• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa Spacerowej: znalazła się umowa

Krzysztof Katka
2 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Przy hipermarkecie w Osowej miała powstać druga nitka ul. Spacerowej - wynika z umowy, którą w poniedziałek odnaleźli gdańscy urzędnicy. W 2003 r. gmina zwolniła jednak właściciela sklepu z tego obowiązku w zamian za 400 tys. zł.

Gigantyczne korki przy sklepie Real (dawniej Geant) to od dziewięciu lat codzienność mieszkańców Osowej. Powód: brak dodatkowych dróg dojazdowych do obwodnicy. Od dziesięciu dni wyjaśniamy, dlaczego nie powstały. Nadzorujący budowę marketu były wiceprezydent Gdańska Ryszard Gruda twierdził na naszych łamach, że podpisał umowę zobowiązującą inwestora do stworzenia tych ulic. Biuro prasowe Urzędu Miejskiego przekonywało zaś, że taki dokument nie istnieje.

Po naszej wczorajszej publikacji Gruda na własną rękę zaczął szukać umowy: - Nie pracuję w urzędzie od pięciu lat, ale zadzwoniłem do osób, które zajmowały się sprawą i one jak po sznurku doprowadziły mnie do tych papierów- powiedział.

Gruda poradził obecnemu zastępcy prezydenta Marcinowi Szpakowi, by sprawdzić archiwum Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków. - Archiwistki udały się do pomieszczenia chronionego pancernymi drzwiami i po przejrzeniu siedmiu teczek odnalazły umowę - mówi szef wydziału Andrzej Duch.

W dokumencie znajduje się zobowiązanie właściciela sklepu do budowy 650 m drugiej nitki ul. Spacerowej. Droga miała biec skrajem Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Potrzebne do tego było pozwolenie ministra środowiska na wycinkę drzew oraz zgoda Gdyni, bo do niej należy grunt. "Inwestycja zostanie zrealizowana nie później niż w ciągu 18 miesięcy od prawomocnej decyzji ministerstwa" - czytamy w umowie z 1998 r. Dzięki tej obietnicy sklep otrzymał warunkowe pozwolenie na użytkowanie swoich obiektów.

- Inwestor nie wybudował drogi, bo Gdynia nie wydała zgody, obawiając się protestów ekologów - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta.

W 2003 r. prezydent Paweł Adamowicz podpisał z właścicielem marketu porozumienie, które zwalniało inwestora z obowiązku budowy dodatkowej nitki. Czytamy w nim, że zarząd centrum handlowego "wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców osiedla Osowa zobowiązuje się partycypować w kosztach inwestycji publicznych do kwoty 400 tysięcy zł". Pieniądze miały pójść na kładkę dla pieszych nad Obwodnicą, ale z projektu zrezygnowano po protestach... mieszkańców dzielnicy.

Dlaczego gmina dostała tylko 400 tys. rekompensaty skoro oddane do użytku w 2004 r. podobne skrzyżowanie przy sklepie Ikea kosztowało 27 mln zł?

- Pieniądze wykorzystaliśmy do przygotowania dokumentacji ulicy Nowy Świat w Osowej - mówi Krzysztof Rudziński. - Nie domagaliśmy się większej kwoty, ponieważ inwestor starał się, ale nie mógł się wywiązać ze zobowiązania z przyczyn od niego niezależnych. Gdybyśmy poszli do sądu, moglibyśmy nie wywalczyć ani złotówki. Sumę 400 tysięcy przyjęto na podstawie wyceny wykonanej przez nasz urząd.

Od 2004 r. na zlecenie Geanta przygotowywano projekt budowy piętrowego węzła w innym miejscu Spacerowej. To rozwiązanie byłoby droższe, ale nie wymagałoby wycinki drzew i zgody Gdyni. Rok temu centrum kupiła sieć Real, która nie zamierza finansować skrzyżowania. Rudziński zapowiada jednak rozmowy z nowym właścicielem. Mówi też, że Gdańsk jego gotów dopłacić do inwestycji.
Gazeta WyborczaKrzysztof Katka

Opinie (110) 10 zablokowanych

  • A może brak Inżyniera Ruchu?

    Tak to jest w naszym Gdańsku, że najpierw olewa się komunikację, buduje sklepy i osiedla a potem potrzeba dziesiątek milionów, żeby przywrócić sprawność układu. Może Pan Prezydent powoła jedną osobę na stanowisko Inżyniera Ruchu w mieście, który będzie odpowiedzialny za te sprawy tak jak jest to w Gdyni czy w Warszawie.

    • 0 0

  • rumun

    polatac to sobie mozesz ty jak masz skrzydelka,

    • 0 0

  • a ta laleczka z PO wraz z burmistrzem helu tez lapoweczke pociagneli

    widac PO ma to w swoich partyjnych genach

    aby zylo sie lepiej --- tak napewno jak tyle lapowek bierzecie to zyje sie wam lepiej

    • 0 0

  • Pierdoła.

    To słowo chyba najlepiej charakteryzuje pana Adamowicza.

    • 0 0

  • Nowe drogi..paszła won :P

    Ciekaw jestem ile jeszcze czasu minie zanim ludziska zrozumiecie, że budowa nawet dwujezdniowej i dwupasowej drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP2/2) od Gdańska do Osowy nie przyniesie wam ŻADNEJ kozysci...wszystko i tak sie zakorkuje na swiatłach przy wyjeździe/wjeździe do Gdańska (Oliwa) i przy węźle "Spacerowa"...dlaczego w tak "cudownym" kraju jak USA, pomimo że są budowane autostrady 5-cio i więcej pasowe nadal sa korki ??...praktyka pokazała, że niezależnie jak szeroka dogę zrobisz ona i tak sie zakorkuje!!...dodatkowo minister środowiska raczej nie wyda pozwolenia na wycinke tylu drzew w TPK na potrzeby nowej jezdni (i ma racje!!). Jedynym rozsadnym rozwiązaniem byłoby uruchomienie (wzorem innych krajów europejskich) szybkiego tramwaju (o ile pochylenei podłużne spacerowj by na to pozwolilo). Jest to rozwiazanie ekologiczne i bardzo efektywne w porównaniu do "śmierdzącego" samochodu.

    • 0 0

  • Rudziński... Adamowicz... itd

    niezależnie od moich poglądów politycznych na temat tych dwóch panów mam swoje od dawien dawna wyrobione zdanie... i jakoś mnie nie dziwi jak sprawy potoczyły się w sprawie rozbudowy tego węzła bo to bardzo typowe dla tych dwóch panów, zapomieli dla kogo pracują, bo napewno nie dla gdańszczan

    • 0 0

  • Droga serwisowa do Geanta w Gdyni (2)

    Te droge sfinansował przed laty Geant, a raczej firma King Cross! Taki byl bezwzgledny warunek gdyńskiego samorzadu, który wydawał decyzje administracyjna o warunkach zabudowy. I Geant za ok. 20 mln zł taka droge wybudował.Dlatego tu i przy wszystkich naszych centrach handlowych zreszta nie ma zadnych problemów z dojazdem i wyjazdem... ( Klif, Tesco, Macro...)
    Jest kilka osób, które z uporem godnym lepszej sprawy głosza nieprawde, jakoby Miasto zrobiło prezent Geantowi budujac mu ten dojazd.
    W kwestii zgody czy braku zgody na wycinke drzew tez sprawa wygląda biegunowo inaczej, niz to przedstawiaja kolejni panowie prezydenci i urzednicy z Gdańska.
    Szkoda, że Ci panowie nie pamietaja, ze w 2001 r Rada Miasta Gdyni w ścisłym porozumieniu z Gdańskiem i Sopotem (które uczyniły to samo!!!)uchwaliła plan przestrzennego zagospodarowania umozliwiający, z poszanowaniem przyrody, realizacje inwestycji drogowych w rejonie tzw. Nowej Spacerowej. Wynika z tych zapisów, że Gdynia dała przyzwolenie na inwestycje!!!!!!!!!!
    Oto link do tresci tego planu - na końcu jest przystepnie napisane uzasadnienie,
    http://www.gdynia.pl/g2/2007_01/5026_fileot.pdf
    I prosze sobie Gdynią ust wiecej nie wycierać, zwłaszcza jak sie ma minimalna wiedze na poruszany temat.

    • 0 0

    • Typowy szczurzy bełkot (1)

      jest takie madre powiedzenie "uderz stół, a nozyce...". Kolejna gdyńska przypadłość, Goebels też pisał z wykrzyknikami.

      • 0 0

      • Gdańszczanin

        a poza tym wszystko u ciebie w porzadku?

        • 0 0

  • tanioszka

    Niech nie mowia ze budowa drog to taka droga sprawa... Widzicie - 650 m drogi za 400.000 PLN..nic tylko budowac.. Zycze powodzenia smutnym panom z gdanskiego UM

    • 0 0

  • a wystarczy zrobić zakaz zjazdu ze spacerowej do REALa :), usunac swiatla i juz korki mniejsze, a po miesiacu stania w korku wyjazdowym ze sklepu klienci sami zmienia sklep na inny, to wlasciciel sam bedzie sie prosic o przebudowe drogi :)

    • 0 0

  • DO AUTORA

    ile ci nalezy powtarzac matolku jeden ze od poltorej roku swiatla przy realu nie sa juz powodem korkow?????? problemem jest niedrozna oliwa i brak drugiego wyjazdu z osowy, przez w obu kierunkach nie ma gdzie odbierac samochodow ze spacerowej. czepiles sie czlowieku jak rzep psiego ogona i ciagniesz temat, ktory od parunasty miesiecy jest juz nieaktualny.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane