• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Wbicie fundamentu pod pierwszy słup trakcyjny rozpoczęło proces elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takich słupów będzie na trasie ok. 1,5 tys. Prace potrwają półtora roku i pochłoną 48,850 mln zł.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.

Jak często jeździsz pociągiem?

Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między Matarnią a portem lotniczym.

Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań zainkasuje 48,850 mln zł. Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii.

Palownica już pracuje



W nocy z poniedziałku na wtorek palownica Torpolu przejechała linią PKM na miejsce robót związanych z rozpoczęciem elektryfikacji. A we wtorek rano, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wbity został fundament pod pierwszy słup trakcyjny.

- Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
O rozpoczęciu prac informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży.

- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1,5 tys. elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
Przypomnijmy, że w trakcie prac związanych z elektryfikacją pociągi jadące na Kaszuby będą musiały korzystać z objazdu, jakim będzie modernizowany właśnie bajpas kartuski.

18:56 24 CZERWCA 21

Pierwsze słupy sieci trakcyjnej na linii PKM (13 opinii)

Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!
Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!

Opinie (186) 4 zablokowane

  • Po co elektryfikacja jak za kilka lat pociągi będą jeździły na wodór - wyrzucone pieniądze (1)

    Co za bzdura - prąd z węgla a tutaj elektryfikacja ... a za kilka lat wejdą do użytku elektryki na wodór ... nie lepiej zainwestować w tabor a nie wydawać pieniądze bez patrzenia perspektywicznego....

    • 5 21

    • powszechne paliwo wodorowe zapowiadane jest od lat 70-tych

      • 8 0

  • (1)

    48,850 mln zł ?????

    • 7 8

    • Zdziwieni?

      40 km trakcji i 1500 słupów. Wychodzi po 32k za słup. To zdecydowanie nie są zawyżone koszty.

      • 5 3

  • Najważniejsza jest większa częstotliwość kursów. (2)

    Pojemność składów mogłaby pozostać taka jaka jest - byle w godzinach szczytu zrobić takt co 10 minut, a po za nimi co 20 minut.

    • 34 2

    • Przecież w czasie budowy PKM radni PiS twierdzili, że ona będzie powietrze wozić o_O

      • 10 2

    • Nie no...

      Co pół godziny by starczyło, co godzinę do Kartuz, co godzinę do Gdyni. Frekwencja w tych kursach jest całkiem niezła, w szczycie są zapełnione.

      • 0 0

  • wielka strata dla walorów estetycznych (2)

    • 12 11

    • Dla ciebie, dla mnie nie.

      • 3 0

    • Co na to poradzisz. Była piękna trasa i już jej nie będzie.

      Przez te padkudne standardowe posowieckie słupy trakcyjne z lat '50 trasa ta będzie bezpiwrotnie utracona pod względem estetycznym.

      • 4 4

  • Ah ten Torpol

    Przejście podziemne pod byłym przystankiem Gdańsk Kolonia zamknięto 1,5 roku temu i do dzisiaj nie otwarto. Termin otwarcia był już nieraz przekładany. Nowym przejściem przeszłam się jakiś rok temu i myślałam że wystarczy miesiąc na wykończenie ale do dzisiaj nie zostało wykończone i oddane mieszkańcom. Po co jak można w tym czasie rozgrzebać inne miejsca? No ale jak w światowym kolejnictwie od lat używa się terminu "remont polski" to może Torpol tylko spełnia patriotyczny obowiązek?

    • 52 6

  • Szkoda że nie zrobiono tego od razu

    a tak pewnie bez czasowych zamknięć odcinków się nie obejdzie

    • 5 6

  • Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna (1)

    Multimedialny czy multimodalny ? :)

    • 9 0

    • Multimedialny, bo najlepiej wygląda na wizualizacjach

      • 6 1

  • redaktorze Brancewicz (4)

    w tej informacji brakuje czegos nt skrajnej niegospodarnosci. ledwie kilka lat temu budujemy projekt spalinowy, ktory teraz z pompą elektryfikujemy? czyzby 5 lat temu nie bylo jeszcze ekologii? czy nie bylo wiadomo, ze linia spalinowa nie spelni oczekiwan?

    albo jest Pan redaktorem-gapciem, albo redaktorem przestraszonym. ...

    • 15 11

    • Zapamietaj, wszedzie tam gdzie jakis redaktor pisze ze inwestycja "pochłonie" to znaczy ze pochłonie.

      W innym przypadku po prostu kosztowałaby.

      • 5 0

    • redaktorze, ja tylko dopytam w kwestii zasad dyskusji

      moderator obcial ostatnie zdanie komentarza, w ktorym proszę o nie kasowanie posta. nie bylo tam niczego niestosownego. czy dyskusja pod Pana artykulami polega na dowolnym wycinaniu wypowiedzi ktore uwaza Pan za błędne?

      • 5 2

    • Pomijając inflację, to różnica w koszcie pomiędzy elektryfikacją od razu a robioną obecnie jest pewnie minimalna. PKM miała być od razu zelektryfikowana, ale pkp plk nie ogarnęło "druta" na linii 201 (Kościerzyna-Gdynia) i wyszło jak wyszło. Elektryfikacja samej PKM od razu mogłaby zostać potraktowana jako niegospodarność, co groziło wstrzymaniem dofinansowania unijnego na ten projekt.

      • 4 1

    • samorząd nie dałby rady sfinansować całości kosztów elektryfikacji

      I dla tak małego odcinka byłyby one horrendalne.
      Pomijając już fakt sensowności, wobec braku "druta" na liniach PLK, po których też jeżdzi PKM.

      PKM musi się podłączyć pod większe przedsięwzięcie, a to zdarza się dopiero teraz. Jest nim przebudowa linii 201. Nie jest to smętne naście kilometrów PKM a dystans Gdynia - Bydgoszcz. To przedsięwzięcie podciągnie całą ciężką infrastrukturę zasilania trakcji i zbuduje ją na liniach wykorzystywanych przez PKM. Linia PKM będzie do tego podłączona, korzystając ze wspólnych przyłączy.
      Dopiero taki stan pozwala myśleć o zmianie taboru, wcześniej nie miało to sensu i uzasadnienia.
      5 lat temu (a raczej 10, bo wtedy to planowano) nie miało to sensu i perspektywy realizacji, bo kolej była passe i beee.

      • 0 1

  • Prace za 48,850 mln zł dla 2 kursow na godzine. Rewela.

    • 6 10

  • Pkm Osowa północ jest wazniejsza (1)

    Przy kielnienskiej, a nie jakaś firoga dla leniwych korpo szczurów.

    • 10 3

    • Tutaj, czyli na Matarni też mieszkają ludzie, którzy bardzo się cieszą z rozwoju dzielnicy

      Tym bardziej że korki na Słowackiego są niemiłosierne.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane