• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Wbicie fundamentu pod pierwszy słup trakcyjny rozpoczęło proces elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takich słupów będzie na trasie ok. 1,5 tys. Prace potrwają półtora roku i pochłoną 48,850 mln zł.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.

Jak często jeździsz pociągiem?

Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między Matarnią a portem lotniczym.

Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań zainkasuje 48,850 mln zł. Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii.

Palownica już pracuje



W nocy z poniedziałku na wtorek palownica Torpolu przejechała linią PKM na miejsce robót związanych z rozpoczęciem elektryfikacji. A we wtorek rano, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wbity został fundament pod pierwszy słup trakcyjny.

- Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
O rozpoczęciu prac informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży.

- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1,5 tys. elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
Przypomnijmy, że w trakcie prac związanych z elektryfikacją pociągi jadące na Kaszuby będą musiały korzystać z objazdu, jakim będzie modernizowany właśnie bajpas kartuski.

18:56 24 CZERWCA 21

Pierwsze słupy sieci trakcyjnej na linii PKM (13 opinii)

Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!
Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!

Opinie (186) 4 zablokowane

  • Koncepcja tych niekończących się inwestycji jest genialna. (1)

    Wystarczy co jakiś czas zatwierdzić jakieś tymczasowe rozwiązanie i można nieustannie inicjować kolejne etapy inwestycji. Nic nie musi działać bez dodatkowych utrudnień, bo zawsze jakiś kolejny etap inwestycji może być usprawiedliwieniem. Do tego nawet nasze wnuki znajdą pracę przy takich inwestycjach. To dopiero się nazywa perspektywiczne myślenie.

    • 14 3

    • Życie to proces, nie stan

      Z Twojego punktu widzenia wszystko ma działać tu i teraz i być niezmienne, prawda? Taki stan doskonałości, który trwałby w czasie.

      Ale życie tak nie działa. Jest procesem i z samej natury procesu potrzebuje czasu i zmiany.

      • 1 1

  • Czyli elektryfikacja nie obejmuje odcinka gdyńskiego? (2)

    To jakie składy będą jeździć - dwusystemowe?

    • 8 5

    • pkp plk wkrótce zaczyna elektryfikację (1)

      linii Gdynia - Gd. Osowa - Kościerzyna - Maksymilianowo k. Bydgoszczy z odnogami do Kartuz.

      Z tego powodu PKM wcześniej nie podjęła elektryfikacji.

      • 7 0

      • Zaczną od strony Bydgoszczy

        Dzięki temu zanim dotrą do Gdyni, nie będzie w niej rządził ani W.S. ani nawet nominat M.Ł i nie będzie nikt bruździł w modernizacji linii.

        • 4 1

  • Fajnie, że zamiast zrobić to od razu (30)

    To robią po paru latach, gdzie wszystko jest droższe. Nie ma to jak myślenie wstecz zamast w przyszłość. Tak samo z autostradami itp.

    • 101 121

    • od razu czyli kiedy? (6)

      • 23 6

      • (4)

        jak budowali torowisko

        • 15 26

        • rozumiem, że ty byś PKP sfinansował nieoprocentowaną pożyczkę na 40mln zł? (3)

          • 3 0

          • (2)

            po co budować by za parę lat praktycznie robić to od nowa?Budując dom też go praktycznie wyburzasz bo po dwóch latach sobie przypomniałeś że nie podciągnąłeś wody albo prądu?Ty myślisz chociaż trochę człowieku?Gdyby elektryfikację przewidziano od razu i robiono razem z torami i peronami to cała budowa byłaby w jakimś procencie droższa ale wyszłoby taniej niż rozwalanie tego dziś przy tych cenach materiałów i kosztach pracy

            • 2 5

            • filozoficznie i życiowo (1)

              "Nie od razu Kraków zbudowano".

              • 3 0

              • Filozoficznie i zyciowo ma trochę racji

                Duzo wiecej kasy idzie na mniej potrzebne guana, choćby na pilnowanie szałasu szeregowej kaczki

                • 0 0

      • ach no tak projektu budowy nie było torów nie kładli w szczerym polu od nowa tak samo jak z mostem wantowym jakiś dureń nie umiał pomyśleć że może by tam chodnik zrobić po co w tym chorym kraju się myśli o tym co jest dziś najdalej jutro potem odkrywają amerykę że brakuje chodnika i ścieżki rowerowej na moście w tunelu trzeba wydawać kolejne miliony na projekty analizy przetargi by zelektryfikować PKM ktoś po prostu lubi wydawać nieswoje pieniądze i masa kolesi się przy tym obłowi ponownie jak zelektryfikują to pewnie i składy nowe elektryczne trzeba będzie obstalować znowu łapóweczki od oferentów itd piękny urzędniczy świat

        • 1 1

    • Czasem jak ktoś patrzy na sprawę, na której się nie zna (9)

      to ta sprawa wydaje się nielogiczna. Natomiast po po znaniu szczegółów wszystko nabiera sensu. Tak jest w tym przypadku.

      • 59 7

      • Senasu nabiera budowa torowiska za 1 mld z taktem 30 minut? (1)

        Bez skomunikowania lotniska wcześnie rano i wieczorem?

        • 18 26

        • tak się dzieje, jak buduje się za cudze pieniądze

          ale utrzymać ruch i funkcjonowanie trzeba za swoje...

          PKM dla samorządu to klęska urodzaju, bo to usługa idealnie wstrzelona w potrzeby mieszkańców, ale znacznie gorzej w budżet i mentalność samorządu. Bo jest oczywistością, że taka komunikacja nigdzie na świecie nie jest rentowna, ale w wielu miejscach docenia się jej opłacalność. Jednak to trzeba umieć liczyć a przede wszystkim, zidentyfikować wszystkich interesariuszy odnoszących korzyść i zainteresować również kosztami...

          A my patrz, budujemy peron dla Intel... Zamiast Intel zbudować własne, autonomiczne pojazdy...

          • 8 2

      • tak jasne (4)

        te szczegoly to chyba łapowy dla marszałka

        • 5 16

        • Podpisz się imieniem i nazwiskiem...

          ...będzie wiadomo kogo pozwać o zniesławienie.

          • 2 7

        • To jest po prostu świństwo co piszesz (2)

          Gdyby nie ten Marszałek Struk, to żadna PKM by nie powstała. Gdańsk był sceptyczny, Gdynia w gadaniu była za ale jak przyszło do konkretnych działań to rączki za siebie. Jeśli będziemy gnoić ludzi, którzy starają się coś zrobić i jeszcze to robią to będziemy w czarnej ...

          • 5 0

          • to prawda, że Marszałek pozytywnie się zachował w tej awanturze

            Gdańsk nie był sceptyczny, a chciał tramwaju na lotnisko i nic więcej. Gdynia obstawała przy kolei, ale zgodnie ze znanymi cechami przewodniczącego jej zarządu, chciała palcem pokazywać, co ma być zrobione. Bo przecież ona "nic nie może".
            Marszałek pogodził zwaśnionych notabli oraz uratował sytuację i dotację.
            Ale jedna jaskółka wiosny nie czyni i lista grzechów samorządu w zakresie komunikacji zbiorowej, za która jest odpowiedzialny, jest długa.

            • 3 0

          • mu wystarczy jak prezes robi przekop i lotnisko w polu za miliardy

            a, że jest to kolejna poPiSowa, typowo słomiana inwestycja typu MiŚ - to już nie ważne

            • 3 2

      • Oświeć nas i zaznajom z owymi szczegółami

        • 7 7

      • nie nie, nielogiczna była od początku, nie ma sobie co buźki uzgodnieniami z UE wycierać

        • 3 7

    • Fajnie że masz pojęcie, o czym piszesz.

      Eksperta zawsze miło poczytać.

      • 18 3

    • Następny zaczyna to samo nie znając tematu (4)

      milion razy to było tłumaczone

      • 24 4

      • To znaczy, że było zle tłumaczone, (3)

        albo argumenty były do d**y.

        • 5 21

        • A może to świadczy o Tobie?! (2)

          Prostych spraw nie jesteś w stanie zrozumieć. Ale do snucia januszowych teori spiskowych jesteś pierwszy.

          • 12 2

          • (1)

            prosta sprawa jest taka że teraz trzeba wydać 50 baniek wtedy może byłoby trzeba dać dodatkowe 10 id..to

            • 1 2

            • z którego palucha

              to wyssałeś?

              • 1 0

    • jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniadze

      jajpierw walneli tory a potem wyzebrali kase na trakcje od eu niby dostosowanie do bezemisyjnosci i ochrony klimatycznej a tak naprawde zeby nakrasc jeszcze wiecej kasy, po to sie budeje troy zeby puscic kolejke elektryczna a nie smrodzic spalinami

      • 3 6

    • Pewnie - skoro PKP się nie kwapiło z elektryfikacja trasy na Kościerzynę to rozumiem, że te słupy na linii PKM stałyby nieużywane przez te x lat? PKM nie jeździ tylko na linii Wrzeszcz - lotnisko więc składy elektryczne nie zostałyby wpuszczone na takim odcinku. Dobrze że projekt zakładał elektryfikację więc wszelkie skrajnie oraz nasypy są dostosowane pod słupy trakcyjne.

      • 5 2

    • da capo al fine... (2)

      a. W czasie budowy linii pkm, plk nie miało planów elektryfikacji linii 201 albo bardzo mgliste.
      b. Linia należąca do PKM to tylko fragment torowisk wykorzystywanych do połączeń obsługiwanych przez PKM.
      c. Koszty elektryfikacji są tak duże, że nie ma szans, aby samorząd mógł pozwolić sobie na to samodzielnie.
      Już z warunków a. i b. wynika, że budowa sieci trakcyjnej wraz z budową torowisk nie miała sensu.

      Bo trakcja stałaby lata nieużywana.
      I istniało ryzyko, że po decyzjach i opracowaniach PLK, nie będzie jej można podłączyć do trakcji linii 201. A to jedyna możliwość urzeczywistnienia tego pomysłu, czyli podłączenie się do dużego projektu - efekt skali.

      Stosowanie na tak małym odcinku pojazdów wielosystemowych, hybrydowych czy bateryjnych nie jest uzasadnione ekonomicznie. A w czasie budowy PKM one nie istniały komercyjnie.

      • 6 0

      • (1)

        a czy pod drutem nie pojedzie pociąg spalinowy id..to? Bo elektryczny bez drutu nie pojedzie

        • 0 1

        • oczywiście, nie zauważasz faktu

          że ten drut byłby bezużyteczny, bo nie byłoby go do czego podłączyć?
          Na dodatek można go było zrobić na 1/3 trasy.
          A nawet nieużywany, jeść woła, bo trzeba go utrzymać.

          Jak nazwać taki brak umiejętności logicznego myślenia i elementarnej wiedzy?
          Nie wspominam o kulturze, bo to całkowicie nieznane dla ciebie pojęcie.

          • 5 0

    • Ciekawe co napiszesz

      jak za dwa lata PKM będzie zelektryfikowana, a Gdynia-Osowa-Kościerzyna nie, bo to jest działka państwowej pkp plk. czy możemy się spodziewać twojego komentarza "dlaczego tak wcześnie zelektryfikowali"?

      • 1 0

    • no ba

      ty to byś zrobił wszystko od razu, wiadomo

      • 2 0

  • a po co to robiom

    przeciez jezdzi

    • 2 3

  • Po co ten przystanek Firoga?? (1)

    Przecież to rzut beretem z Matarni czy lotniska. Bezsens

    • 8 0

    • Za chwilę tam będzie las..

      .... las betonowych klocków.

      • 0 0

  • Wysokość peronów

    Ciekawe czy ktoś bierze pod uwagę różnicę poziomu peronów istniejących na PKM, a tych na normalnych trasach.
    Gdy się podróżuje składem dedykowanym do PKM to nie powstaje duży odstęp i nierówność na peronie, a jechaliście kiedyś innym zestawem spoza PKM?

    • 2 1

  • W zeszłym roku zapowiadali, że za kilka miesięcy na ulice 3miasta wyjadą elektryczne autobusy i co?

    Poza kilkoma hybrydowymi trolejbusami w Gdyni, żadnego elektrycznego autobusu nie widać, czyli jak zawsze, dużo gadania i zapowiedzi, zero realizacji!

    • 4 2

  • Hm...

    Brak opcji w ankiecie - NIGDY.

    • 3 0

  • najlepiej to by zrobili jakby tramwaj nr 10 jechał dalej niż Brętowo PKM ;)

    dwa przystanki do Strzyży i byłaby to rewolucja

    • 7 1

  • W ankiecie brak odpowiedzi

    W ogóle nie jeżdżę pociągiem

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane