pomieszczenia chronionego pancernymi drzwiami i po przejrzeniu siedmiu teczek odnalazły umowę - mówi szef wydziału Andrzej Duch.

W dokumencie znajduje się zobowiązanie właściciela sklepu do budowy 650 m drugiej nitki ul. Spacerowej. Droga miała biec skrajem Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Potrzebne do tego było pozwolenie ministra środowiska na wycinkę drzew oraz zgoda Gdyni, bo do niej należy grunt. "Inwestycja zostanie zrealizowana nie później niż w ciągu 18 miesięcy od prawomocnej decyzji ministerstwa" - czytamy w umowie z 1998 r. Dzięki tej obietnicy sklep otrzymał warunkowe pozwolenie na użytkowanie swoich obiektów.

- Inwestor nie wybudował drogi, bo Gdynia nie wydała zgody, obawiając się protestów ekologów - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta.

W 2003 r. prezydent Paweł Adamowicz podpisał z właścicielem marketu porozumienie, które zwalniało inwestora z obowiązku budowy dodatkowej nitki. Czytamy w nim, że zarząd centrum handlowego "wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców osiedla Osowa zobowiązuje się partycypować w kosztach inwestycji publicznych do kwoty 400 tysięcy zł". Pieniądze miały pójść na kładkę dla pieszych nad Obwodnicą, ale z projektu zrezygnowano po protestach... mieszkańców dzielnicy.

Dlaczego gmina dostała tylko 400 tys. rekompensaty skoro oddane do użytku w 2004 r. podobne skrzyżowanie przy sklepie Ikea kosztowało 27 mln zł?

- Pieniądze wykorzystaliśmy do przygotowania dokumentacji ulicy Nowy Świat w Osowej - mówi Krzysztof Rudziński. - Nie domagaliśmy się większej kwoty, ponieważ inwestor starał się, ale nie mógł się wywiązać ze zobowiązania z przyczyn od niego niezależnych. Gdybyśmy poszli do sądu, moglibyśmy nie wywalczyć ani złotówki. Sumę 400 tysięcy przyjęto na podstawie wyceny wykonanej przez nasz urząd.

Od 2004 r. na zlecenie Geanta przygotowywano projekt budowy piętrowego węzła w innym miejscu Spacerowej. To rozwiązanie byłoby droższe, ale nie wymagałoby wycinki drzew i zgody Gdyni. Rok temu centrum kupiła sieć Real, która nie zamierza finansować skrzyżowania. Rudziński zapowiada jednak rozmowy z nowym właścicielem. Mówi też, że Gdańsk jego gotów dopłacić do inwestycji.
Gazeta WyborczaKrzysztof Katka

Opinie (110) 10 zablokowanych

  • Dyskusja w zasadzie juz zakonczona.Jedynie w GW jest odpowiedz gdni na zarzuty i to raczej konkretna.
    Ludzia Adamowicza dali d...y i tyle albo na razie tylko tyle.
    Panie Admowicz taka kase odpuscic? wstyd i zenada dla Pana pracownikow i Pana

    • 0 0

  • antypolityk

    skoro ja jestem cep to ty jestes zboze
    wybaczam ci jednak twoja maloskowosc

    • 0 0

  • Kierowca - wirtualny

    to ze ty lubisz samochodowe gierki to nie znaczy ze kazdy je woli....
    najpierw pomysl potem napisz

    • 0 0

  • maly rokers (2)

    Nazywasz Zielonych cepami, bo nie chcą kolejnego asfaltu, bo to nic nie da, to i ja Ciebie tak nazwałem. Bez urazy. Przepraszam i proszę o wybaczenie.

    Nie zmienia to faktu, że rozbudowa infrastruktury nie jest długoterminoweym roziązaniem.

    • 0 0

    • antypolityk (1)

      milo z Twojej strony ze czujesz ze zle zrobiles ;-)

      zauwaz ze napisalem ze stanie w korku w lesie bardziej szkodzi wszystkim drzewom niz jakby wycieli pare aby poszerzyc droge ( w zasadzie dodac po jednym pasie)

      oczywiscie na dole byloby "waskie gardlo" ale ilosc splywajacych tam samochodow bylaby o wiele bardziej korzystnie rozlozona..

      dodanie juz przy zjezdzie pasa dla skrecajacych w ktoras strone zmniejsza korki...

      • 0 0

      • maly rokers

        Zmniejszy tymczasowo. Potem trzeba będzie pomyśleć o następnej nitce, a za 10 lat o nowej drodze z 200-tys. Osowy do Centrum itd itp. To nic nie da.

        Pozdrawiam

        • 0 0

  • antypolity

    zatem co da?
    zmniejszenie liczby pojazdow...?

    • 0 0

  • organizacyjne kalectwo !!!!!!

    Ręce opadają jak się o tym człowiek dowiaduje.
    Ludzie ułomni brakiem wyobrażni nie powinni sprawować żadnych urzędniczych stanowisk.
    Ludzie ! Zacznijmy się bardziej angażować w to kogo wybieramy !!!!
    Odpowiedzialni za ten stan rzeczy powinni odejść jak najszybciej i trafić pod skrzydła Pana Ziobry i spólki.

    • 0 0

  • maly rokers

    Zmniejszenie liczby ludzi poprzez uświadamianie. Najlepiej 2+1 lub 2+2. Tak zmniejszenie liczby samochodów poprzez ograniczanie jazdy samochodem. Ja świadomie samochodu nie używam. Proste, ale nierealne. Nie ma na to szans. Ani rząd, ani biznes, ani ludzie się na to nie zgodzą. Ponieważ ludzie są głupi i chciwi. Więc sprawę tę rozwiąże kryzys lub wojna.

    • 0 0

  • antypolityk

    mysle jednak ze zbudowanie dodatkowych pasow ruchu bedzie znacznie tansze niz wojna...

    • 0 0

  • maly rokers

    Ale będzie to i tak za mało, bo trzeba będzie za chwilę znowu budować, a zieleni szkoda, bo to dzięki oddychamy.

    „Myśl globalnie, działaj lokalnie”

    • 0 0

  • Mieszkam tam od 18 lat!!!!!!!!!!!

    Mieszkam w kraju za Obwodnica od 18 lat i takiej masakry jak jest teraz to jeszcze nie bylo.Korek od Palacu Opatow do Chwaszczyna.Panom w "zarzadach...ch..wie czego" chyba mozgi odparowaly.Caly ten drogowy bezplan doproiwadza mnie do szalu, nikt nie mysli , nie budyje i nie planuje przyszlosciowo.SKANDAL!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane